Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lau

Berichten: 16684
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:33

Sheehan schreef:
Jij bent prachtig Lau <3 Ik heb zelf maat 44/46 in rijbroeken maar je bouw doet een hoop. Het zit bij mij meer op mijn benen, in plaats van op de rest van mijn lijf. Belgisch Trekpaard dat ik reed had daar geen last van, en mijn billen paste ook netjes in het zadel :))


Aah lief <3

BigOne
Berichten: 38697
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:33

Ik heb mijn hele leven al maatje S maar rijbroeken 40/42. Heel vroeger had ik een oude, hele dikke instructeur. Die kwam altijd in rijkleding maar had al twintig jaar niet meer op een paard gezeten . Er zijn voorbeelden genoeg van te forse mensen op paarden. Kijk maar in de hedendaagse topsport, denk dat sommige dressuuramazones ook wel bijna de 90 kilo aantikken. En de mannen bij het springen? Die middelbare boys hebben allemaal maatje 54 en sommigen wegen ook wel 95 kilo . En iedereen bewondert ze. Dus leef en laat leven, ik denk dat diegene met mt 54 (dames) misschien op een paard kruipt maar het ook wel weer snel voor gezien houd. Lastig rijden met zoveel overgewicht .

Lau

Berichten: 16684
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:37

bigone schreef:
Ik heb mijn hele leven al maatje S maar rijbroeken 40/42. Heel vroeger had ik een oude, hele dikke instructeur. Die kwam altijd in rijkleding maar had al twintig jaar niet meer op een paard gezeten . Er zijn voorbeelden genoeg van te forse mensen op paarden. Kijk maar in de hedendaagse topsport, denk dat sommige dressuuramazones ook wel bijna de 90 kilo aantikken. En de mannen bij het springen? Die middelbare boys hebben allemaal maatje 54 en sommigen wegen ook wel 95 kilo . En iedereen bewondert ze. Dus leef en laat leven, ik denk dat diegene met mt 54 (dames) misschien op een paard kruipt maar het ook wel weer snel voor gezien houd. Lastig rijden met zoveel overgewicht .



Nou ook dat ik sta in de sportschool al half dood te gaan. Laat staan als ik op een paard zit moet er niet aan denken. Iemand zij ooit ooh mijn paard is groot kan jou makkelijk hebben. Ik heb vriendelijk bedankt. Moet er niet aan denken ben nu niet meer zo soepel als ik 4 jaar geleden was.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:46

bigone schreef:
Ik heb mijn hele leven al maatje S maar rijbroeken 40/42. Heel vroeger had ik een oude, hele dikke instructeur. Die kwam altijd in rijkleding maar had al twintig jaar niet meer op een paard gezeten . Er zijn voorbeelden genoeg van te forse mensen op paarden. Kijk maar in de hedendaagse topsport, denk dat sommige dressuuramazones ook wel bijna de 90 kilo aantikken. En de mannen bij het springen? Die middelbare boys hebben allemaal maatje 54 en sommigen wegen ook wel 95 kilo . En iedereen bewondert ze. Dus leef en laat leven, ik denk dat diegene met mt 54 (dames) misschien op een paard kruipt maar het ook wel weer snel voor gezien houd. Lastig rijden met zoveel overgewicht .

Mijn vriend is echt normaal/slank gebouwd en weegt al bijna 85kg. Gewicht is zo ongelofelijk moeilijk in te schatten.

Toen ik 160kg+ woog gaven mensen me dat ook echt niet door mijn lengte. Ter illustratie, rechts 160+kg en links +/- 118kg. Broekmaat 54 rechts, maat 50 links:

Afbeelding

Nu helaas de depressie en winterkilo's er weer af aan het werken, tot die tijd longeer ik mijn paard lekker in de spieren en pas dan denk ik er weer aan om er op te stappen.

Voor de sportkleding in grote maten kijk ik trouwens altijd bij Decathlon, Nike+ size collectie, Superfit Hero en Grrrl Clothing. Misschien een tipje voor de dames die moeite hebben fitnesskleding te vinden.

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:03

MarliesV schreef:
Ja natuurlijk is maat grotendeels gekoppeld aan gewicht. Ben benieuwd naar mensen met maat 50+ die geen overgewicht hebben en niet meer wegen dan 90-100 kg.

(zeg niet dat iedereen boven de 90-100 kg overgewicht heeft, maar dat is in mijn ogen de grens voor een gezond groot paard)


Ik... spijkerbroeken van ms maat 44 : rijbroeken maat 52/54 anders passen ze echt niet. En ja onder de 100 kg.. oké niet zo slank als ik zou willen maar ook niet zo massive als dat als snel beweerd wordt naar aanleiding van broekmaat...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 19-03-19 13:14, in het totaal 2 keer bewerkt

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:06

Al met al kan ik me er nog steeds niets bij voorstellen dat iemand met een heel grote maat een rijbroek lekker vind zitten hoor.

Al met al lijk ik op een rollade met benauwdheidsklachten. Dat geldt eigenlijk voor alles wat strak zit.

Natuurlijk moet iedereen lekker zelf weten wat hij of zij aantrekt, zolang je er maar niet mee op een paard gaat zitten.

Er zijn natuurlijk hartstikke veel leuke dingen die je met je paarden kan doen zonder dat je erop zit, maar waar ik me dan niet lekker vrij voel in een strak broekje.

Maar goed ik draag dan weer een joggingbroek zonder ook maar een meter te joggen.

raket

Berichten: 4099
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:14

Dat er babyrijkleding ook gemaakt wordt is toch hetzelfde? Daar hoop je ook van dat ze geen uren op een paardenrug doorbrengen.
Kleding koop je gewoon niet altijd voor het doel waar het ooit voor gemaakt is.

Ik heb nu trouwens een joggingbroek aan. Het is mij door de artsen verboden nog te rennen....

Ik draag ook skisokken. Ik heb nog nooit geskied. En ooit had ik een jas van de jagersafdeling. Ook geen plannen in die richting.

(En mijn paard heeft een dressuurzadel, om naar het bos te gaan haha).

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:19

pluisje88 schreef:
MarliesV schreef:
Ja natuurlijk is maat grotendeels gekoppeld aan gewicht. Ben benieuwd naar mensen met maat 50+ die geen overgewicht hebben en niet meer wegen dan 90-100 kg.

(zeg niet dat iedereen boven de 90-100 kg overgewicht heeft, maar dat is in mijn ogen de grens voor een gezond groot paard)


Ik... spijkerbroeken van ms maat 44 : rijbroeken maat 52/54 anders passen ze echt niet. En ja onder de 100 kg.. oké niet zo slank als ik zou willen maar ook niet zo massive als dat als snel beweerd wordt naar aanleiding van broekmaat...

[ [url=m/SNhcps.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi voorbeeld dit.

Ik was er gemakshalve vanuit gegaan dat je broekmaat en rijbroekmaat om en nabij gelijk zijn.
Ik heb broek maat 38-40 en rijbroek 40 of max 42.
Dat ze in het algemeen vaak kleiner vallen was ik van op de hoogte maar niet zoveel.

Rijbroek+50/vs +100 kg gewicht dus uit de lucht.
Had er neer moeten zetten:

Ben benieuwd naar mensen met (normale broeken) maat 50+ die geen overgewicht hebben en niet meer wegen dan 90-100 kg.

Dank voor de eerlijkheid!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:21

Het is ook belangrijk hoe de rijbroeken uitvallen. Ik heb een stapel broeken liggen, waarvan er zelfs een maat 46 tussen zit! Terwijl ik bij spijkerbroeken vaak 38 heb.
De maat 46 rijbroek past mij eigenlijk best goed. Ja flubbert heel iets aan de kont, maar qua heupen zit ie goed. Dan zou je als buitenstaander snel denken 'wat een grote maat!' Maar als je dan het beeld er bij ziet, zie je dat de maat vertekend:
Afbeelding
Ik heb een gezond gewicht, maar de (paardrij)broekmaat zegt iets heel anders. Vandaar dat ik ook totaal geen goed beeld kan maken/krijgen van grote maten in cijfers en wat voor een beeld daar dan bij hoort. Het valt/zit bij iedereen weer anders.

Maar mijn voorbeeld filmpje van hier boven was blijkbaar dus wel een heel scheef/vertekend beeld, oeps foutje! :Y) :')

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:26

Ibbel schreef:
Zou het evenveel weerstand opwekken als fabrikanten van prefabstallen gevraagd werd alleen nog maar wandpanelen van 3,5 x 3,5 of 4 x 4 te maken? Ja, banketstaaf voor mensen met mini-shetten, maar het zou mensen die een stal van 3 x 3 voor hun paard van 1.80 willen neerzetten 'dwingen' om groter te bouwen (of zelf te bouwen - een omweg is er altijd) Toch?

AH doet minder suiker in z'n sladressings. banketstaaf voor mensen die te mager zijn, maar wel een behulpzaam zetje voor mensen die wel een pondje kunnen missen. Toch?

Oftewel: "make the right choice easy and the wrong choice hard" - zou dat niet het effect zijn van geen rijkleding boven maat 50 fabriceren? Het is misschien ook voor de menners, grondwerkers, uitmesters wel gezonder een maatje minder te hebben? Voor hún welzijn, als we het nu niet over paardenwelzijn hebben?
Hier ga je wat mij betreft een grens over. Wie ben jij om voor een ander te suggereren wat gezond zou zijn? Ieder mens is vrij om te doen en laten wat diegene wil, zolang niemand anders daar last van zou kunnen ondervinden.

On-topic, ja het is inderdaad wat vreemd om zulke maten rijbroeken te fabriceren/verkopen, met als doel om op een paard te stappen. Gelukkig komt er steeds meer bewustzijn wat betreft gewicht vs. de rug van een paard. Meerdere mensen geven aan dat ze, vanwege hun gewicht, (tijdelijk) niet meer rijden en hier heb ik diep respect voor, getuigt van inzicht en zelfkennis.

Kortom, ik denk dat het overgrote merendeel van paardrijdend Nederland van mening is dat er grenzen moeten zijn, dat enkele individuen hier anders over denken en/of naar handelen, kun en mag je niet de meerderheid op aanspreken.

Ten slotte, TS, bij zo'n gevoelig onderwerp als jouw topic, zou het je sieren als je iets respectvoller zou zijn en op een volwassen manier de discussie aan gaan, meermeels verkondigen dat een ander niet goed leest is, in mijn optiek, flauw en onnodig.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:58

pluisje88 schreef:
MarliesV schreef:
Ja natuurlijk is maat grotendeels gekoppeld aan gewicht. Ben benieuwd naar mensen met maat 50+ die geen overgewicht hebben en niet meer wegen dan 90-100 kg.

(zeg niet dat iedereen boven de 90-100 kg overgewicht heeft, maar dat is in mijn ogen de grens voor een gezond groot paard)


Ik... spijkerbroeken van ms maat 44 : rijbroeken maat 52/54 anders passen ze echt niet. En ja onder de 100 kg.. oké niet zo slank als ik zou willen maar ook niet zo massive als dat als snel beweerd wordt naar aanleiding van broekmaat...

[ [url=m/SNhcps.jpg]Afbeelding[/url] ]


Uit oprechte interesse: heb je ook een foto van de zijkant? Vind dit aanzicht een beetje nietszeggend, maar het lijkt er op alsof het zou kunnen passen. (Gaaf paard overigens).

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:58

hebben jullie wel eens aan gedacht dat mensen ook met maat 50+ rijbroek lekker vind zitten zonder dat ze op een paard zitten, maar wel de stal mesten en zo?
en daar ben ik er EEN VAN.

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:05

liekec schreef:
pluisje88 schreef:

Ik... spijkerbroeken van ms maat 44 : rijbroeken maat 52/54 anders passen ze echt niet. En ja onder de 100 kg.. oké niet zo slank als ik zou willen maar ook niet zo massive als dat als snel beweerd wordt naar aanleiding van broekmaat...

[ [url=m/SNhcps.jpg]Afbeelding[/url] ]


Uit oprechte interesse: heb je ook een foto van de zijkant? Vind dit aanzicht een beetje nietszeggend, maar het lijkt er op alsof het zou kunnen passen. (Gaaf paard overigens).



Nee sorry heb letterlijk maar 1 rijfoto van ons. Ik rij overigens maar max 2x per week een half uur. Ik vind mezelf aan de zware kant voor haar (ze kan mij makkelijk dragen maar dat is mijn gevoel vooral door anderen die altijd een mening moeten hebben..) maar zij laat heel duidelijk merken dat ze beter wordt van wat we doen onder het zadel.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:09

En toch maak je het vaak zat mee dat mensen die best flink gewicht hebben toch gaan paardrijden.
Ik merk het hier ook met de rijlessen die ik geef, tegenwoordig moet ik echt met de kennismaking goed kijken hoe iemand is qua bouw en gewicht, want zelfs mijn Tinkers van 1,60 hebben een limiet wat ze aankunnen.
En helaas maak ik steeds vaker mee dat ik mensen moet weigeren qua rijden helaas, die wegen dan ook echt veel te zwaar om nog verantwoord rond te rijden.
Dat dit schijnbaar voor sommigen een lastig onderwerp is kan ik snappen, laat ieder in zijn waarde natuurlijk.
Maar toch vind ik een topic zoals deze wel belangrijk, want hoe fijn het ook is om jezelf te kunnen zijn, paarden kunnen nu eenmaal niet elk gewicht aan en moeten hiervoor in bescherming worden genomen.
En dat het een uitgekauwd onderwerp is welke voor sommigen schijnbaar flink wat weerstand oproept.. lijkt mij juist dat het dan een belangrijk topic is om mensen hier beter bewust van te maken dat de tendens tegenwoordig zorgelijk begint te worden.

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:42

Kan mij geen kont schelen of ze een broek kopen en kunnen kopen in die maat.

Welke maat dan ook, als je niet met je billen in het zadel past, hoor je er niet op.

Geld niet alleen voor vollere mensen.
Maar voor iedereen!

Ik met maat 38 stap ook niet op n 16 inch. Dat past niet.
En er zijn korte kleine paarden waar ik echt op zou passen met 60 kg.
Maar de lengte van het zadel wil niet.
Pech, jammer dan... Ander paard.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:16

loes-freke schreef:
hebben jullie wel eens aan gedacht dat mensen ook met maat 50+ rijbroek lekker vind zitten zonder dat ze op een paard zitten, maar wel de stal mesten en zo?
en daar ben ik er EEN VAN.

Nee, daar is het hele topic lang nog niemand op gekomen :+


maralyn schreef:
Ik met maat 38 stap ook niet op n 16 inch. Dat past niet.
En er zijn korte kleine paarden waar ik echt op zou passen met 60 kg.
Maar de lengte van het zadel wil niet.
Pech, jammer dan... Ander paard.

Voila, daarom stap ik ook niet op Arabiertjes. Super leuk, maar ik vind mezelf er te zwaar voor.

Overigens, voordat mensen nu beginnen dat geen enkele man dan nog kan paardrijden: mijn lief is 1.65 en weegt krap aan 60 kg. En die mag dus best op die Arabier :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:22

Een man is ook geen vrouw. Mannen (zonder overgewicht) zijn gemiddeld zwaarder door lichaamsbouw, dat is wat anders dan zwaarder zijn door vet wat nooit met de beweging mee is. Daarnaast hebben vrouwen een gemiddeld grotere kont want dus een groter zitvlak nodig heeft wat dan weer niet altijd op de paardenrug past.

Er is echt nog meer wat meetelt dan alleen de kilo's. Dat zou makkelijk zijn. De simpelste regel is natuurlijk: pas je niet in een zadel wat het paard past, pas je niet op het paard. Zelfs dat is voor sommige mensen al te moeilijk. Erg jammer en ook zonde dat veel zadelmakers niet gewoon eerlijk zijn.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:42

Mars schreef:
Kom zelf even op, er worden dingen uit mijn berichten gehaald die ik niet schrijf of bedoel. Er wordt slecht gelezen, dan ga ik me niet verdedigen tegen dingen die ik niet schrijf maar die er door anderen bijgesleept worden.


wat wil je dan zeggen met je topic? ik snap er niks van wat je nu wilt aangeven hoor.....

Marian_lara
Berichten: 189
Geregistreerd: 19-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:45

Ik meld me ook even. Komt het:52 jaar
. 1.85 lang spijkerbroek maat 48 . 100 kg .rijbroekenmaat 52/54.of zoals ze me zien als een uit de kluiten gewassen dame. Met een een paard van 1000 kg. En ja we rijden heerlijk twee keer in de week een uur dressuur met mijn belg .TS je bent van harte welkom om een keer te komen kijken.

JeaDH

Berichten: 2191
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:03

Ben ik nu de enige met over het algemeen broekmaat 36/38, en voor een rijbroek ook?

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:07

JeaDH schreef:
Ben ik nu de enige met over het algemeen broekmaat 36/38, en voor een rijbroek ook?


Ik heb maat 34 en voor paardrijbroek ook gewoon hoor

Blijkbaar gaat er in de grote maten wat mis tussen spijkerbroek maat en paardrijbroek maat

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:14

Tja.. ik heb rijbroeken maat 48.... Durf te beweren dat ik geen overgewicht heb. Die dingen vallen belachelijk veel kleiner uit dan gewone kleding.
Nu net wel een regenjas gekocht (model tent) en dan pas ik in een S...

De vraag is dus niet alleen moet je met die maat op een paard gaan zitten, maar hoe groot vallen de maten? (als ze normaal vallen wordt het op een paard kunnen zitten wel een keer eindig, met de maten.. :+ dan moet je dat niet meer doen)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 19-03-19 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

GigiGlitter

Berichten: 162
Geregistreerd: 07-01-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:14

JeaDH schreef:
Ben ik nu de enige met over het algemeen broekmaat 36/38, en voor een rijbroek ook?


Ik heb ook gewoon maat 38 en met de meeste rijbroeken ook gewoon. Ik heb eerder dat ze te breed zijn, waardoor ik 36 moet met hoogwater.. Met lange sokken ook prima te doen. :')

Liselot

Berichten: 32221
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:35

Amber_anne schreef:
JeaDH schreef:
Ben ik nu de enige met over het algemeen broekmaat 36/38, en voor een rijbroek ook?


Ik heb maat 34 en voor paardrijbroek ook gewoon hoor

Blijkbaar gaat er in de grote maten wat mis tussen spijkerbroek maat en paardrijbroek maat


Nee hoor, ik had met maat 34/36 van mijn pikeurbroeken ook ineens maat 42

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:44

Hier altijd rijbroeken maat 36 gehad, later 38. Van normale broeken had ik vroeger een S, later een M. Ik heb nooit veel verschil ervaren tussen de maten.
Een rijbroek hoort strak te zitten he? Niet te flubberen. Persoonlijk vind ik dat als maat 54 rijbroek dus strak zit, je echt niet op een paard moet gaan zitten. Van mij zouden ze best maat 44 als grens mogen stellen, daarboven worden geen rijbroeken meer gemaakt.
Net als met turnpakjes, daar verkopen ze ook geen XXL in. Dat gaat tot L en dan is het klaar. En terecht denk ik. Maar hier bezorg je een paard ook nog ellende mee en dat is veel erger.