De perfecte kinderpony..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Re: De perfecte kinderpony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:05

Karakter hoeft zeker niet altijd leeftijdsgebonden te zijn, maar vaak is het wel zo hoe meer ze al gezien hebben, hoe braver. Maar goed, onze braafste pony kwam hier met 8 jaar voor onze dochter en werkelijk nog nooit een stap verkeerd. Het kan zeker wel, kijk idd gewoon naar wat op je pad komt of het past. Rust roest wel bij een oud diertje he! Logisch dat de meeste oude dieren niet meer zo heet zijn als ze even stil staan, al zijn er zeker uitzonderingen, haha, maar wat je niet meer soepel houd, geld op hogere leeftijd natuurlijk nog veel meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:09

Daarom hebben wij de paarden ook altijd buiten in een soort van paddock-paradijs. Op de manege kregen we afgelopen week nog complimenten over dat de paarden er zo getraint uitzagen, ondanks dat ze al 2 maand niks gedaan hadden, dus beweging houden ze wel, ze lopen alleen niet veel onder de man/ aan de longe.

Het is inderdaad afwachten of en wat er op ons pad gaat komen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:11

Hier staan ze ook de hele dag buiten hoor, maar vind dat persoonlijk toch iets heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:14

Dat is het ook, en zoals ik al zei is ook niet elk paard geschikt voor onze manier van paarden houden. Wij zijn niet voor elk paard de geschikte eigenaar. Een pony die veel beweging nodig heeft zal bij ons niet gelukkig worden.
Andersom natuurlijk ook, paarden die niet graag veel rijden en die wel veel buiten moeten komen zouden bij ons wel op hun plek zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:18

Zolang een oudje goed verzorgd wordt en beweging krijgt liefst vrije beweging minstens 8u per dag kan die lang verder leven.

Bewijs:
Fjord mylord van.mijn kennis is nu ong 35-38 jaar (niet exact duidelijk zowieso wel 30+)
Twee jaar geleden heb ik er nog mee gereden.in de wei. Enkel stap en draf wel. Aan de longe ook heerlijk actief.
Afbeelding

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:22

Tinker, fell pony, fjord, haflinger, merens, dartmoor, connemara. Allemaal leuke rassen maar is een kwestie van bij verschillende pony's gaan kijken en uitproberen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:29

Onze kinderen kregen hun pony toen ze 6 en 8 jaar waren.
Een mooie witte D pony (1.41 mtr) en inderdaad kwamen ze van een shetlander af.

Maar ze stapten op en reden weg.........de beslissing was snel gemaakt. Gelukkig ken ik de pony al 5 jaar (was van de dochter van mijn vriendin) maar het blijft een gok of de pony met andere kinderen ook zo braaf is.

Maar geen dag spijt van de beslissing. Het is een gouden pony! Z springen, M1 dressuur, kipmak, bomproof, door de sneeuw of op het strand, maakt allemaal niet uit.

Voordeel vind ik dat we niet snel op zoek hoeven naar een andere pony omdat ze er af zijn gegroeid :D

Het kan dus wel maar er moet er maar net eentje op je pad komen. Succes!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:02

Stapten ze echt zelf op Dimple? W.s. met krukje dan toch? En starten ze ook met hun pony? Dat vind ik met een grote pony toch wel een nadeel. Want dan moeten ze op hun leeftijd toch een knap parcours springen van 80 cm of tegen kinderen van een jaar of 12 tot 16 rijden in de dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:04

Het officieel starten is bij ons dus al niet van toepassing. Dus geen reden om het niet te doen zegmaar.. ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:05

Rizette schreef:
Stapten ze echt zelf op Dimple? W.s. met krukje dan toch? En starten ze ook met hun pony? Dat vind ik met een grote pony toch wel een nadeel. Want dan moeten ze op hun leeftijd toch een knap parcours springen van 80 cm of tegen kinderen van een jaar of 12 tot 16 rijden in de dressuur.

Ze mogen met die D pony gewoon bixie starten hoor.
Dus niets 80 cm of tegen 12 tot 16 jarige!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:21

Ja klopt, als je recreatief rijdt en bixie start maakt het niet zoveel uit alhoewel ik dacht dat dat bixie springen voor de grotere pony's ook hoger is toch? Vergeet ook niet dat een gemiddelde d pony een heel wat ruimere sprong maakt als een b tje en daardoor moeilijker uit te zitten is voor kinderen. Opzadelen gaat ook niet lukken want is te hoog.Zelf vind ik het leuk dat een kind zoveel mogelijk zelf kan met een pony en dat de pony handzaam qua grootte is voor een kind. Als volwassene kies je toch ook vaak een paard waar je goed op past waarom voor kinderen niet doen vraag ik mij dan af. Uitzonderingen om allerlei redenen daar gelaten natuurlijk. Kan me best voorstellen dat als je buurman een superpony aan je cadeau doet dat je geen nee zegt op wat cm's.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:25

Met een opstapje uiteraard. Maar dat doe ik met mijn merrie van 1.60 mtr ook :+
Alleen al omdat het beter is voor de rug. :j

Er af gaat een stuk sneller :P Dan gooien ze de benen erover heen en zakken naar de grond.

De jongste (nu net 7 jaar) is er 1x afgevallen omdat ze zelf recht op een hindernispaal af reed, voor de rest kan ze er alles mee.
Zet er een volwassene op en ze neemt je in de maling :') maar met de kinderen........haar gewicht in goud waard.

PB maar voor een foto ;)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:30

Rizette, het zadelen help ik inderdaad mee, maar met name de jongste vindt het ook te zwaar combi zadel en sjabrak.

Voor de rest doen ze alles zelf, dus ook mesten }>
En moet ik zeggen, deze pony kan heel verzameld en netjes draven en galopperen waardoor de kinderen de bewegingen perfect kunnen uitzitten.

Zal even kijken voor een filmpje.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:59

Je kunt me meteen overtuigen ook zonder film dat jullie pony precies is wat je in een pony zoekt. Maar ik zie het niet als beter of passender voor kleine kinderen in het algemeen om een grote pony voor hen aan te schaffen. Hoop dat ik zo duidelijker ben?

schuttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:35

Deze zoektocht hebben wij ook gemaakt, en ja het is moeilijk wanneer je het goed doet.
We dachten eerst ook niet te groot ( en dat vind ik nog steeds).
Dus we gingen kijken naar een "brave boomproof kinderpony".
Het was een super knappe pony van 13 jaar oud . Deze is het geworden en we dachten als ze er dan af gegroeid is kan zij met haar leeftijd nog wel verkocht worden. Maar helaas ze was niet zo braaf als ze voorgeschoteld werd. en helaas hebben we haar met pijn in ons hart na een half jaar weg gedaan.
Ze was ontzettend lief met poetsen en in de wei. Maar buiten schrok ze snel en was niet te houden en wilde er ook nog wel eens tussen uit piepen. we dachten eerst vaker te gaan rijden in de hoop dat mijn dochter en pony beter zouden matchen. Dus ze ging in ander dorp bij 2de ponyclub. zo reed ze zeker 3x in de week onder begeleiding van instucteur. Maar het beterde niet. gelukkig is mijn dochter nooit bang geweest. Maar bij de 2de club liep een super brave pony en die kwam te koop Deze hebben wij gekocht voor onze dochter toen 8 jaar oud. pony van 1.18 groot en 18 of 19 jaar oud. Maar zo braaf ze kan werkelijk alles zelf met deze pony. poetsen knuffelen opzadelen in de trailer zetten , over straat rijden langs de weg maakt niet uit wat er langs komt. Zelfs op de club werd onze pony door andere kinderen gebruikt om bijv te leren galoperen of springen, of om vertrouwen terug te krijgen als ze van eigen pony gevallen zijn. Mijn dochter is inmiddels zo ver dat zij dan de andere pony rijd. Ze dan niet bang en ziet dat als een uitdaging. Nu laatst zei ze dat ze rijtechnisch wel een andere pony zou willen een waar ze meer zelf moet rijden en wat meer pit in zit. Deze goedzak is zo lief en braaf dat ze wel eens wat anders zo willen, maar deze kwijt wil ze eigenlijk ook niet. Er zijn al mensen die gezegt hebben dat als ze weg moet/mag dat we hen eerst moeten benaderen Op deze pony krijt je kind vertrouwen en groeien ze naar iets moois. Dus ik zeg leeftijd of grootte doet er niet toe , maar betrouwbaar dat is wat telt. je vertrouwd wel je kind aan de pony toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:09

Is het niet een idee om een Shet erbij te nemen voor de overbruggingsperiode? Als de ene pony echt niet alleen kan lijkt het me een goed plan om daar zo snel mogelijk een oplossing voor te zoeken en het idee van de perfecte kinderpony misschien even los te laten als tussenoplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:34

Mijn shetlander is tot zn 4e dekkende hengst geweest en als ik nu shetlanders bij hem zet ongeacht merrie of ruin dan valt hij ze aan/ jaagt ze op. Daarom zal er iets groters bij moeten komen, daar doet hij wel normaal tegen namelijk :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:34

De ideale kinderpony zoeken hoef ik me gelukkig niet aan te wagen, we hebben hem namelijk al. Toen mijn zusje en ik 10 en 13 waren hebben mijn ouders voor ons een super brave D pony gekocht, voor mijn zusje nog wat ruim, maar ik paste er prima op. Super braaf, wedstrijden gereden, zonder zadel, gesprongen alles wat je je maar kan wensen. Zusje en ik waren fanatieke ruitertjes waardoor na een aantal jaar onze super brave pony verkocht werd aan (we dachten) een jong meisje die er vast net zoveel plezier van zou hebben als wij.

Niets was minder waar, onze lieverd is in de handel gekomen, toen we op bezoek wilde gaan werd ons verteld dat het helemaal niet de lieve pony was die wij hadden beschreven. Heel wat tranen zijn er gevallen en we zijn blijven zoeken.

Pony is op een manege terecht gekomen en uiteindelijk aan een lesklantje verkocht die er een tijdje heel veel plezier van heeft gehad, maar ook dit jongentje werd groter en wilde fanatiek gaan rijden en pony werd wat ouder.

Tot de vraag kwam of wij pony niet terug wilde :D hij staat inmiddels alweer 6 of 7 jaar bij ons en mijn kinderen rijden nu op hem. Deze pony vertrouw ik blind en zo'n tweede vind ik nooit meer.

De D maat is ideaal om in te groeien en als je een brave betrouwbare pony hebt ook geen probleem als hij nog op de groei is.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:13

Charaz, fijn dat de pony alsnog bij jullie terecht is gekomen!

En qua maat, ik ben heel blij met deze maat. Voorlopig geen afscheid nemen. En als ze er zelf te groot voor worden mag de pony met pensioen.

Snap dat ieder kind en iedere pony anders is, maar het loont de moeite verder te kijken dan de neus lang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:30

We hebben nu een aantal formaatjes/ ponytjes bekeken en A-formaat vinden we toch echt te klein, B lijkt inderdaad ideaal (kan ze nu al wat mee tot ze c.a. 13 is, en daarna door op de fries (ikzelf was ook 13 bij mn eerste fries). Ik denk inderdaad dat C zelfs al te groot gaat zijn nu, had ik echt niet verwacht! :oo

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 07:55

Onze 8 jarige van 1.40m heeft ook een B pony. Een kleine, dus daar wordt ze al redelijk groot voor, maar kan me voorstellen dat een grote B een prima maat is!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 08:02

Het ligt ook erg aan het type. Een smalle iele pony met weinig diepte of wat mindere rug, ,daar is een kind snel te groot/ te zwaar voor. Onze dochter heeft tot en met haar 11 e jaar op een grote a pony met diepte wedstrijden gereden en ik kon haar er met 11 alleen op laten gaan voor een buitenrit. Ze was gemiddeld van lengte. Wat je best vaak ziet is kinderen die nog niet eens met hun benen naast het breedste gedeelte van de buik van de pony komen en dat vind men een mooie maat. En dan vaak ook nog een zadel op de groei zodat ze net met de enkels onder het zweetblad uitkomen en er bijna in spagaat opzitten .Kinderen kunnen niet eens correct leren drijven en flapperen maar wat. Andere uiterste is dat de benen er onderuit hangen maar er tussenin zit ook nog een heel stuk wat er wel goed uitziet en passend is qua maat.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 08:24

Rizette schreef:
Het ligt ook erg aan het type. Een smalle iele pony met weinig diepte of wat mindere rug, ,daar is een kind snel te groot/ te zwaar voor. Onze dochter heeft tot en met haar 11 e jaar op een grote a pony met diepte wedstrijden gereden en ik kon haar er met 11 alleen op laten gaan voor een buitenrit. Ze was gemiddeld van lengte. Wat je best vaak ziet is kinderen die nog niet eens met hun benen naast het breedste gedeelte van de buik van de pony komen en dat vind men een mooie maat. En dan vaak ook nog een zadel op de groei zodat ze net met de enkels onder het zweetblad uitkomen en er bijna in spagaat opzitten .Kinderen kunnen niet eens correct leren drijven en flapperen maar wat. Andere uiterste is dat de benen er onderuit hangen maar er tussenin zit ook nog een heel stuk wat er wel goed uitziet en passend is qua maat.

En dan ook nog een pony die een keer de andere kant op gaat en ze dus niets meer kunnen :Y)

Wij gaan liever voor een 'extra' pony waar ze het vertrouwen bij houdt en echt op kan rijden. Maar liever blijft ze nog een tijdje op haar B-pony (het kan nog wel even ;) )

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:16

Ligt idd ook aan het type, onze jongste dochter van nu 8 heeft een grote A, 117 gemeten, daar is ze nog lang niet uitgegroeid en geeft eigenlijk ook geen ander beeld dan de grotere B die we voor onze oudste hadden staan wat betreft grootte. Hij is wel een sporttype, maar heeft toch nog wel een beetje buik en massa en denk dat ze hier nog zeker een paar jaar mee verder kan. Maar een B is natuurlijk ook helemaal prima, daar kunnen ze echt nog wel een tijdje mee vooruit!

Afbeelding

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:56

zo dit plaatje ziet er veel belovend uit, een leuk duo!