Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:31

Ik ben een watje hoor. Maar met mijn eigen paard durf ik heel veel. Hij kan ook een watje zijn, maar hij vertrouwd mij dus daardoor kunnen we samen heel veel. Bovendien zit er echt geen kwaad in hem. Wie weet durf ik straks ook te springen met hem. Maar dat leer ik hem eerst wel vanaf de grond aan. Anders komt het niet goed. Hij springt wel.. Als een of ander debiel. :+
We hebben zelfs al op het strand gereden, ook normaal. We lopen daar regelmatig dus was niks geks aan. Zelfs even het water in gereden. Eindelijk zelf droge voeten kunnen houden. Maar goed. Hij past ook wel bij mij hoor. Ik doe veel gekke dingen. Stap ook gerust op als een lompe boer. Boeit hem écht niet. Staat gewoon keurig te wachten tot ik zeg te moeten lopen. Heb hem eigenlijk nooit fatsoenlijk leren stil staan. Heeft hij zichzelf aangeleerd. Ideaal! :D
Net als dat ik gerust grenzen op zoek met hem en hij bij mij. Zo had hij een keer veel energie. Op zich niks aan de hand. Ik dacht, nou eens kijken of je ook kan draven. Nou 3 tellen later zat hij in galop. Beetje jammer dat ik zonder zadel zat, gladde broek aan had en op het moment dat ik de rem in wilde zetten hij nét zijn hoofd omlaag deed. Ik schoof zo naar voren. FLOEP, op de grond. En Elano? Die stond er bij en keek ernaar. Om vervolgens te grazen. Maar sindsdien staat hij wel stil als ik een beetje uit balans raak. En ach, ik was blij dat ik viel. Gelijk een gerust stelling dat hij niet weg rent. Terug naar stal of zelfs een andere kant op. Want zulke paarden heb je. In een bak wens ik het paard succes. Maar buiten? Niet bepaald handig. Als ze naar stal rennen weet je ze nog te vinden. Maar anders? :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:36

Hier altijd handschoenen. Door medicatie een erg dunne huid die ook erg slecht geneest. Ligt dus snel open en duurt dan echt lang eer het geneest. Soms zelfs door de handschoenen heen en daar hoeven ze echt niet heel gek voor te doen bij mij. Hangt maar net af van hoe het met mijn medicatie zit en hoeveel de ziekte het voor het zeggen heeft op dat moment. :+

Gimme_Joy

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:50

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:50

Nies_ schreef:
Ik gebruik ook nooit handschoenen, alleen als ik brandblaren heb die moeten genezen :')

:D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:17

Gelukkig zijn de meeste paarden gewoon heel erg braaf :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:55

Ik doe het gehele voorwerk zelf en laat ze zadelmak maken door een ander. 2 weekjes en dan ga ik er zelf.
Heb bij jonge paarden altijd handschoenen aan voor het geval dat.

Hoewel je paarden naar je eigen hand kunt zetten als ze jong zijn, moet het met karakter wel klikken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:59

Overigens ook iets om in het achterhoofd te houden is dat niet iedere paard met en zonder zadel als hetzelfde beschouwd.
Sommige paarden moet je echt aan beide voorzichtig laten wennen.
Een stalgenoot wilde leuk zonder zadel gaan rijden toen ik vroeg het paard dat wel kende. Hij grapte een beetje want het was een ex-manege paar waar zijn 6 jarige kind zelfstandig mee kon rijden.
Puntje bij het paaltje: paard wist niet wat hem overkwam en bokte hem er als een echt rodeopaard vanaf waarbij hij zijn been brak.

Dezelfde waarschuwing ook trouwens voor het rijden met/zonder dekje of wisselen van een wolzadel naar lucht en van leer naar kunststof. Sommige zijn dan echt vergeten dat ze al zadelmak waren :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:04

Mijn bijrijdpaard reageerde dermate anders onder een barepackpad dat ik er ook afdonderde (in plaats van rennen na een correctie ging hij ineens stilstaan.) Daar lag ik. Hij merkte dat ik minder balans had. Op zich heel aardig van hem, alleen had hij dat even van tevoren moeten melden. Enige keer dat ik eraf gegaan ben bij hem in 9 jaar. Zo zie je maar.

Ow en rechtsom is niet hetzelfde als linksom. Goed om te weten dat als je op rechts iets bevestigd hebt (wat dan ook) dat dat niet automatisch wil zeggen dat het op links ook zo is.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:19

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:22

Sizzle schreef:
Overigens ook iets om in het achterhoofd te houden is dat niet iedere paard met en zonder zadel als hetzelfde beschouwd.
Sommige paarden moet je echt aan beide voorzichtig laten wennen.
Een stalgenoot wilde leuk zonder zadel gaan rijden toen ik vroeg het paard dat wel kende. Hij grapte een beetje want het was een ex-manege paar waar zijn 6 jarige kind zelfstandig mee kon rijden.
Puntje bij het paaltje: paard wist niet wat hem overkwam en bokte hem er als een echt rodeopaard vanaf waarbij hij zijn been brak.

Dezelfde waarschuwing ook trouwens voor het rijden met/zonder dekje of wisselen van een wolzadel naar lucht en van leer naar kunststof. Sommige zijn dan echt vergeten dat ze al zadelmak waren :+

Zo is er ook eens een topic geweest ‘wel zadelmak maar niet zonder-zadel-mak.
_O- bokker hielt er wel enkel een gekneusd ego aan over meen ik.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:15

Gimme_Joy schreef:
https://youtu.be/bkatIqBrNM0

Mocht iemand interesse hebben in het filmpje van vanochtend. *\o/*

Ik vind dat je het hartstikke goed doet.
En mijn sensibel sportpaard (ferro) hebben we juist zo ingereden en die reageerde net zo rustig.Juist omdat we er van te voren ook mee bezig zijn geweest,tijdens het poetsen ,handdoek op haar rug ,al eens op een krukje er naast om de manen te doen.Dus die was best al veel gewend voordat ik er op ging.En handschoenen ...Gebruik ik alleen in de winter als het echt ijskoud is.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:33

Dankje! Ik ben van mening dat een goede voorbereiding 80% van het werk is. Misschien wel meer. En gewoon doen. Het filmpje stopt voor die tijd, maar ik stap rechts af. Ook dat ging braaf. Rechts is ze iets scherper, dus daar hebben we wat meer tijd voor nodig.

Maar dit vind ik echt een rustig beeld:
Afbeelding

Edit: maar dit is offtopic. TS, het blijft altijd een gok, maar zoals ik al eerder zei, je kan wel al heel veel dingen uitsluiten door training en goed van tevoren bedenken wat je wilt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:52

De twee trainingspaarden die 'tegenvielen' waren de paarden waar ik nog niet op wilde, omdat ze in de voorbereiding nog niet goed genoeg bevestigd waren om erop te gaan zitten. Als de eigenaar niet wil wachten, geef ik aan dat er andere ruiters zijn die het zadelmak maken wel 'even' doen. Ik ga er pas op als ik bijna zeker weet dat het rijden goed gaat. Ik rijd meteen los door de bak, omdat ik geen longeur heb die ik 100% vertrouw en omdat ik de lijn een risico vind. :) Helaas is het wegbrengen van de paarden naar we-blijven-met-rodeo-wel-in-het-zadel-plakken-ruiters ook geen succes geweest. Een paard bleek achteraf röntgenologisch zo kapot (heup/bekken) dat de eigenaar hem heeft laten inslapen. De ander is door diverse ruiters geprobeerd, maar is niet zadelmak geworden. Wie weet lukt het ooit nog eens.

Verder heb ik alleen maar goede ervaringen met zadelmak maken. Ik vind het ook echt leuk om te doen, mits ik het op mijn eigen manier kan en mag doen. Met eigen paarden is dat natuurlijk het gemakkelijkst. Ze staan meteen naar jouw hand. Ik kan met onbeleerde paarden vaak sneller een L-proef rijden dan met oudere paarden die niet heel netjes zijn opgeleid (waar werk aan zit).

Ik moet zeggen dat ik met trainingspaarden wel eens heb meegemaakt dat het paard in de wei en op stal ontzettend gaaf was, maar onder het zadel erg lui/flegmatiek, niet bijzonder bewegen, van nature stug en toonde ponyachtig. Als de eigenaar dat paard als topsportpaard wil verkopen, dan is dat een tegenvaller. Ernaast dacht je WAUW :wow: en onder het zadel was het dan toch niet wat je ervan hoopte... Dat is wel jammer. Er valt heus nog wel wat aan te knutselen, maar een paard dat van nature niet redelijk soepel en werkwillig is, is nooit ideaal voor de topsport.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:39

Ineke2 schreef:
Kortom nooit over nagedacht denk ik :)

Ik ook niet tot een paar fikse brandblaren paar jaar geleden haha...Nu dus altijd aan. Harde les!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:08

Gimme_Joy schreef:
https://youtu.be/bkatIqBrNM0

Mocht iemand interesse hebben in het filmpje van vanochtend. *\o/*

Ziet er super uit *\o/*

Ook kwpn-ers kan je prima zo zadelmak maken. Als de voorbereiding goed genoeg was, dan is het erop zitten meestal nogal oninteressant :D

Natuurlijk kan een paard onder het zadel anders zijn dan je verwacht, daar moet je wel rekening mee houden als je een niet-ingereden paard koopt. Als je op zoek bent naar een heel specifiek paard, zou ik ook eerder een ingereden paard kopen, die aan al de eisen voldoet. Als je het leuk vind om er veel tijd in te stoppen en alles naar je eigen hand te zetten, dan is een groen paard super leuk :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:18

Dankje! Ja ik vind het super om het hele proces van ontwikkeling mee te maken en alles zelf te doen. Daar ben ik dan ook heel rustig twee jaar geleden mee begonnen en ik ben zo trots dat alles wat er nu inzit allemaal door mij is gedaan *\o/* (met een beetje hulp af en toe). Maar als dat zo samenkomt zoals op het filmpje... dat gevoel.is gewoon fantastisch.

Zpu ik het nog een keer zo doen? Denk het niet :+ . Ik heb dit nu een keer meegemaakt, maar de volgende keer (als die er ooit komt) koop ik een ouder paard. Want het wachten duurt zo lang. Daarnaast stop je er net zoveel in als een beleerd paard, maar krijg je er minder uit, in die zin dat je niet kan rijden dus. Want nu behint het natuurlijk pas voor ons, en dan zijn we dus al 2 jaar bezig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:21

Ik zou juist altijd weer kiezen voor een 2-jarige. Volgens mij was mijn paard namelijk niet alleen zo braaf door goede voorbereiding, maar ook omdat hij mij zo goed vertrouwde. Pas toen de nieuwigheid er een beetje af was ging hij zich gedragen zoals het papier deed vermoeden :+

Mijn andere paard gekocht met 5 zadelmak en betuigd, maar 10 jaar later is het nog te merken dat het dier geen deftige opvoeding genoten heeft de eerste jaren en dat is vooral heel erg jammer en een gemiste kans.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:27

Ik heb vrijwel al mijn paarden (geheel of gedeeltelijk) zelf beleerd. Ik vind het het leukste dat er is, vooral als je er de tijd voor hebt/neemt. Mijn huidige 4 jarige paard die ik "groen" gekocht hebt, bleek waarschijnlijk toch (vervelende) ervaringen te hebben gehad. Dat merkte ik aan meerdere dingen en na wat rondvragen lijkt het dat er toch wat met dit paard gebeurd is, misschien niet gelukt en als groen verkocht. Ik ben met het paard grondwerk gaan doen (voor mij eerste keer) in de trend van Tristan Tucker en het paard pakt alles tot dusver zo goed op dat het zadelmak maken straks hopelijk minder problemen gaat geven. Ik snap nu eerlijk gezegd niet waarom ik paarden zadelmak heb gemaakt zonder eerst grondwerk te doen. Snap al helemaal niet dat paarden binnen een maandje beleerd worden....vooral bij vreemden. Ik ben ervan overtuigd dat zoiets ingrijpends als zadelmak maken (al zal dat voor elk paard anders zijn) beter gaat als er een vertrouwensband met het paard is. Als kanttekening moet ik wel plaatsen dat je wel wat ervaring moet hebben en niet te snel bang moet zijn. Je kan ook eerst je paard beleren op de grond en voor het berijden een professional vragen en dat kan meestal ook in de vertrouwde omgeving bij je thuis....

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:43

Gimme_Joy schreef:
Dankje! Ik ben van mening dat een goede voorbereiding 80% van het werk is. Misschien wel meer. En gewoon doen. Het filmpje stopt voor die tijd, maar ik stap rechts af. Ook dat ging braaf. Rechts is ze iets scherper, dus daar hebben we wat meer tijd voor nodig.

[ [url=m/KJYBCN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: maar dit is offtopic. TS, het blijft altijd een gok, maar zoals ik al eerder zei, je kan wel al heel veel dingen uitsluiten door training en goed van tevoren bedenken wat je wilt.

Heel mooi filmpje en ziet er heel relaxt en mooi uit. Toch heb ik een veel sensibeler paard die sneller spanning opbouwt..en dan zou ik de stappen die jullie zetten niet in 1x keer doen. Ik knip het liever in kleinere stukjes om elke keer een succesgevoel te krijgen bij het paard. Dus opstappen, belonen en weer afstappen...en dat misschien dan een paar keer herhalen en stoppen. Volgende keer opstappen en paar passen stappen, dat paar keer en weer stoppen. Als dat geen spanning geeft draven. En galopperen pas als draven goed gaat. Maar wat ik al zeg, het paard van jullie ziet er super relaxt uit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:49

manubres schreef:
Gimme_Joy schreef:

Heel mooi filmpje en ziet er heel relaxt en mooi uit. Toch heb ik een veel sensibeler paard die sneller spanning opbouwt..en dan zou ik de stappen die jullie zetten niet in 1x keer doen. Ik knip het liever in kleinere stukjes om elke keer een succesgevoel te krijgen bij het paard. Dus opstappen, belonen en weer afstappen...en dat misschien dan een paar keer herhalen en stoppen. Volgende keer opstappen en paar passen stappen, dat paar keer en weer stoppen. Als dat geen spanning geeft draven. En galopperen pas als draven goed gaat. Maar wat ik al zeg, het paard van jullie ziet er super relaxt uit.

Ligt volledig aan de spanning van het paard inderdaad. Als je alle tijd hebt, kan je elke stap net zo lang doen tot er geen spanning meer is en dan pas de volgende stap. Bij een heel sensibel paard doe je er dus gewoon wat langer over.

Leuk trouwens dat je de TRT oefeningen gebruikt! Ik ga nergens opzitten als ik niet een plastic zak erboven kan zwaaien en een bal op de rug kan stuiteren :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:50

Oh dat heb ik ook gedaan! Wist helemaal niet dat dat een methode was, leek me gewoon praktisch bij een angsthaas :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:52

Dankje! We hebben wel wat stappen hiervoor gehad. Longeren met singel, daarna met dubbele lijnen en singel, longeren met zadel, daarna dubbele lijnen erbij, eerder al bit geïntroduceerd, gelongeerd met hoofdstel en lijn aan het halster, longeren met lijn aan het bit, dubbele lijnen aan het bit, vervolgens "hupsen" aan het zadel, hangen, dameszit en opstappen afgelopen zaterdag. Stappen en draven en er weer af. Gister dus alle drie de gangen en morgen ook met teugels aan het bit. Met dit alles zijn we eind februari begonnen en dan telkens 2 of 3 keer per week. Maar ook weleens 10 dagen niet omdat de roundpen toen een zwembad was.

Al aan het begin afgesproken vooral goed te kijken naar wat Joy aangeeft. Dus als ze het moeilijk vindt, vermoeid raakt, of onzeker wordt stoppen en een stapje terug. Tot nu toe is dat nog niet gebeurd. Maar daarom willen we wel iedere keer een stap zetten. Niet te lang blijven hangen. Tot stuur, gas en rem erop zit en dan mag ze lekker een hele zomer het land op en bergen we het zadel weer even op :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:55

Citaat:
Gimme_Joy schreef:

Net wat ik ook dacht. Dit is een superbraaf paard maar ik hoop maar dat niemand dit nadoet. Aan de longe en zonder teugels lijkt me levensgevaarlijk. Wat als het paard schrikt en zich omdraait? Ik heb ooit iemand ontmoet die zo een paard zadelmak wou maken en het eindigde ermee dat de longe helemaal rond haar lichaam gedraaid zat. Dat heeft me aan het denken gezet en met mijn paard hebben we het anders aangepakt. Halster over het hoofdstel en iemand ernaast. Die in het begin het paard leidde en stilaan hoe langer hoe minder ingreep. Vervolgens touw weg maar begeleider liep er nog naast. Dan begeleider in het midden van de piste en tenslotte naast de piste.
En zoals manubres zegt, in stapjes werken. 1ste sessie : stap, maar wel al leren te reageren op de hulpen van de ruiter. Mooi gedaan, paard belonen en wegzetten. 2de sessie : herhalen van sessie 1 en nog wat meer controle door de ruiter en minder door de begeleider. Pas als het paard echt ontspannen is beginnen met een paar pasjes draf. Want meer sensibeler paarden reageren soms feller op schokken in hun rug. Dan is het wel fijn als je kan terugvallen op iets wat ze al kennen.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 23-04-19 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:55

Ik heb echt fantastische hulp gehad daarmee. :j Ik had het zelf niet zo goed gekunt!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:58

Sclimpre schreef:
Citaat:
Gimme_Joy schreef:

Net wat ik ook dacht. Dit is een superbraaf paard maar ik hoop maar dat niemand dit nadoet. Aan de longe en zonder teugels lijkt me levensgevaarlijk. Wat als het paard schrikt en zich omdraait? Ik heb ooit iemand ontmoet die zo een paard zadelmak wou maken en het eindigde ermee dat de longe helemaal rond haar lichaam gedraaid zat. Dat heeft me aan het denken gezet en met mijn paard hebben we het anders aangepakt. Halster over het hoofdstel en iemand ernaast. Die in het begin het paard leidde en stilaan hoe langer hoe minder ingreep. Vervolgens touw weg maar begeleider liep er nog naast. Dan begeleider in het midden van de piste en tenslotte naast de piste.
En zoals manubres zegt, in stapjes werken. 1ste sessie : stap, maar wel al leren te reageren op de hulpen van de ruiter. Mooi gedaan, paard belonen en wegzetten. 2de sessie : herhalen van sessie 1 en nog wat meer controle door de ruiter en minder door de begeleider. Pas als het paard echt ontspannen is beginnen met een paar pasjes draf. Want meer sensibeler paarden reageren soms feller op schokken in hun rug. Dan is het wel fijn als je kan terugvallen op iets wat ze al kennen.

Daarom moet je ook goed naar het paard kijken. :)