help, wat kunnen wij doen aan deze situatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:02

Varekaj
Ik denk dat daar geen einde aan zit.
Die zorg wordt groter naarmate hij ouder wordt.
En wanneer ga je er dan wel mee stoppen.
Dat gaat steeds moeilijker worden.
En dan hebben ze het ook nog over soms wat agressief gedrag.
Daar moet je niet gaan poetsen en over het paard rijden goed na denken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:03

Varekaj schreef:
Het is een optie, geen verplichting, als ze graag het paard verder willen blijven verzorgen. Doen ze dat niet, dan zit de kans er dik in dat Henk zelf zegt dat ze niet meer hoeven te komen.

Uiteraard moet het geen vrijgeleide zijn voor Henk om steeds meer te gaan vragen qua zorg, daar kunnen en mogen ze absoluut weigeren. Maar wat als ze die mens nou gelukkig maken met even een uurtje of 2 snel poetsen? Of zijn boodschappenlijstje meenemen en alles voor hem halen (niet betalen natuurlijk). Het zijn kleine dingen, ergens is het een mogelijkheid.

Een uurtje of twee snel poetsen en zijn boodschappen doen noem je kleine dingen?
Nou als je ooit een verzorgpaard zoekt, geef me dan een seintje.

bruintje123

Re: help, wat kunnen wij doen aan deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:04

Haha.
Ja ik zoek ook nog wel een verzorger :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:09

Waarom wordt dat vermoedelijk door dementie veroorzaakt? Omdat een stel zelf-diagnosticerende bokkers dat denken? Misschien zit Henk wel iets gruwelijk dwars, irriteert hij zich aan TS of wedikwat. Bedenk wel dat je hier de situatie geschetst krijgt vanuit TS en dat is verre van objectief. Laat de diagnose lekker bij de artsen liggen. Als TS zich zorgen maakt is een belletje naar de huisarts zo gedaan en dan gaat de boel vanzelf rollen.
Wat Ts voor Henk wil doen is haar keuze en die grenzen bepaalt ze zelf en zou ik goed bewaken. Dat staat los van enige diagnose.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:11

Ik denk dat de ts zich niet moet bemoeien met de medische situatie van Henk, ts is geen familie. Laat dit aan de familie over, ik zou het niet prettig vinden als iemand dit bv bij mijn vader of opa zou doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:15

Wat maakt dat familie daar het alleenrecht op heeft? Zeker als familie niet betrokken is bij iemand betekend dat dus dat niemand zich ermee hoeft te bemoeien?
Ik ben het met je eens dat als TS weet dat familie betrokken is dat ik eerder even bij desbetreffend familielid aan de telefoon of voordeur had gehangen van "joh, ik maak me een beetje zorgen om je vader/broer/opa/achterneef/whatever". Maar aangezien familie niet in beeld is lijkt huisarts me de juiste persoon en aangezien TS haar gezin behoorlijk betrokken is bij dhr zie ik niet in waarom zij daarover niet aan de bel kunnen trekken als er sprake is van gevaarlijke situaties (want ik zie nu ook geen reden voor de huisarts)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:16

Dat klopt. secricible

Heel kort antwoord voor ts.
Er staat helaas niets op papier.
Een geschenk is ook eigendom.
Maar alles is mondeling en ondanks dat mondeling natuurlijk ook geldig is heb je weinig te bewijzen dat het hier om jullie paard gaat.
Dat je wat betaald. Dat je naam in het paspoort staan is leuk.
Maar naar mijn idee niet meer dan dat.
Dus ik denk niet dat jij dit paard mee kunt nemen.

Maar wil je daarin zekerheid.
Vraag het iemand die er voor geleerd heeft. Geen bokt dus.
Dus neem ook mijn Antwoord niet als absolute waarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:18

Hangt er van af wat je verstaat onder een stal uitmesten in ruil voor rijden :P
Nee, grapje.

Feit blijft, Henk geeft aan dat het alleen niet meer lukt. Als ze met dat paard verder willen zullen ze toch echt wel iets moeten ondernemen. Ofwel Henk overtuigen dat thuishulp een oplossing biedt, ofwel de HA/familie inschakelen ofwel zelf de handen uit de mouwen steken.

Ik vind het ergens echt zo cru overkomen om af te haken met verzorgen en tegelijk weten dat die man op niemand terug kan vallen. Zorg dan op zijn minst dat er ergens een signaal is afgegeven dat daar iemand zit waarbij het allemaal niet meer lukt, maar vertrek niet zonder boe of ba met intussen de poging om zijn paard afhandig te maken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:23

Wat een situatie zeg. Ben er eigenlijk gewoon stil van. Denk dat het beter is voor iedereen als jullie stoppen. Is niet leuk maar dit ook niet leuk. En zolang hij het paard niet wil verkopen aan jullie dan moet dat accepteren.
Gezien er 2 kanten aan het verhaal zitten is er verder weinig zinnigs over te zeggen. Wel sneu voor die man dat hij verder weinig/geen of slecht contact heeft met de familie. Wellicht kan er wel iemand ingeschakeld worden daarvoor. Een wijkverpleegkundige bijvoorbeeld. Iemand moet de man toch helpen. Zelf zal die niet om hulp willen vragen. Beetje op elkaar letten kan echt geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:31

Geen antwoord op wanneer het wiens paard is. Wel tips voor omgang met beginnend dementerend persoon:
Maak een agenda en zet erop wanneer jullie wat komen doen, hoelaat etc en vink het af als het gedaan is. Alle overige afspraken en regels die jullie maken schrijf je ook daar op, overzichtelijk.
Niet boos terugdoen als hij boos word.
Het is vreselijk angstig als je gaat dementeren, je wereld glipt uit je handen en je kunt er niets aan doen. Laat merken dat jullie er ook zijn voor hem als het minder gaat, en niet alleen voor het paard.

Iig sterkte

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:58

Ik zou stoppen en het paard daar laten of legaal overkopen, (niet stiekem meenemen) maar dat lijkt hij niet te willen dus dan houd dat op. Het is natuurlijk heel erg balen als je dat paard achter moet laten, maar de situatie waar jullie nu in zitten lijkt me ook alles behalve fijn. Jullie betalen eigenlijk alles voor het paard en dan worden jullie ook nog als huishoudhulpjes gebruikt. Als jullie het daarmee eens zijn is dat natuurlijk prima, maar ik heb nu meer het idee dat jullie geen nee durven zeggen? Zeker omdat hij zo dreigend overkomt zou ik zelf vertrekken, daar moet je als jonge meiden helemaal niet bij in huis willen zijn.

Dement of niet, dat paard wordt nu min of meer als machtsmiddel gebruikt en dat is niet fijn :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:11

Ze betalen geen stalling, weidegang, voer of hooi. Als je op pension staat is dat het grootste stuk van je stalgeld, dus op zich zijn ze best goedkoop uit. Met een gezond paard heb je op 2 maanden tijd €80 aan smid voor vierkant beslag en mss 2x/jaar DA voor ontworming en prikjes. Er zijn een hoop bijrijders die flink meer betalen en die minder mogen.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:41

Ik heb je hele verhaal gelezen. Juridisch gezien , zijn jullie de eigenaar. Zowel op papier als de overige kosten (da en voer) wat jullie hebben betaald. Evt. Zou je ook nog met de paarden advocaat kunnen bellen, zij kan hierin ook helpen.

Daarnaast los van feiten. Is het niet realistisch en ook niet netjes om het paard mee te nemen. Henk heeft er ook zijn tijd en aandacht in gestopt en word gewoon wat ouder. Probeer toch eens via familie of iets dergelijks van Henk (of een evtuele huis hulp) hierover te praten.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:46

Vanntje schreef:
Ik heb je hele verhaal gelezen. Juridisch gezien , zijn jullie de eigenaar. Zowel op papier als de overige kosten (da en voer) wat jullie hebben betaald. Evt. Zou je ook nog met de paarden advocaat kunnen bellen, zij kan hierin ook helpen.

Daarnaast los van feiten. Is het niet realistisch en ook niet netjes om het paard mee te nemen. Henk heeft er ook zijn tijd en aandacht in gestopt en word gewoon wat ouder. Probeer toch eens via familie of iets dergelijks van Henk (of een evtuele huis hulp) hierover te praten.

En jij bent jurist ?

Paspoort is geen eigendoms bewijs. Stalling wordt niet betaald, ook het hooi niet. Enkel da + voer.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:01

Daarnaast zegt het helemaal niets dat je onderhoudskosten betaalt. Dit heeft niets te maken met van wie het paard is, ook niet na een bepaalde periode.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:44

Als je op de stalling waar ik sta een paard wilt leasen,betaal je alle kosten voor het paard,en die boer zegt ook dat je hem als eigen mag beschouwen. Maar het blijft toch echt een leasepaard en je mag hem echt niet meenemen hoor!!!!!!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:14

Diablo schreef:
Zidore schreef:
het paard staat toch op hun naam en ze betalen de verzorging? ik zie niet waarom dat diefstal is, je paard door een oudere, verwarde man naar de slager laten brengen zie ik niet als oplossing...

Het paard staat helemaal niet op hun naam en ook de verzorging betalen ze niet, wat haal je dat vandaan? Je zit hier gewoon mensen tot diefstal aan te zetten.

Ook ik vind dat ze het paard niet zomaar mee mogen nemen.. MAAR ik lees wel degelijk dat ze de overige verzorging wel doen.. DA betalen, hoefsmid en paard over het algemeen verzorgen. (wat de man niet zelf meer kan doen) ook lees ik dat ze daar ook moeten schoonmaken??!!

ik heb in mijn hele paardenleven nog nooit bij iemand moeten schoonmaken in ruil voor verzorging, ik denk dat de man juist blij mag zijn dat ze er zijn aangezien zijn familie hem links laten liggen.

wat ik zou doen in deze situatie.. is een lastige. Ik zou nog eens samen met je ouders rond om de tafel gaan zitten met de Henk en bespreken wat jullie zorgen zijn zowel voor het paard als voor hem zelf, en vraag aan hem wat hij ziet als beste oplossing, mochten jullie er niet uitkomen dan denk dat ik toch zou kiezen om hoe moeilijk ook is of ander verzorg/lease paard zoeken of zelf een paardje kopen.

deze situatie kent uiteindelijk alleen maar verliezers, want ik denk dat de situatie alleen maar erger word. ik vind trouwens wel dat je op alles netjes beantwoord wat ik niet kan zeggen van sommige volwassen bokkers.

succes!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:08

Niqui schreef:
Henk lijkt erg agressief en manipulatief te reageren. Dit wordt vermoedelijk door dementie veroorzaakt, maar een meisje van 16/17 zal dit als erg verwarrend en bedreigend ervaren. Daarom lijkt het mij sowieso niet de juiste omgeving voor deze meiden. Als ik hun ouders was, zou ik dat ook zeker niet willen. Ze zijn zijn in mijn ogen niet de aangewezen personen om het probleem van Henk op te lossen. Daarvoor zijn ze echt te jong. Zeker zonder enige begeleiding hierbij.

En nog even tegen de mensen die het over diefstal hebben. Dat vind ik ook wel erg scherp gesteld. De eigenaar heeft, zoals hier al eerder opgemerkt, steeds gezegd dat het hun paard is. Waarvoor ze dan ook maar de rekeningen moeten betalen. In het verleden is met hem overeengekomen dat het paard op naam van de meisjes werd overgeschreven. Dit is gedaan via het paspoort. Dat dit laatste niet rechtsgeldig is, wisten ze niet.

Het feit dat ze door het bovenstaande het idee hadden het paard weg te kunnen halen, hoeft hen daarom niet meteen zo kwalijk te worden genomen. Henk heeft hen immers diverse keren gedreigd met de slacht van het paard als ze niet deden wat hij van hen vroeg. Dat hij dit in werkelijkheid niet zal doen, is een ander verhaal..

_/-\o_

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:09

Vanntje schreef:

En op welke juridische feiten baseer je dat?? Ik ben geen jurist, maar tot nu toe komt dit op mij over als echte kul.

Wat betreft het schoonmaken: hier in de buurt komt het ook wel voor hoor. Vriendin van mij verzorgt een Fries bij een oude boer (89jr, met dementerende echtgenote), en doet in ruil voor af en toe mennen en rijden de boodschappen en maakt 1x per week het huis schoon. Het is maar net wat je afspreekt.

En dat is dus wat TS moet doen: duidelijke afspraken maken op papier (met datum en handtekening van alle partijen), wie wat doet en wie wat betaald. Wil TS dit niet, of lukt het niet om hier uit te komen, ga dan lekker op zoek naar een ander verzorg-/leasepaard. Wat dit paard is en blijft (op dit moment) van Henk.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:56

Vanntje schreef:

Dus als ik de hoefsmid en voer betaal van mijn bijrijdpony dan mag ik haar dus morgen ophalen en is het mijn pony? Wat denk je dan van alle betalende bijrijders? Mogen die ook zomaar hun bijrijdpaard weghalen, omdat ze dat willen? := want dat is wel wat het is, ts en haar zusje zijn gewoon bijrijdsters die wat kosten op zich nemen en helpen in huis.

Los daarvan snap ik de situatie, ts houdt van dat paard en eigenaar wil graag dat paard houden. Maar om daarom dat paard zomaar weg te nemen (omdat je het paspoort hebt?) vind ik zacht gezegd héél onbeschoft. Ik zou mijn spullen pakken en een eigen paard zoeken, laat hem maar dreigen, als hij dat paard naar de slacht wil doen, dan doet hij dat (lijkt me sterk, maar goed). Niet je handen aan vuil maken en weggaan voordat het nóg erger wordt. :o

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:31

Ok, wat ik ervan begrijp:
Henk heeft 'voor jullie' een paard gekocht. Hij heeft de koopprijs betaald en tot voor kort ook alle lasten van het paard betaald. Het is niet duidelijk wat de strekking van 'voor jullie' precies is. Is daarmee beoogd dat jullie de eigenaar zouden zijn, of is beoogd dat het paard van hem is, maar door jullie zou worden benut?

Mocht het de bedoeling zijn geweest dat het paard voor jullie in eigendom zou komen (waar wel iets van een aanknopingspunt voor is ontstaan in de discussie over de dierenartsnota's), dan is het paard van jullie en kunnen jullie het paard meenemen. Is echter beoogd, en daar lijkt het veel en veel meer op, dat het paard door jullie benut zou worden, dan is het paard van hem. Indicaties daarvoor zijn het feit dat hij de koopprijs heeft betaald, dat hij voor de verzorging heeft betaald, dat jullie de verzorging zo vormgeven als door hem gewenst en daarin ook zonder zijn toestemming geen wijziging in mogen of kunnen brengen (zoals in de discussie ten aanzien van het graasbeleid). In dat geval is het nog altijd aan Henk om de beslissingen te nemen, ook als die jullie onwelgevallig zijn.

Eigenaar wordt je als je het paard onder rechtsgeldige titel (koop, schenking, erfrecht, etc), van een beschikkingsbevoegde (de vorige eigenaar) geleverd krijgt. Het betreft roerende zaken, dus levering vindt in principe plaats door feitelijke terbeschikkingstelling.

Deze discussie spitst zich vooral toe op de vraag wat jullie voor ogen stond met 'voor jullie'. als ik het verhaal zo hoor, is vooral beoogd dat hij het paard kocht zodat jullie het konden gebruiken, niet zodat het jullie eigendom zou worden. De tenaamstelling van paspoort of andere ID-gegevens is daarbij in dit geval van geen waarde. Ik schat in dat - mocht je de eigendom willen claimen - je moet aantonen dat Henk je het paard geschonken heeft. Of daartoe voldoende aanknopingspunten zijn, kan ik je niet zeggen.

Over de sociale aspecten ga ik je niet eens mijn mening geven, want die is hier niet echt van belang.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:45

Na pagina 2 ben ik opgehouden de commentaren te lezen dus misschien is wat ik nu schrijf al eerder opgemerkt.

Ik vraag me af hoe jouw ouders in dit verhaal staan - jij bent minderjarig en zijn dus verantwoordelijk voor jouw eventuele 'daden' . Daarbij verbaast het me dat jouw moeder - zoals je schrijft - bekend is met het werken|omgaan met ouderen e/o dementerenden .... maar is zij kennelijk niet op de hoogte van de mogelijkheden of in de gelegenheid contacten te leggen om de situatie waarin de oude man zich bevindt, te verbeteren. Want eerlijk gezegd vind ik persoonlijk de zorg ( of het gebrek daaraan) voor deze man prioriteit nummer 1 in dit verhaal. Natuurlijk is dat niet jullie verantwoordelijkheid, die zou in eerste instantie bij de directe familie moeten liggen. En als die 'niet thuis' geven, dan zijn er vast wel instanties die daarbij kunnen helpen of kunnen inspringen. Mijn mening is dat die situatie als eerste opgelost zou moeten worden. Wat er daarna met het paard zou moeten gebeuren is van ondergeschikt belang.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:52

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:56

44Myrthe44 schreef:
Ik denk dat ts juridisch gezien de eigenaar is, aangezien ze de maandelijkse kosten betaald voor een aanzienlijke periode en de papieren op haar naam staan.

Lees eens het bericht van FloortjeM voordat je iets roept. Daar staat echt heel duidelijk hoe en wat. Bovendien heeft TS meer aan advies van een expert dan een paar bokkers die ook wat 'denken'.

Los daarvan, TS je kunt je schikken in het beleid van Henk of een ander bijrijdpaard zoeken. Meer smaken zijn er niet alz hij het paard niet aan jullie wil verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:56

44Myrthe44 schreef:
Ik denk dat ts juridisch gezien de eigenaar is, aangezien ze de maandelijkse kosten betaald voor een aanzienlijke periode en de papieren op haar naam staan.

Ik zou dan even de post van de expert ter zaken lezen voor je wat gaat roepen :+