Slaan van een paard, wel? niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:36

In mijn geval blies ik tegen de neus van ons paard, dat werd prompt beantwoord met een set tanden richting mijn gezicht. Geen verder signaal, geen blik, geen spiertjes vertrokken, geen orenspel. Gewoon 'hap'.

Hij had geleerd dat dat kon, en deed dat dus ook.

Niet mijn meest trotse moment, maar toch met de vlakke hand een klap gegeven. Hoe had jij dat aangepakt, Jua? Had jij hem laten bijten, of verwacht je dat je hem dan nog een waarschuwing had kunnen geven? (serieuze vraag, geen sarcasme).

Jua

Re: Slaan van een paard, wel? niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:47

Dan heb je de eerste stap over geslagen, buiten de stal wachten tot het paard klaar voor je is... ik weet buiten de stal al wat een onbekend paard zal gaan doen wanneer ik de stal in kom. Waarom? Omdat ik paarden observeer en kan lezen. En ook heb ik een antwoord op hun gedrag klaar en dat is geen klap. Wanneer een paard mij laat zien "ik wil je niet dichterbij dan hier" dan respecteer ik dat. En wacht dan buiten zijn grens tot hij "zachter" wordt van binnen omdat hij snapt dat ik geen kwaad in zin heb. Dat doen paarden bij elkaar ook. In de stal is anders dan buiten in de kudde. In de stal kan hij niet weg dus dan kan hij zich alleen verdedigen.
Ik heb een merrie die altijd meteen begint te gillen en trappen maar 1 van de paarden vond haar toch aardig. Dus paardje bleef net zo lang wachten tot de andere merrie haar toe liet. Iedere dag kwam ze een stukje dichterbij en nu zijn ze vriendinnetjes. Het is dus niet waar dat paarden altijd maar van zich aftrappen en het hard aanpakken.

Ja een jaar lang volhouden! Want dat is er nodig om paarden te helpen die door ontwetende mensen zijn verpest.

Khirhisanta... ik kom niet in dergelijke situaties omdat ik voorwerk doe zodat het paard niet de neiging zal hebben om mij te bijten. Preventie dus! Ik zie zulke situaties aankomen door dat ik continu het hele paard lees. ik zie wat ik kan verwachten van een paard.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:47

Het moet in mijn ogen ook een combi zijn van direct handelen wanneer nodig én bijv. grondwerk.

Punt is dat in (levens)gevaarlijke situaties mijn veiligheid belangrijker is. Aanvallen, happen, trappen? Is ie nou gek geworden, dat kan je simpelweg nooit accepteren. Daarvoor of daarna de oorzaak zoeken, het liefst voorkom je zo iets natuurlijk. Je moet naast afstraffen ook alternatief gedrag aanbieden, door grondwerk of belonen. Ik heb maar 1x een dominant kreng van een shet een klap hoeven verkopen met longeerzweep. Die viel me aan, dan ga ik niet lief doen, maar verdedig me. Daarna grondwerk en stemverheffing was meestal genoeg. Was niet bang, ook niet voor de zweep. Verder heb ik nooit op die manier een paard hoeven corrigeren. Ik gebruik liever grondwerk, druk of stemverheffing.

Maar gedrag als aanvallen of trappen accepteer ik niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:52

Zwam en kletspraat jua, niets anders dan dat.
Er is geen stap over geslagen.
Paard stond op totale ontspanning met het hoofd naar de deur kijkend. Hoofd iets omlaag.
Hoelang moet je dan nog buiten de stal blijven wachten?

Jij hebt een totaal ander paard voor je dan ik.
Maar goed, jij klungelt maar een jaar aan waar ik in 1 keer klaar was.
En geen bang of verpest paard daarna met trauma. Wel een die wist dat ik niet met me liet sollen.

En zulke voorbeelden kan ik wel meer geven.
Waar mensen inderdaad een jaar klungelen, en dan word het paard verkocht en mag een ander het oplossen.
Maar als je dan een klap geeft gaat de geitenwollensokken brigade steigeren.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:54

Het zo maar bijten houdt in dat je steken laat vallen. Vaak zie ik bij bijten dat het is dat je niet concequent bent in combinatie met uit de hand voeren. Het paard heeft de boodschap gekregen dat jij dus lager staat in rang en hij jouw mag bijten wanneer je niet luistert of vervelend bent. Slaan zorgt er niet voor dat hij je serieus gaat nemen, eerder het tegenover gestelde. (Bij een onbekend paard is het dat iemand anders die steken heeft laten vallen die jij op je bord krijgt)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:57

Is dat een reactie op mij?
Dit ging niet over bijten.
Dit ging over een bewuste aanval.

Slaan kan zeker wel zorgen dat ze je serieus gaan nemen. nee niet lukraak wat meppen, dat weer niet.

Slaan doen paarden onderling ook.
Nee niet als de baas al bekend is.
Maar inderdaad, dat moest inderdaad nog even bepaald worden. En boodschap was begrepen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:58

Heb eens een extreme bulldozer in training gehad. Die rende over je heen in letterlijke zin als ie wilde en ook door alles heen (slopen dus), zoals een staldeur die iets open stond := het was totaaaaaal niet agressief en was zich van geen kwaad bewust, heel lief paard, hij had gewoon door gekregen dat ie door mensen en bijna alles wat ie wilde, heen kon (slopen dus).
Ook toen mijn leiderschap duidelijk werd probeerde hij het soms en dan vooral als er iemand anders bij hem stond. Dit paard kon ook niet in een kudde vanwege totaal niet agressief maar wel gevaarlijk gedrag (bulldozen).
Daar heb ik toch echt onder andere m'n vuist voor gebruikt. :+ dat deed hem nog heel weinig.

@Jua wat vindt jij dan van Clinton Anderson?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:00

Oh ja, buldozer kwam hier ook eens op stal.
Was gewaarschuwd, dus dat is wel fijn.
Hij zou alleen maar met bit en hengsten ketting buiten te zetten zijn.

Oke, dat de eerste dag maar gedaan, maar hij liep zo braaf mee.
2e dag met halster en hengstenketting.
Daarna gewoon zo.
Zijn baasje trok hij wel over het erf, dat wel.
Dat was inderdaad gevalletje lichaamstaal.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:03

Ik begrijp wat je zegt, en ik ben helemaal van mening dat je een paard met respect moet behandelen.

Dat onze makker wat meer hardleers is, blijkt doordat hij niet bepaald zachtzinnig door de kudde even op zijn plek werd gewezen.

voorstander van slaan zal ik nooit worden, maar ik blijf van mening dat het niet meteen dierenmishandeling is...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:06

Jua ik liep in de paddock , merrie kwam zelf op mij af , ik zocht haar niet op, en ineens wordt ze agressief omdat ze vindt dat ik daar niks te zoeken heb en zij de baas wil zijn.
Dit deed ze trouwens ook bij mijn ruin en die heeft haar flink nagejaagd met ontblote tanden.
Was ik nog subtiel met mijn balkje .

Was jij dan weer de paddock uitgelopen ?
Of niet de paddock ingegaan terwijl dat wel de normale gang van zaken was?
Dan maar hooi over het hek knikkeren omdat ik niet bij de hooiruif geraak door haar gedrag?

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:08

Ik heb al heel veel paardjes moeten her trainen omdat de Clinton Anderson manier niet werkte. Dus ik ben niet zo'n fan van mister Anderson. Ik woon in Texas. Heb zijn clinics bij gewoond en ook de man zelf is een zeer vervelende man.
Een van mijn cliënten heeft een 9 daagse clinic bij Clinton gedaan en moest stoppen op dag 6 omdat ze na 6 dagen enkel galoperen gekneusde ribben had.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:13

Ja die voorbeelden heb ik ook nog spatter.
Op de stal waar ik toen voor reed.
Nieuwe merrie. Ga de wei in voor een ander er uit te halen, waarop zij vol de aanval in zet. Was inderdaad haar wei had ze bedacht.
Blij met een halstertouw dan.
Signalen of niet vooraf, ik wil toch echt dat andere paard rijden en ga geen uur aan de kant staan mutsen tot mevrouw het wel tijd vind.

Zelfde een keer op een pensionstal.
Daar ging ik mijn paard halen, ik was daar nieuw.
Alle paarden gingen daar normaal gesproken zonder halsters naar buiten en naar binnen los in 1 groep.
Ik ging omdat ik les had mijn paard uit de wei halen. 1 ruin vond dat niet kunnen een mens in zijn wei.
En viel me ook aan. Ook toen kennis gemaakt met halster en touw.
Later kreeg ik te horen dat hij daar bekend om stond als er iemand de wei in kwam.
hij deed dat alleen niet als je iets duidelijk zichtbaar in je hand had als een zweep.
Goed hij wist toen dat een touw met halster ook zoiets vergelijkbaar was en ook geen last meer van gehad.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:18

Maar het is toch ook een reflex?Als mijn paard of een manege paard agressief op mij af komt,sla je toch in een reflex als verdediging.Een manegepaard geef ik dan ook een klap.Nooit gedaan hoor.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:21

Jua, hoe verklaar je dan dat paarden elkaar ook in de wei bijten en slaan? Die kennen ook geen paardentaal dan, gezien er uitsluitend gebeten wordt als er al diverse signalen niet opgemerkt zijn volgens jou?

Mijn merrie kan je in eender welke kudde zetten. Ze komt op de wei en begint standaard met gillen en alle paarden te bijten en meppen. Dat doet ze uit dominantie, zij is de leidster, als ze in een reeds bestaande kudde komt dan gaat ze meteen de discussie aan om het leiderschap over te nemen (en dat lukt haar altijd).
Ik als kuddelid ben helaas iets kwetsbaarder dus bij het kleinste signaal dat ze probeert om de leiding te nemen reageer ik en bijna altijd is vermanend haar naam noemen voldoende, maar als ze daardoor breekt dan ga ik over op iets sterker. Ik heb namelijk niet de behoefte om zoals de rest van de ludde als boksbal te fungeren.

Gek toch ook dat mijn arme, zielige dametje luid hinnikend en blij met de oortjes naar voor afkomt zodra ze me ziet, dat ik met haar freestyle kan grondwerken/Parellïen, ik denk niet dat ze dat zou doen als ze zich benadeeld voelde. Als je haar onterecht vermaand dan zul je het geweten hebben ook, ze heeft een sterk karakter en als ik haar op welke manier ook onterecht behandel heb ik echt een probleem... Gelijk heeft ze! Maar ze laat het wel weten op een voor mij veilige manier.

Ik heb helaas de laatste tijd veel te veel brave paarden in moeilijke dieren zien veranderen doordat de enige vorm van opvoeding een "foei Binky, dat is niet lief van je" is. Als een paard ongewenst gedrag vertoond en het wordt getolereerd zal dit enkel maar verergeren (dit gebeurd ook in de kudde zo)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:27

Britta31 schreef:
Maar het is toch ook een reflex?Als mijn paard of een manege paard agressief op mij af komt,sla je toch in een reflex als verdediging.Een manegepaard geef ik dan ook een klap.Nooit gedaan hoor.

....mensen hebben een boel reflexen, maar slaan hoort er niet bij.
Afweren wel = je hand met de palm vooruit uitsteken, min of meer voor je gezicht.

En je verdedigen als je wordt aangevallen: daar is weinig mis mee.
(Ik heb het niet over treiteren en uitlokken, maar "gewoon" jij bent kennelijk opeens een monster voor een dier geworden. Ik vind mijzelf kostbaar, treiter geen dieren en wil graag nog langer mee. En in de kudde doen paarden dit ook.)

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:30

Wat jullie aangeven zijn de eind resultaten van wat al lange tijd niet goed gaat. Dat is niet op te lossen met 1 klap want dan doet het paard het misschien niet meer in die situatie, maar dan komt het weer in andere situaties naar voren. Je moet aan de wortel werken, niet aan het eind resultaat.

Alle situaties zijn anders en voor alle situaties zijn antwoorden te vinden.
Een ruin die mij aanvalt als ik geen zweep bij me heb en ik hoef niets met die ruin te doen. Ja dan neem ik die zweep mee, want dat is hem geleerd. Maar als het goed is hoef ik dan verder niets te dien behalve laten zien dat ik een leider ben.
De kans dat ik de zweep gebruik is nihil aanwezig.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:30

Maar wat doen we dan als een pony/paard een klein kind in de nek bijt? Of even een trap uit gaat delen?

Mijn vroegere pony dacht dat ze mijn nichtje van 6 even moest grijpen toen die toevallig bij de wei stond. Zo met kop tussen de draden door en beet haar in de arm. Dan vind ik het niet apart als je die pony dan een flinke tik tegen de neus aan geeft. Ik denk dat het deels lichaamstaal is maar ook deels opvoeding. Als paard nooit gecorrigeerd is als het trapt of bijt zal het dat gewoon blijven doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:35

Jua schreef:
Wat jullie aangeven zijn de eind resultaten van wat al lange tijd niet goed gaat. Dat is niet op te lossen met 1 klap want dan doet het paard het misschien niet meer in die situatie, maar dan komt het weer in andere situaties naar voren. Je moet aan de wortel werken, niet aan het eind resultaat.

Uiteraard.
Daarmee is in feite de vraag 'wel of niet slaan' bestempeld als "dit is de verkeerde vraag".

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:36

Nynkster schreef:
Maar wat doen we dan als een pony/paard een klein kind in de nek bijt? Of even een trap uit gaat delen?

Mijn vroegere pony dacht dat ze mijn nichtje van 6 even moest grijpen toen die toevallig bij de wei stond. Zo met kop tussen de draden door en beet haar in de arm. Dan vind ik het niet apart als je die pony dan een flinke tik tegen de neus aan geeft. Ik denk dat het deels lichaamstaal is maar ook deels opvoeding. Als paard nooit gecorrigeerd is als het trapt of bijt zal het dat gewoon blijven doen.

Die had van mij toch echt wel wat meer op zn flikker gekregen dan een tik tegen zn neus. Is die nou helemaal gek geworden :=

Even algemeen:
Bijten en trappen is echt een no go. Ik flinke schoppers ook nog wel is in de buik trappen, dan is de boodschap vaak wel duidelijk.
En kom nou niet aan met dat dat boehoe zielig is, want ze krijgen ook klappen van andere paarden.

En dat een paard je niet serieus neemt na een mep? Onzin. Als je goed timed weten ze dondersgoed waarvoor ze die klap hebben gekregen.

Ik heb twenter hengstjes ook klappen gegeven met de emmer. Als ik ga voeren in het land hoeven ze niet allemaal met een noodgang naar/over mij heen te denderen. Weg wezen, mijn ruimte. Word dat niet gerespecteerd? Eet dan maar van de grond want dan krijg je een zwaai met de emmer waar dan nog voer in zit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:45

Jua schreef:

Alle situaties zijn anders en voor alle situaties zijn antwoorden te vinden.
Een ruin die mij aanvalt als ik geen zweep bij me heb en ik hoef niets met die ruin te doen. Ja dan neem ik die zweep mee, want dat is hem geleerd. Maar als het goed is hoef ik dan verder niets te dien behalve laten zien dat ik een leider ben.
De kans dat ik de zweep gebruik is nihil aanwezig.

Dat zwart gedrukte zal niemand niet ontkennen.
Maar de vraag was, wat doe jij als het je nu overkomt.
Ik geef die klap want ik wil niet nu in het ziekenhuis.
Dan ga ik daarna wel bedenken waarom deed hij dat.
Gewoon verkeerd geleerd gedrag, angst? Noem maar op.
Maar op dat moment is het hij of ik, dan kies ik voor ik.

Klopt zo werkte dat dus ook met die ruin.
Hij wist toen dat een halster in de hand hetzelfde was als een zweep, ik liet dat halster ook goed zien en klaar was het daarmee. Voor mij dan.
Dat de eigenaresse er bijna mee verongelukt is is een ander verhaal, maar dat is haar ding.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:47

Nee, het is het begin!

Merrie komt hier vers aan en begint met haar standaard gedrag wat ze blijkbaar al deed voor ze bij mij kwam.
Dat werkte blijkbaar op het oude adres en ze weet niet beter als dat is de manier om haar zin te krijgen .

Je kunt niet comuniseren met een ander(mens , dier) zolang die ander geen comunicatie wil.
Pas als die ander merkt dat jij niet gediend bent van haar gedrag , begint de comunicatie.

Ik heb niks met allerlei horsmanschip mannen met mooie praatjes.

Mijn reactie is trouwens helemaal niet van in de verdediging schieten, nooit geweest , als kind al niet.
Mijn eerste reactie is WAT?!? }>

Mijn ruin maakte haar gelijk duidelijk dat ze niet de baas hoefde te komen spelen in de paardengroep.
En hij is echt een goedzaak maar kom niet aan zijn leiderschap.
Als ze nu samen mee gaan , is hij diegene die andere paarden bij haar weg houdt want het is zijn meissie.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:03

prugelpiet schreef:
Nynkster schreef:

Die had van mij toch echt wel wat meer op zn flikker gekregen dan een tik tegen zn neus. Is die nou helemaal gek geworden :=

Even algemeen:
Bijten en trappen is echt een no go. Ik flinke schoppers ook nog wel is in de buik trappen, dan is de boodschap vaak wel duidelijk.
En kom nou niet aan met dat dat boehoe zielig is, want ze krijgen ook klappen van andere paarden.

En dat een paard je niet serieus neemt na een mep? Onzin. Als je goed timed weten ze dondersgoed waarvoor ze die klap hebben gekregen.

Ik heb twenter hengstjes ook klappen gegeven met de emmer. Als ik ga voeren in het land hoeven ze niet allemaal met een noodgang naar/over mij heen te denderen. Weg wezen, mijn ruimte. Word dat niet gerespecteerd? Eet dan maar van de grond want dan krijg je een zwaai met de emmer waar dan nog voer in zit.

Dat heeft ze ook zeker :') Ze heeft na die eerste keer bijten naar mijn nichtje nooit meer gedacht aan het gebruiken van haar tanden bij mensen, daar heb ik toen wel voor gezorgd.. Mijn pony hoeft echt niet te denken dat ze zomaar even een hap uit kan delen, dan heeft ze bij mij de verkeerde _/-\o_

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:08

Xles. dus omdat er in de kudde gebeten en getrapt wordt moet ik dat ook doen?
Wanneer de kudde genoeg ruimte heeft, genoeg uitdaging, genoeg voedsel, en de kudde wordt niet door een mens telkens van samenstelling wordt verandert. Dan zul je veel meer rust zien en minder bijten.

Wanneer die trap bijt situaties wel voorkomen is dat met rede. Onzeker paard die te snel van zich af trapt? Jong paard dat lessen moet leren? 4 jarige dat zich sterker begint te voelen en uitdaagt? Een paard dat niet voldoende gesocialiseerd is? Een heet paard dat gefrustreerd is en niet met veranderingen om kan gaan? Noem het op...

foei fikkie, dat mag niet, werkt niet. En dat zul je mij ook niet zien doen.
ik geloof in altijd onderzoeken waar het gat in de training zit dat het paard ongewenst gedrag laat zien. Want dat ongewenste gedrag is (vaak onbewust) aangeleerd door mensen.
terug gaan naar de wortel en hertrainen.

Met trainings methoden, zelfs pat parreli, ik kom veel mensen tegen die me niet kunnen vertellen waarom ze bepaalde dingen doen met een paard, anders dan dat ze het zo geleerd hebben.
En die ondertussen veel signalen die het paard geeft over het hoofd zien.
Waardoor zaken niet zo optimaal werken als zou kunnen wanneer deze mensen meer snappen Van hoe dingen werken, waarom een paard doet wat het doet.
Niet alle dingen die mensen als Anderson, Monty Robberts, pat over paarden vertellen kloppen.
Er is echt een gebrek aan echte horsemanship.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:39

Het woord dat je zoekt is dominantie. Pure leidmerrie die ook bij elk paard meteen de leiding overneemt. Geen jong paard, zeer zelfzeker, helemaal niet heet en gefrustreerd. Bij mij is ze een lammetje.

Wat jij beweert is dat wij als mensen niet gebruik mogen maken van kuddegedrag omdat het hoe dan ook onze fout is. Zo denkt een paard niet. Als een andere de rang wil uittesten is het knal boem. Puur natuurlijk paardengedrag... Dus waarom niet dat natuurlijk gedrag, hun eigen taal! mogen gebruiken?

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 19:00

Nee dat beweer ik niet? Ik beweer dat er meer paardentaal is dan alleen rang uittesten en knal borm. Ik Ben als die leidende merrie die niet hoeft te bijten en te slaan. Mijn lichaam zegt genoeg.

Ik beweer wel dat er in door de mens samengestelde kuddes meer frustraties onder de paarden is en daardoor meer conflicten. Op een ranch waar een groep van 10 paarden 40 hectare heeft en altijd in dezelfde groep lopen, zie ik nauwelijks conflicten onderling. Op een wei van 2 hectare zie ik aan de lopende band conflicten.

ik gaf verschillende voorbeelden van wanneer er een conflict kan zijn, niet expliciet jouw merrie.
Een dominante merrie kan zonder dat dat heel erg duidelijk is toch dit gedrag laten zien vanuit onzekerheid. Als dit het geval is, zie je vaak dat die merries aan de buiten kant van de groep leven.
Ik heb er zo eentje en het heeft even geduurd maar ze heeft nu wel haar plek gevonden en loopt niet altijd meer te gillen en te trappen. Ze kan nu zelfs naast andere paarden staan te slapen zonder bombarie te maken.

Ik bedoel dat er heel veel finesses zijn.