Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:26

Wat Ruitje en DBIN zeggen; braaf en goed opgeleid kost gewoon wat. Ongeacht het ras.
Ben benieuwd,Ts! Haflingers zijn vaak ook leuk :)

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:33

DatBenIkNou schreef:
Maddoxx schreef:
Ja de prijzen zijn maf. Maar iemand meenemen doe ik zeker!

Maf of reëel? Wat denken jullie dat het alleen al kost om een merrie te laten dekken, veulen gezond op te laten groeien, zadelmak te maken en door te rijden? Daarnaast betaal je voor braaf ook gewoon meer geld. De crisis is echt voorbij en de brave, gezonde zijn gewoon in de minderheid. Tijdens de crisis is er ook gewoon minder gefokt omdat men de paarden gewoon aan de straatstenen niet kwijtraakte, dus er is momenteel gewoon ook minder aanbod.
Bij de 'koopjes' moet je momenteel gewoon écht achterdochtig zijn helaas.

Precies.

Ik las hier ook dat iemand er van achteroversloeg dat een HK hengst voor 25K te koop stond. Dat vind ik echt geen gek bedrag hoor.

Heel simpel, uitgaande van een KWPN'er:
dekgeld en dierenartskosten rondom het dekken: 1500
veulen registeren+ D-OC: 300
3 jaar voeren, stel dat je dat voor gem. 100 euro in de maand lukt: 3600
Dan nog drie jaar lang enten en de smid, zeg: 600
Dan heeft'ie je als driejarige al 6000 euro gekost. Maar dan issie hartsikke groen, kent'ie niks en heb je al zeker geen onverwachte dierenartskosten gehad.

Dus zijn de huidige prijzen zo gek? Ik vind van niet.

Nala

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 09:29

Vanuit dat oogpunt snap ik het ook wel hoor, maar ik geloof dat de minsten iedere cent weer eruit halen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:34

DatBenIkNou schreef:
CalipsoLover schreef:
Klinisch keuren ligt rond de 100 euro, RX keuren (zowel benen als rug) ligt tussen de 200-300 euro dacht ik. (Ik heb laatst 230 euro betaalt, maar wel in de kliniek)

Ik vind je eisen niet hoog liggen, ik kijk mee rond voor je! Als ik iets tegekom dan stuur ik je wel een pb :)
Horse sale/paarden kopen en verkopen is een groep op Facebook waar echt heel veel paarden op staan. Zeker een aanrader.

Ik heb afgelopen augustus mijn paard klinisch en rx laten keuren op goede kliniek en dat was rond de 750-, hoor....Dat was rug en benen.

Hier is de kliniek van de universiteit, dus assistenten zijn vaak studenten. Dat scheelt daarom vaak in prijs, wat het niet minder goed maakt aangezien ze van heinde en verre komen om hier een paard te behandelen. Zeer goede kliniek.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:44

Noem mij naïef, maar ik ben een paar jaar geleden bij een tinker gaan kijken die op de foto nogal lelijk in het haar zat. Ik dacht dat er met wat verzorging wel iets moois van te maken was (en dat was ook zo). De hoefsmid mocht er ook wel eens bij en ze had mok.
Ik heb haar zelf uit de wei mogen halen, zelf gepoetst en opgezadeld. Toen ik langs haar benen streek werd ze nukkig, daar hield paardlief niet van (2 jaar geleden uit Ierland geplukt).
Ik ben er zelf direct op gaan zitten, niemand heeft haar voorgereden. Ik heb voor de zweep bedankt, ik wilde graag zien hoe ze op mijn hulpen reageerde en dat ging beter dan de verkoper verwacht had.
Ik zocht een buitenrijdpaard dus ik ben zelfs nog een stukje langs de weg gereden, en heb even gekeken hoe ze op een voorbijgaande trekker reageerde. Dat ging ook allemaal goed en uiteindelijk heb ik haar gekocht zonder keuring.

Nu zeg ik niet dat dit de standaard procedure zou moeten zijn, misschien als ik op zoek was naar een sportpaard had ik haar wel laten keuren. Of als de prijs dusdanig hoog wordt.
In elk geval succes met zoeken TS!

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:18

Ik haak nog even aan, super leuk om je zoektocht te volgen!
Ik heb via een FB oproep 3 maanden terug mijn paard gevonden. Ik heb ook veel moeite gehad met een paard vinden binnen mijn budget dat voldeed aan alle eisen. Als het kan vooral veel rondkijken en bij paarden langsgaan. Ik ben van mijn pony wens uiteindelijk ook bij een flink (maar super lief) paard beland :o
Veel succes met je zoektocht en ik duim voor je

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 11:27

Dankjewel!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:44

antje_vip schreef:
Noem mij naïef, maar ik ben een paar jaar geleden bij een tinker gaan kijken die op de foto nogal lelijk in het haar zat. Ik dacht dat er met wat verzorging wel iets moois van te maken was (en dat was ook zo). De hoefsmid mocht er ook wel eens bij en ze had mok.
Ik heb haar zelf uit de wei mogen halen, zelf gepoetst en opgezadeld. Toen ik langs haar benen streek werd ze nukkig, daar hield paardlief niet van (2 jaar geleden uit Ierland geplukt).
Ik ben er zelf direct op gaan zitten, niemand heeft haar voorgereden. Ik heb voor de zweep bedankt, ik wilde graag zien hoe ze op mijn hulpen reageerde en dat ging beter dan de verkoper verwacht had.
Ik zocht een buitenrijdpaard dus ik ben zelfs nog een stukje langs de weg gereden, en heb even gekeken hoe ze op een voorbijgaande trekker reageerde. Dat ging ook allemaal goed en uiteindelijk heb ik haar gekocht zonder keuring.

Nu zeg ik niet dat dit de standaard procedure zou moeten zijn, misschien als ik op zoek was naar een sportpaard had ik haar wel laten keuren. Of als de prijs dusdanig hoog wordt.
In elk geval succes met zoeken TS!

Dat is idd echt heel persoonlijk, ik zou bij mok al direct afhaken eerlijk gezegd. Je zal overigens niet de eerste geweest zijn die een (ernstig!) ongeluk krijgt met proefrijden. Vind het nogal een risico ergens op te stappen waarvan je niets van weet. Ze kunnen zoveel zeggen...Ook de prijsklasse en wat je zoekt is natuurlijk wel bepalend. Bij een paard van 2000 euro neem je misschien eerder de gok, al zou ik zelfs dan nog in elk geval klinisch laten keuren. Bij duurdere paarden zal je toch sneller ook RX keuren en zullen je eisen en wensen wat sterker zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:12

Neem anders een contact op met Leonoor. Zij heeft tinkers te koop. Wel in Frankrijk, maar daar kun je een leuke vakantie aan vastplakken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:38

Heb niet alles gelezen. Misschien is het al gezegd, maar zou ook degene die voorrijdt het paard het terrein af laten rijden. Kan je gelijk zien wat de reactie van het paard is.

En nog even over de andere discussie. De prijzen zijn idd belachelijk aan het worden. Paard met vlechtjes, witte bandages om en een ruiter in tenue erop en ze vragen al 15.000 voor een paard, die niet eens goed beweegt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 12:49

manubres schreef:
Heb niet alles gelezen. Misschien is het al gezegd, maar zou ook degene die voorrijdt het paard het terrein af laten rijden. Kan je gelijk zien wat de reactie van het paard is.

En nog even over de andere discussie. De prijzen zijn idd belachelijk aan het worden. Paard met vlechtjes, witte bandages om en een ruiter in tenue erop en ze vragen al 15.000 voor een paard, die niet eens goed beweegt.

Goede tip! Dankjewel.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:58

Filmpjes (laten) maken. Zowel van het voorrijden als dat jij zelf erop zit.

En een stukje rechtuit en op de volte laten draven op het harde.. ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:03

Paris_ schreef:

Dat vind ik altijd van die tips die niets zeggen als je zelf niet de kunde hebt om daar iets over te zeggen.

Er zijn mensen die niets zien aan de loop van een paard.

En weet ook aan wie je de filmpjes laat zien, ik heb er gehad die met vlag en wimpel door een keuring kwamen maar afgekeurd werden op film door zelfbenoemde deskundigen :+
Laatst bijgewerkt door ruitje op 05-06-19 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:04

Ik ben 1 3 keer gaan proefrijden ook met instructeur, niks aan te zien. Met keuring volte op het harde en ineens kreupel. Dus ik vind dat wel een goede tip..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 14:02

Bedankt allemaal! Ik heb zin in dit weekend, ik ga zondag of maandag bij de haf kijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:40

Wat leuk. Succes!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:42

Maddoxx schreef:
Ik ga maandag kijken bij iets heel anders, een 9 jarige appaloosa.

Heee leuk! Degene die ik je stuurde? *D

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:51

ruitje schreef:
Paris_ schreef:

Dat vind ik altijd van die tips die niets zeggen als je zelf niet de kunde hebt om daar iets over te zeggen.

Er zijn mensen die niets zien aan de loop van een paard.

En weet ook aan wie je de filmpjes laat zien, ik heb er gehad die met vlag en wimpel door een keuring kwamen maar afgekeurd werden op film door zelfbenoemde deskundigen :+

Haha ik doel niet zo zeer op wel/niet goed lopen. Dat zou ik uiteindelijk lekker overlaten aan de DA die de keuring uitvoert.

Ik vond het zelf wel fijn om achteraf terug te zien hoe het 'totaalplaatje' eruit zag. Dat is ook belangrijk, toch? :)

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:51

Maddoxx schreef:
Bedankt allemaal! Ik heb zin in dit weekend, ik ga zondag of maandag bij de haf kijken.

Veel plezier! :D

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:17

_Roxanne schreef:
DatBenIkNou schreef:

Maf of reëel? Wat denken jullie dat het alleen al kost om een merrie te laten dekken, veulen gezond op te laten groeien, zadelmak te maken en door te rijden? Daarnaast betaal je voor braaf ook gewoon meer geld. De crisis is echt voorbij en de brave, gezonde zijn gewoon in de minderheid. Tijdens de crisis is er ook gewoon minder gefokt omdat men de paarden gewoon aan de straatstenen niet kwijtraakte, dus er is momenteel gewoon ook minder aanbod.
Bij de 'koopjes' moet je momenteel gewoon écht achterdochtig zijn helaas.

Precies.

Ik las hier ook dat iemand er van achteroversloeg dat een HK hengst voor 25K te koop stond. Dat vind ik echt geen gek bedrag hoor.

Heel simpel, uitgaande van een KWPN'er:
dekgeld en dierenartskosten rondom het dekken: 1500
veulen registeren+ D-OC: 300
3 jaar voeren, stel dat je dat voor gem. 100 euro in de maand lukt: 3600
Dan nog drie jaar lang enten en de smid, zeg: 600
Dan heeft'ie je als driejarige al 6000 euro gekost. Maar dan issie hartsikke groen, kent'ie niks en heb je al zeker geen onverwachte dierenartskosten gehad.

Dus zijn de huidige prijzen zo gek? Ik vind van niet.

Dat is een mooie berekening, maar uiteindelijk is het natuurlijk niet gewoon een simpel optelsommetje. Dan zouden namelijk alle pensionado's die nu maar als weidemaatje worden aangeboden een vermogen kosten, want die hebben al jaren staan eten voor 100 euro in de maand. Ik begrijp dat er veel geld is geïnvesteerd in het fokken van een veulen en dergelijke, maar ik denk ook dat je voordat je een veulen fokt, moet bedenken dat je niet in 10 van de 10 gevallen je geld er weer uit kan halen.

On topic: Veel plezier bij de paarden die je gaat bekijken TS! :D Als ik binnenkort nog iets tegenkom, dan zal ik het naar je doorsturen! :j

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:52

Noem mij gek maar als een paard de hemel in wordt geprezen en alles helemaal top is voor 3.000 euro dan ga ik niet eens kijken....

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:12

Nee soms zie ik ook “underpriced” paarden en dan weet ik dat het verhaal niet klopt. Maar zie ook vaak genoeg paarden voor 15k die niet zuiver lopen op videos of geen schijn van evenwicht hebben en dan kom je in de categorie “overpriced”. Voor bloedlijn moet je het dan niet doen. Want welk paard heeft er tegenwoordig geen goede bloedlijn in de sport?

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:03

Ik weet niet of het al gezegd is, maar ik zou zeker iemand ermee naar buiten laten gaan en daarna zelf ook ermee naar buiten gaan.

Toen ik mijn vorige paard kocht zou het ook een super fijn recreatiepaard zijn.. Dat bleek niet het geval, helaas moest ik dit dus via een harde les leren, heb haar uiteindelijk weer moeten verkopen en dat koste heel veel moeite en veel verdriet

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:16

ellenimar schreef:
Noem mij gek maar als een paard de hemel in wordt geprezen en alles helemaal top is voor 3.000 euro dan ga ik niet eens kijken....

Nou ik wel! Beter dan die fantasie-vraagprijzen die soms voorbijkomen. Bij mij was het duurste paard wat ik ooit gekocht heb,tevens het slechtste.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:26

anjali schreef:
ellenimar schreef:

Nou ik wel! Beter dan die fantasie-vraagprijzen die soms voorbijkomen. Bij mij was het duurste paard wat ik ooit gekocht heb,tevens het slechtste.

Dat klopt ook weer, je weet het pas tot je het met je eigen ogen gezien hebt, onlangs een goede vriendin (die al meerdere paarden gehad heeft) die zei dat ze haar paard waar ze nu Z1 mee loopt voor een prikje gekocht heeft (+/- 2000 euro). Ook een PRE met stamboekpapieren dus normaal wel hoger geprijsd. RX en klinisch goedgekeurd. Kende alleen nog niet zoveel, maar als ik kijk naar PRE's, niet ingereden of licht ingereden met stamboekpapieren met een beetje potentie kom ik al in de prijsklasse van 5000-7000 euro meestal.