Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:14

Het lijkt niet zeiken, het is het ook Gamblersclub? Vraag me bijna af of wij wel hetzelfde topic lezen hier. Wat veroordelend zeg. Of moeten we allemaal lid zijn van de 24/7 buiten, bitloos en ijzerloos-club om een goede paardeneneigenaar te zijn in jouw ogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:16

De mijne zijn in ieder geval niet ijzerloos, kunnen dat ook niet (jammer maar helaas). Maar verder heb ik ze inderdaad wel het liefste buiten, al is dat voor het ene paard meer geschikt dan voor het andere.
Maar er is geen enkel paard wat zal klagen over de mogelijkheid tot een uurtje of paar uurtjes paddock in de winter, tenzij het dus echt een kleddernatte zooi is zoals nu.
En met dat uurtje doel ik niet alleen op werken, maar effectief buiten rondscharrelen. Frisse neus halen en dan weer hooi gaan knagen :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:18

Het is geen zeiken, maar mensen die zich hieraan "schuldig" maken zullen het wel zo ervaren.
En natúúrlijk weer de dooddoener erachteraan "24/7 buiten, bitloos en ijzerloos"... ik had niet anders verwacht, zó voorspelbaar :')

Ik vind het triest, dat het bewust ten koste van je dier gaat.

DatBenIkNou

Re: Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:31

Gelukkig noemde je het zelf al zeiken, dat scheelt.
Maar waar lees jij dat dan zo specifiek GC? Ik lees nergens dat paarden hier hele dagen zonder ruwvoer opgehokt worden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:49

DatBenIkNou schreef:
Het lijkt niet zeiken, het is het ook Gamblersclub? Vraag me bijna af of wij wel hetzelfde topic lezen hier. Wat veroordelend zeg. Of moeten we allemaal lid zijn van de 24/7 buiten, bitloos en ijzerloos-club om een goede paardeneneigenaar te zijn in jouw ogen?

Nou dat zou je bijna denken he? Maar dat zit ook in hun hoofd, want paarden geven geen antwoord.
Ik ben het met je eens. Voor zover het over toedienen van medicatie gaat die voor het paard echt noodzakelijk zijn voor een goed herstel, vertrouw ik dat aan niemand anders toe. Dat is misschien mijn gevoel erover, maar ik vind dat ik daar verantwoordelijk voor ben. En ik heb maar al te vaak meegemaakt dat stallen paarden niet buiten of in de molen zetten ook al betaal je ervoor. Ik heb het dus liever zelf in de hand.
En inderdaad, als een paard zo ver weg staat dat ik er maar 2 of 3 x per week heen kan, dan heb ik liever geen paard. Maar dat ben ik dan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:02

Het grappige is dat ik vind dat ik inderdaad zelf verantwoordelijk ben voor de verzorging van mijn paard, inclusief het geven van medicatie. Dat kan ik op verschillende manieren regelen: door het zelf te doen (zoals ik nu doe) of door een goede betrouwbare stal te vinden waar ik van op aan kan.
Een stal waarbij ze zich niet aan de afspraken houden, valt daar dus niet onder, daar zet ik mijn paard niet neer.
Maar omdat ik daar zo strikt in ben, heb ik mijn paard dus vaak ver weg gestald. De consequentie was dan inderdaad dat ik er zelf minder vaak heen kon. Maar zij deden dus alles, inclusief medicatie geven, altijd. Dichterbij was zo'n goede stal simpelweg niet te vinden :n
Moet ik dan egoistisch zijn en mijn paard op een plek neerzetten waar hij het minder goed heeft, alleen omdat ik hem zo nodig vaker wil zien? Ik vond en vind dat niet eerlijk :n
Het grappige is dat ik mijn paard nu al een paar jaar aan huis heb. De band is niet echt veranderd nu ik hem meerdere keren per dag zie en de catering verzorg :n
Want de band was altijd al heel goed, hij was altijd al enorm op mij gericht, ook al was ik er dan misschien niet iedere dag en mestte iemand anders zijn stal uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:14

Wendy schreef:
Het grappige is dat ik vind dat ik inderdaad zelf verantwoordelijk ben voor de verzorging van mijn paard, inclusief het geven van medicatie. Dat kan ik op verschillende manieren regelen: door het zelf te doen (zoals ik nu doe) of door een goede betrouwbare stal te vinden waar ik van op aan kan.

Probleem is, dat je dat nooit zeker weet. Tot het fout gaat.
Mijn paard die een half jaar geleden een uveitis had moest 5-8 x per dag worden gedruppeld en gezalfd.
Daar ga ik geen risico's mee nemen. Gaat wel om de ogen.
En ik heb het meegemaakt hoor. Goed bekend staande stal waar je extra betaalde voor molen of binnen/buiten zetten en die je paard rustig een dagje lieten staan als het zo uit kwam.
Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar ik vertrouw alleen mezelf. ;) ;)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:15

Hier inderdaad hetzelfde, mijn paard staat op een ruim half uur met de auto... Daar is ze gefokt, en de mensen daar kennen haar (en mij) door en door...

Toevallig heb ik het er afgelopen week met de stalhouder / fokker over gehad, ik ben op het moment druk met werk en studie, dus meer dan 4x per week kan ik op het moment niet gaan, over een paar weken wel weer.
Ik baal hier wel heel erg van, maar ik heb nog geen geschikte stal dicht bij huis kunnen vinden, ik kan haar bij familie neerzetten, maar die geven duidelijk aan er geen extra werk mee te willen hebben, omdat ze al druk zijn met hun eigen werk.
Dus ze blijft mooi staan waar ze staat, waardoor ik er van op aan kan dat ze verzorgd word als ik er niet ben, die mijn paard en haar nukken kennen, haar medicijnen geven indien nodig, mocht ze kreupel raken of iets anders krijgen dag en nacht voor haar zullen zorgen en mocht er iets banaals gebeuren als een deken slopen of iets dergelijks er gewoon een andere deken opgooien, wanneer ik krap in tijd zit voor les zullen ze haar zelfs voor me klaarzetten als ik dat zou willen...
Mijn paard is daar op haar gemak, ze heeft het er goed, alles is bespreekbaar, het enige nadeel zijn de km's en de tijd die ik kwijt ben op de weg... Maar ik heb het er dubbel en dwars voor over...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:39

Babootje schreef:
Wendy schreef:

Probleem is, dat je dat nooit zeker weet. Tot het fout gaat.
Mijn paard die een half jaar geleden een uveitis had moest 5-8 x per dag worden gedruppeld en gezalfd.
Daar ga ik geen risico's mee nemen. Gaat wel om de ogen.
En ik heb het meegemaakt hoor. Goed bekend staande stal waar je extra betaalde voor molen of binnen/buiten zetten en die je paard rustig een dagje lieten staan als het zo uit kwam.
Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar ik vertrouw alleen mezelf. ;) ;)

Mijn eerste stal was ook zo... bleek dat ze paardlief gewoon binnen lieten staan terwijl ze hardop zeiden dat de paarden altijd, iedere dag buiten kwamen.
Nou nee dus.
Dus daar heb ik mijn paard weggehaald. Ik moet van de stalhouder op aan kunnen, anders geef ik ze mijn paard gewoon niet in handen.

Ik moet wel zeggen dat ik op de andere stallen daarna een aantal vriendinnen had die ook hun paarden daar hadden staan. Dus we hielden ook voor elkaar een oogje in het zeil. Dus als men daar hun afspraken niet na was gekomen, dan kreeg ik daar een seintje over.

5-8 keer per dag druppelen en zalven... dat red ik dus niet,ik heb ook gewoon een baan, zoveel ben ik niet thuis :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:48

Zelfs met mijn deeltijd baan red ik zoiets niet. Mijn werk en stal liggen elk een andere kant op, ik woon er ergens tussen.

Stallen die afspraken niet nakomen, dat weet je nooit op voorhand als niemand anders het je niet vertelt. Ik heb op een stal gestaan, paard was nog hengst toen, waar hij niet op de hengsten paddock kwam zoals beloofd. Stalbaas verklaarde iedereen ruim hooi te voeren, maar sloeg verbeurten over. Zei meermaals/dag uit te mesten, mijn paard stond constant op beton en zeiknat strooisel. "Hij pist alles gedurig onder" ja Hallo, zet hem dan buiten en geef hem hooi. Dan loopt hij dat karige laagje idd niet in frut omdat hij niks doet dan rondjes draaien...
Kregen kwalitatief krachtvoer/hooi = maïs, maïs en nog eens maïs.
Mijn paard zoop zich te pletter (verveling) en kreeg dus enkel met emmers om zijn nieren te sparen. In theorie. In praktijk kreeg hij mss 2 emmers/24u. Ook bij bloedheet weer. Er zijn leukere dingen dan een paard dat door een stal raam of deur wil wriemelen omdat ie water hoort.
Idem met de paarden op de weide. Geen schaduw, geen schuilhok en geen water bij +25 graden.

In het begin was alles top. Na een tegenslag in hun privé is de boel uit de hand gelopen tot bovenstaand. Ik ben toen heel snel vertrokken (en met mij een hele hoop anderen).

Voor zover ik hoor is de situatie nu na jaren nog niet veel veranderd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 17:21

5-8 keer per dag naar stal red ik zowieso van mijn leven niet. Dat kan volgens mij niemand als je een fulltime job hebt. Dan zet ik ze wel op de kliniek ofzo. Er zijn altijd mogelijkheden.

En slechte stalhouders? Breek me de bek niet open. Er zitten er wat tussen. :( Maar waar ik nu sta zit het gewoon 100% goed, daar ben ik zeker van. Dus laat ik ze graag daar staan.
Dan maakt de afstand toch niet uit?

Ik ben zowieso niet zo'n emotioneel figuur die denkt dat ik de enige ben op deze wereld die goed voor een paard kan zorgen. Dat scheelt ook.
Heb stalgenoten gehad die daar wel last van hebben en dat lijkt me onwijs lastig.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:06

Wendy schreef:
Een stal waarbij ze zich niet aan de afspraken houden, valt daar dus niet onder, daar zet ik mijn paard niet neer.
Maar omdat ik daar zo strikt in ben, heb ik mijn paard dus vaak ver weg gestald. De consequentie was dan inderdaad dat ik er zelf minder vaak heen kon. Maar zij deden dus alles, inclusief medicatie geven, altijd. Dichterbij was zo'n goede stal simpelweg niet te vinden :n
Moet ik dan egoistisch zijn en mijn paard op een plek neerzetten waar hij het minder goed heeft, alleen omdat ik hem zo nodig vaker wil zien? Ik vond en vind dat niet eerlijk :n
Het grappige is dat ik mijn paard nu al een paar jaar aan huis heb. De band is niet echt veranderd nu ik hem meerdere keren per dag zie en de catering verzorg :n
Want de band was altijd al heel goed, hij was altijd al enorm op mij gericht, ook al was ik er dan misschien niet iedere dag en mestte iemand anders zijn stal uit.

Ik dacht ook zo'n goede stal gevonden te hebben. Ook verder weg verhuisd omdat ze daar hele dag buitenkon in de winter en dat ging op mijn toenmalige stalling niet.

Idd alles tiptop in orde. Lange reistijd nam ik voor lief want paard stond gewoon goed. Staleigenaresse vertrouwde ik volledig.
Tot ze geopereerd werd met stalrust. Toevallig eens een dagshift gewisseld met een ochtend waardoor ik 2u vroeger dan stalhouder had verwacht daar was.
Paard dat hoogstens 10min aan de hand mocht stappen stond buiten op een stuk waar ze kon galopperen... Wat ze ook gedaan heeft, dus complicaties, 2x in 2 dagen DA erbij en opnieuw naar de kliniek.

NOOIT laat ik een ziek paard nog in andermans handen komen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:40

Ik woon op 20-15 minuten van stal vandaan. Maar ik heb die reistijd er erg graag voor over. 24/7 buiten. Er wordt gevoerd en 4 dagen per week wordt de wei/paddock ook uitgemest. Die andere dagen doen we het zelf.
Hier in de omgeving barst het van de stallen, maar vrijwel niks waar ze ook in de winter buiten mogen blijven. Op mijn huidige stal dus wel.
Ook medicijnen worden gegeven mocht het nodig zijn, ze wisselen dekens. Echt ideaal :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:56

Wat betreft de band... ik denk dat we daar zelf meer behoefte aan hebben dan onze paarden. Mijn paard heeft mij en twee bijrijders. Hij krijgt dus zo goed als dagelijks aandacht van ons en verder vermaakt hij zich prima met de andere paarden. Om eerlijk te zijn denk ik dat hij het niet erg zou vinden zonder mij. Maar we weten wat we aan elkaar hebben en met mij mag hij het bos in. Ik geloof dat hij dat wel leuk vind.

Voor ons werkt dit prima. Ik geloof niet in een mythische band met je paard. Je kent elkaar en weet wat je aan elkaar hebt. That's it. En dan maakt het niet uit of je een keer in de week komt of elke dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:15

Ik krijg wel vaker te horen dat mijn paarden enorm op mij gericht zijn. En dat is niet noodzakelijk omdat ik ze eten geef, want dat gebeurt door de stalhouder tijdens de maanden dat ze op pension staan. In de zomer staan ze 24/7 op gras. Ik heb ze altijd in de buurt omdat ze komen kijken wat er te beleven valt. Ik werk er niet alleen mee, ik bekijk ook welk paard waar plezier aan heeft en doe dat dan ook regelmatig. Ik zorg ook dat ik regelmatig elk zijn stuk individuele aandacht geef, waarbij de rest dan even weg moet blijven.

Ik weet wat ik aan hen heb, en zij weten wat ze aan mij hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:02

Ik kan het gewoon niet zelf doen omdat ik 12 uur per dag van huis ben. Ik ga voor 6 uur de deur uit enben om 6 uur thuis. Dus ik moet een stal hebben die de verzorging overneemt en zich aan afspraken houdt.

Niet buitenzetten is een veelvoorkomende. Ik had ooit een merrie met kerstveulen (merrie drachtig van een hengst op een stal, dus ongewenst, en verzwegen voor mij). Toen kwam de wintersport en ik was 10 dagen weg. Ik had gevraagd of ze ondanks de winter elke dag merrie met veulen in de bak wilden zetten als ze de eieren sorteerden, dan was er toch niemand op stal en hadden zij er zicht op. Een veulen moet immers niet liggen op de koude grond in de winter. Ja, prima. Toen ik terugkwam had merrie 2 dikke hakken (piephakken), stal smerig. Ja zeiden ze, we zijn het buitenzetten vergeten, kan gebeuren he. Ik had toen zoiets van pardon? je voert wel 2 keer per dag, dat vergeet je toch ook niet? Een merrie met veulen 10 dagen opgesloten in een stal van 3.20 bij 2.80 (dat was de box van mijn paard en dat is te klein, maar het was daar niet anders en is niet erg mits het paard grotendeels buitenkomt gedurende de dag). Veulen was immers ongepland.

Op andere stallen zou onbeperkt hooi en stro geregeld zijn. Paard valt af en knabbelt stal leeg. Ja, mijn paard eet meer dan een fjord van 1.40, en daar hielden ze geen rekening mee. Er werd letterlijk gezegd als ze mijn paard zouden voeren wat ze nodig had, dan kwamen ze niet uit met hooi en stro. Terwijl ik een contract had waar het instond. Heb dus ook gezegd dat ze meer moest hebben. Ben daar wel weggegaan.

En dat gezeur over de bak. Of nog erger, lessen geven en mijn hindernissen gebruiken. Een ander mocht geld verdienen door mijn spullen te gebruiken zonder overleg. Ik heb zo eens een les afgebroken omdat ik eens eerder op stal kwam en MIJN hindernissen werden commercieel gebruikt, terwijl de afspraak was dat dat overlegd zou worden als het eens aan de orde kwam. Jammer voor de mensen van buitenaf die toen les hadden, maar er was een afspraak. Ik ben letterlijk de bak ingelopen met 'mijn hindernissen mogen niet commercieel gebruikt worden zonder overleg, dus die haal ik er nu uit'. En toen waren er dus geen hindernissen meer. Er waren toen wel 10 mensen heel boos op mij, maar ik stond 500% in mijn recht :D

Ook eens gehad dat mijn merrie de enigste ruin was en er in de wei ernaast een hengstveulen stond die belangstelling voor mijn merrie begon te krijgen. Moest mijn merrie maar op stal. Ik heb gezegd omgekeerde wereld, dat veulen zou de ballen eraf krijgen zodra er belangstelling zou komen voor vrouwtjes. Dat die mensen geen geld voor castratie hadden, niet mijn probleem, dan gaat veulen maar op stal.

Nu sta ik dus goed, ook al is het ver weg. Soms is het dus niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:39

Argh. Plekje op zowat de ideale stal is vrijgekomen, betaalbaar en al. Helaas op 50 km van huis, met mijn jeep een goed uur rijden. Dat komt neer op pakweg 4u van huis voor 1 uurtje les. Krijg ik nooit verkocht bij mijn vriend als ik meer dan 3x/week wil gaan.