sport of fokmerrie kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 15:06

Snorlex schreef:
Als junioren dan toch een droom is die zeer waarschijnlijk een droom zal blijven...
Ik sla even een andere weg in:

Waarom geen grote maat D-pony? Leuk ding, fijn bewegen, zelf opleiden.
Verwacht je dat je dochter nog veel gaat groeien?
Daarnaast een fijne fokmerrie.

Je dochter doet meer ervaring op en wanneer ze 18 is staat er een leuke nakomeling van de fokmerrie klaar (of de fokmerrie zelf die inmiddels nakomelingen heeft).
De "winst" van de opgeleide pony en verkochte veulens kan gebruikt worden om daarna een leuk sub-top dier aan te schaffen.
Ze kan dan waarschijnlijk ook wat fijner sturen op een jonger paard.
Daarnaast hoeft het paard niet alle predikaten te hebben (immers voor de sport), scheelt ook weer in prijs.

dochter is nu al uit een d pony gegroeid, en ik wil wel predikaten want ik wil zowizo ook een veulentje fokken omdat ik dat zelf altijd graag gedaan heb. en neem maar van mij aan dat predikaten en afstamming in de fok echt wel zwaar meetellen. tuurlijk een super correct veulen kom je toch wel goed kwijt maar helaas is dat lastig om te fokken.....
Laatst bijgewerkt door florentine1 op 23-07-15 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Re: sport of fokmerrie kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:08

@ florentine1: had je mijn post nog gelezen? Ben erg benieuwd!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:09

Ja dat je voor een fokmerrie predikaten wil snap ik. Dat staat er toch ook?
Maar als je er al een hebt (fokmerrie met predikaat) hoeft een eventueel sportpaard voor je dochter die natuurlijk niet te hebben...

Het bedrag splitsen? 2 paarden?
Fokmerrie en leuk sportpaard voor je dochter?

Want je wensenlijst, budget en ideeën komen nu niet in overeenstemming. Alles wat wordt aangedragen "is het niet". Je (en je dochter) zult iets los moeten laten.
Je wil graag een fokmerrie, maar die fokmerrie in de sport laten lopen, zeker als je dochter ambities heeft, is niet ideaal.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 15:14

Cardy schreef:

ja heb ik aandachtig gelezen en ik ga ander topic nog ff bekijken bedankt voor de tip

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 15:15

Snorlex schreef:
Maar als je er al een hebt (fokmerrie met predikaat) hoeft een eventueel sportpaard voor je dochter die natuurlijk niet te hebben...

Want je wensenlijst, budget en ideeën komen nu niet in overeenstemming. Alles wat wordt aangedragen "is het niet". Je (en je dochter) zult iets los moeten laten.
Je wil graag een fokmerrie, maar die fokmerrie in de sport laten lopen, zeker als je dochter ambities heeft, is niet ideaal.

nee zou ideaal zijn maar ik kan geen 2 paarden op pension plaatsen.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 15:16

florentine1 schreef:
Snorlex schreef:

nee zou ideaal zijn maar ik kan geen 2 paarden op pension plaatsen.

er worden ook veel goede dingen aangedragen hoor maar op de mindere reageer ik meestal en de goede ook of via pb

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:48

florentine1 schreef:
Cardy schreef:

ja heb ik aandachtig gelezen en ik ga ander topic nog ff bekijken bedankt voor de tip

Graag gedaan! Had je de rest van de tekst ook gelezen? Want ben echt benieuwd naar wat voor paarden jullie intresse wekken, of er al paarden bekeken zijn, etc.

Krijg meer het idee dat degene die het niet eens zijn met jou de anderen met oprechte intresse en vragen ondersneeuwen hierdoor.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:55

Als je geen 2 paarden op pension kunt plaatsen zou ik sowieso al niet met fokken beginnen. Veulen gaat ook wat kosten en kan op zijn 3 jaar nog niet verkocht zijn dat weet je niet + vind maar een stal waar je zowel sportinfrastructuur hebt, maar ook ongegeneerd je veulen kunt laten opgroeien/afspenen etc.

Ik denk dat je wensen niet helemaal realistisch zijn. Er staan hier in het topic genoeg argumenten om het fokken niet met het sporten te gaan combineren. Een duur en actief sportpaard als fokmerrie gebruiken is zonde en als je het via embyotransplantatie wilt doen zul je ook het stalgeld moeten ophoesten voor de draagmerrie en eventuele huurkosten.

Met het bedrag dat jij noemt heb ik een stuk grond gekocht van 1 hectare. Dan kun je prima een fokmerrie en een sportpaard gaan houden en ook een eventueel veulen. Het paard in kwestie kan ook morgen doodvallen. Dan heb je geen sportpaard en ook geen fokmerrie meer. Indien je toch voor een sport-fok merrie gaat is de afstamming ook niet zo heel belangrijk. Een merrie die heel fijn beweegt en ZZ geklasseerd is daarvan krijg je het veulen ook wel weg indien het kwaliteit genoeg heeft natuurlijk.

Geen 2 paarden kunnen stallen, maar wel zo een immens bedrag voor 1 paard over hebben vind ik eigenlijk nogal tegenstrijdig. Wat zijn jouw argumenten om het wel te doen buiten dat het je leuk lijkt voor jou en je dochter ? Iedereen is vrij van te doen wat hij wil en ik wil daar helemaal niet beoordelend over zijn, maar dit is wel de mening dat ik mij hier aan de hand van je posts vorm en ik denk niet dat ik hierin de enigste ben.

Ik gun het je van harte dat het allemaal mag lukken, maar ik vrees dat je een beetje te optimistisch bent.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:56

Cardy schreef:
Krijg meer het idee dat degene die het niet eens zijn met jou de anderen met oprechte intresse en vragen ondersneeuwen hierdoor.

Helemaal mee eens! Jammer van het topic.
Ze kan beter bij een nieuw paard komen posten, heeft ze veel meer aan.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:58

betadine schreef:
Met het bedrag dat jij noemt heb ik een stuk grond gekocht van 1 hectare. Dan kun je prima een fokmerrie en een sportpaard gaan houden en ook een eventueel veulen. Het paard in kwestie kan ook morgen doodvallen. Dan heb je geen sportpaard en ook geen fokmerrie meer. Indien je toch voor een sport-fok merrie gaat is de afstamming ook niet zo heel belangrijk. Een merrie die heel fijn beweegt en ZZ geklasseerd is daarvan krijg je het veulen ook wel weg indien het kwaliteit genoeg heeft natuurlijk.

.

Vind dit echt een beetje een domme redenatie. Dan heb je land, maar je geld is op, dus kan je nog geen paard kopen. Daarnaast is een weiland van 1 hectare nou niet echt ideaal om je juniorencarriere op de kaart te zetten. Waar wil je gaan rijden?? En dan het veulen op laten groeien zonder leeftijdsgenootjes? Nog minder slim.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:20

ja heb ik aandachtig gelezen en ik ga ander topic nog ff bekijken bedankt voor de tip[/quote]

Graag gedaan! Had je de rest van de tekst ook gelezen? Want ben echt benieuwd naar wat voor paarden jullie intresse wekken, of er al paarden bekeken zijn, etc.

Krijg meer het idee dat degene die het niet eens zijn met jou de anderen met oprechte intresse en vragen ondersneeuwen hierdoor.[/quote]

heb ik al vermeld in een post, merrie t/m een jaar of 10 , heel braaf uit goede stam en fijn bewegen, wedstrijdnivo niet belangrijk maar wel fijn afgericht, geen schimmel of vos ( schimmels heb ik al en vos alleen koffievos vind ik mooi), paard mag geen grote afwijkingen hebben ivm geoogde fokkerij en heel belangrijk prijs naar kwaliteit dus geen groene4 jarige voor 15.000, wil best 15 betalen maar wel voor een paard wat al meer heeft laten zien of bijv. elite is

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:23

betadine schreef:
Als je geen 2 paarden op pension kunt plaatsen zou ik sowieso al niet met fokken beginnen. Veulen gaat ook wat kosten en kan op zijn 3 jaar nog niet verkocht zijn dat weet je niet + vind maar een stal waar je zowel sportinfrastructuur hebt, maar ook ongegeneerd je veulen kunt laten opgroeien/afspenen etc.

Ik denk dat je wensen niet helemaal realistisch zijn. Er staan hier in het topic genoeg argumenten om het fokken niet met het sporten te gaan combineren. Een duur en actief sportpaard als fokmerrie gebruiken is zonde en als je het via embyotransplantatie wilt doen zul je ook het stalgeld moeten ophoesten voor de draagmerrie en eventuele huurkosten.

Geen 2 paarden kunnen stallen, maar wel zo een immens bedrag voor 1 paard over hebben vind ik eigenlijk nogal tegenstrijdig. Wat zijn jouw argumenten om het wel te doen buiten dat het je leuk lijkt voor jou en je dochter ? Iedereen is vrij van te doen wat hij wil en ik wil daar helemaal niet beoordelend over zijn, maar dit is wel de mening dat ik mij hier aan de hand van je posts vorm en ik denk niet dat ik hierin de enigste ben.

Ik gun het je van harte dat het allemaal mag lukken, maar ik vrees dat je een beetje te optimistisch bent.

wij hebben al enige tijd ons huis te koop en zijn op zoek naar eigen faciliteiten tot die tijd blijf ik dus wel realistisch en ga maar 1 paard in pension zetten, verder heb ik wel een hectare grond alleen ligt bij me ouders en die wonen hier niet dus opfok is enkel probleem. dus wederom aub geen eigen conclusies posten voordat weer iemand er een eigen verhaal van gaat maken.

en mij argumen tis nog steeds dat een simpel paard net zoveel kost in onderhoud dan een leuk aantrekkelijk paard waar nog wat uitdaging in zit.

wij kunnen prima 2 paarden op pension zetten maar ik vind dat nu juist niet reëel als je maar hobbymatig bezig bent.

en wie weet loop ik volgende week tegen een paard van 1000 euro aan en is zij geweldig, ik HOEF geen duur paard, topic is geopend om de keus te maken tussen sport/ en/of fokmerrie niet om de discussie voor welk budget.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:07

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:28

Wil trouwens wel nog even zeggen dat van de echt goede paarden ze als jong dier zeker niet altijd opvallend speciaal zijn.
Dat komt er soms pas uit als ze op volwassen kracht zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:52

Caitlin_Me schreef:
Ik weet niet wat je van dit paard vindt?
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... bEQuXBUerU

Daar zou ik niet blij van worden als ik TS was :o

Vorige maand wist ik een 10 jarige elite sport merrie uit SUPER Moederlijn voor die prijsklasse, helaas al snel verkocht!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:17

Mag ik vragen waarom? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:19

Caitlin_Me schreef:

Matige beweger(weinig kwaliteit), zeer magere moederlijn, geen predicaten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:21

listiglistje schreef:
Caitlin_Me schreef:

En Haarlem is afgekeurd, dus niet interessant om op het papier van je fokmerrie te hebben voor dat geld.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:22

Oke dankje voor je snelle uitleg :D
Ik weet niet zoveel over die hengsten en afstammingen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:23

Lante schreef:
En Haarlem is afgekeurd, dus niet interessant om op het papier van je fokmerrie te hebben voor dat geld.

Dat ook nog ja :Y)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:50

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 19:01

listiglistje schreef:
Caitlin_Me schreef:

idd je zegt het , dit paard doet alleen maar kunstjes is ook niet zo fijn gereden en voor fok niet interessant.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 19:02

MarjanB schreef:
Ik was even aan het denken, ken je deze al? http://www.lahayastables.eu/ die hebben fijne dieren ook fijn opgeleid

hallo zeg, je weet wel waar je me heen linkt, denk dat me geldbuidel daar te klein voor is.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 19:04

maar wel mooi materiaal dat ze daar hebben, een goed begin is het sleutelwoord voor succes

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 19:08

verklap het maar even, kan niet langer voor me houden.......

ben gisteren benaderd om 7 jarige merrie, nivo z1, te gaan proberen, niet om te kopen, maar om uit te brengen, eigenaresse heeft het te druk met haar bedrijf, en wil zelf ook graag wat meehelpen dus is wel een win-win situatie.

paard staat 5 minuutjes van me vandaan, maar..... moeten nog ff proefrijden, is namelijk wel een echte merrie, dus klik is erg belangrijk.

Kan ik nog ff doorsparen :D :D :D :D :D :D :D :D :D voor een echt juniorenpaard :) :) :)

nee is een grap hoef geen paard nog duurder dan budget nu, is al meer dan genoeg en het blijft altijd een onzekere investering
Laatst bijgewerkt door florentine1 op 23-07-15 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt