Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:50

Jeetje, dit is echt wel niet zomaar eventjes een paard weer omscholen. Petje af hoor.

Haha, dat verhaal van die B pony is té grappig. :D

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:07

Kennelijk was Suelza geen Julia voor Romeo... :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:22

Leuk dat je weer een casus beschrijft, interessant en vermakelijk om te volgen :D .

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:48

topic ontdekt :P
Wat een machtig mooi dier. Hopelijk lukt het hem weer vertrouwen in het leven te geven!
DIEP respect dat je niet opgeeft.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:59

Heel erg leuk weer. Ik blijf gezellig meelezen!

Ik had waarschijnlijk na 2 keer waterskiën de handdoek al in de ring gegooid :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:37

Herkenbaar. Ik had een klophengst die het zonder wederzijds overleg op een lopen kon zetten, en het liefst langs of door bosjes. En ik maar vasthouden :')
Die heb ik uiteindelijk ook met een singel gedaan, alleen deed in de longeerlijn door het halster, dat als ie de kop erop zette, hij zichzelf klem trok. Werkte als een tiet.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:39

Soms moet je met een onconventionele oplossing komen om een patroon of gedrag te doorbreken. Zeker als dat gedrag gevaarlijk is.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:07

Suelza schreef:
avaluna schreef:
Wanneer komt de casus van mijn koekje/snoepje (Romeo); hahahaha; die was gelukkig niet spannend genoeg

Die komt niet... het levert mij ernstig gezichtsverlies op als ik hier moet gaan vertellen dat ik van een B pony ben afgestuiterd, toen ik zonder zadel zat en die pony met de kop tussen de voorbenen ging bokken en vervolgens heel hard achteruit ging lopen waardoor ik met mijn kont in het zand belandde...

:')

Maar dat doet hij ook anders nooit; ponylief heeft onder het zadel nog nooit gebokt, hahaha.
Tegenwoordig heeft hij nieuwe schriktraining; rolstoel gaat prima, maar scootmobiel is een monster!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:23

Fijn Elise, dat je weer een stukje energie terug hebt om te schrijven. Ik volg natuurlijk! Dit zijn dingen, ookal heb je het niet zelf bij de hand je heel veel van kunt leren!

Mariska_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:40

Wat een boeiend en leuk geschreven verhaal, ik ga volgen!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 14:43

avaluna schreef:
Suelza schreef:

Die komt niet... het levert mij ernstig gezichtsverlies op als ik hier moet gaan vertellen dat ik van een B pony ben afgestuiterd, toen ik zonder zadel zat en die pony met de kop tussen de voorbenen ging bokken en vervolgens heel hard achteruit ging lopen waardoor ik met mijn kont in het zand belandde...

:')

Maar dat doet hij ook anders nooit; ponylief heeft onder het zadel nog nooit gebokt, hahaha.
Tegenwoordig heeft hij nieuwe schriktraining; rolstoel gaat prima, maar scootmobiel is een monster!

Nog nooit zo rap ergens naast gelegen :')

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:53

snotdikkie voor een casus van suelza kom ik zelfs onder mn steen vandaan...

Dit klinkt wederom weer niet als een standaard omscholen maar als een allemachtigwathebjejenuweeropdehalsgehaald omschool project... In combinatie met je schrijfsteel ts moet ik wel volgen :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:13

Ik vind het ook echt superleuk dat je samen met je vriend werkt :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 17:28

gerlindie schreef:

Dat was van korte duur :')

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:33

Suelza schreef:
gerlindie schreef:

_O-
Sorry ik moest hier toch wel even heel erg om lachen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:41

Suelza schreef:
gerlindie schreef:

Wie gaf eerder op. Jij of je vriend?

Jemig. Hoe kan een paard zoooo gruwelijk angstig worden. Wordt dit een soort Daks verhaal met een gelukkige afloop?

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:21

Nog nooit iets van je gelezen maar tot nu toe lees ik met plezier! Ik hoop dat je nog lang zo doorgaat +:)+

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:50

leuk om te lezen. ik wacht op het vervolg :P

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 08:35

Nadat we langzaam maar zeker een stapje verder kwam en ik Cookie uiteindelijk ook met alleen een hoofdstel aan de hand kon stappen en vervolgens zelfs met enkel een halster werd het tijd voor een volgende stap, maar man, wat was hij onzeker... Je ziet het ook aan de blik in zijn ogen. Hij zat niet goed in zijn vel.

Afbeelding
En ja... er zit een spinnenrag in zijn neus :') :j Als je Elise heet, dan zie je in elk voorwerp een potentieel schriktraining item

Ik begon rustig met wat poetswerk (het lijf kon inmiddels wel, maar met de achterbenen haalde hij rakelings uit). Het klinkt zo simpel, maar de eerste week a 2 weken dook hij volledig in elkaar als ik hem wilde borstelen een dreigde veelal met uithalen, nog niet gesetteld, niet wetende wat van hem verwacht werd, toch al een best rugzakje...

Toch won ik wat vertrouwen en kon ik na verloop van tijd vanaf een opstapje waar ik dan op stond ook al zijn rug poetsen, waarbij hij mij dan 'boven zich' zag. In het begin vond hij dit erg spannend, maar dat begon wel te wennen. Alleen het bewegen van het opstapje was erg beladen. Cookie bleek erg auditief te zijn ingesteld (op gehoor) dus alles wat hij hoorde veroorzaakte ploffingsgevaar.

Voorzichtig begon ik met het heen en weer schuiven van het opstapje naast hem. Goh wat ben ik hier lang mee bezig geweest, dit blijft een gevoelig puntje. In het begin ging trok hij zich meteen los, als ik ook maar even een klein zetje aan dat opstapje gaf.

Maar mijn gedachte gang erachter was dat als ik er straks wel op kon (en Cookie is groot) ik koste wat het kost wilde voorkomen dat hij zou exploderen als hij per ongeluk bij het wegstappen het opstapje zou raken, dus het moest hoe dan ook getraind worden en feitelijk ruim voordat je aan het rijden toekomt, omdat je deze 2 prikkels niet tegelijk wilt toevoegen. Het ene moet al enigszins bevestigd en 'gewoon' zijn, voordat je het volgende toevoegt in geval van paarden met een vorm van een 'trauma'. Aangezien Cookie op extreem veel externe factoren kon reageren, besloot ik dat het wijs was om, alvorens ik zou gaan hangen (zoals jullie inmiddels wel begrijpen was mijn insteek helemaal opnieuw te gaan beginnen met beleren) hem zoveel mogelijk te desensibiliseren.

Ik begon met 1 van mijn favoriete bezigheden.... Schriktraining!!!

Zo maakte hij kennis met matrassen. Die doken ineens overal op! Ik zette ze op de meest logische en onlogische plekken neer. Zodat hij leerde om te gaan met onverwachte situaties (zo staat er niets, zo ligt er ineens een matras) en om hem uit te lokken wat breder de wereld in te kijken en minder in zichzelf gekeerd te blijven.

Afbeelding

En als je denkt dat je alles gehad hebt... Volgt er ook nog een invasie van voetballen in je stal.

Afbeelding

Uiteraard is dit rustig opgebouwd...

En zo leefde Cookie enige tijd samen met 2 voetballen. Het was een mooie tijd :')

Jullie snappen vast wel waarom er een touwtje aan zijn halster hing, dat behoeft denk ik geen nadere toelichting

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:43

Mooie update :D ... die twee ballen in zijn stal ... hoe verzin je het... maar super.
Je geeft aan lang bezig te zijn geweest ... aan hoeveel weken moet ik dan denken en hoe vaak ben je dan met hem aan de slag?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 08:44

Evelijn schreef:
Mooie update :D ... die twee ballen in zijn stal ... hoe verzin je het... maar super.
Je geeft aan lang bezig te zijn geweest ... aan hoeveel weken moet ik dan denken en hoe vaak ben je dan met hem aan de slag?

We zijn nog steeds bezig :') maar dat volgt :j

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:44

Arm arm dier!
Zou het kunnen dat hij een tumor of iets in zijn hoofd heeft. Dat zou de extreme reacties ook verklaren. Een tumor hoeft ms niet eens. Als hij slecht ziet kunnen ook deze reacties volgen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 08:51

ikkedus schreef:
Arm arm dier!
Zou het kunnen dat hij een tumor of iets in zijn hoofd heeft. Dat zou de extreme reacties ook verklaren. Een tumor hoeft ms niet eens. Als hij slecht ziet kunnen ook deze reacties volgen.

Nee dat denk ik niet... Aan slecht zicht hebben wij even getwijfeld, maar we hebben al zoveel testjes gedaan met hem, dan zijn zicht eerder te scherp, dan te slecht is :D

Het is nu eenmaal zo dat je paarden altijd kunt onderscheiden op 2 punten.

Auditief = op gehoor
Visueel = op zicht

En daarnaast, mijn ervaring;

Renners = van nature vaak wat nerveuzer (lossen vaak voorwaarts op) of tegenovergestelde maar over de grens geduwd
Remmers= van nature vaak wat meer brutale paarden (lossen vaak wat terugdenkend op) of tegenovergestelde maar over de grens geduwd

Oftewel, van een renner kun je een remmer maken en visa versa. Heel simpel uitgelegd, een paard wat het met vluchten niet red, gaat vechten en een paard wat het met vechten niet red, gaat vluchten.

Of worse case scenario...

Het geeft het op, learned helplessness...

Natuurlijk zullen mensen hier andere visies op hebben en dat kan! Maar dit is het principe waar vanuit ik mijn werk doe. Ik deel paarden altijd gevoelsmatig in en op basis daarvan beslis ik vaak hoe ik te werk ga. Afhankelijk van het probleem ga ik soms prikkels toevoegen of juist weglaten. Is per paard en per probleem verschillend.

En soms.... soms krijgen ze gewoon een schop onder de kont. Wilt ook wel eens helpen bij sommige problemen :')

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:14

Een schop onder de kont kan ook wel eens nodig zijn ja. :D

Hihi, wat een voetballen. Hoe reageert ie daar op in eerste instantie ? Is ie nieuwsgierig of ontploft ie ?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:22

Ik vind je werk en denk wijze erg fijn klinken.
Zo zacht als het kan, maar bij aanstelleritus gewoon een schop onder je kont.