Wat is er mis met manegeruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 04:20

moonsparkle schreef:
Ik verbaas me soms over reacties, niet alleen in dit topic hoor. Ik ben ooit begonnen met manege les en ik denk de meeste hier, daarna eigen paarden gehad, daarna helemaal gestopt en nu 10 jaar later wil ik graag weer aan de slag. Als mensen geen bijrijder willen die manegeruiter is en manegeruiters zijn te onervaren voor een eigen paard hoe kom je dan ooit verder? Ik denk wel nu ik dit lees ik hoop dat bij een manege waar ik nu weer wil beginnen de paarden niet afgestompt zijn, dit maakte ook dat ik zelf twijfelde. Mijn eigen paard was namelijk een heel sensibel springpaard.

Overigens betaalde destijds mijn ouders mijn paard, maar ivm geld en tijd ga ik nu misschien weer beginnen met eens in de twee weken.

Wat leuk dat je weer gaat beginnen op deze mooie leeftijd :) Ik ben ook weer begonnen na 8 jaar niks met paarden te hebben gedaan en ben nu 3 weken bezig. Ik ben 31 :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 05:54

Individu schreef:
moonsparkle schreef:
Ik verbaas me soms over reacties, niet alleen in dit topic hoor. Ik ben ooit begonnen met manege les en ik denk de meeste hier, daarna eigen paarden gehad, daarna helemaal gestopt en nu 10 jaar later wil ik graag weer aan de slag. Als mensen geen bijrijder willen die manegeruiter is en manegeruiters zijn te onervaren voor een eigen paard hoe kom je dan ooit verder? Ik denk wel nu ik dit lees ik hoop dat bij een manege waar ik nu weer wil beginnen de paarden niet afgestompt zijn, dit maakte ook dat ik zelf twijfelde. Mijn eigen paard was namelijk een heel sensibel springpaard.

Overigens betaalde destijds mijn ouders mijn paard, maar ivm geld en tijd ga ik nu misschien weer beginnen met eens in de twee weken.

Wat leuk dat je weer gaat beginnen op deze mooie leeftijd :) Ik ben ook weer begonnen na 8 jaar niks met paarden te hebben gedaan en ben nu 3 weken bezig. Ik ben 31 :)

En hoe was dat voor jou? Ik heb volgende week mijn eerste les staan.

Koosnaamloos

Re: Wat is er mis met manegeruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 06:15

Ik ben ook begonnen met manege les! (Dit wel op een goede manege waar de pony's op hippiades lopen) Ik was toen 6 en ik heb er veel van geleerd door op verschillende paarden te rijden. Eerst alleen prive les voor een goede basis(voornamelijk zit) en daarna de groepsles in. Na een tijd 2x in de week groepsles en omdat ik veel hielp mocht ik af en toe ook een manege paard/pony bijrijden. Ik lease nu al bijna twee jaar een paard. Waarvan 1 jaar rijden ivm een operatie het jaar daarvoor. Ik beging nu wel echt te merken dat het een manege paard is in der lijf. Gaat nog prima, maar ik hoop op een eigen paard of leasen bij een particulier.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 06:38

Eerlijk toen ik op de manege in de gevorderdenles reed vond ik mezelf een fantastische ruiter, toen ik in het buitenland in Mn prachtige stoelzit een paard ging rijden, man was ik kwaad dat ze me zeiden dat ik slecht zou zitten?! "Ik rij al 15 jaar wie denk jij dag je bent?!" Ondertussen weet ik dat (de meeste, niet allemaal) manegeruiters niet zi fantastich zijn.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 06:59

Ik vind dat er niets mis is met manegeruiters, zolang ze open staan voor tips(niet: ruiter komt eens ergens anders, er wordt gezegd dat ze wel erg ruw stuurt. 'Neehoor dat is niet zo!'omdat ze thuis zo heeft geleerd te rijden) en niet een te groot ego hebben. Ik zeg zelf altijd:'Ik kan aardig wat uitzitten, maar mijn zit is verre van perfect." Sowieso ben ik van de categorie er zijn voor zowel paard als ruiter altijd nog werkpunten te bedenken.

Lukietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:25

Ik ben zelf ook nog steeds een manege ruiter, maar rijd ondertussen ook 5x per week eigen ponys. (Rijd nog op de manege voor de gezelligheid).

Maar wat je op de manege ook hebt. Is dat je nooit echt leert hoe je om moet gaan met paarden. Je leert alleen poetsen, opzadelen en rijden. Toen ik twee jaar geleden mijn verzorgshetjes kreeg, die uiteindelijk niet zo makkelijk(als manegeponys) bleken te zijn. Zelfs al reed ik er niet op. Ik was uiteindelijk zo bang dat ik er altijd met tegenzin heen ging. Omdat zoiets had ik op de manege nooit mee gemaakt. Toen heb ik hulp gevraagd en twee jaar later gaat het echt super.

Hiermee wil ik zeggen, dat je als manege ruiter gewoon zo weinig ervaring hebt met paarden. Dat ik snap dat niet iedere persoon zijn paard of pony door een manegeruiter wil laten verzorgen

Ps: Ik ben zelf ook niet fantastisch hoor

Edit: soms weten die verwende nestjes van 12 die met acht hun eerste pony kregen die geen vlieg kwaad doet trouwens ook niet hoe je met paarden om moet gaan.

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:26

Kairos schreef:
Ik vind dat er niets mis is met manegeruiters, zolang ze open staan voor tips(niet: ruiter komt eens ergens anders, er wordt gezegd dat ze wel erg ruw stuurt. 'Neehoor dat is niet zo!'omdat ze thuis zo heeft geleerd te rijden) en niet een te groot ego hebben. Ik zeg zelf altijd:'Ik kan aardig wat uitzitten, maar mijn zit is verre van perfect." Sowieso ben ik van de categorie er zijn voor zowel paard als ruiter altijd nog werkpunten te bedenken.

Er zijn op manege inderdaad mensen die geen tips aanemen of gaan roddelen over mensen als: waarom loopt ze nou de hele tijd de drijven, inplaatst van dat ze zeggen: misschien kan je een tikje geven af en toe. Ik zelf sta helemaal open voor tips, laatst ook nog een topic daarover gemaakt. Had een super dressuur les gekregen met allerlei tips die opgeschreven en van sommige aan jullie gevraagd hoe die op te lossen. En jullie kwamen met super tips!!! Elke tip is welkom bij mij, tenzij ze natuurlijk nergens op slaan. Want ik wil niet een paard super hard slaan ofz

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:41

Niks mis met manegeruiters. Daar leer je rijden.

Alleen heb ik moeite met de manegeruiters die denken alles te kunnen.

Laatst had ik de dochter van een vriendin mee naar mijn pony. Zij heeft twee lesjes gereden bij haar tante (bevoegd instructrice). Dat was te merken. Ze luisterde naar mijn aanwijzingen en reed voor een beginner netjes rond.

Gisteren had ik de dochter van een andere vriendin mee. Die rijdt al +/- 2 jaar op een manege. Het ging bij het wegstappen al bijna mis. Ze schopte zo hard dat mijn pony in draf schoot. Als ik haar tips wilde geven kreeg ik als antwoord: maar op de manege moet het zo.

Na een preek van een kwartier over het verschil tussen manegeponies en mijn pony er toch maar voor gekozen om aan een lijntje naar buiten te gaan.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:27

moonsparkle schreef:
En hoe was dat voor jou? Ik heb volgende week mijn eerste les staan.

Is leuk hoor, ik heb heel veel geluk met het paard waarop ik rij. Sensible, M-aangereden en lief. Veel succes met je eerste les volgende week.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 23:06

waar ik me dood aan erger is de manier van lesgeven vaak op maneges, paard wilt niet naar voren ('ja, geef hem maar een goede schop en anders een tik met de zweep) dingen worden meteen al fout aangeleerd.

Ik kan me er dood aan ergeren als ik kids op de manege zie rijden en die bij elke pas met hun benen schoppen en waar de handen van omhoog en omlaag gaan. Tuurlijk je moet ergens beginnen en als je zo jong bent zit je nog niet zo stabiel maar zie het ook in de 'gevorderde' lessen.

Ik heb ook jaren op een manege gereden en daar ook begonnen. Maar merkte dat ik na al die jaren zelf vastliep. Ik heb wel altijd naast de manege verzorg en bijrijdpony's gehad. en dat is niet te vergelijken.
Heb pas echt leren rijden dat ik op mijn verzorgpony's ging rijden. Zo vaak zand gehapt, vallen en opstaan.

Er zijn zat manege ruiters die wel een goede feeling hebben en erg netjes zitten maar het merendeel van wat ik nu zie is om te janken. Helemaal omdat ze zelf denken dat het er goed uitziet en het zo 'hoort'. Want ze zijn al F10 op de manege

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:16

Duh...overal heb je mensen die denken dat ze alles weten, manegeruiters, mensen met eigen paarden, mensen zonder paarden.....
Bij ons op stal staan ook wat mensen die echt te $%&*# voor woorden zijn.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:41

Wat vind ik van manegeruiters?

Interessante vraag.
Ik ben zelf een manegeruiter. 7 jaar inmiddels.
Ik begon met rijden toen in 7 jaar was en ik wilde al-les weten. Maar versta onder alles dan ook écht álles.
In mijn boekenkast staan inmiddels 28 informatieve boeken over alles wat met paarden te maken heeft.
Zo kwam ik op mijn 8e aan verzorgshetlanders, volgde er 3 sportstallen waar ik werkte en reed en ben ik 24/7 op zoek naar een bijrijdpaard. Misschien niet persé een ‘gemiddelde’ manegeruiter.
Ja, ik vind mijzelf toch een vrij fanatieke ruiter voor het gemiddelde op een manege.
Nee, ik heb niets tegen ‘gemiddelde’ manege ruiters, zou toch raar zijn eigenlijk, want mensen weten niet beter.
Toen ik als 9-jarig ukkie net twee jaar les had, wilde ik zo snel mogelijk af van het woord ‘beginner’.
Nee, ik dacht niet dat ik de sterren van de hemel reed ofzo, maar ik wilde niet meer horen bij de beginners.
Nu moet je je voorstellen, een manege met de verhouding helft kleine kinderen op kleine pony’s met kleine zadels en kleine mondjes. De andere helft heeft eigen paarden of bijrijdpaarden of is bevriend met mensen die dat hebben en zijn in vergelijking beter dat die jonge kinderen.
Dan ga je misschien toch al snel denken dat je goed kan rijden en zo stijgt het verder in de bol. niet bij iedereen uiteraard, maargoed.
Ik ken genoeg voorbeelden en het is een beetje naar om te zeggen maar ja, ik hoorde er ook bij.
Jonge kinderen afsnauwen en denken dat je dat kan maken.
Gelukkig weet ik nu beter, maar ben ik nu van het gezeur af, Het gezeur van manegeruiter zijn?
Nee.
Want nu krijg in van alle kanten te horen dat ik waarschijnlijk toch niet goed kan rijden omdat ik een manegeruiter ben.
Ik word niet serieus genomen omdat ik geen eigen paard heb.
En natuurlijk weet ik, ik ben 14. Dat is ook nog piepjong.
Maar verteld mijn leeftijd mijn ervaring? Vrienden van mij hebben hier ook last van, ik ben niet zomaar toeval.
Het is alsof je moeilijk door kunt stromen van de manege naar het hogere werk, omdat je niet ervaren genoeg bent.
Daarom ben ik zo ontzettend dankbaar dat de eigenaren van de eerste sportstal waar ik werkte, mij überhaupt aannamen.
Hoe moet je in vredesnaam je ‘passie’ waarmaken om de sport in te gaan als je nergens kunt instromen?
Mijn ouders kunnen het zich niet veroorloven om mij een paard te geven en dat te onderhouden.
Ergens moet de ervaring toch beginnen?

Ik vind dat manegeruiters kansen moeten krijgen om door te groeien in de sport.
Niet iedereen heeft de interesse om verder te gaan en houden het bij wekelijks ronddobberen, maar genoeg mensen wel.

Daarnaast vind ik ook dat je het gedrag van sommige manegeruiters misschien niet altijd te serieus moet nemen en dat bedoel ik de arogantie.

Dit bericht was even een heel zooitje bij elkaar, maar dit is wat ik vind van manegeruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:29

Ik vind het maar moeilijk.
Zelf ben ik nu 12 jaar ‘manegeruiter’. Ik snap de vooroordelen want ‘dé vervelende snotterige wijsneus manegeruiter’ bestaat. Ze zijn er en je zal ze ook tegenkomen. Maar het verschil ligt bij de manege, en bij de persoonlijkheid van de ruiter. Ik heb echt rot leren rijden, a la ‘geef m een schop, teugels in 1 hand en slaan met de andere’. Dare i even say i was a pennymeisje. Na 3 jaar overgestapt naar een fijne manege. Nu nogsteeds heel veel plezier in het rijden! Ik rijd op een vast paard in een dressuur gerichte les. Er is zeker verschil in niveau onderling, de 1 werkt nog aan ontspanning in de bovenlijn, de ander oefent contragalop, en daar wordt individueel aandacht aan besteed. Zo leer je heus fijn rijden. Maar toch, als ik met iemand die in de sport heeft gepresteerd lekker over dressuur aan het babbelen ben, en ik zeg dat ik F proefjes rij op een manege paard, is de reactie ‘ohh.. :+ ‘ of iets in die trant.

Ik snap dat nare ervaringen met mensen die op een manege paardrijden, een reden is om van iemand iets te vinden. Daarnaast, zijn er nogsteeds mensen die met passie en liefde voor paarden op een manege rijden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:13

Op een goede manege met goede paarden en instructie kun je leren rijden. Maar het grote verschil tussen manegeruiters en niet-manege ruiters is, in mijn ogen, dat je met een eigen paard leert hoe je een paard traint en opleidt.

Als manege ruiter wordt de ruiter opgeleid tot het zelfstandig kunnen besturen van een paard. Dat is een basis die onmisbaar is maar is echt alleen maar het allereerste beginnetje in de weg naar een goed ruiter worden.
Een paard trainen leer je door dag in dag uit je met de opleiding van je paard te bemoeien. Weten wanneer je paard toe is aan een stapje verder, weten wanneer je een stapje terug moet doen. Weten hoe je je paard sterker maakt, spieren opbouwt, conditie opbouwt, pezen sterker maakt, welke voeding en stalmanagement bij de gevraagde inspanning hoort. Dat leer je allemaal niet op een manege. Ze kunnen er wel iets over vertellen, maar dat komt echt aan op dat leren aanvoelen door de ervaring die je opdoet met het zelf trainen en opleiden van paarden.

Dus puur rijtechnisch kan je op een goede manege best wat leren, maar het is maar zo'n klein deel van het totaal wat een paard trainen inhoudt.

Voor de manegeruiter staat de opleiding van de ruiter voorop, hoe krijg ik alles zo goed mogelijk voor elkaar in dit uurtje dat ik rijd op dit paard. Met een eigen paard staat de opleiding van het paard voorop en is het moment totaal ondergeschikt aan de lange termijn planning. Wat zijn de effecten van wat ik vandaag doe op morgen, volgende week, volgende maand. volgend jaar. Dat is zo'n wezenlijk verschil vind ik.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:59

@Oji, hoewel ik jouw stukje volledig begrijp en ermee eens ben gaat het niet op voor het gros van de mensen die ik ken met eigen paarden.
Die willen gewoon lekker recreatief rijden, beetje in de bak hobbelen en voeren wat de ruitersportzaak zegt dat goed is of wat het goedkoopste is.

Ik heb zelf ook een manegeruiter als bijrijder voor mijn paard maar ik weet hoe zij les krijgt, en dat is zelfstandig leren rijden.
En dat is wat ik belangrijk vind, niet alleen maar voltes, gebroken lijnen en oja 3 rondjes galop want dat doe je ook zo in de les, maar hoe voelt het paard, wat wil ik vandaag bereiken en waar gaan we naar toe en hoe.

In mijn manegetijd heb ik een geweldig goede instructrice gehad die ons dat leerde maar later een andere die elke les op exact hetzelfde moment hetzelfde oefeningetje liet uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 00:00

Daar kan ik me ook zeker in vinden, oji. Dat is ook gewoon simpelweg waar. Met een verzorg/bijrijd paard krijg je wel een kijkje in de keuken maar lang niet alles.

RHV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:10

0Lunerancea0 schreef:
Er is niks 'mis' met manegeruiters, maar veel manegeruiters (*en dit hangt heel erg van het management van en begeleiding op de manege af*) denken dat ze veel verstand hebben van paarden en zijn vaak luidruchtig in de stalgangen (dit geld vooral voor de grote selectie kinderen die begin zaterdag bij de poort wordt afgezet om savonds weer opgehaald te worden). Meestal hebben ze juist helemaal niet zoveel verstand ervan en slepen ze maar een beetje te pas en te onpas met de paarden/pony's. Manegepaarden zijn dit wel gewend (want, totaal afgestompt) en laten dit rustig toe. Maar een manegepaard is een speciaal type paard: ze weten hoe ze het meeste 'gezeik' aan hun hoofd moeten ontlopen en reageren gewoon anders dan een particulier paard.
Simpel gezegd: manegeruiters vinden zichzelf heel wat terwijl ze veel minder kilometers in de benen (of, kont?) hebben zitten dan paardeneigenaren. (Al vinden aardig wat paardeneigenaren zich dan weer beter terwijl je ze niet op een ander paard dan hun eigen moet zetten :') )
Ik denk dat er ook veel fout kan gaan in de begeleiding van zowel ouders als manege.
Op de oude locatie van de manege waar ik reed kwam het weleens voor dat manegekinderen in de boxen van privépaarden kwamen ... ik zal maar niet herhalen wat pensionners daarover kwijt wilden :+

En ja, dit zeg ik, iemand die altijd manegeruiter is geweest. Wel met privé verzorgpaarden op maneges, maar daardoor zag ik ook beide kanten.

Niet elke manege ruiters zijn zo hoor

tbpteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:44

Ik ben van mening dat er niks mis is met een manege :) Ik rijd op een manege maar heb ook verzorgpony's en veel andere vaste paarden waar ik op rijd.. Dus misschien ervaar ik het niet helemaal zoals mensen die echt alleen op de manege rijden, het ligt ook een beetje aan de manege waar je rijd en op watvoor paarden.. Opzich is het ook wel heel goed om op verschillende paarden te leren :) ik ben erg benieuwd naar de andere reacties die nog komen xx Madelief
Laatst bijgewerkt door Lous op 30-10-18 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame verwijderd