Zou je een ouder paard kopen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je een paard van 16 of ouder kopen?

Ja, zondermeer.
72 (10%)
Ja, als het maar door de keuring komt.
77 (11%)
Ja, ik zoek juist een paard ouder dan 15.
6 (0%)
Ja, als het aan specifieke eisen voldoet of in bepaalde omstandigheden.
232 (33%)
Misschien, maar ik zoek er niet speciaal naar.
125 (18%)
Nee.
173 (25%)
Geen idee.
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 692

FlashWolves

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:29

Ik zou zo weer een ouder paard kopen.
Ik heb mijn draver ruin als bijna 19 jarige gekocht. Iedereen in mn klas (hoefsmeden opleiding) zei dat ik het niet moest doen; "Wat moet je met een oude uitgekoersde draver. Die geeft alleen maar problemen".

Nu bijna 2 jaar later, heeft hij nog geen enkel probleem gehad en is het het beste paard wat ik had kunnen kopen. Hij is braaf, kent alles en is altijd enthousiast om aan het werk te gaan, zowel onder het zadel, aan de hand of voor de kar.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:32

DatBenIkNou schreef:
superpony schreef:
Een paard dat je bloed, zweet en tranen kost, leer je vaak het meeste van en krijg je ook veel voor terug.

Sowieso moeten manege ruiters heel veel leren als ze net een eigen paard kopen.

Mijn merrie van 26 zou ik zelfs nu nog niet aan een echte beginner f bange ruiter geven. Maar wat weleens helpt, is gewoon niks zeggen. Als mensen denken dat een paard braaf is, benaderen ze het paard ook zo en dat werkt vaak goed.

Maar verkoop je iemand een paard als braaf en is iemand bang of onervaren veranderen heel veel paarden negatief. Zonder begeleiding, krijg je dan elk paard onzeker en lastig.

Meeste mensen zijn te onervaren om een jong paard te kopen of een volwassen paard met een verhaal.

lees de advertenties; wegens geen klik.......Of paard is gevoelig. Of paard heeft een ervaren ruiter nodig etc etc. lees; de huidige ruiter/eigenaar is niet kundig genoeg en of te gespannen. Dat werkt met geen enkel paard fijn.

Maar de smoesjes zijn er volop. Is het een fjord, dan is hij koppig. Is het een rijpaard, stata ie hoog in het bloed........En alles daar tussenin.

We zijn nu eenmaal niet allemaal gezegend met veel ruitergevoel en aanleg? Is dat een schande? Het ene paard 'past' dan nu eenmaal beter dan het andere. Dat heeft niet altijd met leeftijd te maken inderdaad, maar met het karakter van het paard. Bij ons op stal staat een redelijk onervaren amazone die als vers van de manege komende een 19 jarige haflinger heeft gekocht. Ook met het idee dat dat beter zou zijn. Ze heeft haar handen er vol aan....

Dat staat er toch niet?

Als je een paard koopt dat je niet past, is dat je eigen keuze. Maar de smoesjes zijn er volop. Niet het paard de schuld geven, dat hij koppig is, maar gewoon toegeven dat je zelf niet kundig genoeg bent.

Mensen die voor het eerst een eigen paard kopen, moeten ook goede begeleiding hebben. Als iemand wel verder wil met zo een paard, moet ze er iemand bij hebben en kunnen ze echt sprongen vooruit maken.
Maar heel veel mensen bezuinigen ook op lessen, goed materiaal etc etc.
Dan komt iedereen weer met de smoes; niet iedereen heeft zoveel geld. Nee, vast niet........Maar dat zijn dan wel je eigen keuzes om toch een eigen paard te willen.

Ik had vroeger een paardje waar ik alles mee kon. De bijrijdster had het bloed in haar handen staan. Tja, wat wisten we toen.........Ook niet genoeg nog. Pony kreeg een naam en de bijrijdster creëerde angsten. Begeleiding was slecht. Smoesjes werden ook geaccepteerd en als een paardje een naam had, kwamen ze er ook niet vanaf.

Smoesjes hou je overal. Kritisch kijken naar jezelf en je begeleiding, je manier van paarden houden is bijna onmogelijk lijkt het. Dan vraag je al om eeuwige discussies. Allemaal zo lastig.........

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:20

Ik vind het wel grappig dat hier word gezegd een ouder paard is een leermeester. Maar hoeveel leer je wel niet van een jong paard? Ik heb van mijn jonge paarden zoveel geleerd. Hoe rij je een paard technisch correct en is het voor beide fijn? Met vertrouwen en rust kom je bij elk paard, welke leeftijd dan ook, een heel eind. Begeleiding blijft voor oud en jong belangrijk. Een jong paard kan naar mijn mening ook een leermeester zijn. Misschien niet als je het qua sport bekijkt maar wel leer je een hoop over jezelf en over het opvoeden van een jonkie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 18:33

Horseloverl schreef:
Ik vind het wel grappig dat hier word gezegd een ouder paard is een leermeester. Maar hoeveel leer je wel niet van een jong paard? Ik heb van mijn jonge paarden zoveel geleerd. Hoe rij je een paard technisch correct en is het voor beide fijn? Met vertrouwen en rust kom je bij elk paard, welke leeftijd dan ook, een heel eind. Begeleiding blijft voor oud en jong belangrijk. Een jong paard kan naar mijn mening ook een leermeester zijn. Misschien niet als je het qua sport bekijkt maar wel leer je een hoop over jezelf en over het opvoeden van een jonkie.

Het verschil is meer een opgeleid paard en een groen paard. Als je fouten maakt op een groen paard, is de kans redelijk groot dat die dat niet corrigeert, het weet immers nog niet hoe het wel moet en zo kunnen er behoorlijke slechte dingen inkruipen zonder dat je er erg in hebt of je moet begeleiding hebben die daar heel fel op is, maar die kan niet altijd zien wat je voelt.
Een opgeleid paard reageert niet op de verwachtte manier op je hulpen als je die verkeerd geeft, omdat die ze nu eenmaal op een bepaalde manier heeft aangeleerd. Daardoor moet je jezelf corrigeren.
daarbij gaan ze netjes met hn ruiter om oftewel ze corrigeren je in het niet reageren of subtiel aangeven wat je verkeerd doet, ze vergeven je over het algemeen ook nog best veel. Oftewel, je kunt er een kind op wegsturen.

Kort gezegd: Een groen paard bevestigd je slechte eigenschappen alleen maar (als je die hebt) en een opgeleid paard leert ze je af.

Een ouder paard is niet vanzelf een leermeester, er zijn er zat die gewoon slecht gereden zijn en vastgeroest zitten in verkeerde gewoontes als bv alleen in de linker galop willen (ik noem maar wat) of wenden als een boot.
Maar een ouder paard heeft wel de tijd gehad om een behoorlijke opleiding gehad te hebben. Dat kun je bij een jong paard niet verwachten, in elk geval zou het niet zo moeten zijn, al lijken sommigen het prima te vinden om met driejarigen te starten in de ring en ze door de klasses heen te jagen. Dat noem ik geen gedegen opleiding.

Dus nogmaals, het zit hem niet alleen in de leeftijd, maar in de opleiding die het heeft genoten - en normaal gesproken doen ze daar een x aantal jaren over- en hoe hij met de ruiter omgaat.
Een echte leermeester is daarom veel geld waard.

Dat je van een lastig of groen paard dat je alles moet leren ook van alles leert is waar, maar dat is niet wat bedoeld wordt als je het hebt over een leermeester.
Dat is een titel voor een opgeleid paard dat de ruiter kan helpen, en geen omschrijving voor een willikeurig paard "waar je wat van kunt leren".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 19:31

Nou..niet ieder ouder hoger opgeleid paard is een leermeester, ik had er een die vreselijk gefrustreerd raakte van het niveau van andere mensen omdat de verfijning mistte. Paard wilde het graag goed doen, maar kon niet wennen aan grovere hulpen.

Voor een leermeester heb je vooral een vergevingsgezind paard nodig die bevestigd is in een correcte opleiding. En waarbij vooral de basis dik voor elkaar is.

Verder ben ik het ermee eens..groen + groen = blauw

Laat jonge paarden vooral correct opgeleid worden door professionals of mensen die weten wat ze doen zodat ze goed bevestigd zijn en op die manier ook vertrouwen krijgen/ opbouwen in het rijden en hun lijf.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:21

Voor mezelf zou ik absoluut niet een oud(er) paard kopen. Als ik zelf een paard zou kopen dan zou ik echt voor een jonkie gaan die het liefste nog onbeleerd is. Maximale leeftijd zou dan toch echt 8 jaar zijn (maar in dat geval dan al wel beleerd).
Mocht ik in de toekomst ooit een paard willen kopen voor beginners, kinderen of voor coaching oid dan zou ik een ouder paard wel overwegen. Maar eigenlijk ook dan zou ik me meer richten op een jonger paard en zelf trainen. Met jonger bedoel ik dan onder de 13, dus niet echt een jonkie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 20:28

Ik ben het met je eens hoor,@ Elisa2, maar er staat ook niet dat elk ouder hoger opgeleid paard een leermeester is. Het woord hoger komt niet eens voor. Wél is het een paard dat weet hoe het hoort en daar is een opleiding aan vooraf gegaan en daar dat tijd kost, zijn dat geen jonkies.
Ook worden veel paarden milder naar mate de jaren vorderen, maar dat hoeft niet.

En wat je zegt is juist precies waar het om gaat! Het paard moet helemaal niet wennen aan de grovere hulpen, de ruiter moet de verfijning leren. De kunst is om het paard niet te frustreren. Maar bij zo´n paard dat er last van heeft, oet er natuurlijk vakkundige begeleiding zijn.
Een paard dat went aan grovere hulpen is feitelijk een heel slecht paard om van te leren.

Ik voegde ook duidelijk toe dat hoe hij met de ruiter omgaat (het vergevingsgezinde dat je noemt) ook een eigenschap van het leerpaard is.
Maar het moet hoe dan ook een opleiding hebben gehad. En ik bedoel gewoon een correcte, niks meer, niks minder. Maar als je het correct doet, dan loopt hij niet binnen een paar maanden in de ring.
De spronggewrichten zijn pas volgroeid met zes jaar en dan zou je dus pas aan verzameld werk kunnen beginnen...

Nogmaals, waar het om ging is dat een leermeester een paard is met bepaalde eigenschappen en niet elk willekeurig paard "waar je wat van leert".
Niet elk ouder paard is een leermeester, niet elke leermeester is oud. (Maar je ziet ze wel meer in de groep "ouder" .)

En wat je als laatste zegt is gewoon het allerbelangrijkste als je een fijn, betrouwbaar paard wilt.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:11

Toen ik mijn ‘oudere’ pony heb moeten laten inslapen gegaan voor een jonkie. Zoektocht tot max 10-11 jaar.

Jonkie gekocht (toen bijna 6) en al zoveel ellende mee gehad. Blijkt dus spat te hebben. Oorzaak onbekend.

Mocht ik nu weer op zoek gaan ga ik toch voor een ouder paard (tot 15) die bewezen heeft altijd goed te zijn op de benen/rug etc.

Liever een ouder paard wat altijd goed gezond is geweest!

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:21

Hier een jonkie (arabier 2j) en een oudje (quarter 19j) gekocht. Beide erg blij mee.

Met het oudje kun je natuurlijk direct aan de slag, kent al heel wat en is nog super fit. Hoef je niet verplicht iedere dag mee te gaan rijden. Sommige zeggen dat een oudje een goede rustige leermeester is. Voor het rijden is dit bij hem zeker zo, zo goed dat hij op de hulpen reageert. Maar hij kan zich met momenten echt nog als een klein kind gedragen en zich erg in iets opwinden en denk ik soms dat mijn tweejaarse als steun en leerpaard mee is ipv omgekeerd. Ze wisselen elkaar wel mooi af hierin. :')

De reden waarom we voor een paard met deze leeftijd gekozen hebben was omdat we een braaf wandelpaard voor mijn vriend zochten. Eentje waar mijn jonge arabier veel van kon leren. En ik wou zo graag een quarter of paint en deze jonge dieren zijn toch best wel duur.

Nope, zou het niet anders doen. Een zesjarige kan ook plots doodvallen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:23

De meeste ellende ontstaat vaak voor het tiende jaar volgens mij. In die zin koop ik net zo lief een oudere.
Leeftijd maakt mij weinig uit, de juiste energie en een passend temperament vind ik belangrijker. Qua rijden vind ik het vaak wel makkelijker om een paard zelf aan te rijden en door te rijden, dan om weer een combinatie te worden met een ouder paard. Dat kost mij altijd meer tijd raar genoeg.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:32

Veraaaaah schreef:
Toen ik mijn ‘oudere’ pony heb moeten laten inslapen gegaan voor een jonkie. Zoektocht tot max 10-11 jaar.

Jonkie gekocht (toen bijna 6) en al zoveel ellende mee gehad. Blijkt dus spat te hebben. Oorzaak onbekend.

Mocht ik nu weer op zoek gaan ga ik toch voor een ouder paard (tot 15) die bewezen heeft altijd goed te zijn op de benen/rug etc.

Liever een ouder paard wat altijd goed gezond is geweest!

En ook dan heb je geen garantie hoor...Wij hebben helaas onze merrie met 14 jaar in moeten laten slapen met spat en afgescheurde pees. Pech kan je zowel met een jonkie als met een ouder paard hebben.

Superpony: ik 'val' over de term smoesjes. Dat klinkt erg denigrerend en alsof mensen iets met opzet doen, niet iedereen heeft nu eenmaal de juiste kennis in huis of binnen handbereik. Onkunde is in zo'n geval een betere omschrijving. Mensen vergissen zich er gewoon enorm in dat de juiste begeleiding en meer kennis op doen gewoon veel geld, tijd en energie extra kost. En dat betaald zich op ander vlak uit, maar dat is wel iets wat mensen vaak niet incalculeren als ze een paard aanschaffen.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:54

Mijn allereerste eigen pony heb ik op 24 jarige leeftijd gekocht van een Manege, waarom? Ik was gek op dat dier. We hebben samen nog ruim 5 jaar genoten van bosritjes en rustige dressuur ritjes, ze heeft mij ontzettend veel geleerd en ik zou het zo weer doen.
(Geen pony meer want inmiddels ben ik ook wat ouder en zwaarder geworden.)

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:00

Moest het binnen mijn eisenlijst passen, ja zonder meer. Moon heb ik op 17jarige leeftijd gekregen, is nu 22 en loopt nog steeds 3jarige quarters eruit met barrelracen en is in de trail een heerlijk soepel paardje

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:11

Onze pony kocht ik op 16 jarige leeftijd voor mijn dochter. Ze was er helemaal gek open begon toen net met rijden. Daarna toen ze te groot werd is hij door mijn nichtje gereden tot hij een jaar of 24 was. Mijn nichtje kreeg toen een jongere pony en kwam jeff met pensioen weer naar huis. Jeff is nu 26 en gaat mee aan de hand met de jonge fries mee naar buiten hij is nergens bang voor. Tis een taaie rakker hoor heeft wat artrose maar verder nog goed gezond.
Afbeelding

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:17

Ja zonder meer recent nog gedaan!
een goede schoolmeester is echt heel fijn voor jonge kinderen en hun ouders!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:20

Jes schreef:
Ik ben heel rustig opzoek naar een pony voor onze kinderen, en daarbij sluit ik een advertentie direct als het beestje jonger is dan 6.
Het liefste heb ik een ouder beestje voor ze, inderdaad rond de 15/16 jaar die al een hoop gezien heeft en een echte goedzak is.

Hier hetzelfde. Ik ben ook rustig aan het rondkijken en zie vooral veel jonge pony’s te koop staan.. Nu heb ik ook geen haast, er kan pas vanaf de zomer een pony bij haha.

Maar TS ik als antwoord op je vraag heb ik ook liever een oudere pony die al wat gewend is dan een jong groen ding. Zeker omdat het om een pony voor mijn zoontje gaat.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:44

Ik kocht onze pony Britta over van de manege.Manege de horst in Groesbeek voor de bokkers die Britta nog gekend hebben.Ze was toen 28 en de kinderen hebben zoveel van haar geleerd.Nog kleine buiten ritjes,maar vooral in de wei.Ik heb veel over paarden gedrag geleerd omdat Britt toch wel een pony was met een eigen willetje.Nadeel is natuurlijk wel dat de kinderen ouder worden en de pony ook en dus steeds minder kon.Ze is 36 geworden en ik mis haar nog steeds.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:42

@Datbeniknou, Daar mag je over vallen. Maar het is gewoon een feit. Mensen barsten van de smoesjes en die worden op grote schaal ingezet en gebruikt bij van alles. Ook beginners of niet zo kundige ruiters verschuilen zich heel graag achter smoesjes.
Ik heb het ook over de algemene smoesjes die algemeen geaccepteerd zijn en als het ware worden doorgegeven. Mensen nemen het standaard en klakkeloos van elkaar over als waarheid.

Zoals mijn voorbeelden; Ow, is het een fjord, ja, die zijn koppig.........Ow is het een kwpn'er, ja, die zijn heet.........

Als je geen goede begeleiding hebt, moet je die zoeken, punt. Mensen moeten ophouden met zelf aan te klooien en dan die paarden de schuld te geven. Dit is Nederland en een klein land. Op elke hoek kan je wel les krijgen.
Soms is het een paar km verder, maar zijn mensen al te beroerd. Of men vindt het te duur. Tja, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Doe het jezelf en het paard dan gewoon niet aan. Er is echt teveel ellende.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:27

Er zijn heel veel soorten paarden. Rustig of vurig,jong of oud. Ieder paard verdient een baasje dat blij met hem\haar is. Er zijn eveneens heel veel soorten mensen, dus,op ieder potje past een dekseltje!Waarbij ik persoonlijk dus match met rustige lieve oude paarden. Maar ik begrijp heel erg goed dat iemand liever een jong groen paard wil.Smaken verschillen en dat is maar goed ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:43

anjali schreef:
Er zijn heel veel soorten paarden. Rustig of vurig,jong of oud. Ieder paard verdient een baasje dat blij met hem\haar is. Er zijn eveneens heel veel soorten mensen, dus,op ieder potje past een dekseltje!Waarbij ik persoonlijk dus match met rustige lieve oude paarden. Maar ik begrijp heel erg goed dat iemand liever een jong groen paard wil.Smaken verschillen en dat is maar goed ook.

Maar daar gaat het niet echt om.

Het gaat om de vooroordelen. Mensen starten een zoektocht en sluiten een bepaalde leeftijdscategorie al bij voorbaat uit.

Denken; ik koop een jong paard, want daar kan ik mee groeien, die kan ik naar mijn hand zetten, die gaat lang mee etc, zijn vage wensen, want zo loopt het leven vaak niet.
Of juist niet jong, want groen, pittig etc.
Net als, ik zoek ouder, want die zijn braaf, kan ik van leren etc. Of juist niet, want die mankeren van alles.......wat vaak niet per se waar is of iig geen probleem.

Je kan elk paard verknallen en veel moeilijke paarden goed krijgen. Een paard van 20 kan nog 15jr mee gaan en een paard van 5 misschien maar 2 jaar.

Als mensen inderdaad zouden zoeken naar een match zouden ze zichzelf al een groot plezier doen ipv zoeken naar; leeftijd, kleur, geslacht, hoogte, afstamming..........

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:07

Ik denk dat niemand hier zegt dat een ouder paard altijd een leermeester is. Ik heb een 8 jarige gehad en dat was een leermeester en super braaf op bosrit. Er zijn ook 18 jarige die nog steeds bang zijn voor spoken en bakkabouters.

Een leermeerster is imo een paard dat volledig afgericht is en zich niet bij het minste op geringste van de wijs laat brengen en 'altijd' zijn ding doet. De ruiter helpt en vergeeft waar nodig is. Waar je op kan voelen hoe een goede uitvoering van een oefening voelt, wat je moet voelen etc en met springen een paard dat af en toe zelf past, niet meteen de stop in gaat of misbruik van de situatie maakt.

Die zijn er niet voor het oprapen.....daarom zeg ik wederom een braaf, goed, lief paard wat goed gereden is (jonger of oud) zijn goud waard!

En zoiets zoek ik nog wel voor mezelf. Eentje waarvan je weet dat je daar alleen weer mee thuiskomt als je buiten gaat rijden. :-)

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:11

Ik hou ook van oude paarden :j

Heb mijn eerste kwpn merrie Renaat op 17 jarige leeftijd gekocht van de manege , ze is 21 jaar geworden .

Mijn 2e kwpn merrie Nana ook van de manege gekocht op 19 jarige leeftijd , zij is bijna 24 jaar geworden.

Van beide paarden wist ik dat ze het manegewerk niet meer aankonden en lichamelijk niet echt meer in orde waren , heb ze beide ook niet laten keuren.

Kon beide paarden al veel langer voor aankoop ,was stapelgek op beiden en hield zielsveel van ze ..

Heb ze beiden een prachtig pensioen mogen geven met alles wat daarbij hoort .

Nog nooit 1 dag spijt gehad van het kopen van deze paarden , alleen spijt dat ik ze niet 10 jaar eerder had zodat ik nog langer van ze had kunnen genieten ..

Mocht er ooit weer een paard komen , dan absoluut weer een oudje _/-\o_

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:36

Zonnetje81 schreef:
Ik denk dat niemand hier zegt dat een ouder paard altijd een leermeester is. Ik heb een 8 jarige gehad en dat was een leermeester en super braaf op bosrit. Er zijn ook 18 jarige die nog steeds bang zijn voor spoken en bakkabouters.

Een leermeerster is imo een paard dat volledig afgericht is en zich niet bij het minste op geringste van de wijs laat brengen en 'altijd' zijn ding doet. De ruiter helpt en vergeeft waar nodig is. Waar je op kan voelen hoe een goede uitvoering van een oefening voelt, wat je moet voelen etc en met springen een paard dat af en toe zelf past, niet meteen de stop in gaat of misbruik van de situatie maakt.

Die zijn er niet voor het oprapen.....daarom zeg ik wederom een braaf, goed, lief paard wat goed gereden is (jonger of oud) zijn goud waard!

En zoiets zoek ik nog wel voor mezelf. Eentje waarvan je weet dat je daar alleen weer mee thuiskomt als je buiten gaat rijden. :-)

Dat klopt!!

Maar mensen maken een voorselectie bij advertenties en slaan dan paarden die ze te jong of te oud vinden al over.

Heb weleens mensen om me heen die paarden zoeken en kopen en dan hoor je; Paardje is perfect, maar ja, pas 6.........en ik zocht een wat ouder paardje.
En eerlijk? Ik heb dat cijfer ook wel in mijn achterhoofd. Mijn merrie was 20 en verwaarloosd. Toen was mijn ruin van 15 opeens niet zo oud meer. Ik heb haar met handschoentjes behandeld. Nu is zij 26 en die ruin 21, maar omdat zij ouder is, is hij opeens een jonger paard......En haar blijf ik als porselein behandelen. Uiteraard ook vanwege hoe ze bij ons kwam.

Net had ik haar even aan de longe en ging ze vreselijk tekeer. Dan roep ik echt even; Je wordt 27. Hoe tof en geweldig ze ook is, ik ben soms ook bang dat ze zo dood neerklapt, zoals zij kan racen en doen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:16

Onder de 6 heb je een grotere kans op puber streken. Ik snap dat mensen dag risico niet altijd willen nemen als ze een leerpaard zoeken. Mijn 8 jarige was wel z dressuur en had van alles gezien.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:37

Ik zou zelf niet kiezen voor een ouder paard, maar in principe ook geen jong paard.
Het hangt natuurlijk van het paard af. Sommige 8 jarige hebben meer gezien dan een van 18.
Ik kies dan liever een paard in leeftijdscategorie 8 tot maximaal 12 jaar.

Natuurlijk weet je dan ook niet of een paard nog lang mee zou gaan. Maar met 18 jaar is die kans nog kleiner.