Wat een rot situatie voor zowel jullie als het paard, zeg!
Ik heb de meeste posts door gelezen.
Ik wilde je alleen even nogmaals op het hart drukken dat je moet uitkijken met bruikleen/lease contructies waarbij het paard direct verplaatst wordt naar de leaser.
Ik zie dat dit al door meerderen is afgeraden, maar er zijn ook sommigen die het aanraden.
Hoe vaak hoor of lees je niet dat een leasepaard stiekum doorverkocht wordt onder de neus van de wettige eigenaar? Of dat het niet goed verzorgd wordt?
Tuurlijk zijn er ook eerlijke leasers en ervaren paardenmensen zullen die er ongetwijfeld uit kunnen pikken. Maar je valt nu net zelf in het paardenwereldje en daarmee maak je jezelf wellicht een gemakkelijk doelwit voor mensen met slechte bedoelingen.
Je hoort weleens het gezegde "Paardenhandel is heksenhandel" en dat gezegde komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. Je moet altijd heel goed op je hoede zijn in de paardenwereld en altijd goed onderzoeken met wie je nu precies in zee gaat.
Hetzelfde geldt voor de minder bekende rusthuizen! Zeker diegenen die willen dat je afstand doet van het paard.
Verder lijkt het paard -zoals je het beschrijft- geen materiaal voor een zorgboerderij.
Het beste lijkt me om eerst een stal te zoeken waar het paard lekker veel buiten komt met soortgenootjes (= beweging) en waar dat (zeker voor de komende tijd) ook all-inclusive kan (dus dat in de prijs inbegrepen zit dat de stalhouder zorgt voor voeren, binnen- en buiten zetten en uitmesten).
Op die manier heb jij er niet zoveel omkijken naar en kan je je focussen op de moeilijke tijd die komen gaat met je zus.
En je kunt dan rustig aan op zoek naar een bijrijder/leaser die het paard weer kan gaan rijden, trainen en evt uitbrengen op wedstrijden. Zolang je nog niemand hebt gevonden, krijgt het paard op een goede (all-inclusive) stal iig zijn basisbehoeften: eten, genoeg vrije beweging op de wei/paddock met vriendjes en een schone stal.
Als je een geschikte bijrijder of leaser hebt gevonden kan je altijd nog overwegen om verplaatsen naar de leaser toe te staan -als je elkaar eenmaal goed kent.