mensen die 'perfecte' paarden gratis of voor prikje zoeken..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

Re: mensen die 'perfecte' paarden gratis of voor prikje zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:48

Heb je het over mijn advertentie, tengeltje11?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:06

myk_en_shant schreef:
Het verschil is in de manege lopen ze vier tot zes uren op een dag en vaak meerdere uren achterelkaar. Manege zijn massaproductie en staat geld voorop en niet de paardenwelzijn.

Bij mij lopen ze max twee uur op een dag een privé of een duoles.
Paarden staan bij mij op de eerste plaats en dan geld verdienen.
Paarden zijn bij mij geen afgestompte dieren en mankeren niet vanalles. Zodra er wel wat aan de hand is dan gaan ze de lessen uit en komt er iemand ervoor, da, hoefsmid, fysio, zadelmaker wie er maar nodig is.

Zo speciaal & uitzonderlijk paardvriendelijk is jouw manege niet hoor. Bij ons gaat het net op dezelfde manier en zo te lezen op andere maneges ook. Op maandag en donderdag zijn er nooit lessen en paarden lopen elke dag op de wei. En de DA/smid/zadelmaker/fysio staat ook op de stoep als dat moet. Pony's worden allemaal stokoud dus dat zit wel snor denk ik. Ze lopen max 2 uurtjes per dan en soms helemaal niets, dan gaan ze gewoon op de wei. Eender welk kwaaltje betekent vaak meteen 3 weken uit de les, voor de zekerheid én omdat we de paarden gewoon nodig hebben. De ene loopt bitloos, de ander gaat dan weer alleen met een vast vriendje op de weide en niet in de groep, en zo zijn er nog 101 kleine dingetjes die gedaan worden om elke pony en elk paard zo goed mogelijk te laten functioneren. Want goedkoop is duurkoop op lange termijn. Beter investeren in goede zorg & management voor je manegepaarden dan steeds nieuwe te moeten aanschaffen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:44

Volgens mij niet Bluebontje maar nieuwsgierig geworden eens naar jouw advertentie gekeken.
Neem toch aan dat jij niet op zoek bent naar een gratis paard?

Vragen staat inderdaad altijd vrij maar ik heb ook ervaren dat het (waarschijnlijk) niet altijd te vertrouwen is. Had een paard al bijna zijn hele leven, was en ben stapelgek op hem maar hij stond een beetje weg te kwijnen omdat ik op geen enkele manier meer iets met hem kon ondernemen en we toen absoluut geen tijd hadden om met hem te mennen.

Dat was al een tijdje zo en uiteindelijk is de knoop doorgehakt en is hij voor weinig te koop gezet. Uiteindelijk twee potentiële kopers overgebleven. Had een voorkeur voor een moeder met een tweeling en had wat twijfels over een ander gezin.

Helaas bleek dat moeder mijn paard eigenlijk liever gratis wilde hebben want haar dochters waren zo verliefd geworden. Ik loop al even mee en heb er eens goed over nagedacht en ben er van overtuigd dat mijn paard een dag later voor minstens het dubbele te koop had gestaan als ik hem aan hen had gegund.

Andere gezin heeft wel iets minder betaald maar ik heb hem weggebracht en hij is goed terecht gekomen. Had hem liever zelf gehouden maar dit was beter voor hem.

Later een kleiner formaat gekocht in de hoop dat ik daar wel op kon rijden. Heb toen ook niet de hoofdprijs betaald maar ze was ook al iets ouder. Rijden lukt nog steeds niet maar zeer toevallig hebben we daar een fantastisch menpaardje aan wat het nu in tweespan super doet.

Ik heb haar niet gratis proberen te krijgen en, als ze niet in te spannen was geweest, had ik haar misschien ook wel moeten verkopen.

Dat is het risico als je verkoopt, je hebt er niets meer over te zeggen. Maar dat is ook de reden dat ik een dier niet zomaar weg zou geven tenzij ik weet wat voor mensen het zijn omdat we gezamenlijke vrienden heb.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 00:04

Hier vroeger gehad.

Ik had een 3 jarige merrie erg verwaarloost gekocht omdat ik wat in dat paard zag.
Liep wel erg week van achteren, op de voorhand niet.
En had erg slappe knieën, wat zich uitte met om de twee weken last hebben van de knie die op slot sloeg.

Uiteindelijk heb ik haar weg moeten doen omdat ik haar niet meer kon bieden wat ze nodig had (veel ruimte en iemand die haar de tijd wou geven om haar sterk te maken). Ik zat in die tijd op een opleiding wat veel tijd kostte dus had er gewoonweg de tijd niet voor.

Haar als ''gratis'' erop gezet met de bedoeling onder contract en niet meer verder verkocht mogen worden.
Merrie had een goede springgefokte afstamming. Kortom, gewoon een heel leuk paardje wat met wat tijd zich heel mooi kon opbloeien tot een rijpaardje.
Na misschien nog geen, 15 min stond mijn inbox loeiend vol. Met berichten van mensen die veel dingen beloofde, haar konden bieden en ze zouden het liefst over 2 uur al bij de merrie willen komen kijken.
Zoiets geeft mij rare ideeën.
Totdat ik één iemand kreeg met een heel normaal mailtje, meteen fijn contact gehad en woonde zelfs op 20 minuutjes afstand van mij.
Het klikte vrijwel meteen met beide, had ook nergens haast bij en heb haar met een fijn hart bij haar achter gelaten.

Merrie loopt onder het zadel. Is van 1.54 cm naar rond de 1.65 schat ik wel gegroeid.
Haar nieuwe eigenares is een schat van een mens, met hart voor haar dieren. En had me ook geen beter mens kunnen wensen voor haar!

Maar mijn mening zijn naar mensen die ''gratis'' een rijpaard zoeken, géén serieuze mensen. Vaak omdat ze alleen al het geld niet hebben voor een paard aan te kunnen schaffen. Laat staan het onderhouden ervan...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:01

Ik heb mijn paard van toen 19 gekocht voor 250 euro.Ik was zelf ook verbaast maar voor zijn vorige eigenaar was een goed huis belangrijker.Het is wel via via gegaan.Iemand wist dat ik een ouder recreatie paard zocht en zij hoorde weer van iemand dat hij te koop stond bij iemand anders.Dat geeft wel meer vertrouwen,ik vertrouwde dat het paard gezond was en na het proefrijden was er ook vertrouwen bij zijn eigenaar.Ze had bij de eerste keer al gemerkt dat ik helemaal verliefd op hem was.Toch gek dat je gelijk een klik hebt met een vreemd paard.Hij is nu onze hobbelruin en ben super blij met hem.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:21

Ik vind het ook enorm irritant. Prima als je een paard probeert te zoeken voor noppes, maar als je dan eisen gaat stellen.. De advertentie van Bluebontje vind ik wel een advertentie passend bij dit topic. Althans, als die 500 die erbij staat het budget is.

Ik heb wél twee sportpaarden weggegeven aan iemand die een advertentie had staan met weinig budget, maar diegene was blij met elk paardje dat ze kon krijgen voor dat bedrag. Dat is een wereld van verschil.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:21

Maar er is natuurlijk wel een groot verschil tussen; Ik heb het geld niet om een duurder paard te kopen en evt de onderhoudskosten dan niet.
En; ik heb dat bedrag niet voor dat paard over.

Stel ik heb 10.000 euro te besteden, wil dat natuurlijk niet zeggen dat ik dat voor elk paard zal betalen, zelfs de helft niet.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:58

Wat is er irritant aan precies? Je slaat zulke advertenties toch gewoon over als je 't niks vind? Nee heb je en ja kan je krijgen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:21

superpony schreef:
Maar er is natuurlijk wel een groot verschil tussen; Ik heb het geld niet om een duurder paard te kopen en evt de onderhoudskosten dan niet.
En; ik heb dat bedrag niet voor dat paard over.

Ja maar het is toch bizar, dit doe je ook niet in een winkel.
Je gaat niet naar de media markt toe om een tv te kopen van een paar dyizend euro en aan de kassa zeggen hier heb je 100 euro.

Denk dat het enerzijds te maken heeft met emotie. Potentiële kopers maken hier misbruik van, afdingen vind ik dan weer normaal.
Maar anderzijds is het gewoonweg lui, brutaal en respectloos, voor alles wat je wilt kopen spaar je. Waarom dan niet voor een paard?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:03

Geryon schreef:
Ik vind het ook enorm irritant. Prima als je een paard probeert te zoeken voor noppes, maar als je dan eisen gaat stellen.. De advertentie van Bluebontje vind ik wel een advertentie passend bij dit topic. Althans, als die 500 die erbij staat het budget is.

Ik heb wél twee sportpaarden weggegeven aan iemand die een advertentie had staan met weinig budget, maar diegene was blij met elk paardje dat ze kon krijgen voor dat bedrag. Dat is een wereld van verschil.

Enige verschil: ik zoek geen perfect paard, sterker nog: ik zoek 1 met een gebrek.
En daar ga ik geen grof geld voor neertellen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:34

Een klein gebrek en voor de rest een mooie leeftijd, goed gereden, sociaal en moet alleen en in een groep op pad kunnen. Voor 500, tja..

En wat is er irritant aan? Als je een pony of paard aanbied bijvoorbeeld. Of als je je bedenkt dat een fokker van 'normale' paarden voor dat soort prijzen niet eens quit kunnen komen.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:46

Geryon schreef:
Een klein gebrek en voor de rest een mooie leeftijd, goed gereden, sociaal en moet alleen en in een groep op pad kunnen. Voor 500, tja..

En wat is er irritant aan? Als je een pony of paard aanbied bijvoorbeeld. Of als je je bedenkt dat een fokker van 'normale' paarden voor dat soort prijzen niet eens quit kunnen komen.

Een fokker speelt volgens mij nooit quit.

Degene die geïnteresseerd is, in mijn advertentie, neemt contact en degene die het belachelijk vindt, doet dat niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:53

Bluebontje schreef:
Geryon schreef:

Enige verschil: ik zoek geen perfect paard, sterker nog: ik zoek 1 met een gebrek.
En daar ga ik geen grof geld voor neertellen.

Maar wat voor soort gebrek heb jij voor ogen dan gezien de rest van je ad?
Want ZE zijn er in verschillende gradaties en hoeft geen verdere belemmering te zijn.
Laatst bijgewerkt door Onali op 05-07-17 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:01

Wat ik net zo irritant vindt mensen die ongeveer onder iedere advertentie reageren ik kan hem/haar het perfecte plekje geven kan alleen de aanschaf niet betalen ...

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:01

Nee, hoeft zeker geen belemmering te zijn. Maar het is voor mij geen belemmering als het erg is.
Mijn huidige paard is toch fijn opgeknapt hier.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:55

Ik vind het vervelender dat mensen voor een niet bijzonder paard van die droomprijzen gaan vragen. Vaak nog een paard met een hele handleiding en/of waslijst aan eisen van de vorige eigenaar. Of een paard dat er qua bouw vreselijk uit ziet maar toevallig een 'speciaal' kleurtje heeft..hoppa zomaar een duizendje of 2 erboven op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 00:00

Onali, nee. Maar als ik een paar duizend euro neertel weet ik dat ik een smart tv krijg met allerlei snufjes erop. Bij bepaalde winkels en merken, verwacht ik dan dat ze bepaalde tijd mee gaan en ik goede garantie krijg. ( hoewel dat niks meer voorstelt tegenwoordig hebben we pas meegemaakt )

Vind ik een simpele tv genoeg, weet ik dat ik met een paar honderd euro klaar ben.

Koop ik een 2e hands voor weinig, is het een gok.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 00:06

Gaat mij er niet om, om er geld aan te verdienen of mijn kosten terug te halen maar vind 300 euro erg weinig als dat geboden wordt. Marktwaarde ligt wel stukje hoger.

Daar heb ik het over. Als je dat dan vergelijkt met de kosten die je maakt is 300 euro een beetje belachelijk zeker als de marktwaarde daar niet naar is. Maar dat is mijn mening.

Fokken doe ik absoluut niet om geld aan te verdienen want dan zou ik het bij wijze van niet in de fjorden zoeken ;) of idd überhaupt niet fokken.

Ter verduidelijking wat voor een punt ik wilde maken : waar ik me dus aan irriteer is dat mensen dus zo weinig willen betalen (ver beneden de marktwaarde) maar dan wel een 5* kunnen bieden. Aanschaf zijn vaak de kosten niet....

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:50

Ik ben zelf ook zoekende, ben een beetje rond aan het kijken. Maar vind dat de prijzen soms behoorlijk hoog liggen. Kwam een papierloos paard tegen zonder (wedstrijd)ervaring, werd thuis op B/L niveau gereden, maar dat doen de meeste paarden wel. Vroegen ze 4000 euro voor, ligt dat aan mij of is dat aan de hoge kant?

Maar daarentegen kom ik paarden voor dat bedrag tegen die dan een bemerking hebben (bijv. slijtage aan het been waarvan het onduidelijk is of het paard er ooit weer last van krijgt).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:06

Koia schreef:
Ik vind het vervelender dat mensen voor een niet bijzonder paard van die droomprijzen gaan vragen. Vaak nog een paard met een hele handleiding en/of waslijst aan eisen van de vorige eigenaar. Of een paard dat er qua bouw vreselijk uit ziet maar toevallig een 'speciaal' kleurtje heeft..hoppa zomaar een duizendje of 2 erboven op.

klopt... heb een paar jaar geleden met een vriendin samen gezocht voor een sportpaard voor haar.
je hebt ook vaak advertenties met 'bewegingswonder' en als je dan een filmpje vroeg bleek het een heel erg gewoon paard te zijn, maar wel aangeboden boven de 10.000 :') en zelfs geen bijzonder kleurtje oid.

Maar je hebt ook mensen die een paard zoeken... bloedmooi, goed bewegen, geen stalgebreken, en bomproof... en dan echt een minimaal budget hebben.
Bij ons op stal fokken ze hele mooie en echt brave paarden goede bloedlijnen binnen de kwpn voor normale prijzen, maar er komen steeds bovenstaande mensen op af die het mee willen nemen voor een appel en een ei... wat pas blijkt nadat ze erop gereden hebben en de richtprijs vooraf bekend was. En voor een echt goed tehuis wil ze best wat van de prijs af doen... maar niet halveren :+
Dat is altijd zo zonde van de tijd als fokker.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:08

Er zullen idd manege's zijn die zo werken als mijn manier. Helaas ben ik ze nog niet tegen gekomen in die 28 jaar dat ik rij. Gelukkig dat er tegenwoordig meer opgelet wordt, echt top. Ik kan helaas nog niet die ervaring delen in mijn omgeving. Ben ook zeer blij voor de paarden dat de manege over waar ik het heb nu gestopt is en niet meer terug komt.

Ken paarden van die manege die nu veel beter eruitzien. En weer volledig opleven.

Helaas zijn er heel veel rotte lieden in dit vak.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:20

Ik zou er zelf geen moeite mee hebben om mijn paard gratis weg te doen als ik 'er vanaf wil' en hij dan naar een top adres zou gaan.
Maar dat zou alleen gelden voor een paard waar iets bijzonders mee is. Lastig/oud/:blessure

Ik zou er alleen niet in geloven bij mensen die bij voorbaat al om een gratis paard komen vragen dat dat een top adres is.
Mensen die in alle opzichten een top adres zijn, weten ook dat een paard geld kost.

Als het zo loopt dat je via via met elkaar in contact komt geloof ik het nog naar anders....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:01

Als je laat weten dat je een paard zoekt of TE geinteresseerd bent in een bepaald paard, vragen ze vaak ook meer.

Mijn ouders zochten een pony voor mij en op de manege kwam een handelaar die prima was verder. de eerste pony die ons wat leek was te duur. Anderen konden het wel betalen, dus ging aan ons voorbij.

Daarna komt er een hele leuke pony, die opeens wel binnen ons budget was. Natuurlijk heeft die handelaar aan ons verdiend en misschien de manege die ertussen zat ook wel wat. Maar ouders willen hun kind gelukkig zien en vonden het fijn dat we af en toe wat pony's konden proberen op de manege.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:24

moest meteen aan dit topic denken toen ik weer een advertentie ergens zag.
Vroegen een goed gezond paardje, waar je alleen mee kon buitenrijden, bom proof en moest kunnen springen. En niet ouder dan 15 oid. Maar waren niet bereid daar meer dan 1000/2000 voor te betalen.
Vraag me af of mensen hun paard daar dan aan verkopen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:29

Maris_ schreef:
Breek me de bek niet open. :\
Het is om moedeloos van te worden.

Zoals in mijn eigen geval verkoop ik 2 Fjorden hengst veulens en mensen die bieden dan serieus tussen de 300 en 500 euro.
Wat dacht je van je dekkosten, reiskosten, stallingskosten bij de hengst, scan kosten, Voer kosten na een tijdje (brok e.d.), hoefsmid (tis niet veel maar vast kennis maken) en ontwormen.

Maar hee, ze krijgen dan wel een 5* huisje :roll:
Dat kun je toch niet serieus nemen?

voor de mensen onder ons die niet in de fjorden zitten.. vraag is groter dan het aanbod en daarbij zijn ze in elk geval het dubbele waard tegenwoordig

Je wordt door de handelaren gewoon uitgeprobeerd. Dezelfde mensen staan 1 dag later met jouw fjord in de hand te vertellen dat hij minstens het vierdubbele waard is.