[VOLG] Van boerenpaard naar endurance-sportpaard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharIsabella

Re: [VOLG] Van boerenpaard naar endurance-sportpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:02

ik kom echt altijd een tractor / vrachtwagen / melkwagen tegen en paardlief :') die vind dat niet leuk
ik heb een klein bosje op 3 km afstand dat is ook best jammer

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:52

Hier helaas een Belg met hetzelfde probleem :+ Ik woon in een mooie omgeving, maar je moet àltijd op straat als je een mooie wandeling wilt uitstippelen.. En regelmatig dus ook een drukke straat. Dat is zo jammer. Ruiterpaden kennen ze hier ook niet echt. Gelukkig nu een trailer dus wil ik km's maken, dan doe ik dat wel in de Limburg ofzo :P Of wie weet moet ik jouw kant maar eens uit? :D

Ik blijf genieten van je verhalen. Stiekeme volger :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 23:35

Charlottejay, dat ken ik! Wel niet in grote mate, enkel tijdens de oogst in de herfst, vooral. Op een dag was ik het gewoon zo zat dat ik tractors ben beginnen opzoeken en stalken door de weggetjes. Wat heeft dat geholpen! Ze heeft nog steeds een klein stressmomentje, maar dat kan nog opgelost worden. :D Ken je niemand in de buurt die je kan helpen door tractor stil te zetten en te laten draaien?

Jackytje, haha jep, om in het bos te raken is het hier gewoon een paar kasseistraatjes door en woops, daar ben je. Om bij de grotere bossen te raken (het spijtige van geen trailer) voor mijn routes van min 30 km, moet ik dan weer wel over belachelijk veel straat en spoor. De langere routes zijn echt moeilijk om lang te maken in zo'n volbebouwing inderdaad.

En ruiterpaden, wat zijn dat? :Y) in onze bosjes staan er overal bordjes "verboden ruiters" en "halt" voor algemene behandeling. Moeten dat nu niet nét de paadjes zijn waar de grond goed bewandeld is zeker...ben onlangs zelfs het bosbeheer tegengekomen toen ik afgestapt was om ijs uit haar hoeven te prutsen. Stond echt goed in een "geen ruiters" pad en ze vroegen zelfs of ik hulp nodig had :') och Bertem, what's not to love. Zeker onze kant eens uitkomen, we bezitten hier echt killer galoppaadjes! :D

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:12

Ben je van plan om dit jaar endurance te starten?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 09:28

Zeker! Ik ben van plan om te starten tegen de zomer aan of tijdens de zomer. Veel kans om te trainen is er met unief niet...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:55

Haha, ik ben echter zo'n engeltje dat ik dat niet eens zou durven, op een anti-ruiterpad rijden :o Wij hadden het onlangs nog aan de stok met de club aangezien we net dat ene stuk van het ruiterpad afmoesten. Was een belachelijk brede strook zand, dus prima plaats voor zowel wandelaar als ruiter. Nope, komen we de boswachter tegen en moesten we terug. (Grappige was dat onze paarden net daarvoor nog eens verschoten waren ook.. Dus ik zat helemaal op kop en was het dichtst bij de boswachter, wou die mij aanspreken natuurlijk, terwijl ik totààl niet van daar ben. Paardlief wou knuffelen maar daar was hij niet zo blij mee := ) Die boswachter heeft ons dan nog zitten achtervolgen ook, pff. Heel stuk moeten omrijden. Dus nee, ik doe het niet al te snel meer, haha. Hier echter geen keus. Ik rijd gewoon op het knooppuntennetwerk van de wandelaars.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 12:20

Manman... wat een miserie. En dan nog volgen ook! Ik zou waarschijnlijk best wel boos geworden zijn zonder geldige reden ofzo :') Heb wel gemerkt dat tegen de kanten van Leuven/grens Wallonië ze echt geen twee keer kijken of je er in mag of niet. Heb wel vaker gehoord dat het elders veel strikter is... :(
Ik denk dat het bij ons vooral compensatie is omdat wij in een twintig km radius maar twee geldige ruiterpaden hebben ofzo, en dan zijn die "ruiterpaden" meestal nog halve kasseienwegen waar je alleen voorzichtig kunt stappen. Het is hier ook relatief onmogelijk je aan de regels te houden, zoveel "halt" bordjes staan er! Ik heb één keer geprobeerd me aan die bordjes te houden... maar dan kwam ik een pad tegen waar langs de ene kant "ruiterpad" stond en langs de andere kant "geen ruiters". Ja, toen zei ik foert :p

Wij hebben wel geen knooppuntennetwerk, enkel in het meerdaalwoud I'm afraid! Dat is een veel netter bos met paadjes die eigenlijk onderhouden worden enzo :') Ook heel erg fijn rijden daar!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:33

Meerdaalwoud ben ik inderdaad al 2 keer geweest. Onze club heeft binnenkort ook terug een rit daar, dus zal waarschijnlijk meerijden. :D Zolang je binnen het bos blijft is het wel mooi, ja. Buiten het bos was een beetje een tegenvaller.

Dat van die boswachter was in Lille. Diegene die de rit georganiseerd had reed echt constant over dat ene pad zonder problemen. We hebben echt gewoon vette pech gehad. Hier is het dichtsbijzijnde bos waar je met de paarden heen kan het Hallerbos. Die is wel leuk, veel bergop en bergaf, maar o zo druk in het hyacintenseizoen. Dan rijden er constant mensen met buggies op de ruiterpaden terwijl het echt héél duidelijk is aangeduid 8)7 En als je er dan iets over zegt krijg je een snauw terug.. Tja... We hebben hier wel bossen dichterbij, maar dus allemaal verboden voor paarden.

Knooppuntennetwerk is op zich wel handig, maar je hebt dus geen garantie of je er te paard door kan. En ja, veel stukken straat helaas.. Maar bon, ik mag eigenlijk niet klagen. Er zijn wel enkele leuke paden. Je moet ze gewoon weten liggen en de stukken straat er bij nemen. Gelukkig prima verkeersmak paard. Alleen trauma aan straten oversteken aangezien ze er gewoon over wilt lopen zonder te stoppen - en mevrouw dan dus in tankermodus gaat. Dus stap ik meestal standaard af uit schrik.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:44

Over het Meerdaalbos gesproken... Deze foto kwam ik daarnet tegen op FB op de pagina van "Typisch België". 3 x raden waar deze foto blijkbaar zou gemaakt zijn. :D

Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:46

:') Verwondert me echt niets, haha. Wel al van tijdje geleden dan? Dit jaar niet echt sneeuw gehad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:52

Haha, geweldige foto :D

@TS: ik besef me dat ik een oude muts ben, maar als ik mijn studententijd vergelijk met nu, had ik toen echt zeeën van tijd.... als je nu al het gevoel hebt te weinig tijd te hebben om te trainen, dan wordt dat waarschijnlijk in de toekomst alleen maar erger.
Zelf zou ik ook graag voor endurance trainen, maar ik weet dus echt niet waar ik de tijd vandaan moet halen, helaas.
Ruiterpaden hebben we hier trouwens helemaal niet :') Gelukkig mag ik dan wel weer bijna overal komen met mijn paard, dat was op een vorige stal ook wel anders. Toen hadden we te maken met natuurmonumenten, die hadden dus echt letterlijk alle bossen de toegang ontzegd voor ruiters.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:42

Jackytje, dan zou je me de datum eens moeten doorspelen, dan kom ik de party crashen :D Heel toevallig ben ik dan ook in het bos! En over buggies gesproken... wat ben ik blij dat ik zo'n mensen allemaal niet tegenkom. Het meerdaalwoud is ook nooit echt druk, alleen in de zomer kom je al eens een paar gekken tegen. Meestal zijn die confrontaties wel grappig, eens drie zeer bezopen dames tegen het lijf gelopen die wilden weten waar ze moesten zijn voor een restaurant, netjes de weg gewezen, wat voelde ik me trots dat ik eens de weg naar ergens wist! Maar allemaal bossen verboden voor paarden? Man, dat moet echt lastig zijn.

Hier jammer genoeg ook een paar paadjes tegen het lijf gelopen die enkel voor wandelaars bleken te zijn... en dan proberen ze slim te zijn door er zo'n hekje te zetten waar je onmogelijk met je paard door past. Wat doe je dan, ja, je gaat het veld ernaast op en loopt zo verder. Wat zeveren ze nu :')

Die tankermodus is een oude bekende bij een vriendin van me, haar paard ging ook volle kracht vooruit als ze moest stoppen voor een licht. Was ook even stressen!

Jokari, oh my god, ik weet letterlijk waar dat is :') Je had er twee zomers geleden zo eentje in het meerdaalwoud dichtbij het madeliefjespad, en ik heb daar met menig ruiter stilgestaan om even verward naar het pad te kijken. Zo staat er ook eentje in bertembos, langs de oostkant, maar vijf stappen verder staat er dan een bord "wandelpad, uitsluitend wandelaars", dus speciale paadjes hier. :o

Wendy, Oh nee, puur normaal! Mijn ouders worden er ook gek van dat ik het zo druk heb toen zij dat totaal niet zo hadden. Ik wou dat ik zeeën van tijd had... de droom! Nee, ik doe game design in Genk, een relatief nieuwe opleiding, en ze zijn ervan overtuigd dat 80 procent van de vakken in het eerste jaar steken een slimme keuze is. Wij hebben letterlijk les van 8u30 tot 6u 's avonds, elke dag, elke week. Als het licht wat langer is ga ik waarschijnlijk op den duur wat wegsneaken om toch nog een beetje bij mijn paard te raken. *D

Dat van natuurmonumenten ken ik ook, spijtig genoeg. Hier zijn dat puur "natuurdomeinen" en zetten ze ook zo'n rottige hekjes. Meestal staat er dan nog eens bij dat paarden te vervuilend zijn voor de omgeving. Grappig vind ik dat, ik noem het gratis bemesting. :j Ach, ruiterpaden zijn overrated!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:49

Ruiterpaden zijn inderdaad overrated... deze foto heb ik op het zandpad hier achter gemaakt :D
Afbeelding
Oei, een game opleiding... hier was van de week nog in het nieuws dat er maar weinig banen zijn voor studenten die deze opleiding hebben gedaan.
Heftig hoor, meteen zo'n eerste jaar.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 16:10

Ik vraag me dan eigenlijk af over welke jobs ze dan aan het nadenken zijn, want freelance is het super te doen en ze zoeken supervaak striptekenaars/game concept artists en dergelijke. Vaak wel internationaal, dus ik ga proberen me een job in de boekensector te boeken om toch een klein beetje hier te kunnen blijven.

En een zandpad! Oh, de droom. Hier ligt dus geen enkel zandpad, enkel modder en gras, of grind. Wat ik niet zou geven om even een galopje op een zandpad te doen :')

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 21:01

Update time! *\o/*
We zijn veranderd van voer! Van pure gerst eindelijk overgegaan op iets anders - een aveve merk, sport mix zero. En euh.. Ja, dat heb ik wel geweten. Weet niet of haar hoefjes nu beter aanvoelen of ze gewoon meer energie had, maar wat was ze happy en energiek! Nog nooit zo'n vlot stapje gehad van het vertrekken uit. We zijn nu een week overgestapt, en ik wist echt niet dat je daar zo snel iets van zou merken. Haar hoeven klonken ook anders, heel erg vreemd.

Vandaag met het gedacht buiten gegaan 'we doen 9 km', maar Lana verbeterde mij daar snel in. :') Ze zag een greppel waar we over moesten, was daar bang van, de worry cup vloeide over, en weg was ze, no brakes richting de paardenkudde in de weide. Ik zag daar toch even mijn leven aan mij voorbijvliegen, maar Ik weet dat als je begint te knijpen of trekken, je paard niet zal vertragen... Er was een sloot naast ons, we waren op een drukke baan, dus we moesten de sloot over om op het grasland te raken. Klein brugje gevonden, net op tijd haar erover gekregen, en gedraaid tot een stop. Dan was ze gestresst, hoor! Neusgaten wijdopen, niet van plan om een andere richting op te gaan als ik haar in stap zette. Dus ja... Dan zeg je ga maar, zeg maar waar jij heen wilt, dan ga je met mij mee. Op naar de paarden dus. Het moment dat ze dichtbij het hek kwam was het disengagen, tourtjes draven, werken werken werken. Ik heb meer dan een uur daar gewerkt, ze stond volledig nat in het zweet, en we konden eindelijk naar huis zonder problemen. Dat duurde me even lang, maar het was zeker nodig! Hopelijk kan er iemand even in de piste die we mogen gebruiken stilstaan zodat we er in een gecontroleerde omgeving aan kunnen werken. Weer wat goeds gedaan vandaag, ondanks stress aan beide kanten :')

Afbeelding

Zo stond ze erbij op de terugrit. Het was een koude, maar mooie zonsondergang, dus we parkeren en pakken een foto! :o Lana dacht wel even dat ze mee moest, dus ze probeerde me eerst te volgen. Daarmee ook haar verwarde hoofdje :P

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:57

Skyefate schreef:
En Jeetje, zoveel wegen dan, geen landweggetjes? Dat lijkt me echt wel nogal een domper zetten op buitenritten, inderdaad. Wij komen ook regelmatig tractors tegen, maar da's niet al te vaak en ze moet het toch leren :') Op een grote baan is dat zo goed als onmogelijk...

Nee echt hier in de buurt wel weggetjes waar officieel 60 km per u de max snelheid is, met dat aan beide kanten een beetje berm en een sloot. Ik heb met een ander bijrijdpaardje al eens in de sloot gestaan, niet omdat ie bang was voor die tractor die ons perse wilde inhalen, maar wel vanwege de lege aanhanger die er achter hing en rammelde.
Verder waar ik nu rijd, wordt echt vreselijk hard gereden op die smalle weggetjes en niet alleen door auto's maar ook door vrachtwagens ed. Dat is echt gewoon eng.

Belgie tussen Brussel en Leuven ken ik een beetje (heb net 10 dagen op het huis van mijn oom in de buurt van Huldenberg opgepast). Mijn nichtje vertelde dat daar ook weinig ruiterpaden waren. En in de bosjes die ze dan tegenkwam met leuke galoppaardjes van die rottige wildroosters erin. Groot verschil tussen Nederland en Belgie is overigens ook (begreep ik ook van mijn nichtje), dat je in Belgie op een gegeven moment op de akkers/gemaaide grasvelden van boeren mag rijden? Dat is in Nederland niet zo.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:05

Huldenberg, gisteren nog op familiebezoek geweest !

Ik vind het een mooie regio maar idd zeer geasfalteerd.

Voor zover ik weet mag je hier idd op de akkers, op voorwaarde dat ze niet bewerkt zijn. Hooiland mag niet, denk ik. Je mag geen schade aan gewassen toebrengen.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:50

Oh wat een toeval. Ja Huldenberg, Otterlo die kant iig. En naast geasfalteerd ook nog eenszeer hard rijdend viel me op.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 22:10

Die lege aanhangers hebben ook al menig hartstilstanden veroorzaakt hier, maar daar is ze ook overheen gekomen, oef. Idd heel erg weinig ruiterpaden en zeker geen officiële. Het is een beetje zoeken, en uiteindelijk ga je gewoon alle paadjes in want alles ziet er gewoon bewandeld uit. Ik moet ook eens een foto nemen van echt een rotruiterpad dat ik onlangs ben tegengekomen - Supermooie omgeving en mooie paadjes waar je officieel niet op mag met je paard (maar we doen het toch, ik bedoel zelfs de politie zegt er niets van. Er kwam een agente eens naast ons een praatje slaan omdat ze het paard herkende en haar zo cool vond, dus ja, soms denk je hier in België: Wat zijn regels?)

Je mag op de akkers als ze bv. net afgedaan zijn en nog niet beplant. Je zou ook niet op hooiweides mogen, maar ondertussen wordt er haast niets anders gedaan hier. Sommige hooiweides worden ook gewoon haast nooit gehooid.

Over laatst langs ons galoppad gereden met een hooistrook ernaast waar ze plakaatjes hadden gezet met "Verboden te betreden, hooiland". Wel, de overblijfsels van die dingen lagen mooi langs de kant van de weg opeens. Iemand was het kotsbeu. Over kotsbeu gesproken, veel boeren vernietigen hier ook gewoon officiële paden. Die pikken stukje voor stukje meer land in tot er geen pad meer is en je door de akker mag ploeteren om ergens heen te raken omdat het ruiterpad aan de overkant dus verdergaat. De rotzakken...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 00:19

UPDATE TIME

Maar geen super-update. Een vlog update! Ik moet echt nog wennen aan rondlopen met een camera en vooral om die op mijn gezicht te richten (ughno) maar het gaat best wel. Ik blijf wel mezelf, dus hoezeer ik het ook wilde intomen, ik blijf een beetje spastisch in de video :P

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:51

Skyefate schreef:
UPDATE TIME

Maar geen super-update. Een vlog update! Ik moet echt nog wennen aan rondlopen met een camera en vooral om die op mijn gezicht te richten (ughno) maar het gaat best wel. Ik blijf wel mezelf, dus hoezeer ik het ook wilde intomen, ik blijf een beetje spastisch in de video :P

[ Video ]

I Liked!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:01

Woopwoop! :D

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:45

I Like it :) zo ziet Lana, er nog meer als een haflinger tank uit <3

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:19

Hihi, helemaal! Je had ze vandaag moeten zien, wat een speed tijdens het disengagen onder het zadel! <3 Haar LF onder het zadel is ook terug helemaal top. Go kleine Lanabol!

Hierbij ook even een snippet van vandaag. Ik nam haar halster af met de bedoeling om haar in deze weide bij de ezeltjes wat te laten rondlopen, maar ze bleef gewoon geparkeerd staan. Dan maar wat verder afgeborsteld en toen ik ging zitten stond ze er nog. :') Talk about braaf, allez. :P

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:23

Haha wat een klein kindje is het zo <3

Staat ze alleen?