moonfish13 schreef:Mijn hemel wat eeb schema's, ik zou gillend gek worden van het gebrek aan rust.
Ik vind een pony zonder werk al een blok aan mijn been, laat staan doe het zelf.
Nu ben ik niet voor niks thuis, snel moe en mijn lichaam werkt nooit mee.
Ofwel voor mij is het ook veel verplichte rust, en dan is het al best heel wat.
Ik gok dat ik momenteel 2 van de 3 dagen denk hoefde ik maar niet naar stal.
Gewoon moe, versleten, en toe aan bergen slaap.
Echter moet ik met mijn aandoeningen wel blijven bewegen, voor mijn fysieke gestel
maar ook zeker mentaal.
Geen doel hebben werkt gewoon niet voor mij, dan takel ik af en dat weet ik en dus hoort mijn pony gewoon bij mijn verplichte bezigheden van de dag.
Klinkt negatief, en geloof mij ik ben gek op hem maar ik vind 7 dagen per week een
pony wel veel.
Gelukkig heb ik als ik weg wil oppas, vorig weekend ben ik 2 dagen niet geweest voor het eerst in langere tijd, heerlijk vond ik het!
Even écht weekend, en het voelde als 4 dagen rust.
Hier tijdelijk van de zomer veel werk gehad voor mijn doen.
Pony raakte bevangen en moest op de paddock, wat inhield met water en hooinetten zeulen, paddock mesten en hooi eruit harken geregeld.
Meneer was ook strikt op dieet dus dagelijks hooi wegen, 4 netten.
Dan voerde ik eerste 1,5 week zijn paddockmaatje ook bij en 2x daags stappen.
Zijn vriendje is bejaard en mocht hem vergezellen, hooi kan hij niet eten, dus 2x daags stal zodat ik zijn vriendje slobber kon bijvoeren -erbij blijven- en op de wei kon zetten.
Dan zette ik hem s'middags nog op de wei, zodat hij niet uit het weideritme raakte en haalde hem na een paar uur weer binnen.
Ik wilde hem naast zijn kudde zijn vriendje niet ook nog niet ontnemen, maar ik heb toen heel wat afgelopen.
De dingen lagen best onhandig ver uit elkaar, dat was het lastigste nog en dat met een
lichaam die dat slecht trekt.
Maar daarom, no way dat ik doe het zelf zou willen, dan hou je geen leven meer over.
Hey,
Je hoeft je niet schuldig te voelen hoor. Ik herken het wel. Af en toe voelt het zeker als een verplichting. Vooral als mijn pony die ik pas sinds 10 juni heb en bij vorig thuis alleen af en toe een buitenritje en alleen stap en draf is gewend weer tegen het randje loopt wat resulteert in niet vooruit te branden wat terug valt te zien in de wedstrijden. Echt ze heeft regelmatig een rust dagje, doet veel afwisselend enz. Maar is niks gewend van het vorige huis. Ik ben me dan weer aan het bedenken wat ik moet dus een hoop kopzorgen: haver of meer sportbrok bijvoeren of kortere trainingen geven enz. Ik geef haar tussendoor ook zeker wel haar rust en heb haar al een keer een week rust gegeven. Maar dit moet niet telkens. Ze moet er doorheen.
Ik heb 2 bijrijders voor 3 dagen die ook financieel helpen. Ik ben een alleenstaande moeder van 2 jonge kinderen en mijn pony staat vol pension op een manege met luxe. Wel zelf binnen en buiten zetten met een wei op 10 mn afstand maar ze staat met een andere pony. We doen dus met 7 meiden dat rouleren en ik maak het rooster elke week.
Deze week omdat ze zo sloom is geworden geef ik haar kortere trainingen en rust en vooral stap en draf. Ze staat dagelijks buiten smorgens tot savonds.
Maandag poets ik haar en zet ik ze buiten, dinsdag rij ik wat stap en draf maximaal 30 minuten woensdag gaat mijn bijrijdster en mijn verzorgmeisje met haar vrijspringen maximaal 30 minuten, donderdag rijdt mijn andere bijrijdster ik ga haar ook vragen max 30 minuten, vrijdag ga ik haar 20 mn longeren met bijzet stap en draf en zaterdag en zondag doet mijn andere bijrijdster. Dus deze week doe ik ook niet zo veel en eerlijk gezegd bevalt het mij ook best wel. En ik hou ook zeker van mijn pony maar soms is het gewoon zwaar.