Verplichte weidegang voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:58

O, dus anderen moeten het ook kunnen als jij het al toevallig zo doet, maar jij hoeft het niet te kunnen als een ander het zo doet?

Beetje merkwaardige redemering. Ik hoop dat je dat zelf ook vindt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:59

Tigra_ schreef:
Het was gewoon beton(kan inmiddels veranderd zijn), geen zand en geen zaagsel. En ik denk dat de harde ondergrond nog het minste probleem was.
Maar dat is het punt verder niet. Laten we nu niet doen of dat de boeren het allemaal zo goed voor elkaar hebben want ook daar is nog ruimte genoeg voor verbetering net zo als bij de paardenhouders.

Ken er werkelijk niet 1 die z'n koeien op beton laat liggen, is ook totaal onlogisch. Dan heb jij dus een grote prutser gezien. Maar breng het a.u.b. niet zo alsof dat normaal is want dat is het totaal niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:01

Koper schreef:
O, dus anderen moeten het ook kunnen als jij het al toevallig zo doet, maar jij hoeft het niet te kunnen als een ander het zo doet?

Nee jij schrijft als een ander het kan.
Dan vraag ik, wie doet dat dan? Maar dan blijft het heeeeel stil.

Wat ik doe, doen er al duizenden met mij. Niet erg bijzonder dus.
Zie je ook genoeg mensen van op bokt reageren.

Dus je vergelijkt appels met peren, ik hoop dat je dat zelf ook vindt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:02

Kinke schreef:
Tigra_ schreef:
Het was gewoon beton(kan inmiddels veranderd zijn), geen zand en geen zaagsel. En ik denk dat de harde ondergrond nog het minste probleem was.
Maar dat is het punt verder niet. Laten we nu niet doen of dat de boeren het allemaal zo goed voor elkaar hebben want ook daar is nog ruimte genoeg voor verbetering net zo als bij de paardenhouders.

Ken er werkelijk niet 1 die z'n koeien op beton laat liggen, is ook totaal onlogisch. Dan heb jij dus een grote prutser gezien. Maar breng het a.u.b. niet zo alsof dat normaal is want dat is het totaal niet.

Dat zet ik ook niet maar jullie doen net of alle boeren het hier zo goed voor elkaar hebben. Ken genoeg bedrijven met koeien, varkens en kippen waar nog heel wat verbeterd kan worden en dat ze op een waterbedje kunnen liggen en met 50 bij elkaar op de lip staan maakt het nog niet dat ze goed bezig zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:03

bruintje123 schreef:
Koper schreef:

Nee jij schrijft als een ander het kan.
Dan vraag ik, wie doet dat dan? Maar dan blijft het heeeeel stil.

Wat ik doe, doen er al duizenden met mij. Niet erg bijzonder dus.
Zie je ook genoeg mensen van op bokt reageren.

Dus je vergelijkt appels met peren, ik hoop dat je dat zelf ook vindt.

Nee :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:04

Ze staan bij elkaar op de lip als ze aan het voerhek staan, zou niet weten wanneer nog meer. Oh ja, als ze in de wachtruimte staan voor het melken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:07

GamblersCup schreef:
Duhelo schreef:
5000 m² per paard vind ik dus ook absoluut niet nodig. Laten we beginnen met boxen + uitloop naar buiten, die per box en per uitloop minstens 5*5 zijn, en voldoende ruwvoer, dan voldoe je al een deel aan geestelijk welzijn. Voeg daaraan minstens 1-2 uur paddock in een paddock van minstens 20*60 dat ze ook effectief even kunnen rennen, en dan denk ik dat je kwa welzijn al behoorlijk hoog zit en de paarden voldoende afwisseling en uitdaging biedt.

Nee dus, je komt dan nog niet in de buurt van wat het gemiddelde paard nodig heeft. Dat jij schijnbaar een uitzondering hebt staan, wil niet zeggen dat de rest alsnog maar in moet leveren. Wat jij beschrijft is gewoon echt te klein. Een uitloopje aan een stal voegt buiten frisse lucht om echt geen moer toe. Een normaal paard dat met kop aan de grond staat te grazen ipv rond te rennen, loopt daardoor al heel wat kilometers op een dag. Dat kan in een klein paddockje niet. Dus niet "beginnen met..." waardoor het gros nog steeds niet wordt gehouden zoals het hoort, maar gewoon gelijk goed.

Toevallig hebben we dan 6 uitzonderingen staan :D
Maar, met de kop aan de grond grazen en km's doen is in belgie en nederland in de winter simpelweg niet mogelijk. De mijne hebben nu allemaal weide ter beschikking (de 3 ponys ong 4000 vierkante m. de trekpaarden een hectare) maar staan 90 % van de tijd lekker op de paddock met droge voetjes. Uit eigen keuze.
En volgens mij zal dit voor 90% van de paarden gelden. gooi ze de ganse dag buiten en ze staan grotendeels op het droge en bij het eten, en gaan nu en dan eens gaan spelen.
Uiteraard prefereer ik mijn systeem (dag en nacht buiten. vriendjes. stal en verharding en paddock en weide en ruwvoer). Maar voor pensionstallen zou ik mijn eerder voorstel wel meer dan ok vinden. Paarden kunnen kiezen waar ze staan en krijgen nog 2 of meer extra bewegingsmomenten en sociale contacten per dag.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:09

Kinke schreef:

Ik kom regelmatig op melkveebedrijven en ik heb nog nooit ligboxstallen gezien zonder matras of rubber en overal een laag strooisel erop.
Een boer heeft alleen maar baat bij een tevreden en gezonde koe. Een koe die pijn en stress heeft en niet goed kan liggen om te herkauwen geeft minder melk, dus levert minder geld op.
Al de ligboxen die ik gezien heb waren absoluut niet harder dan dat ze buiten in het weiland zouden liggen. De matrassen/rubber en strooisel verdienen zich gewoon terug in de melkgift, dus ik geloof dat er weinig boeren zijn die hun koeien puur op beton laten liggen.

En dat de boeren het allemaal niet goed voor elkaar hebben ..... heb jij je verdiept in de melkprijzen die de boeren voor hun melk krijgen? Alle wetten en regeltjes waar ze aan moeten voldoen?
Daarnaast wilt de consument voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Een bevriende varkenshouder geeft de varkens al wat meer ruimte, een klimzolder en speelmateriaal. Hij zou gerust de helft van de hoeveelheid varkens willen houden op dezelfde oppervlakte, maar dat moet dan wel terugkomen in de prijs die hij krijgt voor zijn varkens. Maar helaas is de consument niet bereid er meer voor te betalen. Het is wel zijn broodwinning, zijn inkomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:10

bruintje123 schreef:
Maar hoe zie jij dat dan bij paarden te realiseren?

Ik heb hier nu een merrie staan, krachtvoer gaat echt niet samen, dat moet echt apart.
Hooi gaat wel goed als ze geen echte honger heeft. Anders moet haar maatje ook wegwezen.
Wat haar onderdanige maatje doet, want die weet dat ze na 5 minuten wel samen mag eten.
Maar zet daar een dominantere merrie bij, ik denk dat je niet blij wordt.

In de wei (paddock) die groot genoeg is gaat alles prima met dat paard.
En dat vind ik dan ook een verplichting om aan te bieden.
Maar groepshuisvesting als stal, nee ik pas.

Voor kachtvoer geven merrie apart zetten en zorgen dat er verschillende hooiplekken zijn (liefst 4 a 5 bij 2 paarden.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:11

Wij zetten hier ook weleens de wei open in natte(re) periodes en dan staan ze daar even, eten wat grasjes, maar na een half uurtje is het ook wel klaar en gaan ze weer terug naar hun hooi in de paddock. :j
Ik denk ook omdat ze er gewoon heel weinig meer uithalen.

Maar met 'sokkenpaarden' wil je gewoon sowieso dat de benen niet constant nat zijn en voor de paardenhoeven is dat ook gewoon beter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:12

Nou ja er zijn natuurlijk ook consumenten die er wél voor willen betalen (ja ik haal Demeterzuivel in huis en ja ik ben mij ervan bewust dat het restproduct daarvan stierkalfje/haantje heet). En dat geldt voor paarden natuurlijk net zo hard als voor koeien en varkens. Sommige mensen willen vooral het welzijn voor de dieren, en een ander juist voor de portemonnee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:16

Ayasha schreef:
bruintje123 schreef:
Maar hoe zie jij dat dan bij paarden te realiseren?

Ik heb hier nu een merrie staan, krachtvoer gaat echt niet samen, dat moet echt apart.
Hooi gaat wel goed als ze geen echte honger heeft. Anders moet haar maatje ook wegwezen.
Wat haar onderdanige maatje doet, want die weet dat ze na 5 minuten wel samen mag eten.
Maar zet daar een dominantere merrie bij, ik denk dat je niet blij wordt.

In de wei (paddock) die groot genoeg is gaat alles prima met dat paard.
En dat vind ik dan ook een verplichting om aan te bieden.
Maar groepshuisvesting als stal, nee ik pas.

Voor kachtvoer geven merrie apart zetten en zorgen dat er verschillende hooiplekken zijn (liefst 4 a 5 bij 2 paarden.)

Dat wordt nu dus ook gedaan.
Dus ik ervaar ook geen probleem met haar. En ze staat 24/7 buiten met een ander, dus zij is al niet een paard waar het over gaat.
Maar ik nam haar als voorbeeld dat niet elk paard zo liefjes is.

En dan ging het over bedrijfsmatig in een grote groep op stal.
Wil je echt genoeg voederplakken maken en zorgen dat er geen problemen komen heb je wel een heel grote stal nodig.
Waar dan de pensionhouder enkele paarden apart moet pakken enkele malen per dag.

Ik ben iemand die echt voor verplichte weidegang is. Maar ik denk dan ook dat je het realistisch moet houden, vooral voor bedrijven.
En dat zie ik hier niet als opties.

Ik heb ook genoeg koeien stallen gezien (overigens ook allemaal met matras) maar de hoeveelheid koeien zou ik niet snel realistisch zien met dezelfde hoeveelheid paarden.
Dat is waar ik op inspeelde.

Ayasha
Blogger

Re: Verplichte weidegang voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:21

Je hebt toch van die feeders zoals in paddock pradises. Met zenders enz.
Daar heb je je professionele oplossing. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:23

Nee... dat is in hit actief stallen.

En dat is meteen ook een goed voorbeeld van wat niet goed werkt voor bedrijven.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:27

Lei Römer heeft in samenwerking met"De Wildshof" (geen idee of ik het goed schrijf) echt een grandioos systeem bedacht, namelijk "de voerstraat". Hun hebben ook alleen maar groepsstallen en nu kunnen de paarden afzonderlijk krachtvoer eten.

Gewoon stands met voerbakken, achter de paarden zit een hek en zodra ze klaar zijn mogen ze weer verder spelen. Gewoon voeren zoals dus nu op de meeste "gewone" stallen gebeurd.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 19-02-17 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:29

Hebben die een website want dat klinkt erg interessant :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:31

daffie1986 schreef:
Lei Römer heeft in samenwerking met"De Wildshof" (geen idee of ik het goed schrijf) echt een grandioos systeem bedacht, namelijk "de voerstraat". Hun hebben ook alleen maar groepsstallen en nu kunnen de paarden afzonderlijk krachtvoer eten.

Gewoon stands met voerbakken, achter de paarden zit een hek en zodra ze klaar zijn mogen ze weer verder spelen. Gewoon voeren zoals dus nu op de meeste "gewone" stallen gebeurd.

Ideaal...
Ik ben voor!!

En zo kan het eventueel ook met paarden die te kort komen aan ruwvoer?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:34

bruintje123 schreef:
Hebben die een website want dat klinkt erg interessant :j

"De wildtshof paardenverzorgcentrum" op fb, is wel privé acount maar die foto's staan wel openbaar.

Voor het bedrijf van Lei: http://www.pferdeboxen.com
Helaas geen foto's maar denk dat als je contact op neemt hij vast wel wil helpen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:36

Ja het was voor mij ook echt een ware eye-opener aangezien de "onwil/probleem" vaak voortkomt uit de krachtvoer gift

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:40

daffie1986 schreef:
Ja het was voor mij ook echt een ware eye-opener aangezien de "onwil/probleem" vaak voortkomt uit de krachtvoer gift

Ik denk ook wel uit de m2 die een paard alsnog over houd.
Daar knap ik bij hitactief bijvoorbeeld op af. Brr alles op een propje.

Ik ben aan het zoeken wat de norm is, helaas kom ik dan veel bij wakker dier uit en die geloof ik niet.
Maar 6m2 per melkkoe is normaal? 10m2 bij een bio koe?
Onze melkveehouders hier klopt dat?

Op zulke kleine oppervlakte zou ik echt nooit een paard houden.
Ook al kan hij los bewegen in de stal.
Dat geeft zeker weten problemen in de rangorde. Zelfs met een mooie voerstraat.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:55

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=594BBB90
Foto van Lei Römer, is de enigste die ik kan vinden op de pc.

Denk dat deze oplossing het beste uitpakt voor particulieren.

Wat de vraag over het oppervlakte in een koeienstal betrefd:

De afmeting van de ligboxen:
De maatvoering van de ligboxen hoort gebaseerd te zijn op de afmetingen van de 20% grootste dieren. De schofthoogte (SH) en romplengte (RL, voorzijde van boeg tot achterrand van de zitbeensknobbel) van de koe zijn belangrijk in deze. De globale richtlijn is een schofthoogte van 148 cm en romplengte van 177 cm voor melkkoeien met overwegend een HF-bloedvoering. De genoemde afmetingen zijn gebaseerd op deze gegevens. Om koeien recht in de box te laten liggen, is het van belang dat de boxlengte aan de norm voldoet. In te korte boxen hebben koeien eerder de neiging om schuin in de boxen te gaan liggen en zodoende de ligplaats bevuilen. Lengte van netto ligbed (achterzijde keerbuis/knieboom tot de achterrand van het ligbed of tot aan de voorzijde van de achterste- of strooiselkeerbuis) is 1x RL. De praktijk hanteert 177 tot 180 cm. De kopruimte en de ruimte om naar voren te bewegen zijn bij een geslotenvoorzijde (muur) 2/3 SH. Dit betekent circa 99 cm. De totale lengte van het ligbed is dan 177 + 99 = 276 cm. In de praktijk wordt nu veelal 280 cm geadviseerd. De kopruimte met een werkelijk open voorzijde (box in een enkele rij zonder enige belemmering!) dient 1/3 SH te zijn. Dit is circa 49 cm. De totale lengte van het ligbed is dan 177 + 49 = 226 cm. In de praktijk wordt nu veelal 230 cm geadviseerd. Bij een dubbele rij ligboxen (koeien met de koppen naar elkaar toe), is het volgens uitkomsten van gedragsobservaties beter de ruimte tussen de koppen te vergroten. De totale lengte van het ligbed zou dan 250 cm moeten zijn. De breedte van het platform met een dubbele rij koeien komt dan op 5 meter. De breedte van de ligbox (hart op hart) is 0,8 x SH. Dit komt neer op minimaal 115 cm, maar bij voorkeur 118 tot 120 cm. Hoogdrachtige, droge koeien hebben extra ruimte nodig, een breedte van 130 cm is gewenst. De hoogte van de schoftboom is gesteld op 0,8 x SH. Dit komt neer op 118 tot 120 cm. De schoftboom is min of meer loodrecht boven de knieboom gemonteerd, vanaf de achterrand van de ligbox 177 tot 180 cm naar voren en loodrecht naar boven. Om te voorkomen dat vaarzen of koeien doorsteken (onder de schoftboom door) kan een spanband bevestigd worden op circa 100 cm boven het ligbed. In het kopgat voor de koe mag geen enkele belemmeringen (naar boven, naar beneden of opzij) zijn. Indien een kopboom aanwezig is, dan wordt deze op minimaal 85 tot 90 cm boven het ligbed gemonteerd. Hoogte van ligbed boven de stalvloer: 15 tot 20 cm. Voor een goede afvoer van urine is een afschot van 3 tot 4 procent gewenst. Dit betekent een hoogteverschil tussen voor- en achterzijde van de boxvloer van ongeveer 8 tot 10 cm. Bij een diepgestrooide ligplaats is het afschotpercentage niet van belang.

Koe Comfort Index (CCI)
De CCI is een relatief eenvoudige methode voor een veehouder om de mate van koecomfort in de stal te monitoren. De CCI wordt 1 tot 2 uur voor de normale tijd van melken berekend: het aantal dieren dat ligt in de box gedeeld door het aantal dieren dat geheel of deels in de boxen staat. Bijvoorbeeld: in een stal met 100 dieren, 15 koeien aan het voerhek, bij de drinkbak of daartussen in en de andere (85) dieren zijn deels of helemaal in de ligboxen. Als er 70 dieren in de boxen liggen is de CCI: 70/85= 82%. Onderzoek heeft uitgewezen dat er een duidelijke relatie is tussen de CCI en het percentage kreupele koeien. Als norm kan men een CCI van boven de 85% aanhouden.

wordt wel heel erg lang zo, kijk anders even op http://www.gddiergezondheid.nl/diergezo ... ng-melkvee
Ik zoek nog even verder naar de afmetingen van de paden.

In strohokken krijgen koeien meer m2 per koe omdat ze zonder de tussen afscheiding sneller op elkaars spenen kunnen gaan staan en zo de koe ongeschikt maken, alsnog gebeurd dit vaker in stro stallen dan bij de reguliere boxdekken.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 19-02-17 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:57

Die foto ziet er wel al heel fijn uit.

De rest ga ik nu lezen :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:18

misschien nog een een vrouw van/boerin die kan vertellen wat de nieuwe eisen voor de looppaden zijn? De stal van mijn schoonvader is al uit de tijd dat de melkstallen (zoals we die nu kennen, hij was hip met zijn 2x4 open tandem) gebouwd werden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:07

Ik twijfel alleen hoe recent deze gegevens zijn aangezien de 2.80m lengte al gehanteerd werdt in 2010. Verder is het gemiddelde m2 oppervlakte van een aantal factoren afhankelijk waaronder hoeveel rijen ligboxen die ook bepalen hoeveel looppaden er zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:09

Maar met een rij boxen in de weg is het ook niet echt ruimtelijk om te wandelen. Ja hoe leg ik dat uit?