Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:54

Ik denk niet dat elk paard voor elk werk te trainen is.De aanleg en karakter moeten er toch wel inzitten. Je kunt ook niet elk mens trainen om elk soort werk te doen.Of om op redelijk niveau elke sport te kunnen beoefenen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:03

Je moet trouwens best wel weten waar je mee bezig bent als je je paard wil trainen om wel op jouw hulpen, maar niet op de motorclub te reageren. Het kan wel hoor, maar het scheelt als het paard van zichzelf koel is en van de ruiter genoeg (zelf)vertrouwen mee krijgt.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:30

Avalanche81 schreef:
Bowo schreef:
Mensen met een heet paard die deze proberen te remmen door aan de teugels te gaan hangen.

Dit idd. En het dan heel vreemd vinden dat paard pijn in de mond niet zo leuk vindt.

Of aan de linkerteugel trekken om naar links te gaan, en het dan heel vreemd vinden dat dat paard over de buitenschouder wegvalt.

Lichtrijden is er ook zo een. Staan -zit, actief gaan staan en dan is het heel vreemd dat ze niet in het ritme zijn, en oh wat raar, paard wordt niet nageeflijk, terwijl de handen van de ruiter bij elke keer gaan staan zeker 10 cm op en neer gaan. En dat paard dat gewoon niet nageeft is niet heet en sensibel he.

Dat sensibele paard gaat steeds harder, hoe meer de ruiter zijn evenwicht verliest en uit het ritme komt, hoe harder dat paard gaat. Echt, de meeste paarden zijn hartstikke braaf, blijven gewoon hun ding doen terwijl die idioot stuitert en ze in de mond hangt. KWPN-ers zijn echt hartstikke bewerkbaar en met een beetje opvoeding nog zo nuchter als iets ook.

Mensen moeten leren rijden.

Dit.

Zelfreflectie zijn mensen niet zo goed in...

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 16:46

Ik heb zelf op meerdere professionele stallen gewerkt en die paarden kregen per dag wel geteld 8 kilo sportbrok met haver gemixt op een dag dus het heeft imo echt wel te maken met leiderschap. Want als men met een schep haver of sportbrok gespannen op een paard stapt gaat dat paard er niet vandoor vanwege de sportbrok of haver maar van die onzekere ruiter die op zijn rug zit te beven van angst en geen leiding neemt ;)

Langs de weg rijden is hetzelfde verhaal ben je zelf rustig dan is jouw paard ook rustig ben jezelf gespannen dan is je paard ook geflipt. Het heeft imo vooral te maken met hoe je zo'n dier africht en ermee omgaat. Ik weet van mezelf dat ik het niet heb op motoren die hard voorbij razen dus dan stap ik af en zette ik paardlief even in de berm geparkeerd tot dat ze voorbij waren.

Trapzakken worden niet zo geboren maar wel zo gemaakt door de mens. Bij een heet paard moet je je benen eraan houden en bij een flegmatiek paard je benen er zoveel mogelijk vanaf houden en hele gedoseerde hulpen geven en consequent blijven herhalen indien nodig.

In het algemeen vind ik het best laf als er paarden die gezond zijn naar de slager worden gebracht vanwege het moeilijke karakter omdat ze dan een ander het niet gunnen, die dan wel succesvol kunnen omgaan met zo'n hooggevoelig dier.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:27

Ik heb persoonlijk wel graag de eyecatcher met looks en extra beweging. Een wat feller karakter vind ik persoonlijk niet erg, maar heb in ieder geval graag een paard met voldoende 'go'. Op de stallen en wedstrijden waar ik kom valt het me niet echt op dat er zoveel 'kanonskogels' zijn. Ik zie ook dat er juist wel vaker bewust gefokt lijkt te worden naar de combi karakter / sport. Voor elke ruiter is wat wils, maar er zijn ook voldoende ruiters die zichzelf overschatten of voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, wat gewoon niet werkt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:33

Wat de een heet vind kan de ander wel erg prettig vinden om te rijden.
Hoog niveau rij je niet met een dooie dolus, daar moet pit in zitten en nee dat is niet voor iedere ruiter weg gelegd.

Maar ik geloof dat er nog zat paarden zijn die leuk zijn voor ruiters op lager niveau.
Denk dat daar juist het addertje zit namelijk dat men te vaak kiest voor een paard die (nog) niet bij hun niveau past. Tenminste, dat is wat ik vaak zie in mijn discipline ( reining)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:56

Anoniemk2 schreef:
Ik heb zelf op meerdere professionele stallen gewerkt en die paarden kregen per dag wel geteld 8 kilo sportbrok met haver gemixt op een dag dus het heeft imo echt wel te maken met leiderschap. Want als men met een schep haver of sportbrok gespannen op een paard stapt gaat dat paard er niet vandoor vanwege de sportbrok of haver maar van die onzekere ruiter die op zijn rug zit te beven van angst en geen leiding neemt ;)

Langs de weg rijden is hetzelfde verhaal ben je zelf rustig dan is jouw paard ook rustig ben jezelf gespannen dan is je paard ook geflipt. Het heeft imo vooral te maken met hoe je zo'n dier africht en ermee omgaat. Ik weet van mezelf dat ik het niet heb op motoren die hard voorbij razen dus dan stap ik af en zette ik paardlief even in de berm geparkeerd tot dat ze voorbij waren.

Trapzakken worden niet zo geboren maar wel zo gemaakt door de mens. Bij een heet paard moet je je benen eraan houden en bij een flegmatiek paard je benen er zoveel mogelijk vanaf houden en hele gedoseerde hulpen geven en consequent blijven herhalen indien nodig.
.

Niet mee eens, ik heb ontzettend veel paarden gereden voor werk..heel veel verschillende. En daar waren geboren trapzakken bij die je inderdaad zo moest rijden zoals jij zegt. Maar het bleven trapzakken.

Heb jarenlang een vreselijk bang paard gehad..ging al van jongs af aan mee naar het bos. Nooit bomproof verkeersmak kunnen krijgen.

Heb hele hete paarden gereden die voor de rest super nuchter waren op hun omgeving.

Ben het er wel mee eens dat ieder paard een duidelijke leider nodig heeft.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 18:10

Niet mee eens, dan ben jij niet de juiste persoon die bij dat soort paarden past om het simpel te zeggen: Geboren trappenzaken bestaan imo echt niet dan gaat er toch echt iets goed mis je dagelijkse africhting. Waarom moet men persé streven naar een bomproof paard het zijn geen robots maar levende wezens met een eigen wil en kijk op de wereld ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:16

Nee ik pas niet bij trapzakken inderdaad, ik word er doodmoe van om ze aan de praat te houden..en er bestaan echt serieus wel geboren trapzakken. Denk maar eens aan moeilijk bewerkbare paarden met trage achterbenen...

Bomproof hoeft niet, ik wil er alleen mee aangeven dat je heel veel kunt bereiken qua verkeersmak/ bomproof maken qua training maar dat niet ieder paard dat ook daadwerkelijk word. Er bestaan nu eenmaal ook gewoon paarden die sneller bang zijn, net als mensen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:37

Ik lees vooral dat ruiters zichzelf blijkbaar overschatten. Maar dan is mijn vraag: stel alle ruiters krijgen morgen het paard dat qua karakter en opleiding het beste bij ze past. Zijn er dan genoeg koele relaxte paarden voor al die ruiters die zichzelf overschatten?

Ik ben zelf heel erg blij met mijn uberkoel trekpaard. Is precies wat bij mij past. Maar ik vind de vraagstelling wel interessant

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:41

tjaakje schreef:
Ik lees vooral dat ruiters zichzelf blijkbaar overschatten. Maar dan is mijn vraag: stel alle ruiters krijgen morgen het paard dat qua karakter en opleiding het beste bij ze past. Zijn er dan genoeg koele relaxte paarden voor al die ruiters die zichzelf overschatten?

Ik ben zelf heel erg blij met mijn uberkoel trekpaard. Is precies wat bij mij past. Maar ik vind de vraagstelling wel interessant

Dat maakt toch geen hol uit, mensen moeten gewoon eens kritischer naar zichzelf gaan kijken.
Als dat zou gebeuren dan zijn er al meer relaxte paarden namelijk.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:48

Ik zeg toch precies dat mensen kritischer naar zichzelf zouden moeten kijken? Maar omdat er nu zo veel mensen zijn die een te heet of scherp paard hebben voor hun kunnen, vraag ik mij af of er voldoende koele paarden zouden zijn als al die mensen op zoek zouden gaan naar een koel paard, juist omdat ze kritisch kijken en erachter komen dat dat hete paard niet bij hun past. Want niet iedereen die kritisch naar z'n eigen rijden kijkt, is vervolgens ook in staat om dat zodanig te veranderen dat ze dat hete paard wel kunnen rijden. Om wat voor reden dan ook.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:55

tjaakje schreef:
Ik zeg toch precies dat mensen kritischer naar zichzelf zouden moeten kijken? Maar omdat er nu zo veel mensen zijn die een te heet of scherp paard hebben voor hun kunnen, vraag ik mij af of er voldoende koele paarden zouden zijn als al die mensen op zoek zouden gaan naar een koel paard, juist omdat ze kritisch kijken en erachter komen dat dat hete paard niet bij hun past. Want niet iedereen die kritisch naar z'n eigen rijden kijkt, is vervolgens ook in staat om dat zodanig te veranderen dat ze dat hete paard wel kunnen rijden. Om wat voor reden dan ook.

Ik bedoel kritisch naar zichzelf kijken in de manier van rijden, niet of het paard wel juist is. Als er gewerkt wordt aan de rijvaardigheid, kan dat al een stuk schelen in hoe moeilijk het paard is. Ik bedoel bijvoorbeeld hangen aan het bit (paard wordt angstig, gaat rennen) etc etc. Kijk bijvoorbeeld maar terug naar het stuk van Avalanche die dat heel mooi beschrijft.
Zogauw de rijvaardigheid beter wordt, wordt paard ook een stuk relaxter.

Sommige mensen kunnen paarden blijven kopen, maar het blijft dan elke keer een verkeerde combinatie. Maar voornamelijk omdat het mens niet in wil zien dat de manier van rijden niet oké is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:34

Anoniemk2 schreef:
Niet mee eens, dan ben jij niet de juiste persoon die bij dat soort paarden past om het simpel te zeggen: Geboren trappenzaken bestaan imo echt niet dan gaat er toch echt iets goed mis je dagelijkse africhting. Waarom moet men persé streven naar een bomproof paard het zijn geen robots maar levende wezens met een eigen wil en kijk op de wereld ;)

Die bestaan zeker wel, net zoals er zijn die van nature veel looplust hebben, zijn er ook die van nature liever lui dan moe zijn. Ik heb ooit een hele rillerige Spanjaard gereden die wel voor alles schrok maar na vier passen te lui was om verder weg te schieten. :roll:
Die kreeg je licht op de hulpen maar hij bleef niet uit zichzelf lopen.
Ik ben daar dus ook geen ruiter voor. Ik wil eentje die zelf ook wil lopen. Niet eentje die ik constant moet vragen om te blijven gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:51

Anoniemk2 schreef:

In het algemeen vind ik het best laf als er paarden die gezond zijn naar de slager worden gebracht vanwege het moeilijke karakter omdat ze dan een ander het niet gunnen, die dan wel succesvol kunnen omgaan met zo'n hooggevoelig dier.

Wanneer je dat laf vind en je er goed mee om kunt gaan dan zou je toch simpel aan een goed paard kunnen komen , misschien hebben ze dan een kronkel maar kunnen ze met jou wel heel ver komen. Wanneer die dieren naar de slacht gaan ben je voor 800 euro klaar.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:50

Janine1990 schreef:
koend schreef:
Stelde je mij 7 jaar geleden de vraag, dan ging ik ook de schuld bij de ruiters en het management leggen. Ik geloofde dat ik ze allemaal wel braaf maakte.
Tot ik een knappe jaarling kocht ui een goede merrie die nooit echt gepresteerd had omdat haar karakter in de weg zat (door opleiding en management, dacht ik). Ik heb er alle liefde, geduld en doorzetting, alle ervaring en kunde die ik had in gestoken. Maar 6 jaar later heb ik hem toch moeten laten gaan, het was niet meer verantwoord.
Hij zit nu bij een prof, eigenlijk vooral omdat niemand anders hem wil. Én hij presteert.

Dus, ja, de fokkerij heeft belang, deze keer kwam het via de merrie. Het was trouwens bwp met Duits bloed.

Zo ben ik bij een nieuwe invalshoek gekomen. De mensen moeten eerder hun paard laten gaan als ze ondervinden dat het hen niet past. (Maar dat past nu eenmaal niet in het romantische beeld van het paardrijden)

Als ik op zoek ga naar een partner voor mijn huidige merrie zijn de wensen:
1 gezondheid
2 karakter
3 al de rest

Ik zie dit toch echt meer overschatting van je eigen kunnen dan een foutje in de fokkerij.

Jij dacht dat jij ze allemaal wel braaf kon krijgen. Met deze lukte het niet en dan ligt het aan de fokkerij... Terwijl het met een prof wel lukt. Misschien legt de prof wel geen nadruk op braaf maken maar op het in zijn waarde laten... Zoveel opties... Het is gewoon eentje waar niet iedereen mee om kan gaan.

Ok. Achteraf gezien heb ik mezelf overschat.
Maar hoe kon ik dat in hemelsnaam weten toen in dat jaarling kocht? Ik had al een tiental sportpaarden telkens op een vijftal jaar (ja, ik ben al wat ouder) naar een leuk all-round amateursniveau gereden en ze gingen ook overal op buitenrit. Er zat ook al eens een volbloed tussen. En ja, mijn paarden leven vooral van ruwvoer met slechts aanvulling als het nodig lijkt.
De prof heeft hem nu in saint-george dressuur ( met een ferme stang) en 120 in springen. Ik zie nu vooral een gedwongen paard dat zijn truken niet meer durft uithalen

De grote vraag is eigenlijk hoe een amateur een gepast paard vindt. De verkoper zwijgt nogal dikwijls in alle talen en je ziet pas thuis wat je gekocht hebt.

Instructie helpt, maar ik kan nog dagelijks les volgen tot ik sterf, rijden als Charlotte Fry zal ik nooit kunnen.

Geef mij maar een normale of zelfs een gemakkelijke, ze bestaan echt, want ik heb er nu weer eentje (kwpn!).
De motorclub zal ik vermijden, geen probleem, maar nu valt hij toch niet achterover als hij eens steigert en ook het bokken ontaard niet in een rasechte rodeo.

Volgens mij is hzt geen zwart-wit verhaal. Een eerlijke verkoper, een realistische koper, instructie, stalmanagement, voer ... alles telt mee.
Maar een ding weet ik zeker, als ik er nog eens eentje heb die tot het naadje gaat als het misloopt, dan zal ik er geen 4 jaar meer aan werken.
En zowel fokmerrie als hengst moeten voor mij een meewerkend karakter hebben. Ook kwpn legt er de laatste jaren wel de nadruk op.

En nog een uitsmijter voor al die fantastische ruiters die kritiek geven op wie een braaf paard wenst. Als je het eens goed overdenkt kunnen de profs maar prof blijven omdat er massa's enthousiaste amateurs zijn die geld in hun hobby steken. Respect, a.u.b.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:58

Bij een jaarling is het inderdaad haast niet in te schatten tenzij je de merrielijn goed kent en ze allemaal karakters hebben die niet bij je passen.
Zelfs de jaarlingen die met ontblote tanden op je af komen kunnen de grootste schatten zijn als drie jarige.

Wij hebben wel eens een 1,5/2 jarige gehad waarbij ik een longeerlijn en zweep nodig had om die in de wei te zetten. Lekker in een groep gegooid, zo min mogelijk mee gedaan. Toen het eens tijd was om in te rijden bleek die zadelmak geboren. _O- Zadel erop, geen kik of bok, gelijk zitten, geen probleem en gelijk wegrijden. _O-
Laatst bijgewerkt door cobiie op 10-09-19 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:01

Begrijp ik nou (als westernruiter) dat je bloed status is? Ik heb alles een beetje schuin doorgelezen, maar kijken mensen met bloederige dressuur paarden neer op bezitters van tamme "dooie" gebruiksvriendelijke paarden?

Want dat is wel wat ik er min of meer uit opmaak.

Dat zou namelijk erg jammer zijn. Als westernruiter ben ik erg fan van kanonskogels. En ook die kunnen lopen. Zonder hoog in het bloed te zitten.

Waarom zo zwart wit, als er een prima middenweg is? Ik kan me niet voorstellen dat dat alleen maar voor de westernsport kan gelden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:02

koend schreef:
Ok. Achteraf gezien heb ik mezelf overschat.
Maar hoe kon ik dat in hemelsnaam weten toen in dat jaarling kocht? Ik had al een tiental sportpaarden telkens op een vijftal jaar (ja, ik ben al wat ouder) naar een leuk all-round amateursniveau gereden en ze gingen ook overal op buitenrit. Er zat ook al eens een volbloed tussen. En ja, mijn paarden leven vooral van ruwvoer met slechts aanvulling als het nodig lijkt.
De prof heeft hem nu in saint-george dressuur ( met een ferme stang) en 120 in springen. Ik zie nu vooral een gedwongen paard dat zijn truken niet meer durft uithalen

De grote vraag is eigenlijk hoe een amateur een gepast paard vindt. De verkoper zwijgt nogal dikwijls in alle talen en je ziet pas thuis wat je gekocht hebt.

Instructie helpt, maar ik kan nog dagelijks les volgen tot ik sterf, rijden als Charlotte Fry zal ik nooit kunnen.

Geef mij maar een normale of zelfs een gemakkelijke, ze bestaan echt, want ik heb er nu weer eentje (kwpn!).
De motorclub zal ik vermijden, geen probleem, maar nu valt hij toch niet achterover als hij eens steigert en ook het bokken ontaard niet in een rasechte rodeo.

Volgens mij is hzt geen zwart-wit verhaal. Een eerlijke verkoper, een realistische koper, instructie, stalmanagement, voer ... alles telt mee.
Maar een ding weet ik zeker, als ik er nog eens eentje heb die tot het naadje gaat als het misloopt, dan zal ik er geen 4 jaar meer aan werken.
En zowel fokmerrie als hengst moeten voor mij een meewerkend karakter hebben. Ook kwpn legt er de laatste jaren wel de nadruk op.

En nog een uitsmijter voor al die fantastische ruiters die kritiek geven op wie een braaf paard wenst. Als je het eens goed overdenkt kunnen de profs maar prof blijven omdat er massa's enthousiaste amateurs zijn die geld in hun hobby steken. Respect, a.u.b.

Je hebt gelijk, je kan mensen niet vertellen dat ze zichzelf overschatten.
Het is dan naar mijn idee ook meer een maatschappelijk probleem. Denk aan de ouders die de leraren vertellen welk niveau hun kind heeft, de voetbalouders die aan de lijn staan te schreeuwen naar hun kind. Lekker oubollig gezegd, respect is vaak ver te zoeken.
Naar wie luisteren we tegenwoordig nog? Naar de huisarts die in het weekend ook een biertje drinkt in de kantine? (en die tegenwoordig als eerste de 'wat denk je zelf dat het is'-vraag stelt)
Vrijheid van meningsuiting wordt iets te veel verward met gewoon roepen wat je denkt zonder je iets aan te trekken van de gevoelens van een ander.

Het aanbod instructeurs is reuze, waarvan ook mensen die geen bezwaar hebben hun geld te verdienen met het weerwoord van hun pupil beamen.

Dus had jij zelf iets kunnen doen aan het jezelf overschatten? Nee, absoluut niet. Maar het zou onze samenleving enorm ten goede komen als er wat meer respect zou zijn voor elkaar. En dan doel ik niet zo zeer op beleefd zijn, maar respect hebben voor ieders kennis en daarom iemands advies juist wel opvolgen of juist het advies gaan vragen.

Wat braaf zijn betreft... Ik vind mijn paard super braaf. Hij kijkt wel eens, bokt eens in een jolige bui en schrikt ook wel eens om dan weg te schieten.
Braaf is relatief, genoeg mensen die dit niet kunnen waarderen of zelfs scharen onder niet-braaf.
De reden dat ik mijn paard braaf vind, is omdat hij vrijwel altijd zijn best doet, ook al heeft hij de spanningsboog van een vis :Y)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:29

Gimme, die bloederige paarden zijn vaak ook wel kwaliteitsvol.
Wanneer je subtop en hoger ambieert dan heb je vaak wel meer die kant op nodig dan de hele dooie tenzij het jouw kwaliteit is om die dooie aan het lopen te krijgen (maar dat zijn er op dat niveau nog minder dan de ruiters die met de bloederige overweg kunnen in mijn belevenis).

Ik denk dat het veel mensen (zeker op hoger niveau) hun kontje zal oxideren wat een ander onder hun kont heeft, enkel dat sommige paarden extra je oog trekken omdat ze afwijken van de standaard die je normaal ziet (in de zin van extra veel talent of afwijkend ras bijv).
Eerder basisruiters met misplaatst ego zal er vaker moeite mee hebben is mijn ervaring, zelfde type ruiter als die het hardste roept dat ze geen winst hebben gereden omdat de jury geen vossen/schimmels/haflingers/Friezen enz leuk vindt.

Ach, ik heb meerdere Gelderse voor allround werk. Aantal kennissen keken mij in het begin raar aan dat ik daarmee thuiskwam totdat ze hoorde dat er meerder subtop en gp paarden uit die merrielijn kwamen. :') Bij het zien van de dieren en een ritje in het zadel kwam er direct begrip. 8-) Want die Gelderse blijken niet de halfdode manegepaarden te zijn wat soms het vooroordeel is bij die richting.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:30

Het is ook niet realistisch om te zeggen dat alle moeilijke paarden wel goed komen bij prof ruiters. Ook die hebben en broertje dood aan paard met matig talent en een ruck karakter.

Heb vroeger een paard gereden met meer dan voldoende talent dat gewoon een kloothommel eerste klas was die er ook lol in had om andere paarden kapot te maken.
Die is letterlijk een paar keer door de hoogste top van NL geprobeerd in 2 verschillende disciplines maar die hebben hem allemaal uitgekotst. Uiteindelijk is hij nog manegepaard geweest maar wel met een bordje dat alleen personeel er aan mocht komen.
Nu komt er dan vast een fluisteraar die komt melden dat hij gewoon verkeerd begrepen werd en eigenlijk een engeltje was maar dat is gewoon je hoofd in het zand steken. Dat is gewoon geen fokmateriaal.

Ik heb overigens zelf een paard uit de maatschappij verwijderd. Daar was gewoon echt iets niet goed mee ondanks dat hij een uitstekende start gekregen heeft. Zelfs een smid die iedere dag jonge hengsten deed durfte het niet meer aan. Twee prof ruiters hebben me aangeraden er mee te stoppen. Op zo‘n paard zit gewoon echt heus niemand te wachten. En dit was ook geen paard dat in het kader van de specialisatie gefokt was trouwens.

Ik heb ook eens een koudbloed mogen leren kennen dat graag een poging deed zijn ruiter te vermoorden (letterlijk).....dus stopte ze er maar een veulen in want ze had wel goede exterieur punten gekregen 8)7

Echter is dit niet nieuw of modern. Dit is van alle tijden. Ook op de boerderij 100 jaar geleden ging er wel eens een Truus in de gehakt omdat ze bijv. systematisch de ploeger een handje tegen zijn hoofd probeerde te geven.

De huidige fokkerij heeft naar mijn mening nu juist zelfs veel beter bewerkbare paarden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:35

Het is grappig dat dat zo verschilt dus per discipline. In de western heb je dat helemaal niet. Maar dat kan je misschien ook helemaal niet met elkaar vergelijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:44

Dat op anderen neerkijken zie je ook in de western hoor. Ik heb lang genoeg op een western stal gestaan.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:54

Sizzle schreef:
Dat op anderen neerkijken zie je ook in de western hoor. Ik heb lang genoeg op een western stal gestaan.

Ik zeg ook niet dat het daar niet gebeurd natuurlijk. :)

Maar dat is wat ik uit deze discussie begreep

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 23:24

Gimme_Joy schreef:
Begrijp ik nou (als westernruiter) dat je bloed status is? Ik heb alles een beetje schuin doorgelezen, maar kijken mensen met bloederige dressuur paarden neer op bezitters van tamme "dooie" gebruiksvriendelijke paarden?

Want dat is wel wat ik er min of meer uit opmaak.

Dat zou namelijk erg jammer zijn. Als westernruiter ben ik erg fan van kanonskogels. En ook die kunnen lopen. Zonder hoog in het bloed te zitten.

Waarom zo zwart wit, als er een prima middenweg is? Ik kan me niet voorstellen dat dat alleen maar voor de westernsport kan gelden.

Nee, dat haal ik er iig niet uit. Wel dat je gewoon fout bezig bent als je i.p.v. toe te geven dat de knol een verkeerd maatje is voor je (en dat is geen schande, net zoals niet alle mensen je liggen, zullen ook niet alle paarden je liggen.) het paard en de gehele fokkerij of een heel stamboek verketterd i.p.v. de realiteit te zien. Het paste niet. Niet meer of minder, overkomt de beste (letterlijk.)

Ik heb met een merrie van me geworsteld en gevochten. Oorspronkelijk omdat ze altijd met veel bruutheid aangepakt was en zich daar op aangepast had. Merrie ging nooit in de verdediging, altijd rechtstreeks in de aanval. Dat was wat ze had moeten leren. Ze was gevaarlijk maar dat was aangeleerd. Ze werd uiteindelijk een redelijk fijn paard maar het bleef regelmatig wringen tussen ons. Een vriendin haar paard stond mank en ik bood mijn merrie aan gezien die er vaak bij in schoot omdat ik mijn ruin liever reed dus als ik moest kiezen bleef de merrie vaak staan. Vriendin had weinig ervaring maar merrie was inmiddels best betrouwbaar.... Was liefde op het eerste gezicht. Waar ik voor alles moest smeken bood ze het bij vriendin zelf aan. Ze pikte van haar dingen die, als ik ze zou doen, in het beste geval me een maandje fysiotherapie hadden op geleverd.
Merrie is mee gegaan met vriendin en ze zijn allebei gelukkig. :) Wij konden elkaar nipt dulden (merrie en ik) maar meer dan dat is het nooit geworden. Van mijn vriendin was ze direct stapelgek.
Met haar dochter kan ik dan weer wel goed overweg. :)
Maar dat maakt die merrie niet gek en het kwpn niet Overfokt. Wij klikten gewoon niet. :)

En ik heb moeite met mensen die dan de verantwoordelijkheid bij de fokkerij, een ras, het paard leggen i.p.v. bij zichzelf te zoeken om maar niet te moeten toegeven dat het ook aan jezelf ligt. :) Ik snap ook oprecht niet waarom mensen dat zo moeilijk vinden.