Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
elenaMM77 schreef:Want ik denk namelijk dat we er soms gemakkelijk over denken met z'n allen. omdat we in de luxe positie zijn om nog te kunnen doen wat we doen.. maar wat als het daadwerkelijk je eigen grenzen overschrijdt.. en dat je het bedrag misschien bijeen kunt lenen om het dier te helpen en een paardwaardig leven van nog wel 20 jaar te geven.. maar dit betekent dan wel dat je bijvoorbeeld een jaar lang zelf het moet ontberen + dat je je hobby voor de komende twee decennia wel zou kunnen vergeten.. alleen om het dier een operatie te kunnen bieden waardoor hij langer de zon ziet opkomen op de wei
KoudbloedKim schreef:Ibbel, ik vind de meeste van jouw voorbeelden eigenlijk heel logisch.
elenaMM77 schreef:maar wat als de diagnose was..
je paard is 12 jaar oud, paard kan nog een paardwaardig bestaan lijden na een operatie van 3500 euro (en het wordt je gegarandeerd, zelfs zonder dat er verder kosten voor medicatie bijkomen), maar je mag niets meer met het dier doen, hij moet daarna gewoon lekker op het land voor de rest van zijn leven en niet meer belast worden, maar hij is dan wel kerngezond?
en ondertussen krijg je een leuk paardje aangeboden, waar je nu geen plek voor hebt, of geen geld voor hebt om er een extra bij te nemen.. super leuk diertje, fijne klik en geschikt om mee te doen wat je voor ogen hebt..
ga je dan 3500 betalen en je paard daarna op pensioen zetten voor de komende 20 jaar in de wetenschap dat er dan geen ander paardje kan komen en dat je buiten hem poetsen en eten geven niets voor hem kunt betekenen en je verder ook niet meer kunt doen wat je leuk vind?
,zou het per direct weer zó overdoen... RaafSmits schreef:Embe schreef:"Ik zou dan denken aan begrazingsprojecten of iets dergelijks....in een kudde/ natuurgebied met toezicht."
Dat vind ik persoonlijk ook altijd zo'n pennygedachte (sorry)... heel veel paarden doe je daar echt geen plezier mee.
Geeft nikslicht je toe??
Ibbel schreef:elenaMM77 schreef:Want ik denk namelijk dat we er soms gemakkelijk over denken met z'n allen. omdat we in de luxe positie zijn om nog te kunnen doen wat we doen.. maar wat als het daadwerkelijk je eigen grenzen overschrijdt.. en dat je het bedrag misschien bijeen kunt lenen om het dier te helpen en een paardwaardig leven van nog wel 20 jaar te geven.. maar dit betekent dan wel dat je bijvoorbeeld een jaar lang zelf het moet ontberen + dat je je hobby voor de komende twee decennia wel zou kunnen vergeten.. alleen om het dier een operatie te kunnen bieden waardoor hij langer de zon ziet opkomen op de wei
Ik kan me goed voorstellen dat je dan tóch die stekker er uit trekt.
Ik kan wel een paar van mijn ervaringen vertellen trouwens.
Merrie van 23, bijna 24, kuddeleider, ex-fokmerrie, niet bereden, krijgt Cushing en wordt daardoor hoefbevangen. Heb ik in laten slapen. Paard zou, ook met behandeling, niet meer 24/7 in de wei kuddeleider kunnen spelen. Vond ik niet paardwaardig.
Merrie van 27, bijna 28, geen kiezen meer, kon alleen nog slobber met olie eten. Kerngezond, op die kiezen na. Benen als een 4-jarige. Kreeg een zenuwbeknelling in haar nek, waardoor ze wat atactisch werd. Daar kon ze nog steeds mee uit de voeten, en vermoedelijk had ze er ook geen pijn aan. Heb ik in laten slapen. Ik wilde niet een keer thuiskomen en haar liggend aantreffen omdat ze niet meer overeind kon komen.
Merrie, 11 jaar, rijpaard. Hoefbevangen geweest en daarna peesprobleem in achterbeen. Heb ik voor veel geld laten opereren, met 50/50 kans op slagen. Is nu aan het revalideren, maar loopt nog niet rad. Mag hier verder grasmaaien, zolang het duidelijk is dat ze niet écht pijn heeft. Hoewel niet rad lopen uiteraard betekent dat ze pijn heeft. En bij een volgende hoefbevangenheid, zeker als dat zou betekenen dat ze echt helemaal niet meer op gras zou kunnen, is het ook einde verhaal.
Ruin, 21 jaar, schimmel, rijpaard. Heeft melanomen, kreeg daar last van. Ook weer voor veel geld experimenteel laten behandelen met chemo. Gaat mogelijk ook nog deze zomer op proef aan één van de vaccins die nu ontwikkeld worden.
Als dit geen nog steeds bruikbaar rijpaard was, had ik 'm niet laten behandelen maar de ziekte gewoon z'n 'normale' weg laten gaan. Waarbij ik meteen zeg dat áls het geen rijpaard was, ik niet gemerkt zou hebben dat-ie er last van had...
Dus heel verschillende redenen om wel of niet te behandelen. Waarbij bruikbaarheid in combinatie met leeftijd bij mij absoluut meetelt.
En anderen zouden die Cushing merrie wel hebben behandeld, en die atactische merrie gewoon nog hebben laten lopen, dat weet ik ook. Maar ik ben écht liever een maand te vroeg dan een dag te laat.
,zou het per direct weer zó overdoen...'Embe schreef:Ik ben sowieso niet voor het houden van paarden op die manier.Veel paarden die dat niet gewend zijn willen niet 24/7 zonder schuilmogelijkheid in een kudde/natuurgebied. Die worden daar niet bepaald beter van, zeker als ze oud zijn kunnen ze dan heel snel terug vallen in conditie. Paarden die vanaf hun vierde jaar in de sport lopen en 'geconditioneerd' zijn door ons (mensen) met een beperkt aantal uren op de wei, stapmolen, verzorging etc. zie ik niet zo snel een fijn leven hebben in een natuurgebied in een kudde.
KoudbloedKim schreef:Als ik een paard heb dat niet ongelukkig wordt als 20 jaar grasmaaier, zou er bij mij geen enkele twijfel zijn om die operatie te laten uitvoeren.
En dat zeg ik niet omdat dat wel heel makkelijk zeggen is, maar ik sta hier 100% achter.
De band die ik met mijn paard heb, gaat zoveel dieper dan menig mens kan beseffen.
RaafSmits, inderdaad.
Embe schreef:'overigens mijn hond was 11,botkanker en daar heb ik haar achterpoot inderdaad laten amputeren,geen chemo gegeven en we hebben nog 7 fantastische maanden gehad,zou het per direct weer zó overdoen...'
Zo zie je maar weer, voor iedereen is het anders. Heb jij je hond een heel groot plezier gedaan met zo'n zware operatie en het hele revalidatieproces voor maar 7 maanden extra tijd? Of voornamelijk jezelf?
Ik zou dat dus nooit gedaan hebben.
Ibbel schreef:elenaMM77 schreef:Want ik denk namelijk dat we er soms gemakkelijk over denken met z'n allen. omdat we in de luxe positie zijn om nog te kunnen doen wat we doen.. maar wat als het daadwerkelijk je eigen grenzen overschrijdt.. en dat je het bedrag misschien bijeen kunt lenen om het dier te helpen en een paardwaardig leven van nog wel 20 jaar te geven.. maar dit betekent dan wel dat je bijvoorbeeld een jaar lang zelf het moet ontberen + dat je je hobby voor de komende twee decennia wel zou kunnen vergeten.. alleen om het dier een operatie te kunnen bieden waardoor hij langer de zon ziet opkomen op de wei
Merrie van 23, bijna 24, kuddeleider, ex-fokmerrie, niet bereden, krijgt Cushing en wordt daardoor hoefbevangen. Heb ik in laten slapen. Paard zou, ook met behandeling, niet meer 24/7 in de wei kuddeleider kunnen spelen. Vond ik niet paardwaardig.
Merrie van 27, bijna 28, geen kiezen meer, kon alleen nog slobber met olie eten. Kerngezond, op die kiezen na. Benen als een 4-jarige. Kreeg een zenuwbeknelling in haar nek, waardoor ze wat atactisch werd. Daar kon ze nog steeds mee uit de voeten, en vermoedelijk had ze er ook geen pijn aan. Heb ik in laten slapen. Ik wilde niet een keer thuiskomen en haar liggend aantreffen omdat ze niet meer overeind kon komen.
Merrie, 11 jaar, rijpaard. Hoefbevangen geweest en daarna peesprobleem in achterbeen. Heb ik voor veel geld laten opereren, met 50/50 kans op slagen. Is nu aan het revalideren, maar loopt nog niet rad. Mag hier verder grasmaaien, zolang het duidelijk is dat ze niet écht pijn heeft. Hoewel niet rad lopen uiteraard betekent dat ze pijn heeft. En bij een volgende hoefbevangenheid, zeker als dat zou betekenen dat ze echt helemaal niet meer op gras zou kunnen, is het ook einde verhaal.
Ruin, 21 jaar, schimmel, rijpaard. Heeft melanomen, kreeg daar last van. Ook weer voor veel geld experimenteel laten behandelen met chemo. Gaat mogelijk ook nog deze zomer op proef aan één van de vaccins die nu ontwikkeld worden.
Als dit geen nog steeds bruikbaar rijpaard was, had ik 'm niet laten behandelen maar de ziekte gewoon z'n 'normale' weg laten gaan. Waarbij ik meteen zeg dat áls het geen rijpaard was, ik niet gemerkt zou hebben dat-ie er last van had...
Dus heel verschillende redenen om wel of niet te behandelen. Waarbij bruikbaarheid in combinatie met leeftijd bij mij absoluut meetelt.
En anderen zouden die Cushing merrie wel hebben behandeld, en die atactische merrie gewoon nog hebben laten lopen, dat weet ik ook. Maar ik ben écht liever een maand te vroeg dan een dag te laat.