Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ruitje schreef:Wat een nare reactie zeg. Een dier niet in de handel sturen, dát is pas je verantwoordelijkheid nemen.
Mizora schreef:Ze ruiken geen dood bij een goed kleinschalig slachthuis. En dat is ook niet waar de misstanden plaatsvonden.
Als je zoekt op "Verslag Excursie Nijkerk 2011" vind je ook een behoorlijk duidelijk verslag waarbij bokkers zijn gaan kijken.
Waar de misverstanden waren, zijn de grootschalige slachterijen van de intensieve veehouderij (kippen/varkens). En uiteraard de slachterijen in Noord- en Zuid-Amerika, maar daar hebben we überhaupt niets mee te maken.
sanowa schreef:wat ik mij afvraag, er zijn om het moment banen genoeg, ze liggen voor het oprapen waarom neem je niet gewoon een baan, dan is het probleem toch opgelost?
OleJon schreef:ruitje schreef:Wat een nare reactie zeg. Een dier niet in de handel sturen, dát is pas je verantwoordelijkheid nemen.
ik zeg niet dat het paard de handel in moet. ze kan ook werk zoeken om het te bekostigen.
of de instantie paard zoekt baas opvang is een geweldige instantie. een paard bij zijn vriendjes weg halen en laten slachten dat vind ik niet kunnenalleen de stress van het slachthuis al ze ruiken de dood.
Kuggur schreef:De oplossing voor de ts ligt toch voor de hand. Dit topic is vól met mensen die bereid zijn gróte persoonlijke offers te brengen voor het houden van zo'n paard. Je inbox moet toch overlopen met aanboden dit dier gratis over te nemen om hem een goed pensioen te bieden.
Tancreda4 schreef:sanowa schreef:wat ik mij afvraag, er zijn om het moment banen genoeg, ze liggen voor het oprapen waarom neem je niet gewoon een baan, dan is het probleem toch opgelost?
Niet alle banen zijn geschikt als je Kids hebt, heeft ze al uitgelegd. En daarbij wordt je soms met bosjes afgewezen juist voor de simpele banen vanwege te oud (en te duur) etc. Zo simpel is het niet alrijd om een baan te vinden.
Ik vind het een moeilijke kwestie en mijn eerste gevoel zegt proberen aan te houden. Een gezond dier afmaken omdat het niet in je leven past vind ik heftig. Net als een hond of kat, doe je dat ook niet zomaar. Daarbij zou een da daar ook niet snel achter staan. Echter snap ik ergens de argumenten van de slacht, mooi leven ook wel. Een paard kost veel geld in onderhoud en je kinderen moeten er niet onder lijden...
Ik hoop zelf nooit voor deze keuze te komen staan. Weg doen zou ik niet maar dood maken omdat het geld mist zou ik mijzelf ook niet kunnen vergeven. Echter blijven er dan weinig opties open en zal er soms toch een keuze moeten komen tussen twee kwaden...
Ik wens je veel wijsheid toe.
rien10 schreef:Nou he, dat dacht ik ook. Of is het ineens heel anders als het je zelf geld gaat kosten? TS heeft kinderen en een partner die 70 uur per week werkt. Doodleuk wordt er gezegd: Ga werken en steek geld in je paard.
Really? Een paard boven het gezin plaatsen?
TS, ik vind het dapper dat je dit durft aan te kaarten op Bokt. Ik heb in een vergelijkbaar schuitje gezeten. Ik ging scheiden en moest (dus) mijn paard verkopen. Ik werd verketterd dat ik mijn geld uitgaf aan een huis in een goede buurt in plaats van goedkoop in een achterstandswijk te gaan wonen en mijn paard te houden.
Ik heb geen moment spijt van mijn beslissing gehad om het dier te verkopen. Dat maakte het niet minder moeilijk. Maar spijt? Nee.
Succes met dit dilemma TS.
anjali schreef:Mijn huidige paardje is vanwege een faillissement als 20-plusser bij een handelaar beland.
Rex_Rolfo schreef:anjali schreef:Mijn huidige paardje is vanwege een faillissement als 20-plusser bij een handelaar beland.
Die is dus ook gewoon rücksichtslos de handel in gegooid en heeft het geluk gehad bij een prima baasje terecht te komen. Heeft misschien ook minder beperkingen dan het paard van TS?
Over dat per sé in leven houden (en nu gooi ik vast een flinke knuppel in het hoenderhok): Ik zat verder van het weekend nog te denken diegene die werkelijk hélémaal geen ene donder geeft om een individueel leven nou net precies Moedertje Natuur is. Muizen die tientallen nakomelingen moeten krijgen in de hoop dat er twee volwassen worden. Gnoes die bij tientallen verzuipen om een rivier over te steken, leeuwen die alle jonkies doodbijten als ze een troep overnemen ....
Het enige dat telt is het doorgeven van de genen, het individuele leven heeft daarbij vrij weinig of zelfs geen enkele waarde.
anjali schreef:Dan moeten ze dat ook bewijzen door barmhartiger te zijn dan de natuur.
Droogmolen schreef:Ik ben oprecht verbaasd dat mensen hier vinden dat ik mijn paard maar gewoon moet weggeven/verkopen om er nog een leuk rijpaard van te maken. Zijn vorige eigenaar heeft hem weggedaan omdat hij continue bokte en dan zou ik dat nu nog eens moeten proberen? Fijn dat anderen vinden dat je dat makkelijk kan doen, ik vind van niet. Daarnaast heb ik totaal niet het idee had gehad dat mijn paard het rijden nu zo heeft gemist. Dat wil ik juist niet, omdat hij nu happy is. Hij is altijd vrolijk als ik langskom. Oortjes naar voren, zit goed in zijn vacht... Mijn hart breekt nog harder bij het idee dat iemand er weer een zadel opsmijt en hem tot dingen dwingt die hij helemaal niet kan/wil... En ik wil ook niet dat er iemand mee verongelukt...
En er is nog helemaal geen beslissing gemaakt. Voorlopig gaat hij nog nergens naar toe. Ik laat alle reacties op me inwerken en kijk dan verder.
Rapaz1 schreef:Ter aanvulling nog een waarschuwing: als je besluit je paard te laten slachten: echt zelf meegaan! Veel mensen vinden dat akelig en geven een paard mee voor de slacht aan een handelaar. Als die handelaar denkt meer voor het paard te kunnen krijgen dan de slachtprijs, dan gaat het alsnog de handel in. Of - minstens even akelig - gaat het op slachttransport naar Italië of een ander land. En dat zijn geen fijne transporten. Bovendien lopen op verzamelplaatsen van slachtplaatsen handelaren rond die opkopen waar ze nog wat aan denken te kunnen verdienen en dan gaan die paarden alsnog de handel in. Dus: echt meegaan naar het slachthuis of de dierenarts een spuitje laten geven.
Sterkte met je beslissing!
OleJon schreef:ruitje schreef:Wat een nare reactie zeg. Een dier niet in de handel sturen, dát is pas je verantwoordelijkheid nemen.
ik zeg niet dat het paard de handel in moet. ze kan ook werk zoeken om het te bekostigen.
of de instantie paard zoekt baas opvang is een geweldige instantie. een paard bij zijn vriendjes weg halen en laten slachten dat vind ik niet kunnenalleen de stress van het slachthuis al ze ruiken de dood.