Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
8nnemiek schreef:Het lijkt me lastig om per pony iets kenmerkends erover te schrijven, dus ik zou idd één advertentie maken waarin je mensen uitnodigt om te komen kijken en op locatie een of meerdere pony's uit te zoeken.
Sizzle schreef:Als het elke keer weer zulke issues oplevert: haal toch gewoon alle hengsten eruit. Dat nep natuur komt zolangzamerhand echt mijn neus uit.
Gewoon een gericht fokprogramna opzetten met goede rastypische dieren en de rest gewoon kastreren.
Als je onder het mom natuur maar wil blijven doorproduceren dan produceer je vroeger of later altijd voor de vleesindustrie. Nu heb ik zelf niets tegen paard op mijn bord. Maar als je daar wel problemen mee hebt dan moet je voorkomen dat het zo ver komt.
Solleke_Noah schreef:josien_m_ schreef:En hoe komt het dan met het gevaar op hoefbevangenheid voor de niet drachtige en zogende merries?
Als je ergens ingrijpt, krijg je op andere fronten weer problemen.
Eén van de zaken die 'k zeker zal navragen, wat de beweegredenen zijn om te blijven fokken
Zoolgangster schreef:Avalon87 schreef:Hoewel ik niet per definitie een tegenstander ben van slachten, wil ik me hier toch even in mengen. Wat maakt een konik minder geschikt als werkpaard dan een ander ras? Ik heb 2 jonge konik hengsten gehad. Beide erg vriendelijke en fijne dieren. Eentje heb ik nog steeds, heb nog nooit zo een heerlijk nieuwsgierig en meewerkend paard gehad. ( was eigenlijk ook bestemd voor de slacht) met een goede opvoeding heb je een heel fijn paard aan een konik. Ze zijn slim, sterk en kerngezond. Ze zijn gefokt op soberheid en gezondheid en hebben veel gezondheids problemen niet die je in andere rassen ziet. Dus waarom zouden deze koniks geen kans moeten krijgen op een goed tehuis? Omdat ze wellicht niet goed terecht kunnen komen? Dat geldt voor ieder ander paard net zo goed. Wel is het aan te raden om de niet voor een prikkie weg te geven om koopjesjagers buiten de deur te houden.
Als ik er de plek voor had,zou ik er zeker nog eentje bij willen. Voor mij geen ander ras dan de konik! [ [url=m/BAMktc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een konik is gewoon een kruising fjord/IJslander/Poolse landbouwhit dat puur op uiterlijk is gefokt (op tarpan-kleur) en is 100% gedomesticeerd. Kan dus net zo goed tam gemaakt worden als een IJslander, fjord, New Forestpony, Exmoor(dat is pas ècht een oerpony), Dartmoor of wat voor paardje of pony dan ook.
Geen wonder dus dat er prima (kinder)rijpony's van te maken zijn. Voor mij is de Konik gewoon een tam dier dat in een wat ruimer gebied dan een postzegelweilandje wordt gehouden, net als al die duurgefokte jaarlingen in de Eiffelopfok.