Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:11

HuppeltjeZ schreef:
@EdkingEnzo: wauw wat heb je een mooi paard, spreekt me erg aan!

Dank je wel <3 Ik vind m zelf natuurlijk ook geweldig. :D

Ik heb hem nu 2 keer gepoetst en voetjes opgetild :') Hij is nu 3 weken uit de opfok en staan een weekje op hun nieuwe plek samen. Afgelopen donderdag ben ik geopereerd dus kan eventjes niet zo veel doen. Als het weer wat beter gaat, ga ik hem wat meer in de hand nemen. Wat meer poetsen, voetjes oefenen, keertje wandelen enz.

Vraagje vanaf mijn kant, hoe lang hebben jullie je jonkie al? Vanaf veulen/paar maanden oud of pas gekocht en met wat voor doel?

Ik heb Enzo gekocht als bijna 6 maand oud veulentje :) Ik vind het zelf zo gaaf om je paard helemaal te zien opgroeien/uitgroeien en elkaar te leren kennen.

Afbeelding

Eerste dag bij mij <3
Afbeelding

eline1991

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:21

Coosje is pas iets meer dan een maand hier. Het doel met mijn dame is vooral lekker recreatief rijden. Mocht ze er klaar voor zijn wil ik misschien ooit eens wat wedstrijdjes proberen, zowel dressuur als wat andere takken..

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:22

bobje26 schreef:
Wat een leuke nieuwe paarden allemaal!

Voor de mensen met een 2,5 jarige (of 2,7/8/9 jaar) - wat doen jullie op het moment?
Zijn jullie al aan het longeren? Hoofdstel?

Die van mij (2,9) kan aan de hand grondwerk (naar achter, opzij, maar ook: in de hoepel staan en ze heeft over een zeil gelopen en een yogabal op de rug gehad). Ze kan ook over balkes lopen en aan de hand slalommen om pionnen heen. Ze is (nog) niet gelongeerd maar is al wel eens in de roundpen gelopen. Daar had ze erg snel door dat "drrrraf" betekende dat ze moest draven en "hooooo" dat ze langzamer moest/moest stappen (dat ging echt met een BAM-overgang :') ), maar dit heb ik één keer gedaan. Hoofdstel moet ik nog voor haar aanschaffen, zadel heeft ze nog niet opgehad - wel een zadeldekje en een yogabal dus ( :') ). Verder is ze erg rustig rondom landbouwvoertuigen omdat ze eerder op een stal stond waar deze regelmatig vlak langs haar moesten als we wandelden op het terrein.

Verder kan ze natuurlijk de standaard-dingen: mee-wandelen, vaststaan, voetje geven, braaf bij de smid, overal geborsteld worden (ze verzet haar been ook niet als ik bijvoorbeeld haar linkerachterbeen van boven tot onder aanraak terwijl ik aan de rechterkant sta), en ik kan "gekke" dingen doen als rondjes rond haar springen of mijn handen over haar rug "hangen" naar de andere kant zonder dat ze dat eng of gek vindt. Ze is ook al eens gewassen en spuitbussen kent ze ook (ze vindt het niet leuk, maar ook niet eng). Binnenkort ga ik een kerstboom van haar maken. :+

Kortom: het "serieuze" werk heb ik geen haast mee, maar ik wil graag dat ze leert dat het niet eng of gek is om nieuwe dingen te doen. :j Ze is heel slim en niet snel onder de indruk, dat scheelt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:36

Floor, wat een dropje als veulentje <3 Lijkt me heel bijzonder om ze van kleins af aan helemaal zelf op te leiden :D

Lumkea, wat een mooie merrie. Lekker barok type! Ik had gehoopt dat de mijne ook nog wat zou uitzwaren maar die blijft gewoon heel fijn :P

Ik ben trouwens 28 en het beleren deed ik samen met een vriendin. Helaas is ze verhuisd en ik heb nog niet iemand gevonden die haar kan vervangen. Ook heeft Indy intussen een peesblessure gehad en ik een voet operatie (en nog altijd niet goed dus ik moet wellicht nog een keer onder het mes) dus we kunnen niet eens harder dan stappen. Longeren kent ze wel, maar ze heeft wel eens idiote acties en dat risico durf ik nu echt niet te nemen met die pees die pas nét weer goed is.

We hebben afgelopen maanden héél veel gewandeld en een start gemaakt met werken aan de hand, maar in de rijbak bouwt ze zoveel spanning op en dat kan ik niet goed handelen. Ik weet ook gewoon niet hoe ik dat op moet lossen.

Ze kent wel al het zadel, hoofdstel (sidepull), dekjes, beenbeschermers. Als afwisseling doe ik wel wat schriktraining-achtige dingen tussendoor en dat doet ze ook wel goed :j

Verder heeft ze véél last van haar hengstigheid en ik wil dat eerst verder laten onderzoeken voordat ik er mee verder ga.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:57

bobje26 schreef:

Voor de mensen met een 2,5 jarige (of 2,7/8/9 jaar) - wat doen jullie op het moment?

Ik doe nu 1 tot 3 keer in de week iets met hem variërend van longeren max 15 minuten, rechtrichten, hanteren, tutten, nieuwe dingen kennis laten maken, wandelen...

Ik doe altijd max 30 uurtje iets en dan ook niet constant. Bijvoorbeeld bij het rechtrichten is 5 minuten iets doen en dan ff niks en dan als hij weer concentratie heeft weer door.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:00

@EdkingEnzo: dat koppie <3

Huppel is bij mij sinds dat hij 2 weken was en officieel van mij sinds dat hij 5 maanden was. Als veulen hebben we (de mensen waar ik pensionpaarden had en ik woonde daar toen in een studiotje, dus had de paarden in mijn tuin!) hem en zijn mama die zwaar verwaarloosd was, opgevangen. Voor degene die willen kan ik privé wel een foto doorsturen om te laten zien dat ze wel degelijk door het oog van de naald zijn gekropen. De moeder maakte geen melk meer aan dus heb Huppel een tijd met de papfles opgevoed, tot ze eindelijk weer melk gaf!

AfbeeldingAfbeelding

Aan de ene kant vind ik het enorm poedersuiker dat hij voor een deel is opgevoed met de papfles omdat ik toch de indruk heb dat dit heeft geknoeid met zijn immuunsysteem (krijgt elke winter zijn 'klop' waardoor die een week wat ziekjes is) en van hem een laatbloeier heeft gemaakt. Langs de andere kant ben ik er enorm dankbaar voor want het heeft een band geschept die denkt ik niet veelvoorkomend is. Daarbuiten heb ik er ook totaal geen probleem mee dat ik wat langer heb moeten wachten om hem te beleren onder het zadel, want al het grondwerk heeft ook nog eens bijgedragen tot die band :)

Afbeelding Afbeelding

Sorry voor de fotospam, maar ik ben gewoon zo enorm trots :o

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:02

kitobeer schreef:
Hij komt van de aalter breeding farm in Belgie.
Skyfall du lys.

Ah oke, nee ik had ook een connemara kruisling die ongeveer zo is opgegroeid als jij beschreef, vandaar ;)

Leuke pony, ben fan van het ras :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:04

In mei 2017 word onze nrps d pony dame 3.ik zal ze dan langzaam aan beleren voor de wagen,kan ze zo sterker worden zonder de rug al te belasten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:06

Die van ons kan mee aan de fiets.verder gewoon wat wandelen poetsen.is goed trailer mak,ook super verkeersmak

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:06

Wat een geweldige foto's Huppeltje! <3 <3
En jeetje wat een verhaal.. Maar ook erg bijzonder :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:08

Afbeelding

Gabber ook al gekocht met 4 maanden. Met 6 maanden opgehaald en hij beheerst nu alles op het rijden na. Dit doen wij 2 a 3 x per week op een leuke speelse manier.

Hij vindt het heerlijk om iets te doen. Volgende week wordt hij geschoren omdat hij vreselijk veel jeuk in zijn vacht heeft en mok op alle 4 zijn benen. Als hij 3 is rijd ik hem zelf licht aan en gebruik hem als boshobbel paard dat verder 24/7 buiten staat. Hij is namelijk 400% verkeersmak. Pas met 4 jaar gaan we echt aan het werk. Hij gaat nu veel mee op wandeling en loopt ook naast de fiets. Stemmcommando's stap draf en galop zijn ook naast de fiets bevestigd.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:10

Ja ik ben ook fan :) ik heb er 2 .

Mijn oudje van 16 is op pensioen gezet dit jaar vanwege ouderdoms kwaaltjes. Dus we gingen opzoek naar een opvolger. Bleek dat jonkie de beste kuur was om oldie weer fit en gezond te krijgen is. *\o/*
Dus nu heb ik er 2 om me mee bezig te houden want oldie doet dus ook nog mee in de running.

Afgelopen zondag ben ik voor het eerst aan de hand naar buiten geweest. Ik vond het super spannend.
Ik heb een trauma overgehouden aan aan de hand buitenlopen . Maar hij is super sensibel maar wel beheerst. Heel anders dan oldie. Dat is een tank die denkt nog een beetje doorduwen en dan is de weg vrij.
Ik heb voor 2016 nog 1 doel te behalen en dat is de hoeven bekappen. En dan hebben we op 3 maanden tijd al hel wat gedaan.
Zoals fysiek aanraken, halen uit de wei, deken opleggen , halster aan/ uit doen. klein stukje grondwerk en poetsen. Meer als genoeg vind ik voor nu.

Vraagje voor de -3 jarigen zijn die van jullie nog overbouwd ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:25

Leuk om te lezen wat jullie doen! Geeft weer een beetje inspiratie.

Die van mij is zeker 4/6 cm overbouwd, en heel lelijk op het moment. :')

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:38

Zo overbouwd als wat en schoft nu 1,67 dus het beangstigd me altijd.

Ik heb altijd gezegd ik neem never never nooit een grote vos met 4 witte benen en een brede witte bles!!

Wat heb ik staan

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:40

Afbeelding
Afbeelding
Mijne momenteel ook zo lelijk als wat

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:46

Wat veel aanmeldingen!

Mijn 2.6 jarige doet nu niks, af en toe poetsen. We hebben hem gekocht als 1 jarige, dus hebben hem nu 1.5 jaar.

Qua eten krijg hij 2x daags luzerne met 1/2muesli en 1/2 basisbrok, en 4x daags flinke portie hooi.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:32

Inizio is niet overbouwd wel is hij duidelijk aan het uitzwaren en wisselt hij van schraal naar vol naar schraal per week

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:03

bobje26 schreef:

Voor de mensen met een 2,5 jarige (of 2,7/8/9 jaar) - wat doen julliee op het moment?

Zine eet en eet en eet.. Y)(^)
Verder niks. Ik heb wel eens schriktraining met hem gedaan en dat ging heel makkelijk.
Paar keer mee genomen naar de bak, ook geen probleem. Hij vond het de eerste keer spannend, maar geen gek gedrag.
Verder borstel ik hem af en toe.

kitobeer schreef:
Vraagje voor de -3 jarigen zijn die van jullie nog overbouwd ?

Valt mee,ik zie het niet zo. Maar als veulen zag ik het ook nooit en als ik nu foto's terug zie van toen..oei oei :=

Ik ken Zine vanaf zijn geboortedag en heb hem van mijn man gekregen toen hij 4 maanden oud was.
Hier was hij een paar dagen oud Afbeelding

Zo zag hij eruit toen ik hem kreeg, hij leek van badstof _O-

Afbeelding

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:07

Bontesok, dat je hem niet ópgegeten hebt toen die een paar dagen oud was!
Wat een dingetje <3

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:16

Ik volg de opleiding sportmassage voor paarden en ben dus toch een beetje voorzichtig met de belasting . Dus echt veel longeerwerk of grondwerk op de volte in alle gangen ik ben er nog niet scheutig op. Ik wil wel het handwerk gaan opstarten om hem soepel te maken . Maar ik heb al gemerkt dat hij best soepel is en niet. Heel extreem op 1 kant op valt.

Hebben jullie daar al iets aan kunnen merken ?

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:57

Ben ik met je eens kitobeer, daarom doe ik ook nauwelijks wat met haar. Laatst wel wat wijken voor druk gevraagd en toen viel me wel op dat ze de ene kant makkelijker overstapt dan de andere kant op.

Verder moet die van mij geen brok.. Ik wilde vitalbix bij voeren. Is alleen vitamine en mineralen brok. Vind ik genoeg voor een jonkie wat nog niet werkt maar madame vreet t niet.. laatst al gemengd met wat luzerne maar dan laat ze de brok gewoon uit haar mond vallen. Jullie nog tips?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:59

eline1991 schreef:
Ben ik met je eens kitobeer, daarom doe ik ook nauwelijks wat met haar. Laatst wel wat wijken voor druk gevraagd en toen viel me wel op dat ze de ene kant makkelijker overstapt dan de andere kant op.

Verder moet die van mij geen brok.. Ik wilde vitalbix bij voeren. Is alleen vitamine en mineralen brok. Vind ik genoeg voor een jonkie wat nog niet werkt maar madame vreet t niet.. laatst al gemengd met wat luzerne maar dan laat ze de brok gewoon uit haar mond vallen. Jullie nog tips?

Ik maak wel is een mixje met muesli, lijnzaadkorreltjes en lijnzaad olie. En daar bij 1 flinke hand luzerne. Dan blijft het een beetje aan elkaar plakken :D Vinden ze heerlijk!

Hebben jullie jonkies ook een speelmaatje?

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de vele foto's maar kan het niet laten :=

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:12

Akires1 schreef:
Bontesok, dat je hem niet ópgegeten hebt toen die een paar dagen oud was!
Wat een dingetje <3

Ja he, hij was zó schattig! <3 Je snapt vast waarom ik vanaf dag één verliefd was! (En ik heb al héél wat veulens gezien in de laatste 11 jaar)

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:20

mijne heeft op dit moment een shetlander als weide maatje ze staan zelfs samen in een grote stal wat supe gaat beide erg sociaal

Afbeelding

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:28

Mijne is vandaag precies 2,5 jr. ga ook vanaf volgend jaar beginnen. Eerst eens lekker longeren en eind zomer wil ik de eerste x erop gaan.
Afbeelding