Ergenissen op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enamorada

Re: Ergenissen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:21

Ik reed een tijdje geleden een springpaard bij op een aardig grote stal. Eigenaar zat in het buitenland dus ik reed hem samen met een ander meisje. Zij was wel aardig, maar de andere meiden op stal, man man man... :n Ik had ze überhaupt nog nooit gesproken, maar de arrogante blikken en het fluisteren als ik net voorbij liep waren al volop aanwezig. De andere bijrijder van 'mijn' paardje (noem het even voor het gemak mijn paard) zei dat ze in het begin idd gemeen waren en dat ik vanzelf wel zou worden opgenomen in het groepje... Kom op zeg, we zijn geen 11, toch? :') Dat was wel een grote ergernis.
Ook vond ik het heel irritant dat de (ontzettend kleine) weide aan de buitenbak grenst, dus dat sommige paarden gewoon de hele tijd met hun hoofd over de bakrand hingen en ik er steeds voor moest uitwijken.
Ook idd spullen die steeds verdwenen. Verschrikkelijk irritant.
En als laatste de soort slagboom van de buitenbak die zo moeilijk openging. Sta je daar met een opdringerig paard dat ding ophoog te tillen, wat voor geen meter lukt. En dan ook niemand die even helpt ofzo :?

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:27

oooh, meerdere dingen..

- Dat de paarden 's morgens op stal gevoerd worden, terwijl ze met goed weer best buiten kunnen eten.
- Het licht in de lange stal, waar mijn pony staat, uit doen terwijl ik nog met mn pony bezig ben in de bak.
- Als niemand de bak sproeit.
- Ongewenst advies, vooral als het nog zinloos is ook.
- Dat iedereen zich met elkaar bemoeid, lijkt wel een middelbare school..

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:50

Mensen die nooit wat van mij aannemen en zelf met de raarste adviezen komen.

Gal spuwers over de manier van stal houden, (uitmesten, voeren). Dat bespreek je maar met de stalhouder als je ontevreden bent.

Roddelen kan ik zoiezo niet zo goed tegen. Maar praat wel graag over paarden.

Wel eigen mest opruimen in de bak, maar dat van een ander 10 meter verder laten liggen. (Die dan bijv. nog rijdt)

Mensen die continu hun spullen laten slingeren of mest niet opruimen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:05

Ik sta nu ong 5 maanden op deze stalling met mijn paard en tot nu toe nog geen ergens gehad. Er staan in totaal tussen de 20 en 30 paarden en er lopen mensen rond van b tot zz niveau maar iedereen laat elkaar in hun waarde. Als je ergens niet uitkomt of je hebt een vraag kun je die gewoon stellen en willen ze altijd helpen. Iedereen ruimt zijn troep op en blijft van elkaars spullen af. Als je een keer niet kunt komen vraag je via de stal app of iemand even kan mesten voor je. Paarden komen er elke dag uit en ze hebben vaste tijden met voeren. Paarden weten exact waar ze aan toe zijn. Misschien ook wel doordat het een professionele stal is en alles goed geregeld is. Ik vind het tenminste een hele fijne stal om staan.....

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 02:58

Wat ik hier raar vind. Mensen vinden het irritant advies te krijgen 2 zinnen later staat er dat ze het irritant vinden als mensen hun tips negeren.

Iets van meten met 2 maten? :p

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 08:42

Zoe_97 schreef:
Wat ik hier raar vind. Mensen vinden het irritant advies te krijgen 2 zinnen later staat er dat ze het irritant vinden als mensen hun tips negeren.

Haha viel mij ook op :D

Irritatie 1: mensen die zich met je bemoeien
Irritatie 2: mensen die niks van je willen aannemen..
Eh ok... :+

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 08:56

Advies vind ik prima, maar met een artrose paard ga je bijvoorbeeld geen in-uitjes meer springen.

Misschien voelde ik mij onterecht aangesproken, maar adviezen moeten natuurlijk wel ergens op slaan voordat je er wat mee kunt. Vooral als je paard iets heeft waardoor je iets "beperkt" wordt met trainen.

Ik luister wel altijd naar stalgenoten, sommige adviezen zijn ook goed. Maar mensen die al niet eens luisteren willen ("zo doe ik het al jaren, en t gaat altijd goed!") heb ik minder begrip voor dan mensen die tenminste over je advies nadenken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:04

ik heb weinig te klagen over mijn "nieuwe" stal. Sta hier sinds 1 augustus. Het enige wat ik soms wel irritant vind is dat mensen hun mest zo laten liggen in de bak of op het terrein. Maar ik ben Miep netjes en kan er daarom niet goed tegen. En soms wel 5 rondjes moet lopen alvorens al het gereedschap bij elkaar heb,maar binnenkort afgelopen want dan schaf ik gewoon eigen gereedschap aan en heb ik dat niet meer :P
Verder bevalt het mij prima :j

ach op elke stal is wat....en de 1 past beter bij je dan de ander

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:08

Denk dat inderdaad dé ergernis troep is.. En dat blijf je houden want sommige mensen boeit het nou eenmaal helemaal niks. Wat wel helpt is het goed schoon houden vind ik. Wanneer er al troep ligt is de neiging om jouw troep op te gaan ruimen een stuk minder groot dan wanneer het erg netjes is.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:14

Zoe_97 schreef:

Dat verbaasd mij dus ook. :') En daarbij: als ik lees dat bijna iedereen zich aan dezelfde dingen ergert, vraag ik me af wie dan die streken überhaupt uithaalt. :P

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:31

Mijn ergenissen, rond slingerende borstels, te laat betalen, achter mn geld aan moeten, pony die Door de draden gaat, pony die onder gaas door kruipt, pony waar je gestrekt achter aan gaat (beestje Is amper 90cm).

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:22

Mijn paard staat gestald op een manege, dus naast de andere pensionklanten (zijn er momenteel niet zoveel en heb ik geen problemen mee) heb ik ook te maken met manegeruiters en aanhang. De ergernissen op dit moment zijn:

- Mensen die mijn paard snoepjes o.i.d. gaan geven zonder te vragen.

- Kleine kinderen die door de gangpaden rennen (ook groteren, maar die steken tenminste nog boven de bakrand uit). Leuk met een rille 3,5 jarige.

- Kleine kinderen die ineens over de bakrand gaan hangen terwijl je de 3,5 jarige aan het longeren bent.

- De ouders die de kleine kinderen zonder begeleiding overal rond laten lopen. Weer bijna een kind onder je paard...

- Mensen die de loslopende paarden in de bak/paddock proberen op te jagen, want het is zo lollig om de paarden hysterisch de baan rond te zien rennen...

- Ruiters met manegepaarden die vlak voor de volgende les ineens met z'n allen het gangpad in komen stormen en geen rekening houden met de pensionpaarden die aan de paal gepoetst/opgezadeld worden.

- De stagiaires die niet het verschil weten tussen 1, 3/4, 1/2, 1/4 en 1/6 kg brok en veel of weinig ruwvoer.....

- Stalmedewerkers die met een bladblazer op vol vermogen langs je stal komen en je dus met regelmaat alle stof/troep uit de voerbak moet halen.

- Stalmedewerkers die met de shovel door de manege scheuren. Dat de manegepaarden daar niet meer van opkijken, wil niet zeggen dat alle paarden dat doen.

- En mijn nummer 1 ergernis: mensen die vragen of je al op je paard hebt gezeten, niet snappen waarom je er nog niet op zit en vinden dat het toch al lang wel moet kunnen. Nee, ik ga niet op mijn volop in de groei zijnde bal elastiek zitten die nu net haar singeldwang begint te overwinnen. Goed voor de opleiding mijn paard en onze veiligheid....

Als ik zo kijk erger ik me eigenlijk alleen maar aan mensen die gewoon niet nadenken en vergeten dat je met dieren te maken hebt 8)7

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:30

Ik sta nu al op de 3de stal en moet zeggen dat de derde me ook het beste bevalt met het minste gezeik

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:53

Ik heb eigenlijk niet zoveel te klagen. Maar wat ik irritant vind is dat ik me soms rot moet zoeken om een kruiwagen of een mest vork te vinden.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:10

Mensen op stal die voor jou gaan bepalen wat je wel en niet mag doen met je paard |o

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:15

Mijn ergernissen op dit moment:

- in de binnenbak rijden als je les hebt en dat er gezellig een theekransje gehouden wordt waardoor je er niks meer van je les verstaat.
- longeerring die continue bezet is door troela's die hun dier aan de hand stappen en daarna 20 min een theekransje houden.

En tja er iets van zeggen, krijg je een grote mond.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:15

Amber7777 schreef:
Ik heb echt een top stalling en op de stalling zelf niks aan te merken.
Met de mensen kom ik ook goed overeen behalve een meisje dat het nodig vindt om zich te bemoeien met wat ik doe met mijn paard en hoeveel ik met hem 'train'. Verder is er sinds kort nog een meisje met haar paard erbij gekomen en zij waant zichzelf de koningin van België... Ik was mijn paard aan het longeren (had haar nog nooit gezien of met haar gepraat, ze was er nog maar 2 dagen) en ze riep doodleuk 'IK GA HIER WEL TRAINEN MET MIJN PAARD HE!' heb rustig geantwoord dat ik zo klaar was, maar achteraf gezien had ik misschien iets moeten antwoorden als 'ik ben ook met mijn paard aan het trainen'. Achja, ze is nogal wedstrijd/luxe ruiter en onze stal is helemaal niet zo dus met de winter op komst verwacht ik dat ze snel de benen zal nemen :')

Haha ik had gezecht ja veel plezier he :D

muppet1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:09

Kinderen op stal die overal maar aan zitten of niet stil te krijgen zijn ! Vreselijk.
Verder word er hier niet gekeken of de binnenbak niet te druk bezet is.. gewoon 10 man erin en gaan maar. Kan best als je kan sturen , maar die heb je er dus ook bijzitten. Rijden gewoon met hun paard tegen je aan !.
Of niet roepen deur vrij maar gewoon de bak in komen wandelen.

jn1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:17

elinexlevi schreef:
Mensen op stal die voor jou gaan bepalen wat je wel en niet mag doen met je paard |o

precies

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:22

Of dat de dierenarts komt voor jouw paard en stalgenoot vraagt of hij ook naar haar paard wil kijken en vrolijk zegt we delen de voorrijkosten ! Na week met der paard Vertrekt en kan zelf de kosten gaan betalen :(

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:47

tylando schreef:
Of dat de dierenarts komt voor jouw paard en stalgenoot vraagt of hij ook naar haar paard wil kijken en vrolijk zegt we delen de voorrijkosten ! Na week met der paard Vertrekt en kan zelf de kosten gaan betalen :(

Jeetje zeg, dat is ook brutaal.....ben je klaar mee met zo'n actie pffff.

Eigenlijk irriteer ik me aan vrij weinig op stal. Bewust sluit ik me voor de meeste mensen daar af anders wordt ik gek.
Dit doe ik nu sinds 3 je en het bevalt me prima moet ik zeggen.
Mijn paardje is hoefbevangen en toen de dierenarts er was voor foto's lang geleden hoorde ik verschillende mensen smiespelen over hoe ze liep.
Ze was stokkreupel en ik liep zelf met het lood in m'n schoenen naar de da omdat ik het ergste vreesde op dat moment.
Het janken stond me nader dan het lachen....
Enkele vonden het nodig om nieuwsgierig mee te gluren op het röntgenscherm van de da waarop wederom het gefluister doorging.
Ik zag op dat moment nog niks omdat ik haar vast hield terwijl de da bezig was.
Op een gegeven moment hoorde ik iemand zeggen, nou die kan gelijk door naar de slager einde verhaal.
De da merkte deze opmerking ook op en stuurde de volwassen dames weg.
Daar gingen ze heen met hun verontwaardigde blikken.
Het deed pijn om te zien en te horen hoe vervelend sommige kunnen zijn, ik verwacht echt geen arm om me heen op zo'n moment maar dit vond ik ook niet tof.
Dat was gelijk het moment waarop ik besloten heb mezelf compleet te distantieeren van deze mensen.

Ik kom voor m'n paard en voor niks of niemand anders.

Inmiddels heb ik leuk contact met een handje vol gezellige lieve meiden op stal.
Waar ik ongevraagd steun van mag krijgen als mijn paardje weer een minder goede periode heeft.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 16:26

tylando schreef:

Achteraan gaan met de hamer!! {:)-:( :P

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:39

Waar ik me op dit moment aan erger? Mensen waarvan hun paard al ruim een jaar mank staat, weten niet wat ermee scheelt. Geld aan foto's willen ze niet geven, zitten continu allerlei uitvluchten te zoeken, maar dan geven ze wel geld uit aan iemand die paarden met geuren komt 'genezen'. Heeft geen jota geholpen, want paard mankt nog altijd. Gaan ze er ook nog doodleuk op zitten rijden _-:(

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:52

Er is een clubje bij mij op stal dat nooit een goed woord over heeft voor de anderen. Een van die "dames" was zelf zo brutaal om mij te zeggen dat ze mijn paard wel even voor me wil inrijden, want als ik het doe is dat zo zielig. Ik kan namelijk niet rijden menen ze. Waar ze dat op baseren is mij een raadsel, aangezien ik hier nog nooit heb gereden, iets met een groen paard. Laat maar zeggen het betere reltopic op bokt lijkt hier soms de norm. En allemaal omdat je ervoor kiest om anders om te gaan met je paard (ik ben een beetje van het NH, maar wel nuchter en voed mijn paard wel op, dus pas niet echt goed in iemands straatje. Voor de NH-ers ben ik te hard voor hem, voor de klassiekers te zweverig). En ik zie resultaat. Paard krijgt steeds meer ontspanning, komt fijn aan de hulpen en er is een goed vertrouwen tussen ons. Maar deze zwartkijkers zien dat hij dan een keertje steigert en dan heb je het meteen gedaan. Als ik dan zeg dat een training goed ging (want hij was goed op de commando's en ontspannen, dus mijn doelen zijn behaald) zien ze dat als reinste BS en beweren ze dat je er geen kijk op hebt, want ja "ik zag dat hij gewoon keihard omhoog kwam, wat je goed noemt! Dom mens, die helpt dat paard de vernieling in". Dat kwetst me wel. Maar goed, de stalhouder, een hartstikke oprechte man, geeft aan dat hij wel vooruitgang ziet en mijn omgang met paardlief kan waarderen, ook omdat mijn paard zijn persoonlijke ruimte respecteert. Maar het maakt het niet leuker om naar stal te gaan :n

Goed even gal gespuwd. Gelukkig is mijn paardje wel altijd blij om me te zien :j Daar gaat het om!

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:55

Soms neemt een meisje voor haar barebackpad de singel die bij het zadel van mijn paard hoort, en kan ik daar door niet rijden.

En ik kan nooit 'nee' zeggen als iemand wat aan me vraagt, en voor mijn gevoel word daar een beetje misbruik van gemaakt.