anjali schreef:Er zijn heel veel soorten paarden. Rustig of vurig,jong of oud. Ieder paard verdient een baasje dat blij met hem\haar is. Er zijn eveneens heel veel soorten mensen, dus,op ieder potje past een dekseltje!Waarbij ik persoonlijk dus match met rustige lieve oude paarden. Maar ik begrijp heel erg goed dat iemand liever een jong groen paard wil.Smaken verschillen en dat is maar goed ook.
Maar daar gaat het niet echt om.
Het gaat om de vooroordelen. Mensen starten een zoektocht en sluiten een bepaalde leeftijdscategorie al bij voorbaat uit.
Denken; ik koop een jong paard, want daar kan ik mee groeien, die kan ik naar mijn hand zetten, die gaat lang mee etc, zijn vage wensen, want zo loopt het leven vaak niet.
Of juist niet jong, want groen, pittig etc.
Net als, ik zoek ouder, want die zijn braaf, kan ik van leren etc. Of juist niet, want die mankeren van alles.......wat vaak niet per se waar is of iig geen probleem.
Je kan elk paard verknallen en veel moeilijke paarden goed krijgen. Een paard van 20 kan nog 15jr mee gaan en een paard van 5 misschien maar 2 jaar.
Als mensen inderdaad zouden zoeken naar een match zouden ze zichzelf al een groot plezier doen ipv zoeken naar; leeftijd, kleur, geslacht, hoogte, afstamming..........