Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:29

ariatje schreef:
Paardenvoordroog is toch echt duurder dan hooi. Koeienvoordroog weer goedkoper.

Paardenvoordroog is vrijwel overal waar ik ooit een offerte heb aangevraagd goedkoper dan gewoon hooi.
En dan heb ik het over een hoogwaardig, gecertificeerd product + analyse van gerenommeerde fouragebedrijven.
Op zich ook niet gek, want voordroog kun je een fractie eerder oogsten dan hooi, en vraagt minder opslagcapaciteit.
Wanneer jij daar meer voor betaalt zou ik wellicht elders eens wat prijzen opvragen, want dat is zonde van je geld anders.

Ayasha
Blogger

Re: Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:31

Hier in de streek is het toch ook bij elke boer duurder dan gewoon hooi.
Ik heb altijd verondersteld dat dat was omwille van de plastick er rond. (andere machine/meerkost plastick)

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:48

Desiree schreef:
othelloster schreef:
Draadwond kwam door dat Oude stalbaas draad niet op orde had.
Ja je Moet eerlijk naar het dier blijven.
Ben net terug en Othello heb ik weer kreupel aangetroffen op de plek waar hij de ontstekingen had, we zijn er series over na het denken om Othello de eeuwige weides Te gunnen... Heb al bericht gestuurd naar DA

Prikkeldraad bij paarden is sowieso al uit den boze.

Er staat niks over prikkeldraad. Door gewoon stroomdraad/koord/lint kun je ook wonden krijgen ook al is de omheining op orde.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:14

Man, man, man... Wat een reacties.

Allemaal egoïstisch, ik doe het allemaal zo goed, ik heb duizenden euro's over om aan mijn zieke paard te trekken, ik vecht tot het einde en de mensen die realistisch een streep kunnen trekken zijn moordenaars???

Nu vraag ik mij af, hebben jullie wel daadwerkelijk nagedacht aan het welzijn van het paard? De stress die het paard krijgt van constant van kliniek naar kliniek, maanden boxrust, maanden injecties en dierenartsbehandelingen en van de zwakte die bij het ziek zijn komen? Het gaat hier om een prooidier, dieren die vaak slecht met stress kunnen omgaan. Google maar, flink wat literatuur over. Paarden kijken van dag tot dag en zien niet dat het over een paar maanden na al die behandelingen weer beter gaat worden. Het levert zo ontzettend veel stress op, dat zie je vaak bij magerder worden en een verslechterd immuunsysteem.

Ik ga zo ver als mijn financiële middelen reiken (mijn paard heeft er niks aan als ik mij in de schulden werk waardoor ik de stalling niet meer kan betalen...) en zover ik het acceptabel vind voor het welzijn van het paard. Welzijn staat voorop, en daar valt in mijn ogen ook mentale welzijn onder, hoe vaak is er wel geen link tussen mentale welzijn en fysieke welzijn?

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:16

Juangi _/-\o_ _/-\o_
Precies dit!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:14

Jet4You schreef:
Er staat niks over prikkeldraad. Door gewoon stroomdraad/koord/lint kun je ook wonden krijgen ook al is de omheining op orde.

Lees de eerste paar regels in de OP nog eens.

En geloof me, elke draad kan verwondingen veroorzaken maar prikkeldraad is wel zo funest, dat kan echt niet bij paarden. Ik heb er al de verschrikkelijkste verwondingen van gezien en ze kwamen geen van allen weer helemaal goed. Veeartsen zijn er niet voor niets allergisch voor.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:12

Juist en zo is het! Juangi@.

Het paarden/ dierenwelzijn is voor mij de belangrijkste graadmeter en is het niet meer dierwaardig is het over en uit en ik kijk ook naar het dier zelf.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:50

Juangi schreef:

Allemaal egoïstisch, ik doe het allemaal zo goed, ik heb duizenden euro's over om aan mijn zieke paard te trekken, ik vecht tot het einde en de mensen die realistisch een streep kunnen trekken zijn moordenaars???

Nu vraag ik mij af, hebben jullie wel daadwerkelijk nagedacht aan het welzijn van het paard? De stress die het paard krijgt van constant van kliniek naar kliniek, maanden boxrust, maanden injecties en dierenartsbehandelingen en van de zwakte die bij het ziek zijn komen? Het gaat hier om een prooidier, dieren die vaak slecht met stress kunnen omgaan. Google maar, flink wat literatuur over. Paarden kijken van dag tot dag en zien niet dat het over een paar maanden na al die behandelingen weer beter gaat worden. Het levert zo ontzettend veel stress op, dat zie je vaak bij magerder worden en een verslechterd immuunsysteem.

Ik ga zo ver als mijn financiële middelen reiken (mijn paard heeft er niks aan als ik mij in de schulden werk waardoor ik de stalling niet meer kan betalen...) en zover ik het acceptabel vind voor het welzijn van het paard. Welzijn staat voorop, en daar valt in mijn ogen ook mentale welzijn onder, hoe vaak is er wel geen link tussen mentale welzijn en fysieke welzijn?

Eh? De reacties al eens echt GOED doorgelezen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:58

Ragdollcat schreef:
Juist en zo is het! Juangi@.

Het paarden/ dierenwelzijn is voor mij de belangrijkste graadmeter en is het niet meer dierwaardig is het over en uit en ik kijk ook naar het dier zelf.

en zelfs over wat dierwaardig is en wat niet kan een wereld van verschil zijn van persoon tot persoon...

esthervannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:17

Heb jij het gevoel dat je er alles aan gedaan hebt? Dan denk ik dat je er vrede mee mag hebben. Al denk ik wel dat er nog heel veel opties zijn. Heb zelf ook een oudje van 24.
Ze had ook mok en was heel erg verkouden vorige week. Het goede weer komt er weer aan.
Wat ze allemaal krijgt:
Echinacea, vitamine e, duivelsklauw voor haar artrose en ik geef sinds kort weerstand compositon van de groene os. Niet de drainage kuur maar om haar weer even een oppepper te geven. Mijn paardje wil zelf ook nog heel graag. Zodra zij niet meer wil is voor mij de keuze niet zo moeilijk. Succes met je besluit!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 22:20

Na een lang gesprek met de DA zijn we tot de conclusie gekomen dat we Othello de allerlaatste kans gunnen en het hem ook geven, komende maanden moet hij apart lopen met paddock met zand en droge ondergrond
Gisteren al een hoop gedaan nadat we tot een besluit waren gekomen.
We hebben een hectare aan weiland voor de paarden.
Othello krijgt 4000 voor zich alleen, ruime schuilstal, onbeperkt hooi.
Hij gaat apart omdat hij is heel stress gevoelig en staat laag in de rang.
Hij gaat ook van de brok af en we gaan over tot voer met hoge eiwitwaarde zodat hij gaat bijkomen.
Tot halverwege de lente beetje grondwerk met hem doen en voor de rest krijgt hij veel rust, de anderen paarden lopen naast ham alleen dan met een draad er tussen.
Dit is het laatste wat we gaan doen voor hem,
Tandarts komt nog eerdaags en we moeten hem ook komende tijd behandelen tegen rotstraal en mok.
En nu maar keihard hopen dat hij verbeterd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:25

Succes! Ik hoop dat hij opknapt!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:05

Ninx schreef:
ariatje schreef:
Paardenvoordroog is toch echt duurder dan hooi. Koeienvoordroog weer goedkoper.

Paardenvoordroog is vrijwel overal waar ik ooit een offerte heb aangevraagd goedkoper dan gewoon hooi.
En dan heb ik het over een hoogwaardig, gecertificeerd product + analyse van gerenommeerde fouragebedrijven.
Op zich ook niet gek, want voordroog kun je een fractie eerder oogsten dan hooi, en vraagt minder opslagcapaciteit.
Wanneer jij daar meer voor betaalt zou ik wellicht elders eens wat prijzen opvragen, want dat is zonde van je geld anders.

Dat is echt voor het eerst dat ik hoor dat voordroog de kilo goedkoper zou zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:09

Juangi schreef:

TS vraagt hoe ver mensen gaan voor hun paard en ieder mens is daar anders in. Zo lang ik geen diagnose heb en het paard zelf niet opstandig is, ga ik door ook al kost mij dat al mijn spaarcenten en moet ik daarvoor bepaalde dromen op geven. Er is vorig jaar geen enkele opname geweest waarbij we niet dachten dat we eindelijk de bron van alle ellende gevonden hadden, om dan maanden later weer op een ander probleem te stuiten. Een paard dat echt op is, dat merk je als baas en dan moet je gewoon stoppen, maar zo lang het dier vol vuur in het leven staat en je het kan betalen, dan doe je gewoon je best voor je dier. Hoe ver je finacieel kan en wil gaan, is voor iedereen anders. Ik ben vorig jaar heel ver gegaan en heb daar geen problemen mee om dat aan TS toe te geven, en zelfs het torenhoge bedrag te noemen. Ik heb daar wel mijn droom, een goed opgeleid gangenpaard, voor laten schieten. Maar de liefde voor mijn paard, hetwelk knokt om terug beter te worden, is mij dat meer dan waard geweest.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:10

Voordroog is altijd goedkoper. Met name ronde balen.
Ik betaal me blauw aan mooi hooi, en dan koop ik nog groot in ook.
Met voordroog was ik veel voordeliger uit, maar op hooi doen mijn paarden het beter. Arme ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:15

Ninx schreef:
Voordroog is altijd goedkoper. Met name ronde balen.
Ik betaal me blauw aan mooi hooi, en dan koop ik nog groot in ook.
Met voordroog was ik veel voordeliger uit, maar op hooi doen mijn paarden het beter. Arme ik.

Klopt, ik ben om die reden ook op ronde balen over gegaan. Een gewone bot hooi daar geef ik 1.5 per dag van en kost vaak 3 of 4 euro, die ronde balen kosten mij 25 euro en daar eten ze 8 à 9 dagen van.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:45

othelloster schreef:
Na een lang gesprek met de DA zijn we tot de conclusie gekomen dat we Othello de allerlaatste kans gunnen en het hem ook geven, komende maanden moet hij apart lopen met paddock met zand en droge ondergrond
Gisteren al een hoop gedaan nadat we tot een besluit waren gekomen.
We hebben een hectare aan weiland voor de paarden.
Othello krijgt 4000 voor zich alleen, ruime schuilstal, onbeperkt hooi.
Hij gaat apart omdat hij is heel stress gevoelig en staat laag in de rang.
Hij gaat ook van de brok af en we gaan over tot voer met hoge eiwitwaarde zodat hij gaat bijkomen.
Tot halverwege de lente beetje grondwerk met hem doen en voor de rest krijgt hij veel rust, de anderen paarden lopen naast ham alleen dan met een draad er tussen.
Dit is het laatste wat we gaan doen voor hem,
Tandarts komt nog eerdaags en we moeten hem ook komende tijd behandelen tegen rotstraal en mok.
En nu maar keihard hopen dat hij verbeterd..

Hoi is dit Othello (Juventus x Ariban)?. Ik heb hem een jaar of 2 gehad maar hij is door de DA van Bodegraven toen helemaal afgekeurd. Hij had versleten nekwervels door het luchtzuigen en liep daarom altijd onregelmatig. Ook is zijn hoefgewricht door een ontsteking versleten. Hij is als weide maatje bij mij weggegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 07:42

OMG, de foto's in jullie profiel lijken wel heel erg op elkaar. Dat zou echt te erg zijn.... -O-

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:21

Juangi schreef:

zoo en dit is nou een realistische post. _/-\o_

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:24

Beste TS, Er is maar een manier waarop je een beslissing kunt maken,
Volg je gevoel, Niet meer en niet minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:25

Ivonka schreef:
Ik heb hem een jaar of 2 gehad maar hij is door de DA van Bodegraven toen helemaal afgekeurd. Hij had versleten nekwervels door het luchtzuigen en liep daarom altijd onregelmatig. Ook is zijn hoefgewricht door een ontsteking versleten. Hij is als weide maatje bij mij weggegaan.

Intussen ben ik van mening dat je dergelijke paarden beter kan laten inslapen als je niet in staat bent om hem zelf te houden, Ivonka, dit is geen persoonlijke reactie op jou, want ik heb dezelfde ervaring. Mijn afgekeurde paard is ook weggegaan als weidemaatje, maar uiteindelijk ook gewoon weer in de handel terecht gekomen met alle gevolgen van dien. Dier is in 2 jaar tijd 11 keer verhandeld, tot ik hem uiteindelijk weer op MP vond en hem terug heb gekocht. Nu blijft hij hier, maar als het niet anders kan (als hij bijv pijn krijgt) dan gaat hij gewoon naar de paardenhemel. Ik ga er in ieder geval geen duizenden euro's (meer) aan uitgeven.

Dit paard is dus helemaal niet in orde, is weggegaan als weidemaatje, iemand anders zag er nog wel "handel" in, dier is nu al een tijdje bij TS en die heeft niets anders dan ellende met het dier en het arme paard schiet er al helemaal geen moer mee op.

Verder sluit ik mij compleet aan bij Juangi.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:15

Juangi heeft naar mijn idee juist niet goed gelezen.
Iedereen schrijft als de prognose goed is.
Dat is dus welzijn.

@[***] met je eens.
Een kapot paard de handel in brengen vind ik echt not done.
Je houd hem zelf of laat hem inslapen.

Ts ik hoop voor jou dat het over een ander paard gaat.
Anders heb je mooi de ellende gekregen waar een ander geen verantwoording voor heeft genomen.
Het onnodige leed van het paard nog maar niet te benoemen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:16

Grote balen voordroog zijn veel goedkoper.
Van die hele kleine van ongeveer 50 kilo juist veel duurder.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:26

Ik heb inmiddels gemerkt met ervaring met eigen dieren, die van kennissen en paarden waarmee ik gewerkt heb. Als ze van alles achter elkaar gaan mankeren, zijn ze vrijwel allemaal klaar met leven. Ze vallen van het ene in het andere probleem. Het lichaam volgt de mentale staat en als die niet goed is, kan het zichzelf niet meer onderhouden en genezen.

Dat hij steeds weer magerder wordt, kan goed liggen aan pijn. Mijn volbloed kreeg ik geen grammetje zwaarder en die bleek uiteindelijk heel veel pijn te hebben.

Ik gun je veel wijsheid en kracht.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:44

Dat is goed om te horen TS!!

Sterkte net hem!