bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:59

Maar schrikken vind ik eerlijk gezegd niet onder 'niet braaf' vallen.

Gaat mij erom hoe ze ermee omgaan.
Als mijn vorige paard op buitenrit schrok, kon ie er als een debiel vandoor gaan.

Mijn huidige paard schuift zn kont een beetje onder zn lichaam, of doet een schrikstuiptrekje of schiet 1-2 pasjes naar voren. Vind ik prima, het blijft een dier dat ook emoties heeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:06

Dilan93 schreef:

Als mijn vorige paard op buitenrit schrok, kon ie er als een debiel vandoor gaan.

Mijn huidige paard schuift zn kont een beetje onder zn lichaam, of doet een schrikstuiptrekje of schiet 1-2 pasjes naar voren. Vind ik prima, het blijft een dier dat ook emoties heeft.

Nouja, in volle galop het dorp in gaan omdat er een auto achter je op een brug rijdt... vind ik een vrij normale reactie voor een niet heel verkeersmak paard.
Ik heb zelf ook liever een paard dat bij schrik vooruit gaat dan eentje die in elkaar kruipt. Nu heb ik zelf ook een beetje het idee tegenwoordig dat het maar net is hoe je rijdt, hoe je paard schrikt. Want eerder keerde mijn paard echt in zichzelf, ging op de rem etc. Maar nu schiet hij even weg. Als in gerust een halve baan.
Ben ik persoonlijk heel erg blij mee. Had er meer mee te maken hoe ik reed dan hoe hij is.

Ik denk daarom dat braaf echt zo persoonsafhankelijk is... Ik heb ooit een ruin gereden die ik niet durfde te rijden. Hij dreigde in het rijden.
We hebben ook een paardje op stal staan die kan af en toe wat dreigen naar de amazone met opstappen. Meisje heeft nog niet enorm veel ervaring, maar ik zou beslist niet willen ruilen. Ik heb daar oprecht een hekel aan.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:29

Riel schreef:
Stap 1: fok meer paarden met een nuchter karakter. Sportgericht/sensibel fokken is nergens voor nodig. Wat mij betreft mag er meer erkenning komen voor het brave recreatiepaard. Dit hoeft niet op ras maar eerder op karakter.

Dus in jouw beleving moeten fokkers gaan fokken voor de recreatieve ruiter. Wat voor soort prijs heb jij in gedachten bij een 3 jarige?
En hoeveel mensen sporten er volgens jou?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:38

Malle1970 schreef:
Riel schreef:
Stap 1: fok meer paarden met een nuchter karakter. Sportgericht/sensibel fokken is nergens voor nodig. Wat mij betreft mag er meer erkenning komen voor het brave recreatiepaard. Dit hoeft niet op ras maar eerder op karakter.

Dus in jouw beleving moeten fokkers gaan fokken voor de recreatieve ruiter. Wat voor soort prijs heb jij in gedachten bij een 3 jarige?
En hoeveel mensen sporten er volgens jou?

Nog eentje, hoe denkt Riel het voor elkaar te krijgen dat de vraag zich gaat aanpassen naar het aanbod...

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:39

Ja wij hebben er 1 !
Dressuur, springen, buiten rijden, spelletjes, wandelen en word nu ook western beleerd!

Hij is braaf maar houd ook van een grapje en dat moet kunnen op zijn vind ik.
( kan er dus nog wel eens vandoor gaan maar stopt ook weer als jij het zegt)

Tegenwoordig worden de paarden (meestal) maar op 1 discipline getraind en word dat verkeersmak maken 8 v/d 10 keer ook vergeten.

Overigens word er (vind ik ) ook veelste hoog in het bloed gefokt . Leuk voor de sport natuurlijk , maar minder voor de gemiddelde en/of recreatie ruiter !

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:46

Mja, ik vind een paar 100m doordenderen of niet buiten kunnen rijden want auto's zijn eng niet vallen onder de noemer 'braaf'.
Daar is toch al een handigere ruiter voor nodig.

Kijkerig zijn en een keer schrikken met een huppel op de plaats of hooguit een paar passen vooruit/zijwaarts en weer snel terug te nemen mag je naar mijn mening wel nog braaf noemen. Het zijn geen robots en mogen best wel hun momentjes hebben zolang ze maar controleerbaar in hun reactie blijven.

Misschien kan de Engelse rijerij daar nog wel veel leren van de western/ranch wereld. Die hebben heus ook niet persé dooie tamzakken, moet pit inzitten voor het werk wat van hen gevraagd wordt maar ze 'eisen' wel absolute gehoorzaamheid als dat gevraagd wordt. Heel simpel no nonsense 'ho is ho' en daar wordt niet over gediscussieerd.
Meeste paarden is dat eigenlijk vrij vlot aan te leren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:53

StalNollie schreef:
Dit een beetje de ruiters van tegenwoordig zijn om te huilen
Waar zijn de stoere ruiters die been geven en gas willen geven

Nou, mensen die been geven zijn er zat, blijven been geven, maar ze willen niet dat het paard ook echt harder gaat, want zodra hij dat doet, trekken ze 'm op de rem 8)7 maar serieus, elke pas die spoor erin, word je niet goed van -O-

die paarden zijn zo zoet als iets...... hartstikke braaf, die pikken al die onzin ook nog, en als ze het niet pikken is het opeens een sensibel paard :roll:

Riel schreef:

Paarden zat met een nuchter karakter. Ik heb mijn leven lang volbloeden gehad, zijn super sensibel en broodnuchter. Ik kon met een KWPN-er niet normaal over de weg, want alles was eng, en met mijn 2-jarige volbloed kwam ik vrachtwagens, bussen, tractoren tegen, ze verblikt of verbloost niet. Vindt ze allemaal heel gewoon.

Riel schreef:
Volgens mij zijn er veel brave paarden op aarde maar worden ze op een verkeerde manier opgeleid / gereden / verzorgd waardoor ze stouter en sensibeler lijken dan ze eigenlijk van nature echt zijn.

Denk dat je daar de spijker op de kop slaat.

Janine1990 schreef:
Wat ik ook belangrijk vind is dat je een jong paard (ik hoop altijd dat een wat ouder paard opgevoed is) ook op z'n flikker kan geven als hij iets doet wat niet mag, zonder dat hij vervolgens drie dagen stopt met eten bij wijze van. Nuchterheid daarin vind ik heel tekenend voor een karakter.

Ik weet niet of dat nou per se nuchterheid is. Bij het ene paard is een: "uh" genoeg, en bij een ander moet je soms grof geschut inzetten. Denk dat het probleem meer is dat sommigen dat niet goed inschatten en veel grover en harder inkomen dan nodig, en dat dat paard dan 3 dagen van de leg is, snap ik best :(:)

Dilan93 schreef:

Verschilt ook heel erg per paard denk? Ik ken Tinkers waarvan je denkt dat die bom proof zijn, want ze uiten zich niet, en dan ontploffen ze 'uit het niets' en zijn niet meer voor rede vatbaar. Ik heb altijd liever paarden die het uiten, want daar kun je wat mee. Een paard wat het opkropt is niet braaf, dat is meer een paard wat om de een of andere reden moeite heeft met zich uiten.
Nou zeg ik niet dat jouw paard het opkropt, begrijp me niet verkeerd :) zo'n manier van uiten is best fijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:21

Avalanche81 schreef:
Janine1990 schreef:
Wat ik ook belangrijk vind is dat je een jong paard (ik hoop altijd dat een wat ouder paard opgevoed is) ook op z'n flikker kan geven als hij iets doet wat niet mag, zonder dat hij vervolgens drie dagen stopt met eten bij wijze van. Nuchterheid daarin vind ik heel tekenend voor een karakter.

Ik weet niet of dat nou per se nuchterheid is. Bij het ene paard is een: "uh" genoeg, en bij een ander moet je soms grof geschut inzetten. Denk dat het probleem meer is dat sommigen dat niet goed inschatten en veel grover en harder inkomen dan nodig, en dat dat paard dan 3 dagen van de leg is, snap ik best :(:)

Ja, dat zie je helaas ook.
Iemand was een paard bij ons op stal aan het beleren, zo eentje waar ik niet fan van ben, dus waar ik ook niet aan kom :+ Maar goed, paard ging stil staan bij het longeren, longeur werd boos en trok hem een paar keer flink in z'n bek. Needless to say dat die nu nog moeilijk doet met rijden. Snel, veel te angstig, een zenuwpees. Maar is kennelijk ook nog eentje om met fluwelen handschoentjes aan te pakken. Nee, daar heb ik gewoon echt een hekel aan.

Je ziet het ook wel in het kuddegedrag eigenlijk. Eerst altijd overal bang achteraan lopen en naar mate ze ouder worden en leeftijdsgenoten verstandiger, worden ze baziger.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:31

Mijn dame is ook van de fluwelen handschoentjes. Ik vind het wel prettig eigenlijk, "uh!" is echt genoeg. Maar bij haar bijvoorbeeld, als ik longeren aanleer, loop ik even met haar mee op de cirkel, en laat haar gaan, en bij stilstaan zet ik haar weer rustig op de cirkel, zonder boos te worden, ik beloon haar dan als ze het goed doet, en dat werkt echt goed.

Je moet idd gewoon kijken naar het paard, en ik merk wel dat ze nuchterder wordt naarmate ze beter snapt wat de bedoeling is, want dan vindt ze het niet meer spannend. Maar ze is gewoon best gevoelig in die dingen, en ik vind hard moeten corrigeren helemaal niet fijn. Zeker niet als ze dan nog steeds niet luisteren, die kleine correcties zijn prettiger vind ik. Dus in die zin past ze heel goed bij me.

Maar dat klopt hoor, wat je zegt, als ze ouder worden, worden ze vaak wat zelfverzekerder. En ik vind zelf ook wel dat het helpt om niet teveel te pushen. Is ze er nog niet aan toe, prima, gewoon later nog een keer proberen. Zelf rustig blijven, wordt je paard ook nuchter van, dan is het gewoon niet zo een big deal allemaal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:48

Avalanche81 schreef:
Mijn dame is ook van de fluwelen handschoentjes. Ik vind het wel prettig eigenlijk, "uh!" is echt genoeg. Maar bij haar bijvoorbeeld, als ik longeren aanleer, loop ik even met haar mee op de cirkel, en laat haar gaan, en bij stilstaan zet ik haar weer rustig op de cirkel, zonder boos te worden, ik beloon haar dan als ze het goed doet, en dat werkt echt goed.

Je moet idd gewoon kijken naar het paard, en ik merk wel dat ze nuchterder wordt naarmate ze beter snapt wat de bedoeling is, want dan vindt ze het niet meer spannend. Maar ze is gewoon best gevoelig in die dingen, en ik vind hard moeten corrigeren helemaal niet fijn. Zeker niet als ze dan nog steeds niet luisteren, die kleine correcties zijn prettiger vind ik. Dus in die zin past ze heel goed bij me.

Maar dat klopt hoor, wat je zegt, als ze ouder worden, worden ze vaak wat zelfverzekerder. En ik vind zelf ook wel dat het helpt om niet teveel te pushen. Is ze er nog niet aan toe, prima, gewoon later nog een keer proberen. Zelf rustig blijven, wordt je paard ook nuchter van, dan is het gewoon niet zo een big deal allemaal.

Oh dat brave paard van mij krijgt ook nooit een mep hoor, daar hoef ik meestal niet eens wat tegen te zeggen.

En inderdaad, zelf rustig blijven... Jeetje... vroeger was ik altijd bij mensen die meteen paniekten als het paard ook in paniek raakte. En dan hadden we het echt over zeer ervaren types.

Man waar ik nu voor rij is echt de rust zelve. Als hier een paard in paniek raakt wachten we rustig af. Wat een verademing zeg! Ik heb vroeger veel geleerd hoor, daar niet van... Heel veel dingen die ik nog altijd gebruik. Maar die rust vind ik heerlijk! En het doet de paarden enorm goed.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:49

Oh wat heerlijk!!! Daar krijg je brave paarden van :j weet ik zeker, rust is zo goed :)

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:49

Avalanche81 schreef:
StalNollie schreef:
Dit een beetje de ruiters van tegenwoordig zijn om te huilen
Waar zijn de stoere ruiters die been geven en gas willen geven

Nou, mensen die been geven zijn er zat, blijven been geven, maar ze willen niet dat het paard ook echt harder gaat, want zodra hij dat doet, trekken ze 'm op de rem 8)7 maar serieus, elke pas die spoor erin, word je niet goed van -O-

die paarden zijn zo zoet als iets...... hartstikke braaf, die pikken al die onzin ook nog, en als ze het niet pikken is het opeens een sensibel paard :roll:

Riel schreef:

Paarden zat met een nuchter karakter. Ik heb mijn leven lang volbloeden gehad, zijn super sensibel en broodnuchter. Ik kon met een KWPN-er niet normaal over de weg, want alles was eng, en met mijn 2-jarige volbloed kwam ik vrachtwagens, bussen, tractoren tegen, ze verblikt of verbloost niet. Vindt ze allemaal heel gewoon.

Riel schreef:
Volgens mij zijn er veel brave paarden op aarde maar worden ze op een verkeerde manier opgeleid / gereden / verzorgd waardoor ze stouter en sensibeler lijken dan ze eigenlijk van nature echt zijn.

Denk dat je daar de spijker op de kop slaat.

Janine1990 schreef:

Dilan93 schreef:

Verschilt ook heel erg per paard denk? Ik ken Tinkers waarvan je denkt dat die bom proof zijn, want ze uiten zich niet, en dan ontploffen ze 'uit het niets' en zijn niet meer voor rede vatbaar. Ik heb altijd liever paarden die het uiten, want daar kun je wat mee. Een paard wat het opkropt is niet braaf, dat is meer een paard wat om de een of andere reden moeite heeft met zich uiten.
Nou zeg ik niet dat jouw paard het opkropt, begrijp me niet verkeerd :) zo'n manier van uiten is best fijn.

Verschilt zeker per paard. Paarden die schijnbaar niet reageren en alles opkroppen vind ik ook verre van prettig. Die explosie komt uiteindelijk sowieso een keer namelijk. Maar er is een heel duidelijk verschil tussen nuchtere, stoere dieren en dieren die wel degelijk in paniek raken maar het volledig opkroppen. En daar kun je wel op trainen. Sensibele paarden kun je leren als ze schrikken zelf de rust op te zoeken en paarden die opkroppen wil je juist leren zich te uiten (dus waarschijnlijk eerst juist harder en expressiever schrikken) en dan de gewenste schrikreactie leren te vertonen (kijken, observeren en tot rust komen). Ik ben gezegend met een heel nuchter, stoer en expressief dier, maar wel met een kant die zich af kan sluiten. Zijn schrikreacties zijn altijd heel beschaafd geweest, maar hij heeft wel een behoorlijke introverte kant. Die zoek ik ook bewust niet op om het risico op afsluiten zoveel mogelijk te voorkomen. Dus als hij iets engs ziet mag hij altijd even kijken en als hij het echt doodeng vindt (wat zelden gebeurt) stap ik af en gaan we samen een kijkje nemen. Maar door zijn natuurlijke nuchterheid en brutaliteit heb ik dus nooit na hoeven denken over verkeersmak maken etc. Kun je op alle plekken trainen.

Een paard dat op alles extreem reageert en gaat hollen en een paard wat eerst implodeert en dan explodeert pak ik weer anders aan. Die wil ik eerst in een veilige omgeving leren zich ofwel minder extreem te uiten (rust opzoeken) of zich juist eerst meer te uiten en dan te leren dat het enge weg gaat als je tot rust komt.

Over manegeruiters het volgende. Mijn smurf gaat als het goed is nooit weg. Maar ik verkoop hem liever aan een relatief onervaren manegeruiter die laconiek, zelfverzekerd en handig in de omgang met paarden is dan een heel ervaren ruiter die 100% gehoorzaamheid eist en geen ruimte voor eigen inbreng geeft, of een ruiter die onzeker en veel te lief is in de omgang en onder het zadel. Ik heb nu eenmaal een zelfverzekerd en zeer slim exemplaar rondlopen. Totaal niet onder de indruk van wat of wie dan ook, en geef hem een vinger dan pakt hij 2 handen. Tegelijkertijd is hij vergevingsgezind en voorzichtig met beginnende ruiters.

Ik ben er van overtuigd dat het het allerbelangrijkst is dat je het paard kiest dat qua karakter bij je past. Als onervaren ruiter met een onzeker karakter moet je geen sensibel dressuurpaard kopen. Als zeer ervaren ruiter die snel spanningen van anderen overneemt (zoals ik), kies niet voor een sensibel en nerveus paard. En als ervaren ruiter die graag met sensibele en onzekere paarden werkt omdat je dan 100% kan en moet bepalen wat er gebeurt als je er op zit, kies geen dominant, zelfverzekerd exemplaar uit dat het idee moet hebben dat hij dingen zelf heeft verzonnen.

En uiteindelijk is het dus erg afhankelijk van het feit welke ruiter paarden hebben hoe braaf ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:05

Mag ik nu we de schuld schuiven op de ruiters of de fokkers, ook even iets zeggen van instructeurs? Ten eerste leer je op de manege,
trekken is stoppen. En verder heb ik nooit gezien dat een instructeur aan leerlingen uitlegde wat er precies met een paard gebeurt als hij schrikt, waarom hij schrikt, hoe hij signalen afgeeft waaraan je kunt zien dat je even extra op moet letten, en hoe je dan kunt handelen. Vervolgens koop je een eigen paard en ga je bij dressuurstallen lessen, ik wel in ieder geval. rijtechnisch konden ze bij de stallen waar ik gereden heb wel beter lesgeven dan op maneges, maar wat er in het paard omging interesseerde ze nog steeds geen ruk. Mijn paard moest en zou aan de teugel, maar dat ze de hele les liep te knorren en te blazen dat zagen ze niet. Ik zei een keer: ze loopt wel wat te knorren, zullen we haar even een rondje laten stappen dat ze even tot rust kan komen en rustig kan kijken? Zegt ze: knort ze? Dat hoor ik niet eens dat doen al mijn paarden. En deze instructrice geeft alle jeugd hier in de buurt les, en ze rijdt op hoog niveau dus de meeste mensen vinden wat zij zegt heilig, dus als zij zegt dat het niet erg is wanneer een paard loopt te knorren, gelooft iedereen dat. En de paarden worden in hun kleine signalen genegeerd, dus vraag je er om om die signalen groter te gaan geven, eigen schuld had je maar eerder moeten luisteren.
En ik ben zelf t type onzekere Ruyter, maar daar kon ze me niet mee helpen. Ik moest maar gewoon rijden en niet zeuren. En zo ken ik er meer die tegen dat probleem aanlopen. Wanneer je daar echt les in wilt, moet je al echt op zoek naar een instructeur die in angst begeleiding doet. Waarom leren ze niet gewoon alle instructeurs om met de gevoelens van ruiters en paarden om te gaan in plaats van alleen een krul in de hals?

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:10

Ik heb ook zo een! En sinds hij bijna 2 jaar geleden half blind werd door een ongeluk op de weide, is hij nog braver geworden. Uiteraard door zijn missende oog op sommige vlakken ook wat gevoeliger, maar heeft zijn leventje gelijk opgepakt na de operatie alsof hij al vanaf geboorte zo was.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:14

Elvirawortel schreef:
Mag ik nu we de schuld schuiven op de ruiters of de fokkers, ook even iets zeggen van instructeurs? Ten eerste leer je op de manege,
trekken is stoppen. En verder heb ik nooit gezien dat een instructeur aan leerlingen uitlegde wat er precies met een paard gebeurt als hij schrikt, waarom hij schrikt, hoe hij signalen afgeeft waaraan je kunt zien dat je even extra op moet letten, en hoe je dan kunt handelen. Vervolgens koop je een eigen paard en ga je bij dressuurstallen lessen, ik wel in ieder geval. rijtechnisch konden ze bij de stallen waar ik gereden heb wel beter lesgeven dan op maneges, maar wat er in het paard omging interesseerde ze nog steeds geen ruk. Mijn paard moest en zou aan de teugel, maar dat ze de hele les liep te knorren en te blazen dat zagen ze niet. Ik zei een keer: ze loopt wel wat te knorren, zullen we haar even een rondje laten stappen dat ze even tot rust kan komen en rustig kan kijken? Zegt ze: knort ze? Dat hoor ik niet eens dat doen al mijn paarden. En deze instructrice geeft alle jeugd hier in de buurt les, en ze rijdt op hoog niveau dus de meeste mensen vinden wat zij zegt heilig, dus als zij zegt dat het niet erg is wanneer een paard loopt te knorren, gelooft iedereen dat. En de paarden worden in hun kleine signalen genegeerd, dus vraag je er om om die signalen groter te gaan geven, eigen schuld had je maar eerder moeten luisteren.
En ik ben zelf t type onzekere Ruyter, maar daar kon ze me niet mee helpen. Ik moest maar gewoon rijden en niet zeuren. En zo ken ik er meer die tegen dat probleem aanlopen. Wanneer je daar echt les in wilt, moet je al echt op zoek naar een instructeur die in angst begeleiding doet. Waarom leren ze niet gewoon alle instructeurs om met de gevoelens van ruiters en paarden om te gaan in plaats van alleen een krul in de hals?

Hoewel ik een deel van je verhaal graag met een korrel zout neem, aangezien ik maar een geschreven stukje op het internet lees, ben ik het wel eens met dat laatste. En ik merk zelf ook heel erg dat deze omslag er nu wel komt. Al weet ik natuurlijk niet hoe dit op manege-niveau verandert. En in hoeverre bepaalde maniertjes zijn ingebakken in een generatie.

Ik ben zelf gelukkig geen instructrice, ik ben veel te lomp naar mensen toe om dat te doen. Wel probeer ik een jong meisje op stal te begeleiden met een heel lastig paardje. Ik focus daarin echt op wat zij voelt en wat zij aandurft, hij is niet de makkelijkste. De beslissing ligt bij haar. Maar of dit de juiste manier is? Ik weet het niet...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:19

Riel schreef:
Ladygiroc schreef:
Tja.. Ik ben met mijn fries aan de kletter gegaan omdat madame een scheet liet maar toen er een beginner op zat en er een vliegtuig door de geluidsbarrière ging reageerde madame niet. Naar mijn idee zijn de beste paarden die paarden die je heet kan rijden maar OOK dat af kan laten vloeien of overslaan.
Ook een nuchter paard krijg je heet hoor :P

Klopt maar ga eens met een rilkikker rondje polder in de winter met windkracht ehm.. 6.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:20

Elvirawortel schreef:

100% mee eens!!! Er wordt zooo slecht les gegeven, echt dramatisch. Dit is echt neit de eerste keer dat ik zo'n verhaal hoor, en vroeg of laat komen mensen met zulke dingen in de problemen, en dan wordt er alles en iedereen bij gehaald, voordat er eens wordt gekeken naar de ruiter en het rijtechnische verhaal, terwijl daar 9 van de 10 keer de ellende vandaan komt.
En tuurlijk hebben veel paarden fysieke issues, maar zolang je het probleem niet aanpakt bij de oorzaak, is die masseur alleen maar symptoombestrijding. En dan wordt de schuld gegeven aan het paard dat zo sensibel is, maar de meeste paarden vind ik echt doodbraaf, dat ze het allemaal pikken. Onvoorstelbaar.......

Plus dat het niet is omdat je goed kan rijden, dat je ook goed les kunt geven. Mijn broer en mijn zus geven les. Op de middelbare school en de basisschool, en als je kijkt hoeveel van hun opleiding is besteed aan het lesgeven op zich..... het is een vak apart. Echt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:30

Mijn 5 jarige foundation merrie is super gevoelig met rijden, maar absoluut niet ril of kijkerig.Loert wel eens maar als je dan gewoon gas geeft is het over.Met alles eigenlijk, wanneer ze iets moeilijk vindt of niet begrijpt heeft ze inmiddels geleerd dat ze gewoon naar voren moet gaan.En te rijden met haast geen hulpen.
In de omgang echter is ze compleet tegenovergesteld.Die kun je met de hark op haar kont slaan wanneer ze om moet maar daar geeft ze niets om.Wel zo’n introvert paard, kan aan de hand ineens ontploffen.Staat dan aan een lang touw op de plek te stuiteren.Het is imo een nuchter dier, nu nog niet geschikt voor een minder doortastende ruiter maar denk dat ze dat uiteindelijk wel gaat worden.

Of te wel: deze is nog te sensibel voor bv een manegeruiter maar wanneer ze wat meer bevestigd is en wat zekerder van zichzelf is onder het zadel dan komt dat nuchtere karakter vanzelf weer bovendrijven.Sommige kun je dus braaf maken maar deze had ook de andere kant op kunnen gaan.Ik ben er namelijk een paar x bijna mee achterover gegaan.Had ik er toen een slof aangeknoopt en met de zweep op geslagen ipv haar te leren aan te galopperen was het denk ik nu een levensgevaarlijk paard geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:32

Avalanche81 schreef:
Elvirawortel schreef:

100% mee eens!!! Er wordt zooo slecht les gegeven, echt dramatisch. Dit is echt neit de eerste keer dat ik zo'n verhaal hoor, en vroeg of laat komen mensen met zulke dingen in de problemen, en dan wordt er alles en iedereen bij gehaald, voordat er eens wordt gekeken naar de ruiter en het rijtechnische verhaal, terwijl daar 9 van de 10 keer de ellende vandaan komt.
En tuurlijk hebben veel paarden fysieke issues, maar zolang je het probleem niet aanpakt bij de oorzaak, is die masseur alleen maar symptoombestrijding. En dan wordt de schuld gegeven aan het paard dat zo sensibel is, maar de meeste paarden vind ik echt doodbraaf, dat ze het allemaal pikken. Onvoorstelbaar.......

Plus dat het niet is omdat je goed kan rijden, dat je ook goed les kunt geven. Mijn broer en mijn zus geven les. Op de middelbare school en de basisschool, en als je kijkt hoeveel van hun opleiding is besteed aan het lesgeven op zich..... het is een vak apart. Echt.

Ja precies, en die mensen denken dat ze goed les hebben en daarom ook goed kunnen rijden, want instructrice rijdt toch lichte Tour?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 01:00

Schrikken ligt deels ook aan de ruiter. Ook als ik erop zit, moet het paard op mij vertrouwen en dat gaat hier altijd goed. En niet alleen bij 1 of bij die ik het langste heb.

Ik heb vroeger een pittig ding gehad dat altijd stuiterde buiten en echt hard ging, liep allee te dribbelen. Maar zij schrok echt nooit.
Onze merrie van 26 is ook nog steeds heel pittig, loopt druk en hard, snorkelt de hele weg en kijkt van links naar rechts, maar zal nooit schrikken.

Als ik dan naar mn slome ruin kijk, die schrok vroeger echt van alles. Niet heftig, gewoon schrikken. Ik werd daar geirriteerd van, dus dat werkte een tijd echt niet samen. Heb toen een hele wijze les geleerd van een hele goede western trainster en daar ben ik zelf een stuk nuchterder van geworden.

Veel mensen rijden met heel veel spanning en dat werkt tegen je. Veel mensen zijn bang, maar die angst werkt tegen je.

Het hele fokken is een compleet idioot wereldje. Mensen moeten eens meer merries met veulens 24/7 samen laten lopen en niet zo achterlijk vroeg afspenen. Dat scheelt in alles.
Mensen nemen 1 merrie, 's avonds moet het op stal. Veulen heeft geen leeftijdsgenootjes, merrie heeft geen steun. Merrie raakt geirriteerd en dan spenen we het veulen maar af. Veulen mist ontzettend veel goede levenslessen en dan komen er wijsneuzen die het wel even zullen doen..........Niet dus.

Je kan prima voor de sport fokken en de paarden die het niet redden naar recreatie laten afvloeien als men maar blijft nadenken. Wat er nu in de topsport loopt is niet om aan te zien en meeste komt door de manier van trainen.
Elk gezond, goed gebouwd paard zou netjes in de sport mee moeten komen. Maar mensen verleggen allerlei grenzen, waardoor het nergens meer op lijkt.

Een braaf getraind paard is ook voor iedereen te rijden. Paarden die geestelijk gebroken worden, veel te scherp aan hulpen staan etc, die niet nee. Maar ook dat is met enige training vaak goed te krijgen. Niet altijd, want dingen geleerd uit angst en pijn is heel lastig terug te geven.
Maar ook in de recreatie lopen heel veel paarden die bang zijn voor de ruiterhand.

Qua schrikken en op hol slaan, maakt het geen donder uit op wat voor soort paard je zit. Heb mensen met fjorden en tinkers voorbij zien vliegen. Maar ook daar, voorbereiding, training, kennis en kunde ontbreken vaak helaas.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 01:17

Qua instructeurs, dat is ook geen makkelijk beroep meer. Angstruiters inderdaad, dat is bijna een vak apart. Bravere beesten helpt natuurlijk, en mensen moeten weten en leren dat een paard nu eenmaal wel eens bokt en wegspringt. Daar zou je geen punt van moeten maken, en dat doen we wel snel. Zie het snurkende paard hierboven, de negeeroptie van de instructeur lijkt me een prima oplossing eerlijkgezegd. Snurken mag best.... :=

Thioro schreef:
... Die hebben heus ook niet persé dooie tamzakken, moet pit inzitten voor het werk wat van hen gevraagd wordt maar ze 'eisen' wel absolute gehoorzaamheid als dat gevraagd wordt...

Dit, in Nederland kunnen we best goed tutten en 'ja maaren'.

Dat lees je al terug in veel topics. Paard moet eerst door de medische molen en in therapie voor je mag doorpakken.

Pijn, trauma, sensibel, teveel voer, 22/7 op stal of niet, ho is nog steeds ho en linksaf is linksaf. Welzijn draagt bij maar is niet alleen de key naar een braaf paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 02:23

Als kind mocht ik nooit ja maar zeggen. Als ik teveel aan de binnenteugel zat, werd die even losgemaakt. En als ik met piano handjes reed, kreeg ik een tik op mn handen met de zweep van de instructeur/trice. Zitles hoorde erbij en was niet een of andere dure clinic met een aparte naam. Als je eraf viel bleven je ouders uit beeld, tenzij de instructeur/trice het nodig achtte.

Ik ben gaan lesgeven en de kinderen zijn honds brutaal.Ouders langs de kant die zich overal mee bemoeien en als je wat zegt, ook een grote mond geven.
Nu kan ik wat hebben en buig het wel leuk om, maar heb weleens echt medelijden gehad met iemand die voor me stond les te geven.
En de verdeling van de paarden. Er stond op een adres altijd 1 paardje dagen op stal, omdat niemand erop wilde. Natuurlijk heb je voorkeur, maar het is niet zo slecht om op verschillende paarden te leren.

Later bij particulieren aan huis, zijn mensen ook stront eigenwijs. Zoeken hun info en kennis op internet, dus ze weten alles al......

Ik heb serieus ergens les gegeven waar de moeder zei; ze wil niet in draf, dus dan hoeft het niet......Tja, geef ze dan zelf les.

Kelly_ann, dat is veel te makkelijk gezegd. Paarden hebben wel degelijk vaak lichamelijke klachten en die mag je nooit negeren. Het is juist goed dat we zijn ontwikkelt en hebben leren ''luisteren'' naar wat het paard aangeeft.

Net als teveel op stal en verkeerd voeren, wat echt een serieus probleem is voor een paard.

Links is altijd links en rechts is rechts en ho is ho, maar dat is absoluut niet te verwachten van iemand die onervaren is op een paard dat een probleem heeft. Al dan niet door pijn of slecht management.

Als onze merrie een bui heeft en je stapt erop, voel je ook wel wat zij in gedachte heeft. Wij kunnen dat prima netjes afbuigen, maar zet er op zo een moment een onervaren of angstig iemand op en het gaat echt niet goed.

Welzijn draagt ALTIJD bij tot een braaf paard!! Een paard dat gezond leeft en gelukkig is, functioneert op alle fronten beter. En gelijk hebben ze.

Onze paarden zijn echt braaf, maar als mensen er tussen willen lopen om ze te aaien, maar teveel willen dwingen met aaien of vasthouden, hoeven ze dit echt niet per se leuk te vinden of te accepteren. Niet dat ze iemand lens meppen, maar ze mogen gewoon weglopen. Dat moet ook voldoende zijn.

Ik zie mensen hun paarden in stal poetsen en opzadelen, maar ondertussen druk kletsen en heel uitbundig tekeer gaan etc. Amper bezig met het paard. Paard wordt aan bit naar bak getrokken, men ploft erop, gaan ze weer kletsen, want ze stappen los. Daarna worden de teugels op maat gehezen en paard moet luisteren. Er is al onwijs veel spanning, mens is totaal niet met paard bezig en als ze dan even de teugels flink ophijzen, schrikt het beest zich lam. De een reageert, gaat strijd aan. Het andere paard, weet de gevolgen en legt zich er maar bij neer. Dat laatste paard is niet per se braver. Het heeft gewoon geleerd en handelt uit angst voor de pijn.

Dat zijn vaak als het puntje bij paaltje komt de ergste, want als die onverwacht reageren, krijg je blinde reacties.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:25

Malle1970 schreef:
Elisa2 schreef:
Tja daar geloof ik dan weer niet zo in (werkontwijkend gedrag) maar goed, ze hebben ook allemaal nog een moeder.

Nou Sandreo was zelf ook niet zo werklustig om het aardig te noemen :D Ik heb er eigenlijk alleen maar trapzakken van gezien.

https://www.horses.nl/fokkerij/sandreo- ... ldranking/

Ach kennelijk presteren die "trapzakken" dan genoeg om op de horsetelex wereldranking te komen boven Rousseau, Jazz, Olivi en Johnson. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:35

Ik denk dat alles wat jullie zeggen een rol kan spelen bij of een paard wel of niet braaf is. De juiste match, de juiste omgang met wat een paard op dat moment vraagt (soms is dat vertrouwen, soms is dat doortastendheid) het karakter van het dier, omstandigheden waar het in opgroeit. De juiste instructie etc.

Wat ik zelf vaak mis zie gaan is het zadelmak maken/ doorrijden daarna, als daar ergens iets mis gaat dan is dat vaak iets wat bij het paard zijn hele leven terug blijft komen. Terwijl als je ze daar een goede basis geeft zo'n paard vaak ook veel braver en makkelijker te rijden is/ blijft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:17

Ook hoor Elisa2. Maar als men bijv een Z paard koopt, wil men opstappen en op Z niv rijden. Het zou vaak beter zijn bij het begin te beginnen bij een nieuw paard. Gewoon kennismaken, basis rijden etc.

Ik heb een robot staan en omdat het ooit op de meest vriendelijk manier erin getrapt en getrokken is, is het best lastig soms om dingen anders te doen. Als hij een ''foutje'' maakt is zijn reactie daarop meteen spanning. Dat moet je echt begrijpen en aanvoelen.

Ik zie ook heel veel paarden die in het M of Z moeten lopen, maar in de hand niet te hanteren zijn. Dat wordt allemaal maar goedgepraat en weggewuifd. Echt schandalig gewoon, dat mensen daar geen aandacht aan besteden of 100 smoesjes voor hebben. Ook dat scheelt je al zoveel in de training onder het zadel.