Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IpilyaNL

Re: Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:58

Ons paardje heeft als roepnaam "bikkel" en als wedstrijd naam "Magnitudo" vond dat iets beter uitzien. Het is een synoniem voor bikkel in het latijns

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:08

Mijn verzorgpaard heet Wainonia. Op zich geen moeilijke spelling vind ik zelf. Zo denk ik ook over de uitspraak maar niet iedereen is het met mij eens _O-
Die maken er meestal nog iets ingewikkelders van zoals bvb Wahnonia, Walnonia of Wulnoinia 8)7 (Zo schrijven ze het en zo spreken ze het ook uit)
Dan heb ik echt zoiets van.. Uhmmm nee :? Ik had de spelling als uitspraak binnen 2 uur onder de knie *\o/*

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:59

Ibbel schreef:
nuscaniels schreef:
Mijn paard heet officieel Whit Sunday Lady, roepnaam bij fokker was Sunday. Zag mezelf dat niet roepen en Lady wilde ik ook niet. (vroeger heette bijna alles Lady)

Jouw paard heet dus 'eerste pinksterdag-dame' :+ Kan je haar 'pinkie' noemen als roepnaam :D

Klopt, ze is ook op 1e pinksterdag geboren.
Pinkie had wel komisch geweest. Het is een grof gebouwde merrie van 1.70

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:11

Ibbel schreef:
In een stripverhaal van Jan Jans en de Kinderen (of gooi ik hier nu een generatiekloof tot op de bodem open?) droomt Catootje van een eigen pony als de familie eindelijk naar 'het platteland' gaat verhuizen. Ze is al allerlei namen aan het verzinnen als haar vader zegt: 'ik zou er maar niet op rekenen"
Catootje antwoordt: "ikzouermaarnietoprekenen - hmmm, je hoort wel gekkere namen in de paardenwereld."

_O- _O- geniaal :D ...ze krijgt overigens toch wel een pony.

ontopic; ik vind het juist wel wat hebben; die chique, lange namen...maar het moet er wel bij passen. Een shet moet/mag gewoon Henkie heten, maar bij bv een mooi sportpaard vind ik de naam Henkie (of Henk) echt ronduit afschuwelijk.
Maar korte namen zoals bv de naam Finn die hier genoemd werd, vind ik ook heel mooi.

Paard wat ik nu rijd heet Goliath...en er hoort nog de stalnaam bij, maar die wordt uiteraard nooit genoemd als ik het over hem heb (wordt het weer zo'n mond vol in totaal)......kort en simpel, maar toch mooi (Engelse uitspraak ofc)

Maar eerlijk; van die oerhollandse namen als Frits, Evert. etc vind ik echt afschuwelijk..tenzij het een ondeugende shet betreft, want dan past het op de een of andere manier weer.
En duurklinkende namen die meer als een samenraapsel van klanken klinken dan serieus echt een naam of woord vind ik ook ronduit afschuwelijk; het moet nog wel klinken als een bestaand woord of naam.

En de namen in de westernwereld; GEWELDIG vind ik die _/-\o_

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:28

Ik vind persoonlijk iets langere namen meestal veel mooier en origineler, dan die korte namen die overal worden gebruikt :=
Mijn paard/pony is nu eenmaal speciaal voor mij, dus dan wil ik daar ook een leuke naam bij...

Ik vind overigens paarden met mensennamen echt verschrikkelijk.
Zo heb ik onlangs een Welshje gekocht met de naam 'Ivonne', die naam hebben we maar onmiddellijk veranderd :+

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:45

Je komt idd namen tegen dat ik denk hoe spreek je die uit!
Vind het wel bij een paard passen als het bij het ras hoort (met een hopelijk "makkelijke" roepnaam).

Ik heb o.a. gehad een:
Mistral KWPN, begreep niet waarom ze zo genoemd was :? , moederlijn was allemaal Geonie, Leonie, Zionie....9
Woestein Haflinger, vader Wallenstein geboren op een woensdag... topnaam!
Berthina Utopia KWPN, uit de Utopia lijn roepnaam Thina (heet nu Be Impressed)
Euwe fan 'e Vesta Hoeve KFPS, roepnaam Euwe wat vaak wordt uitgesproken als Uwe, Ieuwe, Eeuwe...

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:51

Namira542 schreef:
Mijn verzorgpaard heet Wainonia. Op zich geen moeilijke spelling vind ik zelf. Zo denk ik ook over de uitspraak maar niet iedereen is het met mij eens _O-
Die maken er meestal nog iets ingewikkelders van zoals bvb Wahnonia, Walnonia of Wulnoinia 8)7 (Zo schrijven ze het en zo spreken ze het ook uit)

Hahah
Ze zijn vast in de war met Walonië (Franstalig België) of met het woord 'Walnoten' ofzo :')

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:10

Ik vind de niet dagelijkse namen vaak leuker dan de simpele namen die heel vaak tegen komt.

Zo heet mijn tinker Luna, ze is zo genoemd omdat ze bij volle maan geboren was en luna betekend in het italiaans maan. Het is wel een veel voorkomende naam maar vind de betekenis er achter wel leuk :)
En de andere heet dusty crophopper vernoemd naar een auto uit cars :') Roepnaam is gewoon dusty

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 16:59

xxCYNNxx schreef:
En duurklinkende namen die meer als een samenraapsel van klanken klinken dan serieus echt een naam of woord vind ik ook ronduit afschuwelijk; het moet nog wel klinken als een bestaand woord of naam.

*zucht van verlichting*

Hier, dit dus. Precies wat ik bedoel.

Dat filmpje... Oil Beef Hocked :') _O- _O- _/-\o_

koosje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:09

de namen zijn langer omdat er vaak ook ergens in de naam van het paard de naam van de fokker of stal zit :o

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:18

In arabieren land komen ook vaak aparte namen voor, vaak ook lang door afstammelingen/fokkers.

Mijne heet officieel: Ashraf al Shams :') Vast arabisch, Al shams is in elk geval zijn afstammeling.
Zo'n naam vind ik dan wel weer grappig op wedstrijden tussen alle Amerikaanse quarter namen.

Maar verder heet hij gewoon simpel Raff en is ook al omgedoopt tot Stef Stuntpiloot 8)7

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:25

Cindeeh schreef:
Esirene schreef:
Bij ons op de manege krijgen ze allemaal een automerk naam. Zitten best veel leuke tussen (Infiniti, Galaxy, Duster, Bugatti.. 2 broertjes Alfa en Romeo). Ik wacht nogsteeds op Ford :-)

Verder hoeven die lange ingewikkelde namen voor mij ook niet :p

Maar dan moet het wel een fjord zijn. Want Ford de Fjord, I mean, Come on!

Nee joh..!
Ford de mustang natuurlijk!
Wie wil er nou geen Ford mustang rijden? *\o/*

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:29

Ik vind sommige lange namen wel mooi, maar anderen dan weer niet.
Mijn paard heet eigenlijk Knockshan Sabih _O-
Maar hij komt uit Ierland dus het is een beetje te rechtvaardigen haha.
Ik heb besloten hem toch maar gewoon Shan te noemen :')

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:35

Ik heb gewoon een Gabber!
Wel een Jillian Joy als dochtr. Sorry

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:57

Tja, wat is ingewikkeld? Ik heb Poolse en Russische Arabieren gefokt, dus vond ik het leuk ze Poolse en Russische namen te geven. Niet lang, wel 'buut'nlaands'. En met een betekenis. Chmura (gmoera) bijvoorbeeld betekent 'wolk'. Dat paard had als enige aftekening een wolkvormige kol. Haar volle zus heet Cenny (tsjennie), en dat betekent kostbaar.

Later heb ik een paar kruising Tennessee Walkers gefokt, die heb ik namen gegeven zoals volgens de Walkers gebruikelijk, met verwijzing naar de ouders. Furry's Black Folly heet zo omdat haar moeder Furry heet, en haar vader Lad's Black Buster, Czorna's Royal Caprice heet zo omdat haar moeder Czorna heet en haar vader Buster's Fair Leroy (en dan kan je wel raden wie zijn vader is).

Is dat ingewikkeld? Valt wel mee. In het dagelijks gebruik heten ze uiteraard Folly en Caprice. Wat allebei 'geintje' betekent.

Ik heb Franse honden, mijn kennel heet 'des aimables diables' (van de lieve duiveltjes). Een van mijn eigen foksels heet dus Karlotte des aimables diables. Lotje, dus. Des aimables diables is gewoon de achternaam. Die gebruik je normaal ook niet als je iemand roept.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:02

Schuldig aan lange naammisbruik :)F

Op papier heet ze First Lady dat vondt ik niet mooi. Ik heb iets met muzieknamen (mijn katten heten Yazz, Funky en Blues) en wilde voor mijn paard ook een muziekstijl gebruiken maar moest wel bij First Lady passen. Daarom Indy een muziekstijl en als sportnaam heet ze nu: Indypendent First Lady
(Onafhankelijke eerste dame) en ja ook de misspelling in het correcte engels. Maar heb ik inderdaad express gedaan :P
Dus ik ben helemaal schuldig :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:17

Aha :)* Die naam was me al opgevallen juist vanwege die verkeerde spelling. Maar nu snap ik 'm.
(Ik ben er trouwens sowieso pas kortgeleden achter gekomen waar de naam Indy - voor het muziekgenre - vandaan komt)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:25

Hier loopt een Elmar's Pashtashe in de wei, vind ik al raar genoeg. Elmar's is stalnaam, dus dat telt niet helemaal mee. Eerst dacht ik nog dat het wellicht een Arabisch woord was aangezien het een AV is, maar het is gewoon naam van de vader (Ibn Estasha) en grootvader (Pash Vacan) door elkaar gehusseld. Mensen denken altijd dat hij Pistache heet :') of Bas (omdat ik lui ben aangelegd en hem dus eigenlijk altijd Pas noem). De fokkers hadden het volgens mij ook een beetje gehad met namen verzinnen, want zijn volle zusje van het jaar erop heet Elmar's Pashtasha. Super origineel :') .

Ik vind het persoonlijk ook vreselijk wanneer de naam van een paard bestaat uit een hele zin of een halve songtekst. Originele onjuiste spellingen voor het origineel zijn is ook niet zo mijn ding, dus geen Djefffriej ipv Jeffrey (even belachelijk mensenvoorbeeldje :') ). Spelen met letters zoals Qui Que Bou vind ik dan wel weer leuk.
Namen passend bij het land van oorsprong van het ras vind ik wel leuk, dan mag het tot zekere hoogte een tongenbreker zijn. Ben ook gek op namen uit de mythologie oid.

Op mijn oude werk (voornamelijk Shetten) hadden alle pony's mensennamen, was makkelijk voor de kinderen. Mijn favoriete pony heette Truus, geniaal want dat was ook echt een truus. Mijn andere pony is daar ook geboren, die is vernoemd naar de beste vriendin van de baas: Kirsten. Ik vond dat wel een stomme naam, want ik kende alleen maar stomme mensen Kirstens, maar ondertussen ben ik eraan gewend.
Stiekem heb ik die wel een belachelijke wedstrijdnaam gegeven omdat ik het wel hilarisch vond om dan vervolgens met zo'n ukje de baan in te komen. Heb het wel netjes Wels gehouden: Paith's Rhodd Kirsten was het dan.
Maar wat mij betreft zijn de beste namen niet langer dan 3 a 4 lettergrepen, 1 naam (excl. stalnaam) en is het gelijk duidelijk wat er staat.
Laatst bijgewerkt door mooney op 06-12-16 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:26

canisia schreef:
In arabieren land komen ook vaak aparte namen voor, vaak ook lang door afstammelingen/fokkers.

Mijne heet officieel: Ashraf al Shams :') Vast arabisch, Al shams is in elk geval zijn afstammeling.
Zo'n naam vind ik dan wel weer grappig op wedstrijden tussen alle Amerikaanse quarter namen.

Maar verder heet hij gewoon simpel Raff en is ook al omgedoopt tot Stef Stuntpiloot 8)7

Ashraf betekent edel in het Arabisch (mijn oude buurjongetje heet zo), maar Raff is wel een stoere afkorting, roepnaam.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:29

Ibbel schreef:
Aha :)* Die naam was me al opgevallen juist vanwege die verkeerde spelling. Maar nu snap ik 'm.
(Ik ben er trouwens sowieso pas kortgeleden achter gekomen waar de naam Indy - voor het muziekgenre - vandaan komt)

Ja haha dacht ik al indd. Ik las verkeerde spelling toen dacht ik ook echt van daar bedoelen ze indy vast mee :')
Maar het inderdaad express gedaan. Hou juist om lekker te spelen met namen.
Ik heb een cattery en de namen van de kittens zit allemaal wat achter.
Bijv. Mozarts 4th symphonie omdat hij als 4e is geboren. True colors omdat ze heel gekleurd is.
Simpley red. Hij is rood en is een bandnaam.
En dan een hele ingewikkelde:
Jazz 'n blues dit is een nummer van amy winehouse en dr moeder heet op papier amy maar ik noem haar jazz. Dus zitten er spelingkjes in daar hou ik juist van en vind ik leuk speels.

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:01

mairead schreef:
Namira542 schreef:

Hahah
Ze zijn vast in de war met Walonië (Franstalig België) of met het woord 'Walnoten' ofzo :')

Ja, zal dat het zijn :D

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:13

daffieduck83 schreef:
canisia schreef:

Ashraf betekent edel in het Arabisch (mijn oude buurjongetje heet zo), maar Raff is wel een stoere afkorting, roepnaam.

Ah wat grappig! Toen ik hem kocht had me moeder het wel opgezocht, maar was het alweer vergeten. Nog een keer gegoogled en Al Shams betekend iets met 'de zon'. Nuja het zonnetje in huis is hij wel en edel denkt hij dat hij is met zijn grote ego :')

Eerst vond ik Raff te kort en streng, dus noemde hem Raffi, maar inmiddels is hij die cuteness wel ontgroeid :=

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:53

tja.. Ik vrees dat mijn ruin met zijn naam "Patty's Sweet Masquerade" dan wel valt onder de categorie "lang en ingewikkeld". Toch is deze stamboek naam wel de naam waaronder ik hem start. Inderdaad als een gebaar/geste naar zijn fokster ( al haar pony's hebben overigens het voorvoegsel "Patty's" ). Verder is zijn stalnaam ook niet direct kort of gangbaar: Jou-Jou ( uitgesproken als Zjoe-Zjoe), maar die vond ik wel weer zo origineel dat ik hem aangehouden heb.

Mijn merrie heet voluit Rory Rapunzel, zal tzt ook onder deze naam gestart worden en is vernoemd naar de Rapunzel uit de recente tekenfilm. Fokster vond dat ze net zulke grote ogen had als de tekenfilm Rapunzel, vandaar dat ze deze naam heeft ( haar halfbroer heet overigens Rory Maximus, naar het paard uit deze tekenfilm). Rory is daarbij de stalnaam van de fokker. In het dagelijks leven noem ik haar Punzel of Punz. Kort en makkelijk genoeg dacht ik, en ook niet direct heel erg doorsnee.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:08

En dat vraag je terwijl je een IJslander hebt :D Hihi, dat vind ik best een beetje grappig _O-
De gemiddelde ijslandernaam is niet bepaald voor de poes. De mijne heet nog 'gewoon' Fengur. En dan wordt het al gauw allemaal ingewikkelder.
Alhoewel ze volgens IJslandse begrippen waarschijnlijk allemaal gangbare namen hebben. Alleen voor ons is het soms erg ingewikkeld.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:16

euhmm... reageer je op mij?
Want ik vrees dat mijn ijslanders dan geen ijslanders zijn, maar volbloed Connemara's!