Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

gohya schreef:Mijn paard van 28 heeft zeker geen artrose.
osteopaat, tandarts, dierenarts,... beter meteen alles in orde zetten dan gaandeweg merken dat niet alles even fit loopt.
beatje schreef:Wat mij ook verbaast is dat ik hier constant leest over de extra zorg die oudere paarden nodig hebben.Mijn 24 jarige krijgt niks meer dan mijn jonge paard.In tegenstelling daar betaal ik me momenteel blauw aan omdat die IR heeft.
Jannepauli schreef:Natuurlijk ga je kijken.
Maar bedenk wel dat je niet in Disneyland leeft; een ouder paard gaat altijd kosten opleveren. En die zijn vaak niet mis. Artrose, Cushing, Insuline Resistentie.. Schimmels krijgen vaak last van melanomen: de zalf ( en sinds kort de vaccinaties) zijn NIET goedkoop. Het gebit behoeft extra zorg, hoeven idem. Vaak speciaal voer. Als iemand een paard weggeeft vanwege leeftijd/niet meer kunnen betalen.. dat is een rode vlag. Wat je ook doet: niet zomaar meenemen en een paardenarts er naar laten kijken ( niet die van de 'weggever'). Een paard is wel wat anders dan een zwerfkatje in huis nemen..
Het kan allemaal meevallen maar laat het goed nakijken. Je kunt niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent.
Sammie schreef:gohya schreef:Mijn paard van 28 heeft zeker geen artrose.
En dat weet je omdat het dier recent vierkant op de foto's is gezet?
Vrijwel elk oud paard heeft artrose, maar het hoeft niet zo te zijn dat je dit perse ziet in de zin van hij heeft er last van en loopt mank of kreupel. Daarom vind ik het ook onzinnig om een complete klinische keuring te doen. De kans dat het dier niet rad loopt na 3 passen is zeer groot, ik zou mij daarom eerder focussen op de andere dingen. Ook afhankelijk van wat ts nu wil met dit dier. Dat is mij nog steeds niet duidelijk. Als grasmaaier en af en toe een buitenritje is een algemene gezondheidcheck een beter idee. (bloedtest dus)
ariatje schreef:Het is toch wel héél erg dat er van wordt uitgegaan dat als een paard oud is hij wat dient te mankeren!
Wordt er daadwerkelijk zo beroerd gefokt dat het een REGEL is geworden?