Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikitabanana

Re: Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:33

leuk paard! succes met de beslissing!

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 18:35

ElineS schreef:
Waarom bel je dan gewoon niet even naar de manege? Of hij er nog zal staan donderdag en wat voor mogelijkheden er zijn tot koop/pensioen? Dat gedoe van constant wachten is ook niets. Straks wacht je te lang en is het paard weg/dood.

Je klinkt wel heel verstandig voor je leeftijd, maar ondanks dat heb ik het idee dat dit iets is wat niet gaat gebeuren, want je zit er niet echt bovenop. Zowel met je ouders als de manege niet, want beide zijn nog helemaal niet echt ingelicht. Dan zitten er nog haken en ogen aan het financiële plaatje. Volgens mij is het meer dromen over dat het kan gebeuren dan iets wat daadwerkelijk gaat gebeuren.

Zou mooi zijn als het wel lukt en dat hoop ik dan ook, maar heb wel zo twijfels of het inderdaad gaat gebeuren/lukken.

Ik kan me heel erg vinden in je bericht, en ik heb zelfs ook deels het gevoel dat ik aan het dromen ben. Echter, mijn ouders zijn wel degelijk ingelicht over wat ik hier eigenlijk ook heb geschreven, het probleem is dat ik niet aan de manege kan voorstellen om hem een plekje te geven voordat mijn ouders ermee instemmen, dat hebben ze nl nog niet gedaan..
Nu ik je bericht zo lees realiseer ik me wel dat ik er beter bovenop moet zitten, maar eerlijk gezegd durf ik dat niet voordat mijn ouders achter me staan.
Overigens zijn ze er (Vooral mijn moeder) niet geheel op tegen, maar het is natuurlijk wel een behoorlijke beslissing..

Over de huidige omstandigheden van het paard: Hij staat in de winter dag en nacht op stal, en omdat hij al niet zo populair is in de lessen rijdt hij maar een paar dagen per week, meestal 1 en hooguit 2 uur lang. In de zomer staan de paarden voordat 's middags de lessen beginnen in de wei vanaf de avond daarvoor, dus in dat opzicht is dat een voordeel.

Edit: ze staan niet altijd 's nachts op de wei, ik weet zekf niet precies hoe vaak dat gebeurt.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 18:40

Elisa2 schreef:
Wat mooi dat jullie dat doen! ik denk idd wel dat paarden hun maatjes kunnen gaan missen en daar op reageren. Het ene paard is daar gevoeliger voor dan de andere..

TS: je denkt er goed over na, persoonlijk denk ik als de aanschaf kosten niet te hoog zijn dat je er gewoon voor moet gaan. {mits met toestemming van je ouders uiteraard}
Want naar de slager brengen kan altijd nog als het echt niet gaat..
Maar de kosten kun je opsplitsen..{aanschaffen, rust, ostheopaat, zadel} en zo kun je stap voor stap kijken wat je investeert en wat je volgende stap is.

Bedankt! Hij heeft op de manege trouwens niet duidelijk een beste maatje waar hij niet zonder kan, voor zover ik weet..

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:06

Wat een mooi streven om een oud manegepaard een goed pensioen te geven.
Ik weet wel dat sommige van onze manegepaarden wegkwijnen als ze met pensioen gaan, ze missen dan echt het werk/aandacht. Bij ons staan alle paarden in de bouwvak continue op de wei en een paar oudjes komen er altijd mager vanaf, terwijl ze onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben. Zodra ze weer aan het werk mogen, zie je ze weer opbloeien. Let wel; deze paarden lopen nog maar 1 uurtje per dag.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 20:21

Nicolien schreef:
Wat een mooi streven om een oud manegepaard een goed pensioen te geven.
Ik weet wel dat sommige van onze manegepaarden wegkwijnen als ze met pensioen gaan, ze missen dan echt het werk/aandacht. Bij ons staan alle paarden in de bouwvak continue op de wei en een paar oudjes komen er altijd mager vanaf, terwijl ze onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben. Zodra ze weer aan het werk mogen, zie je ze weer opbloeien. Let wel; deze paarden lopen nog maar 1 uurtje per dag.

Ik ben ook wel van plan hem nog steeds beweging en training te geven, of dat nu alleen grondwerk is of ook rijden. Alleen rust lijkt me (voor nu iig) niks voor hem.
Momenteel rijdt hij dus helemaal niet meer, wat hem ook niet ten goede komt gezien zijn stijfheid..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:40

Mijn 1e paard was ook een manegepaard...zeker al oud maar als het zijn tijd was wilde ik niet dat hij naar de markt zou gaan.
Hij is vanaf dag 1 mijn grote liefde geweest en ik wilde hem graag een fijn pensioen geven.

Dat is ook gebeurd en wat hebben we een plezier gehad,hij leefde helemaal op :D Hij was mijn beste vriend,mijn mentor,mijn maatje.Ik heb werkelijk geen moment spijt gehad dat ik hem gekocht heb.

Hij heeft een fijn pensioen gehad waarin hij centraal stond en op het einde een waardig afscheid.

Als je je ouders mee kunt krijgen en je wilt er echt voor gaan,doen.
Wel idd na laten kijken,zijn rug zal wel een grote ontsteking zijn.Dit kun je oplossen met oa massage en warme handdoeken...uiteraard in overleg met een DA of osteo.

Succes hoor :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:41

Hee TS, dit had mijn bericht kunnen zijn :)
mocht je willen praten, mag je me altijd pb'en! Genoeg ervaringen om te delen.
Ik heb nu mijn ex-manegepaard bijna een jaar op het land lopen :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:57

Gewoon niet teveel van verwachten, in de zin dat het mogelijk geen volwaardige recreatiepaard wordt waarmee je uren buiten kan gaan rijden.

Gewoon doen!

En vooral de tijd geven om bij te laten komen en verder zien hoe het gaat.............het is immers bij jouw ouders thuis en er staan al 2 andere paarden van jou, waarom niet.

Als die rug echt een groot probleem is en erg veel pijn doet kun je het nog altijd waardig laten inslapen.

Het is alleen...........wat gaan de maneg-eeigenaren ervoor vragen? vaak vragen ze veel te veel als ze weten dat je het graag wilt, zodat ze er een nieuwe ervoor in de plaats kan gaan kopen.

Het zijn vaak gewoon nummers voor de manege-eigenaren, dus het maakt ze niets uit, naar de slacht of naar iemand anders zodat het een fijn pensioen kan krijgen.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 21:12

Ragdollcat schreef:
Gewoon niet teveel van verwachten, in de zin dat het mogelijk geen volwaardige recreatiepaard wordt waarmee je uren buiten kan gaan rijden.

Gewoon doen!

En vooral de tijd geven om bij te laten komen en verder zien hoe het gaat.............het is immers bij jouw ouders thuis en er staan al 2 andere paarden van jou, waarom niet.

Als die rug echt een groot probleem is en erg veel pijn doet kun je het nog altijd waardig laten inslapen.

Het is alleen...........wat gaan de maneg-eeigenaren ervoor vragen? vaak vragen ze veel te veel als ze weten dat je het graag wilt, zodat ze er een nieuwe ervoor in de plaats kan gaan kopen.

Het zijn vaak gewoon nummers voor de manege-eigenaren, dus het maakt ze niets uit, naar de slacht of naar iemand anders zodat het een fijn pensioen kan krijgen.

Het rijden is ook absoluut niet een must, gewoon genoeg aandacht, beweging en misschien hier een daar een buitenritje is prima voor mij :) Als hij maar een fijne oude dag heeft.

Wat de manege ervoor zou vragen weet ik inderdaad echt niet. Misschien helemaal niets, misschien de hoofdprijs.. Ik ga daarom ook niet gelijk zeggen dat ik het graag zou willen o.i.d., maar eerst peilen wat ze met hem van plan zijn.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 21:15

Lizzyy schreef:
Hee TS, dit had mijn bericht kunnen zijn :)
mocht je willen praten, mag je me altijd pb'en! Genoeg ervaringen om te delen.
Ik heb nu mijn ex-manegepaard bijna een jaar op het land lopen :j

Heb even in je profiel gekeken, wat grappig hoe je paardje zo bij jou terecht is gekomen! Hier weten ze wel dat ik echt gek om hem ben, maar ben bang dat ze mij niet gaan benaderen als ze van hem af willen, dat moet ik toch echt zelf doen :j

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:16

Spannend zeg ik kan er heel goed inkomen dat je zón paard graag een leuke oude dag wil geven heb er ook acht jaar terug over na gedacht of ik het ging doen of niet en heeft me tot de dag van vandaag wel aan het denken gezet Maar ad op dat moment de middelen niet . hij was op dat moment al 21 en hoor af en toe nog wel eens hoe het gaat en das nog steeds goed al rijden ze er niet meer op. Ben zelf werkzaam op een manege en wij proberen altijd als we merken dat het werk wat zwaar wordt te gaan zoeken naar een mooi plekje en heel vaak lukt dit ons en soms gaat dit dus niet goed zo hebben we twee jaar terug een pony met pensioen gedaan en er bij gezegd niet meer mee springen verder kan je er buiten nog lekker mee rijden dit heeft jammer genoeg niet lang geduurd aangezien ze er heel intensief mee zijn gaan rijden, dat ze er niet meer op konden rijden hebben ze ons dat wel gemeld maar ja een pony die niet kon rijden die wouden ze niet dus hebben hem in laten slapen kan je vertellen dat dit heel zuur was. gelukkig hebben we ook hele mooie verhalen en dat pony's heel oud zijn geworden of er nog steeds zijn . Volg je hart en kijk of je echt de middelen heb en zou er niet de hoofdprijs voor betalen want dat kan je dan in een goede tandarts en osteopaat uit geven .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:35

Zeker omdat je al 2 andere paarden hebt waar je wat mee kan gaan doen en het is op jullie eigen stallen aan huis.

Het is heel mooi dat je het zegt; Het rijden is ook absoluut niet een must, gewoon genoeg aandacht, beweging en misschien hier een daar een buitenritje is prima voor mij :) Als hij maar een fijne oude dag heeft.

Ik denk dat hij heel gelukkig zal zijn bij jou, zeker in de dikke ellende waar hij nu in zit.

Ik ben heel benieuwd wat jullie besluiten te gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 00:04

Maar je kunt toch alvast aangeven dat juli er eventueel aan denken om hem een pensioenplekje te geven? En dat jullie daar nog ven goed over na moeten denken? Dan weten de manegeeigenaren dat alvast en stellen ze het mischien wat langer uit om bijv. de keus te maken hem naar de slacht te doen of iets anders.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 00:09

Als het financieel kan... doen! Als je echt zo gek op hem bent! Wat is er dan mooier dan dit?!

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 00:47

Goed nieuws!
Ik heb er samen met mijn ouders serieus over gesproken, en het lijkt positief. Ik heb als extra plan ook nog voorgesteld om in geval van aankoop met de lessen te gaan stoppen en het geld wat dat zou besparen in een potje te doen voor dierenartskosten. Heb het uitgerekend en het is een behoorlijk bedrag! (En dan zou ik natuurlijk later best nog wat lessen mee gaan doen met mijn eigen jonkie en misschien ook wel eens met hem)
Alhoewel ze allebij behoorlijk huiverig zijn om vooral de extra zorgen die het met zich mee brengt, hebben ze gezegd dat ze mijn plannen wel goed vinden. Heb de wijze les van mijn vader gekregen dat als ik écht iets zou willen, ik me nooit door anderen moet laten weerhouden. Ook hebben ze gezegd dat ik het sowieso moest gaan vragen (vragen staat vrij).
Ik heb voor de duidelijkheid nog even gevraagd wat hun antwoord zou zijn als de manege daadwerkelijk in zou stemmen met dit alles, waarop ik als antwoord kreeg dat ze me wel zouden steunen en dat ze dan natuurlijk niet zouden zeggen 'we doen het toch niet'.
Geen volmondig ja maar ik ben wel echt heel blij dat ik zulke lieve ouders heb die me zo goed steunen en het echt serieus nemen!

Dus al met al, nog niks is zeker, maar het lijkt alsof we een stap dichter bij een happy ending zijn gekomen deze avond :D

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 00:52

Aah mooi!! Ga je morgen dan al naar de manege of wacht je tot donderdag?

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 00:55

melanie0906 schreef:
Aah mooi!! Ga je morgen dan al naar de manege of wacht je tot donderdag?

Als het kan ga ik morgen, maar gelukkig is mijn vriendin (die hier ook vanaf weet) er morgen sowieso dus zij kan iig aan mij doorgeven hoe het met hem staat.
Maar in principe is donderdag de enige dag dat ik het echt aan de manegebaas (mijn instructeur) kan vragen, en dan is mijn moeder ook aanwezig wat ook wel weer handig is..
Maar hoe sneller hoe beter natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 01:07

Ik denk dat het voor de manegebaas ook fijner is als je moeder erbij is, dan word je denk ik in ieder geval een stuk serieuzer genomen :j

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 01:09

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat het voor de manegebaas ook fijner is als je moeder erbij is, dan word je denk ik in ieder geval een stuk serieuzer genomen :j

Dat dacht ik ook ja. Ben heel benieuwd wat hun antwoord gaat zijn.. En hoe ik het zo normaal mogelijk ga vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 01:13

Ik zou gewoon binnen met peilen wat hun plannen met het paard zijn en dan aangeven dat je interesse hebt om eens om tafel te gaan over het eventuele geven van een goed pensioen. In mijn ervaring krijgen paarden van de manege namelijk geen pensioen, die gaan naar de eeuwige groene weides. Zal voor hun niet zo veel uitmaken of je ze voor de slachtprijs overkoopt (misschien wat minder als je hem komt ophalen) of dat ze hem daar naartoe brengen.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:28

Wat ontzettend fijn dat jij zulke ouders hebt die je zo steunen hierin!
En wat je vader zegt, ben ik het helemaal mee eens.
Citaat:
Heb de wijze les van mijn vader gekregen dat als ik écht iets zou willen, ik me nooit door anderen moet laten weerhouden.
+:)+
Ik ben heel benieuwd wat de manege doet.. Succes straks/vanmiddag, iig vandaag :)

Edit: te vroeg op enter gedrukt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:23

Goh TS wat fijn!
Klinkt alsof je hele wijze en lieve ouders hebt! Ben benieuwd hoe het verder gaat nu.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:03

Nou...geweldig!
Ben blij voor jullie!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:54

Hoi, zou leuk zijn als het lukt! Ik had toen ik 15/16 was ook ooit die droom en was toen helaas net te laat...

Qua financien heb je een plan gemaakt, met misschien ook een baantje erbij, maar heb je straks nog wel tijd genoeg? Want je bent nu geslaagd schreef je, en hebt een zomer vol tijd voor de boeg. Het wordt ook weer september. Dan begint mss je vervolgopleiding? Jullie hebben dus ook 2 jonge paarden staan, voor wie (van wie) zijn die en ben jij daar ook tijd aan kwijt? Of is de hele family met de paarden in de weer, dat maakt het ook weer anders natuurlijk.
Fijn dat je moeder met je meegaat! Voor jou fijn, maar ook de stalbaas kan er dan meteen serieus mee aan de slag.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 11:10

paars schreef:
Hoi, zou leuk zijn als het lukt! Ik had toen ik 15/16 was ook ooit die droom en was toen helaas net te laat...

Qua financien heb je een plan gemaakt, met misschien ook een baantje erbij, maar heb je straks nog wel tijd genoeg? Want je bent nu geslaagd schreef je, en hebt een zomer vol tijd voor de boeg. Het wordt ook weer september. Dan begint mss je vervolgopleiding? Jullie hebben dus ook 2 jonge paarden staan, voor wie (van wie) zijn die en ben jij daar ook tijd aan kwijt? Of is de hele family met de paarden in de weer, dat maakt het ook weer anders natuurlijk.
Fijn dat je moeder met je meegaat! Voor jou fijn, maar ook de stalbaas kan er dan meteen serieus mee aan de slag.

Ben inderdaad geslaagd, en heb me ingeschreven voor diergeneeskunde. Ik weet echter nog niet of ik daarvoor wordt ingeloot, dat is 25-30% kans. Word ik uitgeloot, dan neem ik een tussenjaar aangezien ik geen tweede optie heb. Ik krijg het na de zomer wel druk als ik wel ingeloot word, maar ik wil absoluut zoveel mogelijk tijd maken voor de paardjes. Ik ben thuis degene die er eigenlijk een beetje over gaat, maar mijn zussen rijden ook paard en de paarden zijn dan ook gewoon van hen. Ik heb dus wel steun van mijn familie. Maar ik wil dan zelf ook zoveel mogelijk tijd maken voor de paarden, of dat nu alleen mijn twee huidige paarden zijn of dat Olympus er ook nog bij komt.