Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
het was totaaaaaal niet agressief en was zich van geen kwaad bewust, heel lief paard, hij had gewoon door gekregen dat ie door mensen en bijna alles wat ie wilde, heen kon (slopen dus).
dat deed hem nog heel weinig.Britta31 schreef:Maar het is toch ook een reflex?Als mijn paard of een manege paard agressief op mij af komt,sla je toch in een reflex als verdediging.Een manegepaard geef ik dan ook een klap.Nooit gedaan hoor.
Jua schreef:Wat jullie aangeven zijn de eind resultaten van wat al lange tijd niet goed gaat. Dat is niet op te lossen met 1 klap want dan doet het paard het misschien niet meer in die situatie, maar dan komt het weer in andere situaties naar voren. Je moet aan de wortel werken, niet aan het eind resultaat.
Nynkster schreef:Maar wat doen we dan als een pony/paard een klein kind in de nek bijt? Of even een trap uit gaat delen?
Mijn vroegere pony dacht dat ze mijn nichtje van 6 even moest grijpen toen die toevallig bij de wei stond. Zo met kop tussen de draden door en beet haar in de arm. Dan vind ik het niet apart als je die pony dan een flinke tik tegen de neus aan geeft. Ik denk dat het deels lichaamstaal is maar ook deels opvoeding. Als paard nooit gecorrigeerd is als het trapt of bijt zal het dat gewoon blijven doen.

Jua schreef:Wat jullie aangeven zijn de eind resultaten van wat al lange tijd niet goed gaat. Dat is niet op te lossen met 1 klap want dan doet het paard het misschien niet meer in die situatie, maar dan komt het weer in andere situaties naar voren. Je moet aan de wortel werken, niet aan het eind resultaat.
Alle situaties zijn anders en voor alle situaties zijn antwoorden te vinden.
Een ruin die mij aanvalt als ik geen zweep bij me heb en ik hoef niets met die ruin te doen. Ja dan neem ik die zweep mee, want dat is hem geleerd. Maar als het goed is hoef ik dan verder niets te dien behalve laten zien dat ik een leider ben.
De kans dat ik de zweep gebruik is nihil aanwezig.
prugelpiet schreef:Nynkster schreef:Maar wat doen we dan als een pony/paard een klein kind in de nek bijt? Of even een trap uit gaat delen?
Mijn vroegere pony dacht dat ze mijn nichtje van 6 even moest grijpen toen die toevallig bij de wei stond. Zo met kop tussen de draden door en beet haar in de arm. Dan vind ik het niet apart als je die pony dan een flinke tik tegen de neus aan geeft. Ik denk dat het deels lichaamstaal is maar ook deels opvoeding. Als paard nooit gecorrigeerd is als het trapt of bijt zal het dat gewoon blijven doen.
Die had van mij toch echt wel wat meer op zn flikker gekregen dan een tik tegen zn neus. Is die nou helemaal gek geworden
Even algemeen:
Bijten en trappen is echt een no go. Ik flinke schoppers ook nog wel is in de buik trappen, dan is de boodschap vaak wel duidelijk.
En kom nou niet aan met dat dat boehoe zielig is, want ze krijgen ook klappen van andere paarden.
En dat een paard je niet serieus neemt na een mep? Onzin. Als je goed timed weten ze dondersgoed waarvoor ze die klap hebben gekregen.
Ik heb twenter hengstjes ook klappen gegeven met de emmer. Als ik ga voeren in het land hoeven ze niet allemaal met een noodgang naar/over mij heen te denderen. Weg wezen, mijn ruimte. Word dat niet gerespecteerd? Eet dan maar van de grond want dan krijg je een zwaai met de emmer waar dan nog voer in zit.
Ze heeft na die eerste keer bijten naar mijn nichtje nooit meer gedacht aan het gebruiken van haar tanden bij mensen, daar heb ik toen wel voor gezorgd.. Mijn pony hoeft echt niet te denken dat ze zomaar even een hap uit kan delen, dan heeft ze bij mij de verkeerde