kind van 6 al op een pony/paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 00:00

sardientje schreef:
Ik vind helemaal dat er weinig begrip is voor mijn mening " :(

Volgens mij valt dat wel mee... Volgens mij heb ik net nog een reactie geplaatst waarin ik je echt niet aanviel, alleen wat tips en voorbeelden gaf. Je hebt je mening herzien en dat is toch prima?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:42

sardientje schreef:
Sababber schreef:
Ts, wat wil je nou? Je start een discussie over dat kinderen onder de 6 jaar niet op een paard zouden moeten rijden in jouw opinie.

Vervolgens komt er tegenlicht, ga je er ineens in mee. En mag er eigenlijk niet verder meer op ingehaakt worden?

Weet je wat? Je hebt gelijk, zeik maar lekker door, maar goed, niet mijn probleem toch? Jij gaat door ik niet. Ik heb zoiets van: laat ik dit maar stoppen, want dit is vervelend. Maar goed, blijkbaar heeft er niemand begrip voor mijn mening, raar toch?

Waarom doe je dit nou? Je gedroeg je zo netjes, ging best goed, en dan ineens dit.

LoveUggs

Re: kind van 6 al op een pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:51

Tja.. Met al deze punten kan ik ook zeggen dat kindjes van 11 niet op een pony horen. Want qua kracht win je het nooit van een paard. Dus wat jou instructrice volgens jou gezegd heeft is natuurlijk al helemaal niet waar. Daarnaast ben ik van mening dat een kind van 6 best kan paardrijden, met goede begeleiding. Een vervelende pony is daar hartstikke geschikt voor want paardrijden leer je met vallen en opstaan. 'Van een braaf dier leer je niet rijden'. Daarnaast vind ik wel dat het (mijn mening) niet goed is om een paard te kopen voor een droppie van 6. Op die leeftijd is alles leuk en aardig, paardje dit, paardje dat.. 6 Jaar later, naar de middelbare school, jongens, vriendinnen.. Veel gevallen blijft paard staan. (Met uitzondering van de paarden mama's die genoeg tijd en geld hebben om paardje aan te houden)

Dus deels met je eens TS, maar zelf moet je nog heeeeeel veel leren dus vind ik niet dat je dit soort dingen mag zeggen, als je nog niet eens de helft weet.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 19:43

Tja, ik probeer iets goed te maken en gewoon normaal te doen, maar ik vind dat ik niet super aardig hoef te zijn als de andere dat ook niet zijn, dan doe ik moeite voor niets. Ik bedoel, wie de bal kaatst kan hem terug verwachten blue- eyes, ik ben er gewoon niet van gediend, ik wou gewoon aardig zijn en dan krijg ik dat! :(

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:46

Volgens mij is dit meer een topic dat ts jaloers dat sommige kinderen al op hun 6e op paardrijden mogen en zij pas op der 8e.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 19:59

renskesanne schreef:
Volgens mij is dit meer een topic dat ts jaloers dat sommige kinderen al op hun 6e op paardrijden mogen en zij pas op der 8e.

En waarom denk je dat? :') want dar ben ik niet, dat is het juist, ik ben helemaal niet jaloers, gewoon benieuwd naar meningen :j
Laatst bijgewerkt door sardientje op 13-08-15 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 20:01

sardientje schreef:
Sababber schreef:
Ts, wat wil je nou? Je start een discussie over dat kinderen onder de 6 jaar niet op een paard zouden moeten rijden in jouw opinie.

Vervolgens komt er tegenlicht, ga je er ineens in mee. En mag er eigenlijk niet verder meer op ingehaakt worden?

Weet je wat? Je hebt gelijk, zeik maar lekker door, maar goed, niet mijn probleem toch? Jij gaat door ik niet. Ik heb zoiets van: laat ik dit maar stoppen, want dit is vervelend. Maar goed, blijkbaar heeft er niemand begrip voor mijn mening, raar toch?

Misschien niet zo netjes van mij nee... -O- sorry daarvoor, maar iedereen raakt op een gegeef moment geprikkeld :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:02

sardientje schreef:
Tja, ik probeer iets goed te maken en gewoon normaal te doen, maar ik vind dat ik niet super aardig hoef te zijn als de andere dat ook niet zijn, dan doe ik moeite voor niets. Ik bedoel, wie de bal kaatst kan hem terug verwachten blue- eyes, ik ben er gewoon niet van gediend, ik wou gewoon aardig zijn en dan krijg ik dat! :(

Wat ik dan niet snap is dat je eerst heel netjes reageert op sababber:

sardientje schreef:
Jawel hoor, maar ik vind dat jullie gelijk hebben, alle reacties hebben mij duidelijk gemaakt dat het gen probleem is :j

En daarna ineens die grom als reactie op exact hetzelfde bericht:

sardientje schreef:

Dat snap ik niet helemaal.

Edit: ik zie nu je laatste reactie +:)+ Top!

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 20:06

Wat betekent TS eigenlijk?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:07

TopicStarter :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 20:14

Blue_Eyes schreef:

En waarom schrijven sommige mensen dat?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:36

sardientje schreef:
Blue_Eyes schreef:

En waarom schrijven sommige mensen dat?

Dat ben jij. Jij hebt dit topic gestart dus jij bent ts in dit geval.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 21:34

Ohhh :D

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:43

Op je 6de is alles imposant, het park, een tuin waarvan je toen dacht..wow... is nu een postzegel bij wijze van spreken. Kinderen moeten leren met impulsen om te gaan. Een cursus harnachement etc zit er nog niet in ;-). Spelenderwijs kinderen wat bijbrengen en niet ellenloze rondjes laten stappen is een kunst wat niet voor iedere manege en instructeur/trice is weggelegd. Ik heb het geluk een onwijs mooie kindertijd met enorm veel diversiteit te hebben mogen genoten op de manege met een onwijs fijne instructie. Ik rijd ook vanaf mijn 6de en zat vanaf mijn 2de op een pony ( lees, pennymeisjesziekte opgedaan toen ;-) )...
Dat er maneges zijn die kinderen die van toeten nog blazen wetend, in het zadel stuiterend laten doorgaan naar 'gevorderden' is voor mij een raadsel. De basis en bijvoorbeeld een verplichte theoriecursus en lessen laten volgen is geen overbodige luxe. Ik ben op stallen geweest waar jonge pubers nog een paard als machine zagen laat staan zelfstandig konden zadelen, geen raad wisten met een hoofdstel maar al 4 jaar reden ( of langer -O- ). Wedstrijdje hoofdstelonderdelen benoemen, het snel in elkaar zetten ervan, dat soort dingen mis ik gewoon. Pony's uit een les overnemen om op te hobbelen om zo oneerbiedig te noemen is leuk voor eerste jaar maar naarmate iemand vordert toch ook een gerichte basis meegeven mist enorm...

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 21:48

liekensancho schreef:
Op je 6de is alles imposant, het park, een tuin waarvan je toen dacht..wow... is nu een postzegel bij wijze van spreken. Kinderen moeten leren met impulsen om te gaan. Een cursus harnachement etc zit er nog niet in ;-). Spelenderwijs kinderen wat bijbrengen en niet ellenloze rondjes laten stappen is een kunst wat niet voor iedere manege en instructeur/trice is weggelegd. Ik heb het geluk een onwijs mooie kindertijd met enorm veel diversiteit te hebben mogen genoten op de manege met een onwijs fijne instructie. Ik rijd ook vanaf mijn 6de en zat vanaf mijn 2de op een pony ( lees, pennymeisjesziekte opgedaan toen ;-) )...
Dat er maneges zijn die kinderen die van toeten nog blazen wetend, in het zadel stuiterend laten doorgaan naar 'gevorderden' is voor mij een raadsel. De basis en bijvoorbeeld een verplichte theoriecursus en lessen laten volgen is geen overbodige luxe. Ik ben op stallen geweest waar jonge pubers nog een paard als machine zagen laat staan zelfstandig konden zadelen, geen raad wisten met een hoofdstel maar al 4 jaar reden ( of langer -O- ). Wedstrijdje hoofdstelonderdelen benoemen, het snel in elkaar zetten ervan, dat soort dingen mis ik gewoon. Pony's uit een les overnemen om op te hobbelen om zo oneerbiedig te noemen is leuk voor eerste jaar maar naarmate iemand vordert toch ook een gerichte basis meegeven mist enorm...

Sirieus, pubers die 4 jaar of langer rijden en geen raad weten met het hoofdstel? Wow dit verbaasd me echt :x

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:55

Een van 6 moet je ook nog niet laten opzadelen, kinderen van die leeftijd vinden het gewoon leuk om 1x per week rond te hobbelen. En als een meisje van 6 het paard niet eens durft te aaien, vind ik ook dat je haar niet moet laten rijden. Ze vinden het paardrijden zelf denk ik niet zo leuk maar moet van zn of haar moeder. (denk ik). Er zijn natuurlijk uitzonderingen bijv. Als een kind van die leeftijd het leuk vind om te rijden, maar om het paard heen het eng vindt. Zelf sta ik op een pensionstal (eigen paard) met manege, en wij hebben ook kleuterlessen, waar je vanaf 6 jaar aan mee mag doen. Dus vind 6 jaar niet een hele gekke leeftijd

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:28

Op de manege waar ik reed moest iedereen in principe zelf z'n paard/pony opzadelen.
Bij beginners was er standaard hulp bij, de wat meer gevorderde ruiter moest hulp komen vragen als iets niet lukte (bijv paard zet buik uit of steekt hoofd de lucht in, 'jaagt' ruiter uit stal etc).
Dingen zoals zadel opleggen en hoofdstel om (lees: bit in en kopstuk achter de oren) deed de hulp, de rest werd (onder begeleiding) spelenderwijs aangeleerd, dus beugels op maat maken, hoe strak of los de riempjes en singel moeten, of de neusriem onder de bakstukken moest of voor het bit langs.
Idem voor het poetsen, de omgang met een paard, stukjes vd anatomie, bakregels etcetc.
Dit gold voor alle leeftijden, dus de ukkies van 6,5-7 jaar moesten er net zo goed aan geloven als de volwassenen, uiteraard wel aangepast aan leeftijdsgroep qua uitleg. :)

Ook hadden (hebben?) ze daar zomercursussen: 9 dagdelen verdeeld over 2 weken waarin je ong 1 uur theorie en 1 uur rijles krijgt, ingedeeld per niveau en de 9e dag een overnachting en de 10e dag examens waarbij je moet tonen wat je hebt geleerd.
Was niet verplicht maar wel heel leuk en leerzaam.
Je leerde bijv hoe het harnachement in elkaar steekt, hoe je het leer moet onderhouden, kreeg een beetje ziekteherkenning mee, leerde hoe je een stal moest uitmesten, kreeg wat moeilijkere oefeningen tijdens het rijden.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:39

Daisy_Izzy schreef:
Een van 6 moet je ook nog niet laten opzadelen, kinderen van die leeftijd vinden het gewoon leuk om 1x per week rond te hobbelen. En als een meisje van 6 het paard niet eens durft te aaien, vind ik ook dat je haar niet moet laten rijden. Ze vinden het paardrijden zelf denk ik niet zo leuk maar moet van zn of haar moeder. (denk ik). Er zijn natuurlijk uitzonderingen bijv. Als een kind van die leeftijd het leuk vind om te rijden, maar om het paard heen het eng vindt. Zelf sta ik op een pensionstal (eigen paard) met manege, en wij hebben ook kleuterlessen, waar je vanaf 6 jaar aan mee mag doen. Dus vind 6 jaar niet een hele gekke leeftijd

mijn smurffie mag mooi alles doen wat er bij komt kijken hoor! Uitmesten, opzadelen, poetsen en hoeven uitkrabben, hoort er allemaal bij. Dat doet ze al sinds jaar derde denk ik. Natuurlijk bakt ze er weinig van maar dat geeft niks. Ik ben erbij en we doen het samen. Hoe stoer als ze zelf het zadeltje mag pakken en op zijn rug leggen. Rondjes hobbelen doen we ook maar vooral ook heel veel spelletjes. Erop en ernaast. Slalommen, hoofd schouders knie en teen enzo. Prachtig vindt ze dat. Soms mag ze springen net als haar grote zus. Oftewel over een balkje stappen. Ze denkt ook serieus dat als de shet en zijzelf later groot zijn , ze net zo hoog kunnen springen als haar grote zus doet met haar grote pony. Heerlijk toch, ze kan nog niks maar leert toch enorm veel.

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:42

ik vind het prima voor die leeftijd, maargoed... die kinderen moeten het zelf wel willen en durven, anders moet je gewoon nog een paar jaar wachten vind ik. ik zit op BMX en daar fietst ook een meisje van 4 en die valt 10 x per training haha, ze is wel een bikkel en wil altijd doorgaan. dus dan vind ik het wel kunnen... maar als die kinderen het paardrijden nog niet aankunnen gewoon niet doen!

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:45

sardientje schreef:
liekensancho schreef:

Sirieus, pubers die 4 jaar of langer rijden en geen raad weten met het hoofdstel? Wow dit verbaasd me echt :x

is inderdaad wel apart, ik rij nu 6 a 7 jaar en ben 13.. en ik wist het 1e jaar of 2e jaar al wel hoe het hoofdstel in elkaar zat hoor hahaha

Chabke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:51

Het is heel verschillend per kind mijn moeder reed altijd een paard en daar hadden ze een shet daar zat ik al op toen ik 2 was vaak nog zand gehapt gevallen enz hoort er gewoon bij
Ik ben ermee opgegroeid dus ken niet anders dat is groot verschil dan wanneer je kind ineens wilt paardrijden maar nog nooit paard van dichtbij heeft gezien
Dus denk dat dit erg afhankelijk van zowel voeding als feit dat kinderen gewoon nieuwsgierig zijn

Ieder kind probeert wel een sport die niet bij die persoon past gewoon omdat ze ook dingen moeten ontdekken

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:54

6 jaar is jong, maar hoeft echt niet te jong te zijn. Met 6 jaar hebben ze niet voldoende kracht een pony in bedwang te houden als die andere plannen heeft als gehoorzamen, maar ook jij hebt met je 11 jaar niet voldoende kracht om een grote pony of een paard dan in bedwang te houden. Net zo min als dat mij met mijn 31 jaar zou lukken. Van je fysieke kracht moet je het sowieso niet hebben.

Opzadelen met 6 jaar gaat inderdaad moeilijk zijn. Maar in mijn ogen hoeft dat geen probleem te zijn. Iedereen moet het leren. Zelf ben ik pas op mijn 13e gaan paardrijden. Ook toen heb ik moeten leren opzadelen.
Ik ben toevallig vorige week met mijn dochter van 7,5 bij de manege gaan kijken, omdat ze graag op paardrijden wilt.
Daar is iedereen verplicht, jong en oud, een basiscursus te volgen welke is aangepast aan diverse leeftijdsgroepen. In die cursus leer je theorie over het paard en het rijden, maar je leert ook goed poetsen, opzadelen en waar je alle spullen kunt vinden, over veiligheid, regels in en rond de stal en regels in de bak. Het zijn 4 lessen en bij de kleinere kinderen moeten de ouders de laatste les erbij zijn, zodat zij leren hun kind mee te helpen met opzadelen. Heel goed initiatief vind ik!!!

En over het staan huilen e.d. Tja ik vind wel dat een kind er plezier in moet hebben. Het kind moet het zelf willen en niet mama of papa. Al kan het natuurlijk een keer voorkomen dat een kind geschrokken is, moe is, niet helemaal lekker blijkt te zijn, een baaldagje heeft o.i.d.

AngelHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:56

Ik snap je punt ik rij ook op een manege maar op de manege waar ik rij mag je vanaf je 7ende rijden en ik ben ook op jong begonnen op mn 7ende ik help ook altijd mee met de starters bij ons beginnen ze gwn spelenderwijs paardrijden af toe een hobbel drafje en wat voltes en dat was het Hoe hoger je komt Hoe meer je gaat doen en daar horen de f proeven ook bij en natuurlijk kleine springwedstrijden met de puppyklasse ( 20/30 ) en hoe beter het gaat Hoe hoger je mag

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:04

Mijn eerste gedachte was: nee, een kind van 6 hoort niet op een pony.
Maar toen dacht ik: als ik later kinderen heb, zet ik ze vast vanaf het kan op mijn paard haha.

Misschien is het ook anders, als je als ouder zelf een paard hebt, en je kind daarmee opgroeit? Tegen dat ze 6 zijn, zijn ze de omgang al gewend, en hebben ze wss ook geen bang, en vinden ze het wél leuk.
Op die manier kan je ook bijvoorbeeld samen met je kind rijden, een 6-jarige weegt amper wat haha. Je kunt meelopen, alles goed uitleggen, gerust stellen. Ik weet niet, zo lijkt het me wel doenbaar.
Tegen dat ze dan 7 zijn, kunnen ze perfect in groepslessen meerijden, en er plezier aan beleven.

Als ze er maar plezier aan beleven, dat lijkt me het belangrijkste, ook als ze "pas" dan voor het eerst een pony zien. Het moet natuurlijk wel verantwoord blijven :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 11:55

Ik vind het ooK heel leuk om te helpen hoor... :o