Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
fransje23 schreef:Ik ken dat soort types ook en die hebben vooral best bij rust, regelmaat en niet teveel gekke dingen en verandering. Daar doe je hun en jezelf geen plezier mee.
Maar heel veel paarden zijn lang niet zo angstig, onzeker of lastig als hun ruiter wil doen geloven. Vaak is de ruiter de "zwakste schakel" in het geheel.
996981 schreef:Als iedereen in dit topic met een merrie die geschikt is als recreatie/veelzijdigheidspaard daarmee gaat fokken is het probleem zo opgelost
Skippy01 schreef:996981 schreef:Als iedereen in dit topic met een merrie die geschikt is als recreatie/veelzijdigheidspaard daarmee gaat fokken is het probleem zo opgelost
Leuk idee, maar het risico waar je je merrie doorheen loodst... dat zou ik voor een opvolger voor mezelf wel overwegen. Of voor behoud van het ras. Of omdat je overtuigd bent van de kwaliteit die je merrie kan toevoegen aan het bestaande paardenbestand... Misschien is het ook het overwegen waard als het commercieel interessant is. Maar veulens fokken die je ver onder de prijs moet verkopen omdat er in dit land niet voor betaald wordt, en dáárvoor je merrie door een flink risico duwen... Mwah!
(En ja, mijn merrie is echt wel een goede binnen haar ras, maar ik durf het zomaar niet aan hoor)
996981 schreef:Als iedereen in dit topic met een merrie die geschikt is als recreatie/veelzijdigheidspaard daarmee gaat fokken is het probleem zo opgelost![]()
Dit werd voor de crisis ook gedaan, maar omdat de markt niet interessant is (de gebruiker wil relatief weinig betalen voor het risico dat de fokker loopt en de kosten die ermee gepaard zijn) is er een hele tijd minder gefokt in dat segment.
Ook professionele fokkers zijn door de crisis op kleinere schaal gaan fokken waardoor het aanbod nu minder is. En dat geldt niet enkel voor de sportpaarden, maar ook voor de paarden die wel als dusdanig gefokt zijn maar ook prima als recreatiepaard geschikt zijn.
Het is dus niet zo dat er enkel minder recreatiepaarden zijn. Er zijn over de hele linie minder paarden omdat het fokken lange tijd niet rendabel was en de risico’s hoog bleven.
In de sportpaarden is de vraag hoger dan het aanbod, in de recreatiepaarden ook. Dat de prijzen dan stijgen is simpelweg marktwerking.
Je kunt gewoon niet verwachten dat je nu voor hetzelfde geld een paard kan aanschaffen als voor de crisis, toen ze zelfs ver onder kostprijs verkocht werden.
Cowgirl schreef:Mijn haflinger had geen papieren maar het was op zijn 3e al duidelijk dat hij een goede basis mee had gekregen. Hij was nog geen 4 toen ik mijn stalgenootjes met hiphoppers mee moest nemen op buitenrit. Stalgenootjes die zich afvroegen wat ik met die karreknol moest.
Hij is 28 jaar geworden en eigenlijk altijd zonder ernstige gezondheids problemen.
Skippy01 schreef:Op het papier kun je niet rijden he![]()
Ik had een paint, vol papier, leuke bloedlijn. Kon er alleen helemaal niks mee: echt géén klik. Twee jaar gehad en uiteindelijk verkocht.
Toen kocht ik mijn haflinger en zeiden mensen 'wat moet je dáár nou mee, jij bent veel te ambitieus voor een haflinger'.
Ik heb elke dag lol met die pony. Véél meer waard dan een sportpapiertje voor mij(en dan heeft mijn haf dus wel papieren, goede papieren ook, maar blijkbaar als je een haf hebt, stelt t per definitie niets voor....)
Amanda schreef:Skippy01 schreef:Op het papier kun je niet rijden he![]()
Ik had een paint, vol papier, leuke bloedlijn. Kon er alleen helemaal niks mee: echt géén klik. Twee jaar gehad en uiteindelijk verkocht.
Toen kocht ik mijn haflinger en zeiden mensen 'wat moet je dáár nou mee, jij bent veel te ambitieus voor een haflinger'.
Ik heb elke dag lol met die pony. Véél meer waard dan een sportpapiertje voor mij(en dan heeft mijn haf dus wel papieren, goede papieren ook, maar blijkbaar als je een haf hebt, stelt t per definitie niets voor....)
Ik heb het andersom, mensen die zeggen: "Zo dat is een goeie! Welk papier zit er achter? Daar start je toch zeker wel mee?"
Neuh, dat trekt hij mentaal niet. Ik rij lekker in het bos en dat doet hij super. En papier? Dat zit er niet bij
Het is al eerder genoemd, maar een ruiter/begeleider doet heel veel met een paard. Humor, rust, relax met zaken omgaan, maakt dat een paard er ook niet van onder de indruk is.
Dat kost (véél) tijd en geduld. En in de wereld van de quick fix is dat denk ik nog het lastigste voor veel mensen.
Amanda schreef:Mijn instructeur is Nederlands kampioen reining geworden met een haflinger jaren geleden. De mijne heeft hetzelfde talent. Maar trekt het echt mentaal niet. Tsja, dan maar niet op wedstrijd. Paardlief is een stuk gelukkiger in het bos en dat doet hij ook veel beter. Dan kan hij pas écht relaxt zijn, terwijl hij op wedstrijd niet te hanteren is en alleen meer aan de kletter gaat. Terwijl thuis alle knoppen er op zitten.
Soms gaat het ook gewoon niet en is mijn sporthaflinger dus gewoon fulltime boscrosser
Vanavond weer met een stel kids op sleeptouw het bos in als begeleider. Heerlijk toch? Goud waard, zo'n paard
elizabeth85 schreef:Hele interessante discussie dit... mij haf heb ik destijds ook zo gekocht voor een heel klein prijsje. Geen papieren,weinig opleiding en ervaring. Net als ikzelf. Ik kwam van de manege, dáár kon ik prima rijden maar dat was heel wat anders als nu met een merrie met een eigen mening. Maar wat hebben we samen al veel geleerd, ik heb leren ríjden, en we hebben elkaar ( met de juiste hulp) door en door met je vertrouwen. Ik wil dr nu voor geen goud meer kwijt... lang teugeltje, relaxen heerlijk.... een klein kind rijdt er mee weg...
Maar als ik ooit weer een andere zou moeten, begrijp ik nu veel beter hoeveel moeite en tijd een goed opgeleid paard kost. Ik zou nu met liefde meer betalen voor een paard wat niet meer zo groen is.
Skippy01 schreef:Of zoals ik: liever groen of bijna groen kopen om te voorkomen dat de knopjes er anders op staan dan ik zou willen... Sinds mijn 16e eigenlijk niets meer gereden dat niet (semi-)groen bij mij terecht kwam. Ben nu 30. Maar dat is een keuze die ieder voor zich mag maken. Gemiddeld genomen zoekt een recreant een paard waar hij gelijk iets mee kan doen qua buitenrijden, dressuren, sprongetje. Ik ben een beetje een 'minderheid'.
fransje23 schreef:In Duitsland is er ook ene hele actieve groep "wanderreiters" waar ook speciaal paarden voor gefokt worden en voor een passende prijs verkocht. Maar dat zijn dus geen 'uitgerangeerde' sportpaarden.
In Nederland is het gewoon een ondergeschoven kind.
Vermoed dat mijn jonge paard een heel fijn veelzijdig paard geschikt voor buitenrijden en trektochten gaat worden. Ze is vanaf veulen af aan bijna nergens bang van, raakt niet in de stress als ze schrikt en vlucht dus ook niet. Verder is ze wel voorwaarts en zeker in voor nieuwe dingen
keona schreef:elnienjo schreef:Ik vind het juist zonde als iemand z'n paard alleen maar dressuurt. Dan denk ik, ga toch een keer lekker door 't bos crossen!
Precies geest dodend altijd zelfde, net als dat mensen zeggen mijn paard wilt niet lang op de wei of mijn paard kan niet op de wei. Ik vind dat sport paard dat altijd maar braaf en gecontroleerd moet lopen , ook eens mag bewegen hoe hij dat graag wilt en effe hoofd leeg maken. Denk dat zulke paarden ook beter presteren