gekvanfleur schreef:ik snap niets van al die mensen die zich druk maken om:' wie ben ik om een dier toe te eigenen'.
wat wil je dan, je paard lekker in het wild? Waar ze kapot gaan aam het domste iets omdat er geen medische zorg is? Waar zeker 30%van de veulens dood gaat aan simpele dingen..
waar ze kapot gaan van de honger als er een slecht jaar is.
jaa, ik denk zeker dat dat genieten is..
Waarom denk je dat wij niet meer in ons berenvel rondrennen en in een grot wonen, waarom laten wij ons regeren door politiek, bazen e.d. Waarom zitten wij soms uren per dag achter de computer, werken onregelmatige diensten etc. Dat is ook niet natuurlijk. .maar we gaan nu eenmaal liever niet meer dood aan difterie omdat onze natuur eist dat we in het bos zitten in een hutje..
Dat we dat doen heeft maar 1 reden, en dat is dat we liever voor gemak en veiligheid kiezen. En ik denk dat mijn paard dat nog beter voor mekaar heeft dan ik.
vier uurtjes per week werken, in ruil voor een leventje in de kudde, altijd buiten, zadelmakers, osteopaten en fysio: alles in ruil voor een uurtje werken per dag..
Ik ben 100% voorstanden van betere regels en vooral bewustwording, maar imo is dat 'paardje in het wild' idee heerlijk overdreven.
En als we nu ruimte op de wereld overhadden...
De natuur is niet altijd leuk, dat vergeten veel mensen even. Waarom niet gewoon een situatie die zo dicht mogelijk bij de natuur ligt? Dus geen ziekte, honger en dood en in ruil daar voor sta je wel in een weilandje. Zou een paard dat erg vinden als hij het zich volledig zou beseffen?
De opmerking over bont en vlees van een paar pagina's terug:
- Bont is overbodig, kan me niet schelen hoe goed die beesten behandeld worden. Ik ben vorig jaar bij zo'n bedrijf wezen kijken en het is verschrikkelijk. Stress, stereotyp gedrag, verwondingen, geen staart/poten meer etc. Ohja, maar meneer zei dat dieren niet denken dus het is prima
- Pas zodra alle boeren goed zijn voor hun dieren ga ik medelijden hebben. Ik zie nog te veel verschrikkelijke dingen. Betekend niet dat ik alle boeren slecht vind, maar er zitten er een aantal bij...
Iedereen zal PvDD en WD wel onzin vinden, ik zie alleen mensen die het toevallig niet ok vinden om miljoenen dieren af te maken "omdat wij dat mogen, want wij zijn beter en slimmer dan dieren". Ja, dat argument komt serieus voor.
Ik denk dat deze hele discussie neer komt op één punt: is het paard net zo veel waard als de mens, is hij je gelijke? En niet zeggen "maar hij heeft het hier zo goed". Een gelijke gebruik je niet om dingen te doen, bij mensen heet dat slavernij. Als ik mensen al schoppend en vloekend door de bak zie gaan, dan geloof ik niet dat het hier gaat om een eerlijke samenwerking. Ik ben serieus eens veranderd van instructrice, omdat deze zei dat haar paard maar moest doet wat ze wilde, anders mocht deze naar de slacht en kocht ze wel een nieuwe die wel luisterde.