Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:02

Ooit op een echte brave KWPN-er buitenrit mogen doen. Je voelde de sensibiliteit, het alles zien en voelen, het rillerig zijn. Als ruiter moet je echt bij de les blijven en dat paard rijden.
Ik miste het enorme relaxte gevoel vd merens die wel lekker snel en kittig alert is buiten, maar waar jezelf ook rond kunt kijken en genieten. Rijden gaat eigenlijk vanzelf en is veel ontspannender.

De KWPN-er was braaf hoor. Maar duidelijk echt anders.

Chasey

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:14

Dat heb ik met Nick, ontzettend gevoelig! Pffff. James was dat helemaal niet. Totaal anders.
Nick moet ik steeds aanmoedigen, tegen praten, maar we kunnen wél mooie ritten maken.
Vanavond ook weer een mooie rit in de pocket. Ja, een blauwe teen verder, een afgescheurde nagel tot bloedens toe, omdat ie een rare bokkensprong maakte en mijn vingers in de teugels vast kwamen te zitten, kop gestoten tegen een boomtak, omdat ie opzij stapte, ontzettend veel hardlopers en bosjes tijgers, maar verder een hoop lol met de knol. Je moet er met humor mee om gaan. Dan zakt de spanning bij Nick ook weg.
Een recreatiepaard moet ook gewoon getraind worden, en dan wordt alles steeds makkelijker. Relaxt Lange teugel rijden is er zeker bij. Ook neckrope. Maar met Nick altijd alert blijven. ;) hij denkt soms iets té goed mee ;)

Zeer gevoelig, maar wél een recreatie paardje. Als ik hem zou beschrijven om te verkopen, zou ik hem laten staan ;) haha. Sensibel ding. Humor is de oplossing.
Maarja dat lukt ook niet altijd natuurlijk. Soms moet ik eerder huilen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:14

De prijzen zijn gewoon hoog.

Heb hettopic overigens niet helemaal doorgelezen, maar ik snap wel dat mensen graag een sport paard willen.

Wij zijn over een poosje weer op zoek naar een nieuwe, als onze oude verkocht is. En dan wil ik eigenlijk ook het liefst een z pony. Waarom? Omdat ik alleen maar recreatief gereden heb en onderlinge wedstrijdjes, ik nog veel moet leren ondanks dat ik al een hele poos rijd en graag een pony wil die bijna alle klasses is doorgelopen en waar het bijna vanzelfsprekend is om netjes over de rug te lopen. Ja dat is zeker iets van de ruiter en hoe jij je paard aan de achterkant activeert, maar ik heb daar nog niet zo n grote handigheid in om een pony die altijd met zijn hoofd in de lucht gelopen heeft, en wat ouder is, of een jongere die nog wat sensibel is op wedstrijd terrein. Er zit ook nog van alles tussen maar ik wil een doorgewinterde pony die door alle klasses is opgeleid en mij naar het z kan brengen ipv ik hem.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:38

fransje23 schreef:
Ik ken dat soort types ook en die hebben vooral best bij rust, regelmaat en niet teveel gekke dingen en verandering. Daar doe je hun en jezelf geen plezier mee.

Maar heel veel paarden zijn lang niet zo angstig, onzeker of lastig als hun ruiter wil doen geloven. Vaak is de ruiter de "zwakste schakel" in het geheel.

Ben ik het wel mee eens. Ik heb meerdere Engels volbloeds/halfbloeds gereden en ook al kunnen ze wat schrikachtiger zijn kom je daar wel doorheen als je zelf vasthoudend bent en niet bang uitgevallen. Als jij laat zien dat iets niet eng is dan nemen ze dat uiteindelijk wel van je aan. En je kunt ook af en toe 'ns een buitenrit doen met iemand die al een bomproof paard heeft als je tegen structurele problemen oploopt. Maar ben je zelf angstig en zegt 'mijn paard schrikt overal van' dan bevestig je m.i. dat gedrag. Ook koudbloedige types kunnen zomaar 'ns wegspringen omdat ze een muis horen ritselen. Mijn 3/4 bloed KWPN-er kon ik ook gewoon met lang teugeltje buiten rijden. Ik kon er een beginnersgroep mee begeleiden of wedstrijdjes rengalop met mede boscrossers. Niet toen ie 5 was, toen was het nog een grote schijtbak :D

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:53

Het klopt wel wat jullie zeggen, maar er zit alsnog wel enorm veel verschil in bij elk paard. Schrikachtig en sensibel hoeft niet per se erg te zijn, hierbij hangt het er idd voor een groot deel vanaf hoe je er zelf mee omgaat, maar ook zeker met hoe je paard ermee om gaat. M'n vorige pony was ook altijd heel schrikachtig en snel opgefokt, maar bleef wel altijd bij me. Ze sprong vaak opzij, maar daar bleef het dan ook bij. Soms raakte ze opgefokt en staart in de lucht, maar ze bleef wel altijd bij me. Dat is vooral wat het verschil maakt. Ook een pony gehad die nergens bang voor was, maar gwn niet luisterde op buitenrit en er elke keer tussenuit naaide. Met de eerste kon ik prima buitenritten maken, maar met de tweede was het gwn niet verantwoord.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:58

Ik heb een voorkeur voor wat hetere gevoelige paarden, vaak ook wat kijkerig, maar weet dat hoe meer dronk ik erop zet hoe drukker en springerig ze worden. Rij dus veel met een relatief losse teugel en op één hand. Wel benen er goed om zodat eventuele zijsprongen goed uit de zitten zijn.
Springen ze opzij vanwege een narcis lach ik ze gewoon uit en rijden we verder.

Ga je zo een paard strak houden en er gespannen op zitten kun je een ontspannen buitenrit vergeten.

Verder is het een kwestie van kilometers maken. Met een ervaren combinatie mee is zeker een goed begin. Daarna zelf bekende routes rijden en rustig uitbouwen.
Ik bedenk altijd dat als ik denk dat het spannend kan worden ik gewoon afstap, aan de hand volgen is vaak makkelijker voor bange paarden. In de praktijk is dat zeer zelden nodig geweest.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:02

Klopt wat je zegt. Ik moest Nick ook leren loslaten! Dat zou je niet denken, omdat ie zo gevoelig en heet is. Maar juist dat maakt hem relaxter :)
Rij ook altijd met 1 hand. Losse teugels. Of neckrope. Trekken moet je bij hem niet doen. Praten en grapjes maken wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:06

Ik heb een fijn recreatiepaard. Een ruin van 14 inmiddels. Hij is bomproof en doet geen kwaad of rare dingen. Als je ziet wat ik al aan geld in heb gestopt. Ik heb hem als veulen voor een 1000 euro gekocht. In laten rijden,laten doorrijden onderhoud en dan willen mensen 2000 betalen? Nou, dacht het niet!

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:10

Ik denk dat het vooral de naam is die eraan gegeven word.
Mijn bwp bvb, 6 jaar, schat van een dier, schrikt van niks, kun je een maand niet op en dan op buitenrit zonder problemen. Aan het opleiden voor reining. Tot we echt op de hoogste niveaus meedraaien is zij een trots recreatiepaardje, terwijl sommigen al zouden zeggen “ze kan bijna spinnen en sliden maar de rest kan ze al dus ze is een sportpaard”. Ik heb haar gekregen van mijn vader (mocht er al op rijden, maar paarden worden hier gewoon verkocht tenzij jij (ik dus) de eigenaar bent. Wat is met mijn ponys en nu ook met haar) omdat ze 1/4 blind is en door een ongeluk niet meer durft springen, dus waardeloos als springpaard/fokpaard om te springen. Nu doen we dus lekker recreatief reining en is ze drachtig. Denk dat je er gewoon op moet botsen. Wij hadden een beetje geluk bij ongeluk dat ze als “waardeloos” is afgeschreven voor het springen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:23

Een goede ruiter is imo niet persee die dressuurruiter.
Ik heb er half huilend en over hun toeren van een stel pony's af zien stappen na een snel galopje over een mooi bospad.
Ongecontroleerd noemden ze het..tja, kun je dan rijden vraag ik mij af.
Dan hadden we het echte racen nog niet eens uitgeprobeerd.

Ik heb wat jaren buitenritten begeleid en de selectie was in ieder geval goed. de recreatieruiters kwamen elk jaar terug, de mensen die hun zweep meebrachten niet. Te spannend al die heuvels, bochtjes en enthousiaste paarden.

Overigens vindt ik het argument: weet je wat ik ervoor betaalt heb nogal onzinnig. Over het algemeen kost een goed eerste jaar met een paard in aanschaf, keuring, stalling, zadel aanmeten enz, enz. al meer dan je er ooit terug voor zult krijgen.
Laat staan dat je het dier vijf jaar gehad hebt.
Mijn 5 jarige haf zou al minstens 12.000 euro moeten opbrengen. :+

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 07:18

996981 schreef:
Als iedereen in dit topic met een merrie die geschikt is als recreatie/veelzijdigheidspaard daarmee gaat fokken is het probleem zo opgelost :D

Leuk idee, maar het risico waar je je merrie doorheen loodst... dat zou ik voor een opvolger voor mezelf wel overwegen. Of voor behoud van het ras. Of omdat je overtuigd bent van de kwaliteit die je merrie kan toevoegen aan het bestaande paardenbestand... Misschien is het ook het overwegen waard als het commercieel interessant is. Maar veulens fokken die je ver onder de prijs moet verkopen omdat er in dit land niet voor betaald wordt, en dáárvoor je merrie door een flink risico duwen... Mwah!
(En ja, mijn merrie is echt wel een goede binnen haar ras, maar ik durf het zomaar niet aan hoor)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:04

Skippy01 schreef:
996981 schreef:
Als iedereen in dit topic met een merrie die geschikt is als recreatie/veelzijdigheidspaard daarmee gaat fokken is het probleem zo opgelost :D

Leuk idee, maar het risico waar je je merrie doorheen loodst... dat zou ik voor een opvolger voor mezelf wel overwegen. Of voor behoud van het ras. Of omdat je overtuigd bent van de kwaliteit die je merrie kan toevoegen aan het bestaande paardenbestand... Misschien is het ook het overwegen waard als het commercieel interessant is. Maar veulens fokken die je ver onder de prijs moet verkopen omdat er in dit land niet voor betaald wordt, en dáárvoor je merrie door een flink risico duwen... Mwah!
(En ja, mijn merrie is echt wel een goede binnen haar ras, maar ik durf het zomaar niet aan hoor)

Ik heb zo'n merrie :D . Heel allround, crossen, springen en Z dressuur geklasseerd. En toch....als ik ooit zou laten dekken (ben ik niet van plan hoor...) dan zou dat toch met een hengst met goed papier zijn. Sowieso omdat die getest zijn op erfelijke aandoeningen, maar ook omdat dat eventuele verkoop eenvoudiger zal maken. Wel zou ik absoluut kijken naar 'braafheid' en nooit een heethoofd erop zetten. Maar toch ook niet het papierloze, brave recreatiepaard van de buurman. :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:11

996981 schreef:

Dit werd voor de crisis ook gedaan, maar omdat de markt niet interessant is (de gebruiker wil relatief weinig betalen voor het risico dat de fokker loopt en de kosten die ermee gepaard zijn) is er een hele tijd minder gefokt in dat segment.

Ook professionele fokkers zijn door de crisis op kleinere schaal gaan fokken waardoor het aanbod nu minder is. En dat geldt niet enkel voor de sportpaarden, maar ook voor de paarden die wel als dusdanig gefokt zijn maar ook prima als recreatiepaard geschikt zijn.

Het is dus niet zo dat er enkel minder recreatiepaarden zijn. Er zijn over de hele linie minder paarden omdat het fokken lange tijd niet rendabel was en de risico’s hoog bleven.

In de sportpaarden is de vraag hoger dan het aanbod, in de recreatiepaarden ook. Dat de prijzen dan stijgen is simpelweg marktwerking.

Je kunt gewoon niet verwachten dat je nu voor hetzelfde geld een paard kan aanschaffen als voor de crisis, toen ze zelfs ver onder kostprijs verkocht werden.

Maar dan moet het wel een goed papier hebben en een vader die wat gepresteerd heeft anders is het volgens de bokt norm fokken voor de slager.

Mijn haflinger had geen papieren maar het was op zijn 3e al duidelijk dat hij een goede basis mee had gekregen. Hij was nog geen 4 toen ik mijn stalgenootjes met hiphoppers mee moest nemen op buitenrit :D. Stalgenootjes die zich afvroegen wat ik met die karreknol moest.
Hij is 28 jaar geworden en eigenlijk altijd zonder ernstige gezondheids problemen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:12

996981 schreef:

Dat is exact wat ik van plan ben. :)

Alleen zal het product wat daar uitkomt naar alle waarschijnlijkheid niet voor 2500,-- euro op de markt komen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:15

Cowgirl schreef:
Mijn haflinger had geen papieren maar het was op zijn 3e al duidelijk dat hij een goede basis mee had gekregen. Hij was nog geen 4 toen ik mijn stalgenootjes met hiphoppers mee moest nemen op buitenrit :D. Stalgenootjes die zich afvroegen wat ik met die karreknol moest.
Hij is 28 jaar geworden en eigenlijk altijd zonder ernstige gezondheids problemen.

Op het papier kun je niet rijden he :D
Ik had een paint, vol papier, leuke bloedlijn. Kon er alleen helemaal niks mee: echt géén klik. Twee jaar gehad en uiteindelijk verkocht.
Toen kocht ik mijn haflinger en zeiden mensen 'wat moet je dáár nou mee, jij bent veel te ambitieus voor een haflinger'.
Ik heb elke dag lol met die pony. Véél meer waard dan een sportpapiertje voor mij :D (en dan heeft mijn haf dus wel papieren, goede papieren ook, maar blijkbaar als je een haf hebt, stelt t per definitie niets voor....)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:20

Skippy01 schreef:
Ik had een paint, vol papier, leuke bloedlijn. Kon er alleen helemaal niks mee: echt géén klik. Twee jaar gehad en uiteindelijk verkocht.
Toen kocht ik mijn haflinger en zeiden mensen 'wat moet je dáár nou mee, jij bent veel te ambitieus voor een haflinger'.
Ik heb elke dag lol met die pony. Véél meer waard dan een sportpapiertje voor mij :D (en dan heeft mijn haf dus wel papieren, goede papieren ook, maar blijkbaar als je een haf hebt, stelt t per definitie niets voor....)

Ik heb het andersom, mensen die zeggen: "Zo dat is een goeie! Welk papier zit er achter? Daar start je toch zeker wel mee?"
Neuh, dat trekt hij mentaal niet. Ik rij lekker in het bos en dat doet hij super. En papier? Dat zit er niet bij :))

Het is al eerder genoemd, maar een ruiter/begeleider doet heel veel met een paard. Humor, rust, relax met zaken omgaan, maakt dat een paard er ook niet van onder de indruk is.
Dat kost (véél) tijd en geduld. En in de wereld van de quick fix is dat denk ik nog het lastigste voor veel mensen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:37

Amanda schreef:
Skippy01 schreef:

Ik heb het andersom, mensen die zeggen: "Zo dat is een goeie! Welk papier zit er achter? Daar start je toch zeker wel mee?"
Neuh, dat trekt hij mentaal niet. Ik rij lekker in het bos en dat doet hij super. En papier? Dat zit er niet bij :))

Het is al eerder genoemd, maar een ruiter/begeleider doet heel veel met een paard. Humor, rust, relax met zaken omgaan, maakt dat een paard er ook niet van onder de indruk is.
Dat kost (véél) tijd en geduld. En in de wereld van de quick fix is dat denk ik nog het lastigste voor veel mensen.

Ow wat grappig!
off-topic: Kennis van mij traint in Duitsland (reining) met haar quarter. En die appte mij een foto van een haf met de melding "ik hoop zo goed als deze haf te worden!".
Papierloos, voor 800 euro gekocht, en spint en slide beter dan menig quarter. Dat vind ik dan wel stoer ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:40

Mijn instructeur is Nederlands kampioen reining geworden met een haflinger jaren geleden. De mijne heeft hetzelfde talent. Maar trekt het echt mentaal niet. Tsja, dan maar niet op wedstrijd. Paardlief is een stuk gelukkiger in het bos en dat doet hij ook veel beter. Dan kan hij pas écht relaxt zijn, terwijl hij op wedstrijd niet te hanteren is en alleen meer aan de kletter gaat. Terwijl thuis alle knoppen er op zitten.
Soms gaat het ook gewoon niet en is mijn sporthaflinger dus gewoon fulltime boscrosser :))
Vanavond weer met een stel kids op sleeptouw het bos in als begeleider. Heerlijk toch? Goud waard, zo'n paard :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:45

Amanda schreef:
Mijn instructeur is Nederlands kampioen reining geworden met een haflinger jaren geleden. De mijne heeft hetzelfde talent. Maar trekt het echt mentaal niet. Tsja, dan maar niet op wedstrijd. Paardlief is een stuk gelukkiger in het bos en dat doet hij ook veel beter. Dan kan hij pas écht relaxt zijn, terwijl hij op wedstrijd niet te hanteren is en alleen meer aan de kletter gaat. Terwijl thuis alle knoppen er op zitten.
Soms gaat het ook gewoon niet en is mijn sporthaflinger dus gewoon fulltime boscrosser :))
Vanavond weer met een stel kids op sleeptouw het bos in als begeleider. Heerlijk toch? Goud waard, zo'n paard :j

Ik heb die van jou inderdaad wel eens op wedstrijd gezien bij de WRAN denk ik. Je moet er beiden lol in hebben denk ik... Anders heeft het geen zin! Fulltime boscrosser is óók niks mis mee. Ik kocht de mijne om western mee te rijden. "NOPE", zei ze. Dus nu trainen we klassiek dressuurmatig, veel aan de hand, stukjes working equitation... Prima, toch? Pony happy, baasje happy :Y)

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:13

Hele interessante discussie dit... mij haf heb ik destijds ook zo gekocht voor een heel klein prijsje. Geen papieren,weinig opleiding en ervaring. Net als ikzelf. Ik kwam van de manege, dáár kon ik prima rijden maar dat was heel wat anders als nu met een merrie met een eigen mening. Maar wat hebben we samen al veel geleerd, ik heb leren ríjden, en we hebben elkaar ( met de juiste hulp) door en door met je vertrouwen. Ik wil dr nu voor geen goud meer kwijt... lang teugeltje, relaxen heerlijk.... een klein kind rijdt er mee weg...

Maar als ik ooit weer een andere zou moeten, begrijp ik nu veel beter hoeveel moeite en tijd een goed opgeleid paard kost. Ik zou nu met liefde meer betalen voor een paard wat niet meer zo groen is.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:26

elizabeth85 schreef:
Hele interessante discussie dit... mij haf heb ik destijds ook zo gekocht voor een heel klein prijsje. Geen papieren,weinig opleiding en ervaring. Net als ikzelf. Ik kwam van de manege, dáár kon ik prima rijden maar dat was heel wat anders als nu met een merrie met een eigen mening. Maar wat hebben we samen al veel geleerd, ik heb leren ríjden, en we hebben elkaar ( met de juiste hulp) door en door met je vertrouwen. Ik wil dr nu voor geen goud meer kwijt... lang teugeltje, relaxen heerlijk.... een klein kind rijdt er mee weg...

Maar als ik ooit weer een andere zou moeten, begrijp ik nu veel beter hoeveel moeite en tijd een goed opgeleid paard kost. Ik zou nu met liefde meer betalen voor een paard wat niet meer zo groen is.

Of zoals ik: liever groen of bijna groen kopen om te voorkomen dat de knopjes er anders op staan dan ik zou willen... Sinds mijn 16e eigenlijk niets meer gereden dat niet (semi-)groen bij mij terecht kwam. Ben nu 30. Maar dat is een keuze die ieder voor zich mag maken. Gemiddeld genomen zoekt een recreant een paard waar hij gelijk iets mee kan doen qua buitenrijden, dressuren, sprongetje. Ik ben een beetje een 'minderheid'.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:54

Nou ja, dat is dus de vraag: wil je er zelf alle tijd en moeite in steken en kun je daardoor voor een leuke prijs een paard kopen? Maar dan moet je deze dus nog zelf opleiden.
Of zoek je een kant en klaar bomproof allround recreatiepaard (zonder bemerkingen!)? Dan moet je je ook realiseren dat je voor die opleiding en kwaliteit ook moet betalen. En dat dat zoeken naar een speld in een hooiberg is. Want die paarden worden zelden verkocht :D

Ik zou dus kiezen voor een paard dat jong is, maar van karakter nuchter en leerbaar. Dan kost het niet de hoofdprijs, is de basis aanwezig, maar moet je zelf gaan beleren. Dus moet je wel accepteren dat dat tijd kost. Of geld als je laat beleren. :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:00

Skippy01 schreef:
Of zoals ik: liever groen of bijna groen kopen om te voorkomen dat de knopjes er anders op staan dan ik zou willen... Sinds mijn 16e eigenlijk niets meer gereden dat niet (semi-)groen bij mij terecht kwam. Ben nu 30. Maar dat is een keuze die ieder voor zich mag maken. Gemiddeld genomen zoekt een recreant een paard waar hij gelijk iets mee kan doen qua buitenrijden, dressuren, sprongetje. Ik ben een beetje een 'minderheid'.

Het is het meest ideaal om je paard exact zo te kunnen krijgen als waar je zelf behoefte aan hebt idd. Maar helaas heb ik niet meer 't lef van een 16-jarige en al helemaal niet de gezondheid en fitheid, dus als ik ergens een keer een rit maak vraag ik altijd wel naar redelijk bomproof maar wel voorwaarts.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:14

fransje23 schreef:
In Duitsland is er ook ene hele actieve groep "wanderreiters" waar ook speciaal paarden voor gefokt worden en voor een passende prijs verkocht. Maar dat zijn dus geen 'uitgerangeerde' sportpaarden.
In Nederland is het gewoon een ondergeschoven kind.

Vermoed dat mijn jonge paard een heel fijn veelzijdig paard geschikt voor buitenrijden en trektochten gaat worden. Ze is vanaf veulen af aan bijna nergens bang van, raakt niet in de stress als ze schrikt en vlucht dus ook niet. Verder is ze wel voorwaarts en zeker in voor nieuwe dingen :)

In Nederland hebben we het Gelderse paard, die moet voor die doelgroep gefokt worden, echter zit daar ook vaak nog wel een karaktertje bij :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:15

keona schreef:
elnienjo schreef:
Ik vind het juist zonde als iemand z'n paard alleen maar dressuurt. Dan denk ik, ga toch een keer lekker door 't bos crossen!

Precies geest dodend altijd zelfde, net als dat mensen zeggen mijn paard wilt niet lang op de wei of mijn paard kan niet op de wei. Ik vind dat sport paard dat altijd maar braaf en gecontroleerd moet lopen , ook eens mag bewegen hoe hij dat graag wilt en effe hoofd leeg maken. Denk dat zulke paarden ook beter presteren

Maar ze zijn erbij waarbij dat echt niet kan. Ik heb er een gehad, die werd gewoon lijp als ie langer dan 3 uur op de wei moest staan. Dat is wat het is en daar deal je mee.