Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 11:55

In de drafsport: Het feit dat mijn stamboek alle grote wedstrijden organiseert voor 3 jarige paarden. Denk dat dat voor alle stamboeken geld: Dat dat soort grote momenten verschoven moeten worden.

Denk dat dat een hele grote stap voorwaarts zou zijn voor het paardenwelzijn in NL?

Bij ons is zweepgebruik op sommige wedstrijden helemaal verboden, op andere wedstrijden een boete voor overmatig gebruik. Deze boete mag hoger.

Grotere straffen nog op het gebruik van doping.

Overigens is het 'grappige' , dat bovenstaande allemaal niet op mij van toepassing is, ik doe bovenstaande allemaal niet :)

bruintje123

Re: Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:01

Ruitje. Daarom durf je er ook voorstander van te zijn.

Zo weet ik bijvoorbeeld ook dat ik de neusriem niet aansnoer.
Zo mag er van mij gerust controle op komen en elk die aangesnoerd de ring in komt direct voor de hele dag uitsluiten.
Dan is dat aangesnoer binnen twee maanden verleden tijd.
Maak er een maatmeter voor die bij elke ruitersport zaak te koop komt die schuin toe loopt. Zet er kleur op. Groen is prima. Kom je in het rood weet je dat je fout zit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:17

Zolang het ok is in Nederland om een paard 24/7 in een stal die niet uitgemest word op te sluiten denk ik dat er nog meer dan genoeg te verbeteren valt op welzijnsvlak.

Scheren lijkt mij overigens ook bijzonder onprettig als ze de kou in worden gezet, gevalletje dikke winterjas en korte broek. Maar of dat ook zo is weet ik natuurlijk niet dus daar oordeel ik maar niet te veel over.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:46

NikkiDeKerf schreef:
riegje schreef:
Beest komt aanrennen zodra ik de koets uit de schuur haal? voor mij meetbaar genoeg.

En je weet zeker dat hij daarom voor een wagen lopen het leukste ter wereld vindt? Niet de aandacht, het samenzijn, wellicht voedsel, benen strekken, een andere omgeving, of alle andere factoren? Knap, paardenfluisteren 2.0...

Nou, dan heb jij nog nooit een paard meegemaakt dat de balen had van zijn werk...
Die komt níet aanrennen als je een zadel of koets tevoorschijn haalt, en is bijna niet uit de wei te halen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:53

Ik snap jouw punt Ruitje.
Tijdens het kijken naar de Os heb ik het ook in de groep gegooid bij mijn zus en vriendin.
Ik sta er ook niet van te kijken dat er over 50 jaar niet meer op een paard geklommen wordt. Dat je met schaamrood op je kaken zit te kijken naar een documentaire over paardrijden in 2016, dat veel paarden 23 uur op stal stonden en dat ze twee keer per dag een plukje hooi kregen, dat in sommige stallen sociaal contact tussen paarden niet mogelijk was, dat mensen op een twee jarig paard gingen zitten, lees kerel van 90 kilo met een westernzadel van 20 kilo en de lijst kan veel langer gemaakt worden.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:35

Ik denk inderdaad ook dat er niet genoeg gelegenheid is om alle paarden in Nederland 24/7 buiten te hebben staan met genoeg plek, schuilmogelijkheden en vriendjes zonder dat er straks 50 paarden op een postzegel staan.

Volgens mij zijn sommige paarden tegenwoord ook veel te hoog in het bloed gefokt om lekker ontspannen 24 uur in een weitje te staan. Sportpaarden worden gefokt om te werken volgens mij (correct me if i'm wrong).
Ik ken een paard, waarvan 2 nakomelingen niet in welke wei dan ook te houden zijn. Beide nakomeling al vanaf veulen sprongen uit de wei, tussen de draden door, zelfs dwars door hout heen toen ze ouder werden. Ja meer stroom, hogere draden, houten omheining, grotere wei, paard was niet binnen te houden. Meerdere stallen, andere koppels, grote groepen, kleinere groepen, overal hetzelfde verhaal. Hoe ver moet je gaan om zo'n paard te dwingen om buiten te staan? Als een paard meerdere keren dwars door een houten omheining gaat met een flinke klap stroom, dan is dat toch een hele duidelijke boodschap?! Wie ben jij dan als eigenaar of overheid om te zeggen je MOET en ZAL 24 uur buiten staan?!

Daarnaast ken ik ook iemand die inderdaad haar paard dwingt om buiten te staan. Persoonlijk vind ik het geen prettig gezicht dat het paard zijn benen uit zijn lijf rent uren lang, keihard op zijn bek gaat in de wei omdat hij zo paniekerig is, schuim onder zijn dekens heeft staan na uren de wei afbreken. Ik vraag me dan echt af waar het mis gaat bij die eigenaar. Ze heeft geluk dat het paard respect heeft voor de omheining en er daarom in blijft, maar dat is volgens mij ook echt de enige reden dat hij er in blijft. Paard heeft altijd 24/7 buiten gestaan, dus het heeft niks met gewenning te maken. Wellicht iets akeligs gebeurt ik heb geen idee? Maar nogmaals, moet je zo'n paard dwingen? Eentje die duidelijk in paniek, en absoluut niet op zijn plek is? Puur omdat we anders egoïst genoemd worden als we het paard naar binnen halen, waar hij zich dus wel op zijn gemak voelt?

En inderdaad, gaan we paarden(sport) verbieden dan vind ik dat we alle andere huisdieren dan ook maar moeten redden van hun 'leed'. Want mijn honden lopen vast ook liever hele dagen los in het bos om bijvoorbeeld te jagen op konijn, dan dat ze hier thuis op een warm kleedje liggen het merendeel van de dag. Geen enkel dier dat gehouden wordt voor mensen, leeft zoals het van origine zou moeten/willen leven. Ook al weet ik zeker dat mijn honden geen week overleven als ik ze los zou laten in het bos :Y).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:51

Ik denk niet dat 24/7 perse moet. Ik begrijp eigenlijk ook nooit waarom dat aangehaald wordt?
Er zit heel veel uur tussen 24/7 buiten en 24/7 op stal.
Maar 8 uur per dag samen met een ander is toch wel een mooi streven.
De verhalen mijn paard kan niet bij een ander, wil na 1 uur alweer naar binnen zijn 99 van de 100 keer zo gecreëerd.
Ik loop ondertussen heel wat jaartjes mee in de paarden, ook de sport.
En ja de wei moest ik ook voor mijn eigen paard verhogen. Niet omdat hij naar binnen wilde, nee hij gaat neuzen in de andere groepen paarden. Kijken of daar nog lol te trappen valt :+

Ja ik ken ook paarden die na een uur binnen wilde. Want dat waren ze immers zo gewend.
En echt geen 1 uitzondering gezien die het na een seizoen nog wilde. Zeg maar gerust binnen 2 weken.
Wel was er altijd gras en werd er gekeken in welke groep het paard hoorde zodat het zich prettig voelde.

Dat waren sportpaarden, hoog in het bloed op een handel/springstal waar de eigenaar niet zo mietjes achtig deed met een keer een bijtwondje. Alles ging naar buiten, de (jonge) paarden van 5000 gulden, de paarden van 125.000 gulden (later euro's)
Zijn beredenering was, een keer een foute sprong en ze hebben meer schade dan dat ze hier in de wei oplopen.

Die paarden werden meestal ook geschoren en met de juiste dekens geen probleem om ze dan buiten te hebben.

Wel kost het inspanning.Zorgen dat de weides afgemaakt zijn met voldoende stroom en zo nodig hoog genoeg.
Zorgen dat er droog weiland, paddock is.
Dekens wisselen zo nodig.

Er is niets zo makkelijk om een paard 24/7 buiten te knikkeren en er niet meer naar te kijken want modder hoort erbij.
Of het andere uiterste, hij zegt niet dat hij 24/7 op stal rot vind.
Oke elke winter moet ik vechten met rijden omdat hij zoveel energie heeft, maar dat ligt daar niet aan hoor, hij is gewoon heet. Zo zijn ze gefokt tegenwoordig.

Wat betreft honden.
3 keer per dag een rondje van 10 minuten zoals bij veel mensen gebeurt met slecht weer zou van mij ook aangepakt mogen worden. Hoe geen idee. Maar die mensen kan ik geen hondenliefhebber noemen.

Wij zijn zelf dan pas aan honden, ja meervoud, begonnen toen ik niet meer fulltime werkte.
Zodat ze veel uitdaging kunnen krijgen.

Nu lopen ze hier op een groot eigen erf los.
Met ook bomen en struiken waar ze op konijnen jacht gaan enz.
Dat is wel heel ideaal.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:55

ik snap niets van al die mensen die zich druk maken om:' wie ben ik om een dier toe te eigenen'.
wat wil je dan, je paard lekker in het wild? Waar ze kapot gaan aam het domste iets omdat er geen medische zorg is? Waar zeker 30%van de veulens dood gaat aan simpele dingen..
waar ze kapot gaan van de honger als er een slecht jaar is.
jaa, ik denk zeker dat dat genieten is..
Waarom denk je dat wij niet meer in ons berenvel rondrennen en in een grot wonen, waarom laten wij ons regeren door politiek, bazen e.d. Waarom zitten wij soms uren per dag achter de computer, werken onregelmatige diensten etc. Dat is ook niet natuurlijk. .maar we gaan nu eenmaal liever niet meer dood aan difterie omdat onze natuur eist dat we in het bos zitten in een hutje..

Dat we dat doen heeft maar 1 reden, en dat is dat we liever voor gemak en veiligheid kiezen. En ik denk dat mijn paard dat nog beter voor mekaar heeft dan ik.
vier uurtjes per week werken, in ruil voor een leventje in de kudde, altijd buiten, zadelmakers, osteopaten en fysio: alles in ruil voor een uurtje werken per dag..

Ik ben 100% voorstanden van betere regels en vooral bewustwording, maar imo is dat 'paardje in het wild' idee heerlijk overdreven.
En als we nu ruimte op de wereld overhadden...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:00

@Gekvanfleur: dan kun je je dus afvragen of paarden nog wel bestaansrecht hebben in deze wereld... En dat jouw paard het in jouw ogen goed voor elkaar heeft wil niet zeggen dat dat zo is, en dat dat voor alle paarden geldt..

Dat is dus niet wat ik vind, maar een manier van redeneren waardoor er wellicht ooit voor gekozen kan worden om paardenhouderij zoals het nu is, te verbieden. Net als circusdieren, dierentuinen etc..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:06

KoudbloedKim schreef:
Oorhaar ben ik op zich niet tegen, maar tastharen hebben ze in mijn ogen echt wel nodig voor bijvoorbeeld te voelen hoe dicht ze bij de grond/voer/voorwerp zitten.
Plus dat ze via tastharen veel meer voelen.
Ik denk alleen inderdaad dat dit misschien iets te 'kleins' is (bij gebrek aan beter woord) om als eerste aan te pakken.
Zelf zou ik dan graag zien dat paarden minimaal 8 uur per dag buiten komen, in wei/paddock/bak waarin ze dan ook daadwerkelijk even lekker kunnen rennen als ze dat willen.

Jij bent er niet op tegen dat oorhaar wordt uitgeschoren????

Dan bedoel jij denk ik: oor dichtklappen en alles wat dan uitsteekt afscheren. Maar bij hoe veel paarden wordt niet IN het oor de haren weggehaald. En die paarden moeten dan zo'n achterlijk vliegenmutsje op want ze kunnen zelf de insecten niet meer uit hun oren houden.

In Duitsland is dat al verboden. Waarom in Nederland ook niet? Het lijkt mij toch niet zo moeilijk om voor elkaar te krijgen.

Wat ik persoonlijk een goede regel zou vinden is dat er VEEL strengere controles komen op combinaties van medicijnen en aanverwanten in de paarden proppen. Niet meer ontwormen en inenten op de zelfde dag of vlak na elkaar, geen troep met heftige bijwerkingen meer voor paarden die bij voorbeeld snel hoefbevangen zijn. Dat soort dingen. Als ik zie hoe gemakkelijk veeartsen maar wat voorschrijven en dat dan vergelijk met de waarschuwingen tegen dit soort praktijken die in de gemiddelde apotheek hangen vind ik het verschil nogal schokkend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:13

Koper schreef:
Als ik zie hoe gemakkelijk veeartsen maar wat voorschrijven en dat dan vergelijk met de waarschuwingen tegen dit soort praktijken die in de gemiddelde apotheek hangen vind ik het verschil nogal schokkend.

Nou ja, de tegenhanger is 'als ik zie hoe er getrut wordt met bijv geen of te weinig wormenkuren en paarden daardoor bijna aan een wormbesmetting bezwijken vind ik dat nogal schokkend'..

Of paarden die geen antibiotica mogen want verminderde weerstand en lichaamsvreemde stoffen en weet ik veel allemaal maar vervolgens wel half kreupel op buitenrit mogen denk ik ook 'halve tamme''.. maar ja, dat is ook allemaal zo moeilijk aan regels te binden denk ik..?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:16

@Bruintje 123; het gaat me niet om de prijs van het paard, dat hoort niet samen te hangen met wel of geen recht op vrije beweging natuurlijk. En kans op blessure tijdens training of zelfs in stal is inderdaad minimaal net zo hoog als op de wei. Misschien wel hoger als je kijkt naar stalgebreken en de gevolgen daarvan.
Maar nogmaals het desbetreffende paard is niet te dwingen, ook niet met omheining van 2,5 meter want dan gaat ze er dwars doorheen. En dat waren geen banketstaaf takjes, sterker nog het is de omheining waar de hengst van stal dus wel netjes achter blijft staan. Je kan bouwen met dat paard wat je wil, kan ze niet over of onder dan maar er doorheen. Hoe los je dat op? Aan de andere kant gaan staan met een zweepje en terug de wei in meppen? Overigens is het gedrag heel natuurlijk, als zij om wat voor een reden dan ook vindt dat zij moet vluchten, dan is het heel natuurlijk gedrag dat een hek/draad/bouwwerk haar niet tegen houdt. Maargoed, geen zorgen ook dit paard komt buiten, maar geen 10 uur aaneengesloten.

Dat andere paard had zoals ik al zei NIKS met gewenning te maken. Heeft altijd 24/7 buiten gestaan. Dus is niet anders gewend. Ik denk dat hij zijn been een keer gaat breken of zijn hart stopt er gewoon mee omdat hij zo in paniek is. Tsja is vast veel prettiger voor hem dan ook even tot rust komen in stal zo nu en dan.

Maargoed dit zijn geen doorgaans gevallen maar wel uitzonderlijke gevallen die niet oud gaan worden als het allemaal volgens algemene regels moet..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:18

Whoa Cer, ik heb het alleen over het aan banden leggen van verkeerde praktijken. Ik zeg niet dat je je paard niet moet behandelen wanneer 'ie wat mankeert. Ik zeg alleen dat er vaak te weinig gekeken wordt naar hoe medicijnen elkaar beïnvloeden, en dat we ons beter bewust moeten worden van de wat minder gewenste effecten ervan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:21

Koper schreef:
Whoa Cer, ik heb het alleen over het aan banden leggen van verkeerde praktijken. Ik zeg niet dat je je paard niet moet behandelen wanneer 'ie wat mankeert. Ik zeg alleen dat er vaak te weinig gekeken wordt naar hoe medicijnen elkaar beïnvloeden, en dat we ons beter bewust moeten worden van de wat minder gewenste effecten ervan.

Whoa Koper :')
Ik zeg er ook verder niks van, ik geef alleen aan dat er voor iedere A een B is, of een munt met keerzijde, of grijs in zwart-wit enzovoorts... dus dat het allemaal zo lastig te meten en in te regelen is...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:24

Lauraa90 schreef:
@Bruintje 123; het gaat me niet om de prijs van het paard, dat hoort niet samen te hangen met wel of geen recht op vrije beweging natuurlijk. En kans op blessure tijdens training of zelfs in stal is inderdaad minimaal net zo hoog als op de wei. Misschien wel hoger als je kijkt naar stalgebreken en de gevolgen daarvan.
Maar nogmaals het desbetreffende paard is niet te dwingen, ook niet met omheining van 2,5 meter want dan gaat ze er dwars doorheen. En dat waren geen banketstaaf takjes, sterker nog het is de omheining waar de hengst van stal dus wel netjes achter blijft staan. Je kan bouwen met dat paard wat je wil, kan ze niet over of onder dan maar er doorheen. Hoe los je dat op? Aan de andere kant gaan staan met een zweepje en terug de wei in meppen? Overigens is het gedrag heel natuurlijk, als zij om wat voor een reden dan ook vindt dat zij moet vluchten, dan is het heel natuurlijk gedrag dat een hek/draad/bouwwerk haar niet tegen houdt. Maargoed, geen zorgen ook dit paard komt buiten, maar geen 10 uur aaneengesloten.

Dat andere paard had zoals ik al zei NIKS met gewenning te maken. Heeft altijd 24/7 buiten gestaan. Dus is niet anders gewend. Ik denk dat hij zijn been een keer gaat breken of zijn hart stopt er gewoon mee omdat hij zo in paniek is. Tsja is vast veel prettiger voor hem dan ook even tot rust komen in stal zo nu en dan.

Maargoed dit zijn geen doorgaans gevallen maar wel uitzonderlijke gevallen die niet oud gaan worden als het allemaal volgens algemene regels moet..

Waarom moet een paard vluchten in de wei?
De oorzaak zoeken is de oplossing.
Nee niet terug meppen de wei in.
Ik heb ook paarden door draden zien vliegen.
Maar daar zat altijd een oorzaak aan vast. En de oplossing was niet ophokken.
De oorzaak was alleen staan, niet bij de kudde horen, kale wei, geen stroom, enz enz.

Bij het 24/7 buiten paard die zal echt niet al vanaf veulen af aan 24 uur per dag rennen.
Ook daar wat is er wel veranderd dat hij dat ging doen.
Want als hij altijd 24/7 al buiten staat weet hij niet eens wat een stal is, dat is toch ook echt weer aangeleerd door de mens. En een paard is van nature niet als wij holbewoners die een stal als veilig ziet als hij dat niet kent.

Oplossingen denken, niet in beperkingen.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:32

omdat het zich niet veilig voelt op de wei?
Slecht zicht? Zwakste van de kudde? Ik noem maar wat hoor. Doet het bij de merries, bij de ruinen, gemengde kudde, alleen, met 1 maatje, met 2 maatjes, ga zo maar door tot een kudde van 30. Gras in overvloed en wei zo groot dat je de kudde niet eens kan zien als je zelf bij het hek stond. Elke mogelijke oorzaak onderzocht, niemand die het weet. Ophokken is geen oplossing maar paard in paniek over een 80 km weg zien scheuren is ook zeker geen oplossing. En de 80 km weg was ruim 4 km van de wei af, met daar tussen nog minimaal 5 x hekken/draden/sloten/struiken dus natuurlijke en onnatuurlijke weide afrasteringen. En dit niet eenmalig.

Andere paard heeft het zeker niet altijd gedaan. Zij maakt zich er niet druk om waarom nu wel en kijkt vrolijk toe tot hij zichzelf een keer dood loopt. Ik vind dat ook geen oplossig :') . Maargoed het gaat nu wel heel ver offtopic. Ik vind iniedergeval dat je niet alles over 1 kam kan scheren en met beide extremen (24/7 binnen of 24/7 buiten zo natuurlijk mogelijk alles) ben ik het niet eens. Per paard met de best mogelijke oplossing komen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:51

gekvanfleur schreef:
ik snap niets van al die mensen die zich druk maken om:' wie ben ik om een dier toe te eigenen'.
wat wil je dan, je paard lekker in het wild? Waar ze kapot gaan aam het domste iets omdat er geen medische zorg is? Waar zeker 30%van de veulens dood gaat aan simpele dingen..
waar ze kapot gaan van de honger als er een slecht jaar is.
jaa, ik denk zeker dat dat genieten is..
Waarom denk je dat wij niet meer in ons berenvel rondrennen en in een grot wonen, waarom laten wij ons regeren door politiek, bazen e.d. Waarom zitten wij soms uren per dag achter de computer, werken onregelmatige diensten etc. Dat is ook niet natuurlijk. .maar we gaan nu eenmaal liever niet meer dood aan difterie omdat onze natuur eist dat we in het bos zitten in een hutje..

Dat we dat doen heeft maar 1 reden, en dat is dat we liever voor gemak en veiligheid kiezen. En ik denk dat mijn paard dat nog beter voor mekaar heeft dan ik.
vier uurtjes per week werken, in ruil voor een leventje in de kudde, altijd buiten, zadelmakers, osteopaten en fysio: alles in ruil voor een uurtje werken per dag..

Ik ben 100% voorstanden van betere regels en vooral bewustwording, maar imo is dat 'paardje in het wild' idee heerlijk overdreven.
En als we nu ruimte op de wereld overhadden...

De natuur is niet altijd leuk, dat vergeten veel mensen even. Waarom niet gewoon een situatie die zo dicht mogelijk bij de natuur ligt? Dus geen ziekte, honger en dood en in ruil daar voor sta je wel in een weilandje. Zou een paard dat erg vinden als hij het zich volledig zou beseffen?

De opmerking over bont en vlees van een paar pagina's terug:

- Bont is overbodig, kan me niet schelen hoe goed die beesten behandeld worden. Ik ben vorig jaar bij zo'n bedrijf wezen kijken en het is verschrikkelijk. Stress, stereotyp gedrag, verwondingen, geen staart/poten meer etc. Ohja, maar meneer zei dat dieren niet denken dus het is prima :')

- Pas zodra alle boeren goed zijn voor hun dieren ga ik medelijden hebben. Ik zie nog te veel verschrikkelijke dingen. Betekend niet dat ik alle boeren slecht vind, maar er zitten er een aantal bij...
Iedereen zal PvDD en WD wel onzin vinden, ik zie alleen mensen die het toevallig niet ok vinden om miljoenen dieren af te maken "omdat wij dat mogen, want wij zijn beter en slimmer dan dieren". Ja, dat argument komt serieus voor.

Ik denk dat deze hele discussie neer komt op één punt: is het paard net zo veel waard als de mens, is hij je gelijke? En niet zeggen "maar hij heeft het hier zo goed". Een gelijke gebruik je niet om dingen te doen, bij mensen heet dat slavernij. Als ik mensen al schoppend en vloekend door de bak zie gaan, dan geloof ik niet dat het hier gaat om een eerlijke samenwerking. Ik ben serieus eens veranderd van instructrice, omdat deze zei dat haar paard maar moest doet wat ze wilde, anders mocht deze naar de slacht en kocht ze wel een nieuwe die wel luisterde.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:58

Riraito
Ik heb ook bij zo'n bedrijf gekeken en ik zag geen stress en geen verwondingen.
Zou ook niet goed zijn als dat de standaard is want dan levert de pels niets meer op.

Ik heb beroepshalve ook op zo'n bedrijf gekeken nadat er los was gelaten door zogenaamde dierenvrienden. Toen zag ik wel veel stress. Dieren die elkaar dood vochten, dieren die door stress, longontsteking alsnog overleden. Naast de tientallen plat gereden dieren op straat.
Daarnaast stopt een verbod niets, het verplaatst alleen. Ten nadele van de dieren.
Maar dat is nogal offtopic.

Maar dat ging er dus om dat die sector ook zonder compensatie gestopt wordt.
Dat kan in de paardensector dus ook.
Maar tot nu toe is er geen 1 welzijnsregel bij paarden, ook niet voor de beroepsgroep.
Dat is wel erg vreemd gezien bij alle andere dieren dat wel zo is.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:13

bruintje123 schreef:
Riraito
Ik heb ook bij zo'n bedrijf gekeken en ik zag geen stress en geen verwondingen.
Zou ook niet goed zijn als dat de standaard is want dan levert de pels niets meer op.

Ik heb beroepshalve ook op zo'n bedrijf gekeken nadat er los was gelaten door zogenaamde dierenvrienden. Toen zag ik wel veel stress. Dieren die elkaar dood vochten, dieren die door stress, longontsteking alsnog overleden. Naast de tientallen plat gereden dieren op straat.
Daarnaast stopt een verbod niets, het verplaatst alleen. Ten nadele van de dieren.
Maar dat is nogal offtopic.

Maar dat ging er dus om dat die sector ook zonder compensatie gestopt wordt.
Dat kan in de paardensector dus ook.

Als het goed is hebben bedrijven met nertsen behoorlijk wat tijd om over te schakelen. En loslaten is wel het stomste wat je kan doen, nertsen kunnen niet samen want dan maken ze elkaar af.

Ik heb het hele proces gezien, van nerts tot pels. Wij werden daar gewoon binnen gelaten door de eigenaar, dus geen stiekem gedoe 's nachts ofzo. Maar hij gaf zelf toe dat dieren dom zijn, niet beter weten etc. Dus ze konden geen pijn en stress voelen. Dat is niet te geloven. Aan het einde zei hij ook nog "mooi hé, zonde als we geen bont meer zouden dragen".

Die hele mentaliteit zorgt er voor dat wij dieren gebruiken als dingen. Een nerts is geen bontkraag, een varken geen speklap en een paard geen fiets. We wuiven massaal alle protesten weg, want een dier is geen mens. we zijn begonnen met dressuur om het paard beter te laten dragen. Later gingen we er een wedstrijd van maken. Naar mijn idee schieten we veel te ver door. Paarden krom als hoepels, honden en katten die moeten leven met hun eigen mislukte uiterlijk omdat wij dat mooi vinden en kippen, koeien en varkens die zo snel groeien dat het uiteindelijk hun dood wordt, al worden ze niet geslacht.

Ik denk niet dat ik nog op een paard stap, dat is mijn eigen mening. Ligt niet aan het paard, de instructrice maar aan mij. De vorige les (een maand geleden) kreeg ik het paard niet eens zo ver dat hij aansprong in galop. Ik zat hem zó dwars, je kon gewoon zien dat hij er niks van snapte en uit een soort paniek alleen maar harder ging rennen. Hij staat het grootste gedeelte van zijn tijd al in de wei, zou hij er echt slechter van worden als hij daar permanent zou gaan staan? Op het gras, in de kudde? Ik denk van niet.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:16

In een klein en in de wintermaanden nat landje als Nederland zullen we in paardensport land niet snel prima voor elkaar krijgen ben ik bang.

Voor veel mensen is een paard een dier wat ter verdienste staat van de mens om de sport of hobby te bedrijven.
...en voor vele wordt een paard een maatje of een dier waar van gehouden wordt.
Niks mis mee, ik beken dat ook ik zielsveel om mijn paard geef.
Maar...toch is haar huisvesting niet ideaal.
Al probeer ik mijn uiterste best te doen om zoveel als mogelijk het haar naar de zin te maken.
Gelukkig heeft mijn paard geen weet van wilde paarden op de steppe die rondtrekken als nomade...want dan hadden we toch een 'discussie' gehad samen haha...spreekwoordelijk dan he.

Voordat ik dr kocht ben ik ...tig pensionstallen afgeweest.
Jeetje wat een opdracht (in mijn omgeving) om een stal te vinden waarbij mijn simpele voorwaarden nageleefd worden.
- grote weide met beschutting
- kudde met ruinen en merries
- voldoende ruwvoer
- zelf verzorgen en voeren
- rijbak en noodstal bij ziekte
- niet op stal

Nou zo moeilijk lijkt het toch niet?...heb wel geteld 1 stal gevonden waarbij dit alles mogelijk was.
En er zitten wat stallen bij ons in de buurt hoor.

Waar ik me daarnaast over verbaasde is het feit hoeveel stallen in de wintermaanden de paarden van de weide af houden.
Bij de meesten komen ze wel buiten maar in kleine groepjes in een paddock.
Bij een enkele stal trof ik geen paddock aan, daar gingen de paarden per groepje 1 of 2 uurtjes de buitenbak in terwijl de stallen gemest werden.
En die stallen staan gewoon vol....ik begrijp dat echt niet sorry.
En nog dik geld vragen ook per maand omdat de rijbak een Super de luxe bodem heeft ( bijvoorbeeld).

Zolang de stallen waar de paarden veelal binnen staan (met name in de winter) hebben 'we' er niks van begrepen en zucht ik maar eens geel diep......

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:22

Dat loslaten is in de jaren 90 toch heel veel gedaan. Het werd pas minder toen Volkert van de Graaf in de bak zat.
Die uitspraak is natuurlijk behoorlijk dom. Gelukkig denkt echt niet elke boer zo.
Waar ik geweest ben zeer zeker niet.
Maar goed dat heb je dus ook bij de paardenhouders. Paard kent geen tijd dus weet niet dat hij zo lang op stal staat.
Stalondeugden: ja hij zuigt ook op een weide paaltje.
Koliek, dat heeft hij erg vaak, komt niet door bewegingstekort want ik rij elke dag 1 uur.
Nou ja, vul maar aan.
Die soort mensen bestaan in elke groep.

Een stal zoeken valt inderdaad niet mee.
Erg toch.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:28

Babootje schreef:
Ik sta ook op zo een stal met te weinig ruimte om een paard 4 uur buiten te laten staan. Er is in de omgeving helaas niet veel anders. Vlak naast de stal zit een Tennisclub en een voetbalvereniging. De voetbalvereniging heeft de beschikking over een aantal sportvelden, waarvan ze er 1 niet of nauwelijks gebruiken. Dat zou nog eens een fijn veld zijn om paddocks te maken voor onze paarden. Maar ze krijgen het niet. Want in de gemeenteraad zit een vriendje van vriendje van etc etc. En zo gaat dat. Zou mooi zijn als van overheidswege gemeenten de verplichting zouden krijgen om daar waar het kan, grond, niet bestemd voor woningbouw, ter beschikking te stellen om paarden aan hun dagelijkse 4 uur buitengang te laten komen. Zo zijn er meer stallen in Den Haag die met een beetje goede wil van de gemeente meer voor de paarden zouden kunnen bieden, zonder dat het de gemeente ook echt geld kost.

Waarom moet de gemeente de zwarte piet ( :D ) toegespeeld krijgen? Het probleem ontstaat al doordat men een paard wil terwijl men er geen goede huisvesting voor heeft. Het zou normaal moeten worden dat je gewoon geen paard aanschaft als je het niet fatsoenlijk kunt huisvesten.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:31

De wereld is niet perfect en dat zal het ook nooit worden. Dan kun je eeuwig door blijven redeneren.
Grenzen stellen is moeilijk en je kunt niet alle dieren en soorten over 1 kam scheren. Dieren zijn geen mensen, maar een paard is ook geen nerts.
Je kan wel proberen om binnen je mogelijkheden voor elk individueel dier zo goed mogelijk te zorgen. Een aantal basis behoeften is over het algemeen voor alle dieren van toepassing. Als die basisbehoeften eerst al eens aangepakt worden zijn we al een heel eind, want de realiteit is hard... Dieren staan niet bovenaan de politieke agenda.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:06

Kinke schreef:
Babootje schreef:
Ik sta ook op zo een stal met te weinig ruimte om een paard 4 uur buiten te laten staan. Er is in de omgeving helaas niet veel anders. Vlak naast de stal zit een Tennisclub en een voetbalvereniging. De voetbalvereniging heeft de beschikking over een aantal sportvelden, waarvan ze er 1 niet of nauwelijks gebruiken. Dat zou nog eens een fijn veld zijn om paddocks te maken voor onze paarden. Maar ze krijgen het niet. Want in de gemeenteraad zit een vriendje van vriendje van etc etc. En zo gaat dat. Zou mooi zijn als van overheidswege gemeenten de verplichting zouden krijgen om daar waar het kan, grond, niet bestemd voor woningbouw, ter beschikking te stellen om paarden aan hun dagelijkse 4 uur buitengang te laten komen. Zo zijn er meer stallen in Den Haag die met een beetje goede wil van de gemeente meer voor de paarden zouden kunnen bieden, zonder dat het de gemeente ook echt geld kost.

Waarom moet de gemeente de zwarte piet ( :D ) toegespeeld krijgen? Het probleem ontstaat al doordat men een paard wil terwijl men er geen goede huisvesting voor heeft. Het zou normaal moeten worden dat je gewoon geen paard aanschaft als je het niet fatsoenlijk kunt huisvesten.

Precies!!!
Het lijkt zo normaal in paardenland om eerst maar te kopen om daarna pas te denken, kan ik een paard wel geven wat hij hoort te hebben.

Zo ook het geklaag in het buitengebied ik mag er geen schuilstal op zetten dus moet hij zo maar blijven staan. En vervolgens de gemeente de schoorsteen piet ( ja wel actueel zijn :P ) toespelen.
Nee men weet dat er geen bouwblok op een weide is. Zet er dan geen paard neer.

Natuurlijk hoop ik ook op een wetswijziging dat onder strikte voorwaarden dat wel mag.
Komt mij ook beter uit. Maar tot die tijd kan ik bepaalde weides ook niet gebruiken in de zomer omdat ze dan niet kunnen schuilen voor insecten of de brandende zon. Dus moet ik ze ook in een ander stuk zetten waar wel al een stal stond.
Was die optie er niet was het geen geschikte paardenwei.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:23

[/quote]

Waarom moet de gemeente de zwarte piet ( :D ) toegespeeld krijgen? Het probleem ontstaat al doordat men een paard wil terwijl men er geen goede huisvesting voor heeft. Het zou normaal moeten worden dat je gewoon geen paard aanschaft als je het niet fatsoenlijk kunt huisvesten.[/quote]

Precies!!!
Het lijkt zo normaal in paardenland om eerst maar te kopen om daarna pas te denken, kan ik een paard wel geven wat hij hoort te hebben.

Zo ook het geklaag in het buitengebied ik mag er geen schuilstal op zetten dus moet hij zo maar blijven staan. En vervolgens de gemeente de schoorsteen piet ( ja wel actueel zijn :P ) toespelen.
Nee men weet dat er geen bouwblok op een weide is. Zet er dan geen paard neer.

Natuurlijk hoop ik ook op een wetswijziging dat onder strikte voorwaarden dat wel mag.
Komt mij ook beter uit. Maar tot die tijd kan ik bepaalde weides ook niet gebruiken in de zomer omdat ze dan niet kunnen schuilen voor insecten of de brandende zon. Dus moet ik ze ook in een ander stuk zetten waar wel al een stal stond.
Was die optie er niet was het geen geschikte paardenwei.[/quote]

helemaal mee eens _/-\o_ vooruit denken, huh wat is dat?