Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Eight schreef:Ik weet dat er op het moment veel fructaan in het gras zit daarom durf ik hem daar nu niet op te zetten. Dit hooi is in ieder geval weinig voedingswaarde zodat hij minder snel dik wordt en ik neem aan ook tegen hb, we hebben ons laten adviseren en toen ingekocht voor de rest van de winter.

Babootje schreef:Eight schreef:Wat wij gaven was geen echte kuil maar inderdaad ook voordroog
Hij moet er even aan wennen denk ikaan het graasmasker
voordroog zit minder suiker in dan in hooi. het is niet het eiwit wat de hb veroorzaakt (wat vroeger wel gedacht werd) maar de suiker. het gras is de boosdoener nu. hij kan beter op een kale wei en wat voordroog en vitaminesupplement. geen appels, geen wortels. graasmasker is een prima oplossing. daar wennen ze wel aan
en dan heb je nog 1001 soorten vit preparaten, suikervrije muesli's etc etc Make me crazy.
Marocje schreef:Hoe heet die app? Ik kan niks vinden maar wil hem wel graag (IPhone)

Gribeltje schreef:Persoonlijk vind ik inslapen een veel moedigere beslissing dan weggeven!
Je paard heeft veel zorgen (en de daarbijhorende kosten nodig). Indien je die niet zelf kan geven... Laat je paardje inslapen.
Spreek uit ervaring! Paardje weggeven of goedkoop verkopen loopt niet altijd goed af. En dat doet véél meer pijn (aan jou als eigenaar en je paard) dan je 'verantwoordelijkheid' opnemen en laten inslapen.
Ieder heeft recht op eigen mening, maar dit is de mijne!
Eight schreef:Het ene land staat erg kort het andere heel lang, die App ga ik zeker downloaden! Bedankt voor de tip
[ [url=m/AqYzbg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vandaag is goed gegaan, ik doe de korf savonds rond 9 uur af, en dan smorgens met de eerste voer ronde weer om. Het is even wennen zei tie.
Babootje schreef:Eight schreef:Wat wij gaven was geen echte kuil maar inderdaad ook voordroog
Hij moet er even aan wennen denk ikaan het graasmasker
voordroog zit minder suiker in dan in hooi. het is niet het eiwit wat de hb veroorzaakt (wat vroeger wel gedacht werd) maar de suiker. het gras is de boosdoener nu. hij kan beter op een kale wei en wat voordroog en vitaminesupplement. geen appels, geen wortels. graasmasker is een prima oplossing. daar wennen ze wel aan
Cowgirl schreef:Nou vertel dan maar eens wat ik met mijn beesten moet doen.
Van voordroog gaan ze aan de schijt en nu is hooi dan weer niet goed ivm de suikers.
![]()
![]()
en dan heb je nog 1001 soorten vit preparaten, suikervrije muesli's etc etc Make me crazy.
We hebben nu voordroog/hooi van natuurland dat gaat goed maar ook dat verschilt weer in kwaliteit. De ene baal is de andere niet en de ene snede de andere niet. halverwege de winter ging er een partij van zo'n 30 balen weer terug naar de leverancier...zo slecht da het was terwijl de partij ervoor echt super de super paardenvoer was.
Maar de voordroog van eigen land is te vet daar gaan ze gruwelijk van aan de schijt terwijl de kwaliteit echt wel goed is.
Ik heb de fjord vandaag met graasmasker gezet, de haflinger gaat goed zonder...heeft al een ingebouwde graasmasker omdat hij bijna geen voortanden meer heeft (25 jaar oud).
1 ding heb ik de laatste 10 a 15 jaar wel geleerd: goed paarden houden is zoooo moeilijk en helemaal als je op pension staat. Godzijdank nu eindelijk eens een goede pensionhouder die ff verder kijkt dan alleen maar roept: Mijn kuil is goed niks mis mee en ondertussen staat je paard bagger vet, aan de schijt, koliek, opgeblazen, tegen hb aan etc etc . Andere stal zoeken ook drama tenzij je 24 uur ophokken met een prijskaartje wat meer is als je huurhuis wel okay vind. Ik kan er een boek over schrijven.
En daarom kan ik mij wel in de strijd van TS vinden en die heeft dan nog de luxe de paarden aan huis te hebben.
*rent naar de praxis voor hout en bouwt een hobbelpaard*![]()