Wel of geen cap dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:34

Ik vind het ook bullsh*t dat ie voor een shoot af kan. En niet omdat dat ding zo eng is want een beetje opgevoed paard gaat daar niet ineens belachelijk op doen. Maar omdat je daarmee dus het beeld bevestigd dat een cap niet hoeft, niet mooi is enz. Ik vind een amazone met een mooie cap op de cover een stuk mooier om te zien dan eentje zonder cap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:02

Ayasha schreef:
Ik vind het ook bullsh*t dat ie voor een shoot af kan. En niet omdat dat ding zo eng is want een beetje opgevoed paard gaat daar niet ineens belachelijk op doen. Maar omdat je daarmee dus het beeld bevestigd dat een cap niet hoeft, niet mooi is enz. Ik vind een amazone met een mooie cap op de cover een stuk mooier om te zien dan eentje zonder cap.

Ik ook! Het hoort er gewoon bij.
Zou het niet meer in mijn hoofd halen om zonder cap op te stappen en ik vind dat je als volwassene ook nog eens een voorbeeld functie hebt voor de jeugd.

ChanZFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:03

Opnieuw deze discussie, interessant!

Ik rijdt mijn paarden (jong of oud) het liefst zonder cap. Ik weet het, als je goed valt zonder cap heb je veeeeel gedoe!
Maar naar mijn mening kun je je paard het best rijden i.v.m. zelfverzekerdheid, goede houding, controle, vertrouwen en een goede band het beste als je zelf een goed gevoel hebt. Als je dit hebt met cap, prima! Als je dit hebt zonder cap, ook prima! Zolang je altijd maar weet dat je voldoende ervaring moet hebben met paarden, je paarden door en door kent, je er zelf een goed gevoel over hebt en altijd weet dat het eigen verantwoordelijkheid is.
Overigens heb ik een aantal ongelukken zien gebeuren met cap, waaronder één waarbij het slachtoffer het niet overleefd heeft. Dit kwam omdat de (goed passende, op maat gemaakte cap) op de neus terecht kwam tijdens de val, het neus bot door het hoofd ging en de rest zijn details..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:10

Denk dat het aantal dodelijke ongevallen ZONDER cap nog vele malen hoger ligt dan die met... Waarom niet beschermen wat je beschermen kan, ook met brave paarden zit een ongeluk in een klein hoekje.

ChanZFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:22

Uiteraard, daar heb je helemaal gelijk in. Daarnaast probeer ik ook juist duidelijk te maken, dat het ALTIJD je eigen verantwoordelijkheid is, en je nooit mag zeggen:"hij/zij is altijd zo braaf". Het blijft een paard, geen vriend/vriendin waar je vanop aan kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:49

Er zijn inmiddels ook voldoende caps zonder hard voorklepje (breekt neus) en zonder verdikte verstelknop/achterrand (breekt nek) te vinden. Dus alle mensen die dat een argument vinden om geen cap te kopen, kunnen toch gewoon een cap kopen zonder die dingen?
Valt voor mij een beetje in de categorie 'ik gebruik geen teugels als ik buitenrij want ik heb die wel eens zien breken bij iemand en dat leidde tot een heel naar ongeluk'. Je kunt ook gewoon het juiste, veilige tuig kopen en dat voor je erop klimt even controleren, precies zoals bij een cap.

Wat ik altijd het meest opvallende vind aan de hele wel/geen cap discussie is het argument van vrije keuze. In de zin van 'Het is mijn vrije keuze om zonder cap te rijden want A) ik geloof niet dat er iets zal gebeuren, en B) als er iets gebeurt dan is de bijbehorende dood/verwondingen mijn eigen keuze, dan leef ik wel gewoon verder met de gevolgen.'

Het is wel heeeeel erg 'ik ik ik eigen eigen mijn'.
Helemaal als je bedenkt dat degene die na dat ongeluk de rest van zijn leven jouw billen afveegt je vriend is, dat het jouw kinderen zijn die de rest van hun leven jouw rolstoel rondduwen en jouw ouders de rest van hun leven moeten leven met jouw dood. Is dat dan hun eigen keuze?? Als zij hadden mogen kiezen, hadden ze er dan niet voor gekozen dat jij op die ene ochtend een cap had gedragen waardoor jij grotere kans had dat je niet zo zwaar gewond was geraakt of was overleden?

Is het echt jouw keuze als het de anderen zijn die met de gevolgen moeten leven?

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:57

Ik ben van de wel cap dragen, maar er zijn zoveel landen waar een cap nog niet eens "bestaat" of waar het gewoon niet gebruikelijk is om er 1 te dragen(bijvoorbeeld Amerika).. en wij zitten hier dan een in mijn ogen nutteloze discussie te voeren over het wel of niet dragen van... (Ja ook ik heb in mijn tiener jaren zonder cap, zadel met halster buiten gereden) De mensen die het niet willen/kunnen/gaan om wat voor reden dan ook, zullen zelf de consequenties moeten inzien... Je kan mensen(nee, nog steeds niet) dwingen.. Er zullen altijd mensen zijn die het zullen doen..

Volgens de wet mag je niet bellen achter het stuur, niet dronken achter het stuur, niet onder invloed van drugs en toch zijn er mensen die het doen.. En ja het is egoïstisch, ja het is dom.. maar ik zeg: Leven en laten leven..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:03

xyzutu2

Maar een cap geeft geen garantie dat de ouders niet iemand gaan missen. De vriend geen gat hoeft af te vegen.
Dat het de kans kan verminderen geloof ik wel.
Maar breek je Bijvoorbeeld je nek heb je nog kans op bovenstaande.

Ook als je van de trap valt met de fiets valt of je je veter niet hebt gestrikt en tegen de salon tafel dondert. :+

Ik draag mijn cap. Voel me daardoor niet onkwetsbaar.
En wat de rest doet moeten ze zelf weten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:14

Tamara_089 schreef:
Las net na aanleiding van dit artikel ook al een "discussie" over caps
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... rijgegeven

Ik vind moet je zelf weten de gevolgen zijn tenslotte voor jezelf...

Eerlijk is wel betrap mezelf er ook steeds vaker op even snel op te stappen zonder cap

Nee dus. Was dat maar zo.

Maar de gevolgen zijn voor je omgeving, familie, verzekering.
Fijn zo'n moeder die voor de rest van haar leven hulpbehoevend is omdat ze geen cap op wilde.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:08

ik denk dat het gros van de ruiters het daar wel over eens is: het is verstandig om het wel te dragen, want we hebben allemaal verhalen gelezen, fotos gezien van ruiters waarbij het maar goed was dat ze een cap droegen.
Dus je loopt de kans dat je hoofd verbrijzeld, en tja, daar kan ie niet zo goed tegen. Dus cap-loos is simpelweg dom en irreel. En een cap is 'lelijk' tja.. kwestie van wat meer geld besteden.
ik vind een gat in mijn hoofd lelijk:P

Persoonlijk zou ik mn schouders op halen als iemand zonder cap gaat rijden. Zelf weten. ook met een paard dat pas 2 keer buiten is geweest. Is gewoon dom en zeer onverstandig. Maar eigen verantwoordelijkheid. Van mij zou er best een boete op mogen staan. Of meer op het hart gedrukt worden dat je niet verzekerd bent als je rijdt zonder cap.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:22

Ook al ken je jou paard oor en Door en weet jij altijd waneer je paard schrikt.........
Het kan altijd struikelen maar dat weten de meeste eigenaren blijkbaar ook waneer dat gebeurt of niet....

ChanZFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:12

Wie hier voor en (vooral) tegen is, is duidelijk :).
Maar wat is dan jullie mening over de hoedjes bij de hogere niveau's dressuur, geen cap bij (veel (plaatsen) ringrijden, westernwedstrijden enzovoort?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:22

ChanZFries schreef:
Wie hier voor en (vooral) tegen is, is duidelijk :).
Maar wat is dan jullie mening over de hoedjes bij de hogere niveau's dressuur, geen cap bij (veel (plaatsen) ringrijden, westernwedstrijden enzovoort?

Dom! En er zijn tegenwoordig zoveel leuke caps te krijgen. Charlotte Dujardin rijdt ook met cap in de GP, fijn voorbeeld! :)

ChanZFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:32

Ik vind caps persoonlijk ook helemaal niet stom. Je hebt er leuke en moderne tussen zitten en daarnaast; bij motorrijden hoort ook een helm! Het is geen extra of iets dergelijks.
Alleen bij mij is het geval dat ik me niet fijn voel met een cap op. Het geeft een (wat vele raar zullen vinden) onveilig, onzeker gevoel. En dat komt absoluut terug in het rijden.
Nu ik de laatste tijd veel les geef (ja, iedereen moet verplicht een cap op) en ook meer met andere rijd, let ik al minder op het gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:31

Waarom voel je je onveiliger/onzeker met het dragen van een cap ChanzFries? En vind je dat je geen voorbeeld functie hebt voor je lesklanten?

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:59

Ik weet niet of het al genoemd is (heb alleen de eerste pagina gelezen en de laatste) maar de verzekering betaald hoogst waarschijnlijk niks uit als er iets gebeurd en je draagt geen cap...
Alle kosten zijn dan waarschijnlijk voor jou...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:36

Cerastes schreef:
Ik weet niet of het al genoemd is (heb alleen de eerste pagina gelezen en de laatste) maar de verzekering betaald hoogst waarschijnlijk niks uit als er iets gebeurd en je draagt geen cap...
Alle kosten zijn dan waarschijnlijk voor jou...

Waar staat dat? Een gordel of een helm op de motor is wettelijk verplicht en dan kunnen ze inderdaad moeilijk doen qua uitkeren. Maar een cap is niet wettelijk verplicht en er wordt dus gewoon uitgekeerd als je van je paard valt zonder cap tenzij expliciet anders opgenomen in je polis

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:56

De kans is echt heel groot dat je zelf opdraait voor alle kosten als je geen cap draagt...zeker als je alleen een basis verzekering hebt.
Bel anders ff je verzekering dan ben je er zo achter.
Ik ken zelf en via via mensen bij wie het dus niet is uitbetaald en zelf duizenden euro's konden betalen.
Dit is al weer 8 jr geleden..zal nu wel nog erger zijn...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:37

Cerastes schreef:
De kans is echt heel groot dat je zelf opdraait voor alle kosten als je geen cap draagt...zeker als je alleen een basis verzekering hebt.
Ik ken zelf en via via mensen bij wie het dus niet is uitbetaald en zelf duizenden euro's konden betalen.

Ik hoef mijn verzekering niet te bellen, want ik weet hoe ik verzekerd ben en bij mij wordt er gewoon uitgekeerd hoor. Hier in België wordt er gewoon uitgekeerd of je nou met een volledig harnas te paard zit of op je slippers zonder cap.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:04

MelissaV schreef:
Cerastes schreef:

Ik hoef mijn verzekering niet te bellen, want ik weet hoe ik verzekerd ben en bij mij wordt er gewoon uitgekeerd hoor. Hier in België wordt er gewoon uitgekeerd of je nou met een volledig harnas te paard zit of op je slippers zonder cap.

O van België weet ik het niet.
Maar in Nederland is dat vaak wel het geval.

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:12

Of verzekering wel of net betaalt zou niet een reden moeten zijn om wel of niet een cap te dragen,
je kiest er voor om wel of niet je bol te beschermen tegen vallen , stoten , en zwiepende takken.
ik ben voor beschermen

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:58

Ik draag altijd een cap en vind eigenlijk dat iedereen dat zou moeten doen. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:12

ik draag altijd een cap als ik op een paard zit, maarja als mensen het niet willen hun verandwoordigheid. Zag laatst ook een verhaal langs komen op facebook van een meisje die van der paard was gevallen, paard stond vervolgens op der hoofd de cap was helemaal stuk maar hij is waarschijnlijk wel levens reddend geweest. Op mijn stal viel er laatst ook iemand van een pony af, ze kan echt super goed rijden maar het gebeurde gewoon, pony steigerde bijna op der hoofd (ze had gelukkig wel cap op) stel dat ze die niet op had en die hoef was net even 10 cm teveel naar de ene kant.. dan ben je ver van huis.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:22

Wat ik vind? Dat men eens voor zichzelf moet gaan denken ipv voor een ander. Als iemand geen cap op wil doen, wie ben jij dan om te zeggen dat diegene dat wel moet doen? Het valt me dat men steeds meer bezig is om voor een ander te denken, mensen moeten gewaarschuwd worden als je een lening afsluit, men moet gewezen worden op de gevaren die er zijn. kan er nou nooit eens bedacht worden dat is zijn of haar keuze? Punt? In het midden laten of iets wel of niet goed is en dat gewoon aan de persoon over te laten? Je zou er ook gewoon niks van kunnen vinden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:32

Dom, Dom, Dom..

Niet alleen voor zichzelf, maar als ze zich ongelukkig vallen, dan beschadigen ze meer dan alleen hun eigen hersenpan.. familie doodongerust, of in een erger geval misschien kinderen achterlatend..
maar wat denk je van de rest van je leven misschien wel een last voor je ouders of je kinderen zijn, omdat je problemen overhoud?

Wat mij betreft mag het een verzekeringsissue worden.. Geen cap is niet verzekerd!
kijken hoelang mensen dan vrijheid, blijheid verkiezen boven veiligheid..
We weten allemaal dat de zorg al zwaar genoeg belast is en weinig middelen heeft..
laat het dan in ieder geval niet jij zijn, die door een egoïsme potjes moet gaan aanspreken die anderen met medische problemen hard nodig kunnen hebben.

Vibabu, eigen keuze prima.. maar verwacht dan niet dat mensen meebetalen aan zorg die je direct en eventueel langdurig nodig hebt als gevolg van die eigen keuze toch?