Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tigra_ schreef:Het was gewoon beton(kan inmiddels veranderd zijn), geen zand en geen zaagsel. En ik denk dat de harde ondergrond nog het minste probleem was.
Maar dat is het punt verder niet. Laten we nu niet doen of dat de boeren het allemaal zo goed voor elkaar hebben want ook daar is nog ruimte genoeg voor verbetering net zo als bij de paardenhouders.
Koper schreef:O, dus anderen moeten het ook kunnen als jij het al toevallig zo doet, maar jij hoeft het niet te kunnen als een ander het zo doet?
Beetje merkwaardige redemering. Ik hoop dat je dat zelf ook vindt.
Kinke schreef:Tigra_ schreef:Het was gewoon beton(kan inmiddels veranderd zijn), geen zand en geen zaagsel. En ik denk dat de harde ondergrond nog het minste probleem was.
Maar dat is het punt verder niet. Laten we nu niet doen of dat de boeren het allemaal zo goed voor elkaar hebben want ook daar is nog ruimte genoeg voor verbetering net zo als bij de paardenhouders.
Ken er werkelijk niet 1 die z'n koeien op beton laat liggen, is ook totaal onlogisch. Dan heb jij dus een grote prutser gezien. Maar breng het a.u.b. niet zo alsof dat normaal is want dat is het totaal niet.
bruintje123 schreef:Koper schreef:O, dus anderen moeten het ook kunnen als jij het al toevallig zo doet, maar jij hoeft het niet te kunnen als een ander het zo doet?
Beetje merkwaardige redemering. Ik hoop dat je dat zelf ook vindt.
Nee jij schrijft als een ander het kan.
Dan vraag ik, wie doet dat dan? Maar dan blijft het heeeeel stil.
Wat ik doe, doen er al duizenden met mij. Niet erg bijzonder dus.
Zie je ook genoeg mensen van op bokt reageren.
Dus je vergelijkt appels met peren, ik hoop dat je dat zelf ook vindt.
GamblersCup schreef:Duhelo schreef:5000 m² per paard vind ik dus ook absoluut niet nodig. Laten we beginnen met boxen + uitloop naar buiten, die per box en per uitloop minstens 5*5 zijn, en voldoende ruwvoer, dan voldoe je al een deel aan geestelijk welzijn. Voeg daaraan minstens 1-2 uur paddock in een paddock van minstens 20*60 dat ze ook effectief even kunnen rennen, en dan denk ik dat je kwa welzijn al behoorlijk hoog zit en de paarden voldoende afwisseling en uitdaging biedt.
Nee dus, je komt dan nog niet in de buurt van wat het gemiddelde paard nodig heeft. Dat jij schijnbaar een uitzondering hebt staan, wil niet zeggen dat de rest alsnog maar in moet leveren. Wat jij beschrijft is gewoon echt te klein. Een uitloopje aan een stal voegt buiten frisse lucht om echt geen moer toe. Een normaal paard dat met kop aan de grond staat te grazen ipv rond te rennen, loopt daardoor al heel wat kilometers op een dag. Dat kan in een klein paddockje niet. Dus niet "beginnen met..." waardoor het gros nog steeds niet wordt gehouden zoals het hoort, maar gewoon gelijk goed.

Kinke schreef:Ken er werkelijk niet 1 die z'n koeien op beton laat liggen, is ook totaal onlogisch. Dan heb jij dus een grote prutser gezien. Maar breng het a.u.b. niet zo alsof dat normaal is want dat is het totaal niet.
bruintje123 schreef:Maar hoe zie jij dat dan bij paarden te realiseren?
Ik heb hier nu een merrie staan, krachtvoer gaat echt niet samen, dat moet echt apart.
Hooi gaat wel goed als ze geen echte honger heeft. Anders moet haar maatje ook wegwezen.
Wat haar onderdanige maatje doet, want die weet dat ze na 5 minuten wel samen mag eten.
Maar zet daar een dominantere merrie bij, ik denk dat je niet blij wordt.
In de wei (paddock) die groot genoeg is gaat alles prima met dat paard.
En dat vind ik dan ook een verplichting om aan te bieden.
Maar groepshuisvesting als stal, nee ik pas.

Ayasha schreef:bruintje123 schreef:Maar hoe zie jij dat dan bij paarden te realiseren?
Ik heb hier nu een merrie staan, krachtvoer gaat echt niet samen, dat moet echt apart.
Hooi gaat wel goed als ze geen echte honger heeft. Anders moet haar maatje ook wegwezen.
Wat haar onderdanige maatje doet, want die weet dat ze na 5 minuten wel samen mag eten.
Maar zet daar een dominantere merrie bij, ik denk dat je niet blij wordt.
In de wei (paddock) die groot genoeg is gaat alles prima met dat paard.
En dat vind ik dan ook een verplichting om aan te bieden.
Maar groepshuisvesting als stal, nee ik pas.
Voor kachtvoer geven merrie apart zetten en zorgen dat er verschillende hooiplekken zijn (liefst 4 a 5 bij 2 paarden.)
daffie1986 schreef:Lei Römer heeft in samenwerking met"De Wildshof" (geen idee of ik het goed schrijf) echt een grandioos systeem bedacht, namelijk "de voerstraat". Hun hebben ook alleen maar groepsstallen en nu kunnen de paarden afzonderlijk krachtvoer eten.
Gewoon stands met voerbakken, achter de paarden zit een hek en zodra ze klaar zijn mogen ze weer verder spelen. Gewoon voeren zoals dus nu op de meeste "gewone" stallen gebeurd.
bruintje123 schreef:Hebben die een website want dat klinkt erg interessant
daffie1986 schreef:Ja het was voor mij ook echt een ware eye-opener aangezien de "onwil/probleem" vaak voortkomt uit de krachtvoer gift