ik zit met mijn handen in het haar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:47

xyzutu2 schreef:
elenaMM77 schreef:

Mijn antwoord was geen antwoord op welke discussie je er hierboven ook bijsleept: het was een antwoord op jouw openingspost,

ik heb geen idee tegen wie je nu spreekt?

want ik ben 38 en in 2014 reeds afscheid genomen van mijn laatste ouder.

ik ben niet TS, ik ben geen 14 of 17.

ik haak slechts in omdat,
ik net als velen een heb aangeschaft bezit.

na mijn hele jeugd pony's geknuffeld, verzorgd en gereden te hebben.. En in mijn volwassen jaren les en bijrijdpaarden, was ik dus heel zeker dat mijn liefde voor paarden er was en ook echt niet meer zou wijken..

Maar ik had wel een aantal vereisten toen ik mijn pony uitzocht en een ervan was dat hij allround in de basis onder het zadel moest zijn....

vind het echt onbegrijpelijk dat je een meisje eigenlijk veroordeeld dat ze niet de juiste keuze gemaakt heeft, omdat ze blijkbaar nog niet wist wat het rijden voor haar betekende als onderdeel van haar band met een paard of pony.

als je haar reacties leest, was het hebben van een pony ook geen bevlieging.. want ze is al jaren met paarden en pony's bezig, maar altijd met paarden en pony's die bereden konden worden.. Ze had dus geen idee van welke impact het zou hebben op haar gevoel als dat onderdeel zou wegvallen, je een veulen hebt of een pony waar je nooit op zult kunnen rijden. Ik vind het nogal wat om dan te zeggen dat je dan geen liefde voor paarden hebt.

want dat zou betekenen dat iedereen die zijn/haar paard koopt en op het wensenlijstje heeft staan dat onder het zadel een absolute voorwaarde is geen liefde voor paarden heeft. of iedereen die een paard verkoopt om wat voor reden dan ook geen paardenliefde.. Dat zijn hele andere discussies.

betadine

Re: ik zit met mijn handen in het haar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:04

Ts blij dat je toegeeft dat je niet de juiste keuze hebt gemaakt.
Is je shet nu al voor de kar beleerd ? Indien wel is er meer kans dat je voor hem een nieuwe thuis vind.
Ik zou niet meteen beginnen zeuren voor een eigen paard. Ik vind persoonlijk dat je er nog niet de ervaring voor hebt. Zoek misschien eerst een bijrijdpaard uit waar je het rijden op kunt bijschaven zodat je straks wel weet wat type paard je wil. Want wat je nu misschien leuk lijkt kan al gauw een nachtmerrie worden. Paard is geen object. Die hebben soms hun eigen willetje en onder het rijden kan het al gauw in frustratie en of angst eindigen als het niet gaat zoals je wil. Nu net om je dit te behoeden zou ik je aanraden om eerst terug ervaring op te doen met verschillende paarden zodat je straks precies weet wat bij je past. Nu wel de moed bij elkaar rapen en je ouders informeren.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:39

Het zou voor de pony en je ouders, eerlijker zijn om je shet snel een nieuw fijn thuis te gunnen.
Verder eerlijk zijn tegen je ouders, dat verdienen ze wel.
Denk dat dat beide prioriteit heeft.

Al het andere commentaar is al gegeven, dus dat ga ik niet herhalen.

jeromyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:22

Ts misschien is het beter om je ouders op de hoogte te houden, ik heb zelf voor de keuze gestaan of mijn verzorg shetlander of een eigen paard .. ik heb toen gekozen voor het paard en de shet werd verkocht ... ik heb de shetlander ontzettend gemist ik vond de shetlander zelfs leuker ! nu heb ik hem weer terug gekocht en heb ik ze allebei maar daar gaat het niet om je moet echt goed nadenken ! misschien moet je je ouders op de hoogte brengen en nog even een paar maandjes er goed over na denken , want daalijk gaat jou shetlander weg en dan heb je daalijk een rijpony waar je niks mee hebt . en als je even wacht kan jou shetlander over een tijdje gewoon voor de koets en dan is het toch ook leuk als jij lekker met het koetsje weg kan !

SkippyDaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:58

Heey,
Ik heb ook een shetlander! Ik heb hem sinds hij twee is en ik weet wel wat leuke dingetjes die je kan doen :D Ik had ook even het zelfde probleem als jij nu hebt, maar toen wist ik nog niet wat voor leuke dingen je met jonge pony's kan doen. Even wat dingetjes:
Ga met haar wandelen! Zo leert ze al om niet bang te zijn voor voertuigen, vogels of iets dergelijks.
Doe wat grondwerk! Zo krijg je meer vertrouwen in elkaar.
Ga aan de slag met vrijheids dressuur! Zo krijg je een band met elkaar.
En als je het rijden mist, ga 1x per week op een manege rijden. En het is leuk om met een vriendin te wandelen die ook een shetje heeft! Hopelijk heb je hier wat aan, Groetjes mij! *\o/*
P.S. Hij is nu vijf en je kunt superleuk met hem mennen. Je kunt zelfs wedstrijdjes doen!

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 11:11

SkippyDaphne schreef:
Heey,
Ik heb ook een shetlander! Ik heb hem sinds hij twee is en ik weet wel wat leuke dingetjes die je kan doen :D Ik had ook even het zelfde probleem als jij nu hebt, maar toen wist ik nog niet wat voor leuke dingen je met jonge pony's kan doen. Even wat dingetjes:
Ga met haar wandelen! Zo leert ze al om niet bang te zijn voor voertuigen, vogels of iets dergelijks.
Doe wat grondwerk! Zo krijg je meer vertrouwen in elkaar.
Ga aan de slag met vrijheids dressuur! Zo krijg je een band met elkaar.
En als je het rijden mist, ga 1x per week op een manege rijden. En het is leuk om met een vriendin te wandelen die ook een shetje heeft! Hopelijk heb je hier wat aan, Groetjes mij! *\o/*
P.S. Hij is nu vijf en je kunt superleuk met hem mennen. Je kunt zelfs wedstrijdjes doen!

Ik wandel elke dag haha! vrijheidsdressuur ben ik ook meebegonnen en grondwerk doe ik tijdens het wandelen! Bedankt voor de tips maar het wandelen enzo vind ik gewoonweg niet echt leuk en dat is eigenlijk het enige wat ik echt kan doen. Maar nogmaals bedankt! :D

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 11:15

qt_shetties schreef:
Het zou voor de pony en je ouders, eerlijker zijn om je shet snel een nieuw fijn thuis te gunnen.
Verder eerlijk zijn tegen je ouders, dat verdienen ze wel.
Denk dat dat beide prioriteit heeft.

Al het andere commentaar is al gegeven, dus dat ga ik niet herhalen.

Bedankt, nu moet ik nog de stap maken om het tegen mijn ouders te zeggen, ik ben alleen zo bang dat ik ze kwets..Ongeveer twee weken geleden hadden we het er nog een beetje over of ik het nog wel leuk vind, mijn moeder zei toen dat dingen soms anders kunnen lopen dan je verwacht en dat is het misschien niets voor mij is ookal dacht ik dat eerst wel. Daar had ze eigenlijk helemaal gelijk maar ik kon het niet uit me krijgen om te zeggen dat ze gelijk heeft. Ik hoop dat ze er nog een keer over begint dan kan ik vertellen hoe ik mij er eigenlijk echt bij voel.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:18

wat indankbaar tegen over je shet zeg! Heb je uberhoud wel eens gement? Hoe weet je dan dat rijden meer jou ding is?! Kind ga sparen voor een paard en laat je ouders het niet opknappen. En blijf gewoon bezig met je shet! Ondankbaarder kan niet zeg bah. Dit soort mensen vind ik niet eens een paard waardig.. :n

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:20

JenW schreef:
wat indankbaar tegen over je shet zeg! Heb je uberhoud wel eens gement? Hoe weet je dan dat rijden meer jou ding is?! Kind ga sparen voor een paard en laat je ouders het niet opknappen. En blijf gewoon bezig met je shet! Ondankbaarder kan niet zeg bah. Dit soort mensen vind ik niet eens een paard waardig.. :n

Jij maakt nooit een inschattingsfout zeker?
Ik vind dat TS (zeker ivm met haar leeftijd) echt goed bezig is om een oplossing te zoeken! Ze is er iig eerlijk over.

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 11:22

JenW schreef:

Sorry maar ik vind deze reactie tamelijk overbodig..
Ja ik heb vaker gement.. lessen of voormezelf Wilde graag een eigen paardje om het mee te doen maar vind het toch niet zo leuk als ik had verwacht. Meer ga ik niet zeggen want denk niet dat het nut heeft..

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:26

teddy01 schreef:
JenW schreef:

Sorry maar ik vind deze reactie tamelijk overbodig..
Ja ik heb vaker gement.. lessen of voormezelf Wilde graag een eigen paardje om het mee te doen maar vind het toch niet zo leuk als ik had verwacht. Meer ga ik niet zeggen want denk niet dat het nut heeft..

Waarom heb je dan ooit voor die shet gekozen echt waar ik kan hier niet over uit..

Tuurlijk maakt iemand wel eens een foutje, maar met een levend dier kan je dan ook als je een fout hebt gemaakt de fout respecteren en er toch voor gaan ! Wel zo eerlijk naar de shet toe niet?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:29

teddy01 schreef:
Bedankt, nu moet ik nog de stap maken om het tegen mijn ouders te zeggen, ik ben alleen zo bang dat ik ze kwets..Ongeveer twee weken geleden hadden we het er nog een beetje over of ik het nog wel leuk vind, mijn moeder zei toen dat dingen soms anders kunnen lopen dan je verwacht en dat is het misschien niets voor mij is ookal dacht ik dat eerst wel. Daar had ze eigenlijk helemaal gelijk maar ik kon het niet uit me krijgen om te zeggen dat ze gelijk heeft. Ik hoop dat ze er nog een keer over begint dan kan ik vertellen hoe ik mij er eigenlijk echt bij voel.

Dat kun je toch zelf ook doen?
Mooi handvat :j

Gewoon zeggen: "Mam, jij had het toch laatst over ...? Wilde het toen niet toegeven, maar je had gelijk :o"

Komt het gesprek vanzelf op gang :(:)

....=naam pony

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:36

Het zal een pony echt geen klap uitmaken in welke wei die staat, shet heeft geen enkel besef van ondankbaar of dat de ts liever wil rijden en als je een leuke plek voor de pony is het ook niet afdanken. Afdanken is de pony maar gewoon in de bosjes dumpen en aan zijn lot over laten.

Dan zou er geen paard meer mogen worden verkocht want dat is ondankbaar. Paard heeft geen besef van de reden van de verkoop :+

Wij zijn ook maar mensen en soms kom je gewoon tot ander inzicht. dat kun je gewoon tegen je ouders zeggen ts :) 'mam, je had gelijk'

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:44

Wauw sommige reacties -O-
Bespreek het met je ouders. Ik heb ook een shet gekregen toen ik 11 was en heb een paard gekregen toen ik 12-13 was met het paard kon ik veel meer. Leerde ik ook veel van. Dat sommige mensen zeggen dat je er nu geen moet kopen omdat je achter een paar jaar gaat studeren vindt ik ook dom. Nu ben je jong heb je de meeste tijd, nu moet je genieten! Dan komt studie, dan werken, eigen huis. Dan heb je pas weinig tijd. Geniet nog van het jong zijn en van je hobby. Als je denkt er meer uit te kunnen halen Door een ander paard. Dan zeg ik doen! Het leven is te kort om fouten te maken en ermee te blijven zitten,doe wat je graag doet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:03

Ts wat vervelend dat het niet met de shet gelopen is zoals je had gewilt.
Ik denk dat je dit het beste eerlijk met je ouders kan bespreken om naar een oplossing te kijken.
In mijn ogen is een nieuw paard geen oplossing. Je zit in een leeftijd waarin je na de middelbare school gaat studeren en hoeveel tijd is er dan nog voor het paard. Ik denk dat je wil voorkomen dat je over 3 jaar in dezelfde situatie zit als nu en dan waarschijnlijk ook nog met een paard waar je wél een klik mee hebt.
Ik ga er vanuit dat je niet nu een paard wil kopen voor maar 3 jaar.

Misschien is de oplossing wel een leasepony. Ik denk dat dat het dichtsbij komt bij een eigen paard waar je mee kan rijden.

Wees dus vooral realistisch bij de stap na de shet en of het eerlijk voor zowel een nieuw paard als jezelf om een paard te kopen. Ik denk dat het nu niet jullie tijd is. Maar na je studie wel.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:46

Ts, als je moeder dat zo zei, heeft ze allicht wel door hoe de vork in de steel zit. En dan denk ik niet dat je haar met de waarheid zult kwetsen hoor...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:54

craiester schreef:
Wauw sommige reacties -O-
Bespreek het met je ouders. Ik heb ook een shet gekregen toen ik 11 was en heb een paard gekregen toen ik 12-13 was met het paard kon ik veel meer. Leerde ik ook veel van. Dat sommige mensen zeggen dat je er nu geen moet kopen omdat je achter een paar jaar gaat studeren vindt ik ook dom. Nu ben je jong heb je de meeste tijd, nu moet je genieten! Dan komt studie, dan werken, eigen huis. Dan heb je pas weinig tijd. Geniet nog van het jong zijn en van je hobby. Als je denkt er meer uit te kunnen halen Door een ander paard. Dan zeg ik doen! Het leven is te kort om fouten te maken en ermee te blijven zitten,doe wat je graag doet.

Ik heb juist gewacht tot ik ging werken, want toen had ik juist tijd. Als je studeert krijg je nieuwe vrienden, ga je stappen en verblijf je mogelijk in een andere plaats. Daarnaast heb je altijd vrije tijd nodig naast je lesuren voor huiswerk, projecten en tentamens leren.
Toen ik aan het werk ging, werkte ik 8 uur op een dag en daarna heb je alle tijd voor je hobby en je huis. Je bestedingspatroon zal dan waarschijnlijk ook groter zijn. Zo dom is dat dus niet 8-) dat genieten gaat na je studie nog vrolijk verder.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:29

Iets anders wat mogelijk ook een rol speelt:
Een deel van mijn paardenhobby bestaat er ook uit dat je het deelt met anderen.
Vroeger met mijn zusjes en vriend(inn)en, en clubleden, later met collega's, en nog weer later met een gezellig groepje op de manege.
Hoe paardenminded ik ook ben, hoeveel uren ik alleen met paarden heb doorgebracht: in de eerste plaats ben ik een mensenmens.
Ts, ben je veel alleen met je pony? Misschien ook goed om mee te nemen voor je nieuwe plannen.

Sympathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:29

Sommige reacties begrijp ik echt niet. Iedereen schijnt het altijd zo goed te weten. Ik ben volwassen en ik heb ook weleens de verkeerde keuze gemaakt bij de aanschaf van een paard. Ik werd niet gelukkig van dit paard en het paard werd niet gelukkig van/bij mij. Wat is er dan mis mee om het besluit te nemen het paard weg te doen. Een ander heeft misschien wel de klik met dit paard.

Mijn advies; als je de shet verkoopt, wacht dan even met de aanschaf van een ander dier. Eerst even alles rustig op een rijtje zetten.

teddy01; volg je hart, maar bespreek het vooral zo snel mogelijk met je ouders. Succes en sterkte!

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:37

craiester schreef:
jotoma schreef:

Ik heb juist gewacht tot ik ging werken, want toen had ik juist tijd. Als je studeert krijg je nieuwe vrienden, ga je stappen en verblijf je mogelijk in een andere plaats. Daarnaast heb je altijd vrije tijd nodig naast je lesuren voor huiswerk, projecten en tentamens leren.
Toen ik aan het werk ging, werkte ik 8 uur op een dag en daarna heb je alle tijd voor je hobby en je huis. Je bestedingspatroon zal dan waarschijnlijk ook groter zijn. Zo dom is dat dus niet 8-) dat genieten gaat na je studie nog vrolijk verder.

Ik was aan het werken in een goede job maar hield niet veel tijd over hoor. Ik had wel pech met veel uren en ook lange reistijd. Dan nog huishouden en familie en vrienden niet vergeten. Dus ik hield weinig tijd over voor mijn hobby. Ik spreek natuurlijk niet voor iedereen, maar ik had tot mijn 18de veel meer tijd voor mijn Hobby dan nu. Daarom wou ik ook duidelijk maken dat soms wachten tot.. (meer tijd,geld...) niet altijd correctis . Leef nu en doe waar je nu tijd voor hebt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:34

Ts: moeilijke gesprekken kan ik ook altijd slecht op een beetje vloeiende manier op gang krijgen... mijn aanpak is dan ook op het moment dat ik even de moed heb, gewoon te beginnen met 'ik wil jullie iets heel vervelends vertellen. Ik durfde er tot nu niet over beginnen, want <voer reden in>, maar met de pony klikt het helemaal niet zoals ik had gehoopt.' (bijvoorbeeld)

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:16

Wat een moeilijke situatie voor je. Het loopt niet zoals je verwacht had met je eerste eigen paardje, dat is echt balen. Zo te lezen heb je er wel over nagedacht van te voren, maar je bent pas 14 en niet alles is van te voren te overzien en te voorspellen, ook voor iemand van 30 niet hoor ;). Soms moet je dingen meemaken of ervaren om te weten hoe het werkelijk is, in dit geval een eigen shet te hebben. En he, dat is niet zoals je verwachte, erg teleurstellend, maar dat kan gebeuren. Dat zal nog wel vaker gebeuren in je leven en elke keer leer je er beter mee om gaan. Voel je niet schuldig naar je paardje toe, die heeft daar geen besef van zolang die maar eten krijgen en paardengezelschap heeft. Je shet blijft misschien nog wel 22 jaar leven, dus dan heb je tot je 36e een shetlander. Ga in gesprek met je ouders, misschien zijn hun ook wel teleurgesteld omdat ze dachten dat ze jou het gelukkigste meisje op de wereld hadden gemaakt met een eigen paard. Ga samen kijken hoe je dit "eigen paard avontuur" weer een fijne wending kunt geven waarbij jij je happy voelt, want uiteindelijk willen jouw ouders ook dat je jij blij en fijn voelt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:30

craiester schreef:
Ik was aan het werken in een goede job maar hield niet veel tijd over hoor. Ik had wel pech met veel uren en ook lange reistijd. Dan nog huishouden en familie en vrienden niet vergeten. Dus ik hield weinig tijd over voor mijn hobby. Ik spreek natuurlijk niet voor iedereen, maar ik had tot mijn 18de veel meer tijd voor mijn Hobby dan nu. Daarom wou ik ook duidelijk maken dat soms wachten tot.. (meer tijd,geld...) niet altijd correctis . Leef nu en doe waar je nu tijd voor hebt.

Uiteraard verschilt het per persoon hoe je je studie ervaart en weet je niet op je 13e al wat voor baan je krijgt. In dat opzicht deel ik je mening vwb leef nu! Maaaaaar, de verantwoordelijkheid voor een dier heb je niet alleen nu, maar later ook. En dat bedoelde ik met dat ts niet over een paar jaar voor dezelfde beslissing wil komen te staan. En er zijn meerdere opties dan een eigen paard, denk bijv aan leasen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:42

Wie dan leeft, dan zorgt. Je kan ook dan gewoon je verantwoordelijkheid nemen en paard verkopen, paard verleasen of wat dan ook. Leven valt niet te plannen :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:44

Ik heb lang niet alle reacties gelezen, veel te pijnlijk, tegenover TS.
Iedereen maakt fouten en dus ook de TS.
Om heel eerlijk te zijn ik vind juist goed hoor dat je er over nadenkt en dat je zo rekening houd met je ouders op die leeftijd, inlevingsvermogen en zelfreflectie is wat ik zie. Het is maar net vanaf welke kant je het bekijkt.

Wat ik wel een goed advies vond, wat ik in het begin van dit topic las, is om eerst een paar jaar een verzorgpony te nemen waar je op kan rijden en ook een deel van de verzorging op je neemt om te kijken hoe dat bevalt. Maar ik snap ook dat het verleidelijk is een eigen pony te nemen als die mogelijkheid er is hoor..

Het is in ieder geval belangrijk het bespreekbaar te maken met je ouders. Gewoon eerlijk en open zijn. En niet meteen beginnen over het 'inruilen' tegen een andere pony maar eerst eens hoe de situatie nu is en dat het tegenvalt. Natuurlijk kun je wel uitleggen hoe je de oplossing ziet voor een andere pony maar als je ouders dat niet zien zitten, vind ik wel dat je zo eerlijk moet zijn om de pony alsnog te verkopen, in plaats van te denken: Beter iets dan niets. Dan gewoon toch op zoek gaan naar de verzorgpony :)

Succes ik hoop dat jullie er uit komen, enne neem de harde reacties op met een korreltje zout.......