Paard van 22 jaar overnemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:32

Ik dacht dat je de eigenaar kende oid. Maar je hebt hem alleen op video gezien? En je wilt hem graag omdat je zijn uitstraling zo geweldig vind?

Dat zijn je redenen? Heb je dit paard op marktplaats gevonden?
Sorry, maar ik zit me hier helemaal te verbazen.

Dan zou ik me helemaal afvragen waarom ze dit paard gratis aanbieden.

Ik zou hem helemaal laten keuren. Dat kost idd geld maar zie dat dan maar als aankoopbedrag.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:33

Artrose heeft ie zeker te weten op 22 jaar. De vraag is of hij er last van heeft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:17

Vala schreef:
Artrose heeft ie zeker te weten op 22 jaar. De vraag is of hij er last van heeft.

Hoezo zeker te weten? ken jij dit paard dan? Niet elk ouder paard hoeft persé artrose te hebben hoor.
Mijn paard van 28 heeft zeker geen artrose.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:29

Dan is jouw paard een bijzonder dier. Ieder levend wezen heeft bij het ouder worden slijtage in de gewrichten.
Maar misschien interpreteren wel beiden het woord artrose anders. Ik denkt bij artrose aan slijtage in de gewrichten, met of zonder klachten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:46

Bekijk heel goed de voors en tegens als je aan een oudere begint.
Ik heb een 20 jarige op stal staan die nog aktief voor de wagen loopt. Aan haar zie je niet af dat ze 20 is op de grijze haren na. Bij onze buren staat ook een 20 jarige en daar zie je het wel degelijk aan af dat deze 20 is, dat gaat de komende jaren echt een zorgenkind worden.

Een ouder paard brengt vaak meer zorgen met zich mee (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!).
De extra kosten voor apart voer.
Bedenk goed dat je een paard van die leeftijd die al met pensioen is dat je die niet zo makkelijk meer op conditie gaat krijgen. Vraag me wel af waarom hij nu al met pensioen is als hij zo'n goede gezondheid heeft.
Ik ga wel met Jolien mee, laat m keuren door een dierenarts, die kijkt er met hele andere ogen naar dan dat TS zal doen. Zij is nu al zover dat ze m meeneemt zonder m gezien te hebben.
Je kunt er nu beter wat geld aan uitgeven door m te keuren zodat je hopelijk minder verrassingen zult krijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:48

gohya schreef:

En dat weet je omdat het dier recent vierkant op de foto's is gezet?

Vrijwel elk oud paard heeft artrose, maar het hoeft niet zo te zijn dat je dit perse ziet in de zin van hij heeft er last van en loopt mank of kreupel. Daarom vind ik het ook onzinnig om een complete klinische keuring te doen. De kans dat het dier niet rad loopt na 3 passen is zeer groot, ik zou mij daarom eerder focussen op de andere dingen. Ook afhankelijk van wat ts nu wil met dit dier. Dat is mij nog steeds niet duidelijk. Als grasmaaier en af en toe een buitenritje is een algemene gezondheidcheck een beter idee. (bloedtest dus)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:55

Een keuring is vooral aan te raden omdat je dan weet waar je aan begint. Als hij iets mankeert, hoef je hem nog niet te laten staan, maar kan je hem meteen ondersteunen met medicatie oid, ipv dat je pas na maanden merkt dat er toch iets scheelt.

Mijn oudje is meteen door de APK keuring gegaan toen ik hem kocht :+ osteopaat, tandarts, dierenarts,... beter meteen alles in orde zetten dan gaandeweg merken dat niet alles even fit loopt.

Nu was mijn paard een manegepaard dus ik wist wel dat de osteopaat iets zou vinden :P

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:00

Mij baart het meer zorgen dat in TS profiel staat: Ik heb zelf geen paard zou er wel alles voor over hebben om er 1 te krijgen hih
Ik heb het idee dat TS totaal niet weet waar ze aan begint en dit paard puur neemt omdat ze het gratis kan krijgen. Ik hoop echt dat ze niet voor (financiële) verassingen komt te staan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:49

beatje schreef:
Wat mij ook verbaast is dat ik hier constant leest over de extra zorg die oudere paarden nodig hebben.Mijn 24 jarige krijgt niks meer dan mijn jonge paard.In tegenstelling daar betaal ik me momenteel blauw aan omdat die IR heeft.

Idd, ik heb ook geen extra kosten of bijzondere dingen voor mijn oudere paard (gelukkig). Extra zorg heeft ze ook niet nodig.

Basilicium

Re: Paard van 22 jaar overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:18

Ik heb een merrie gehad die 31 is geworden. Tot op late leeftijd dacht ik inderdaad: wat een onzin dat je niet aan een paard van +20 zou moeten beginnen vanwege de kosten. Ze was namelijk inderdaad niet meer of minder kostenpost dan ieder ander paard.

Máár (nu komt het) toen ze eenmaal door leeftijd-gerelateerde aandoeningen in de medische molen terecht kwam, werd het een duur verhaal haar te houden. Ik heb hier toen wel voor gekozen, alle kosten netjes betaald, en dat was mogelijk doordat ik er al die jaren voorheen rekening mee heb gehouden dat die "klap" kon komen (veel sparen dus).

Voor bijna iedere (chronische) aandoening geldt wel dat hoe ouder het paard wordt, hoe groter de kans is dat jullie er vroeg of laat mee te maken krijgen. Ook geldt voor veel van die ouderdomskwaaltjes dat het paard de medicatie voor de rest van zijn leven nodig heeft.

Punt wat ik er zelf van heb geleerd, al is dit maar één "geval": áls het op oudere leeftijd mis gaat met de gezondheid, gaat het qua kosten vaak ook goed mis. Je kan zomaar het dubbele/driedubbele/vierdubbele kwijt zijn. Weet waar je aan begint voor zover je dat op voorhand kan weten en plan/spaar voor uitgaven die je nu nog niet kan voorzien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:26

Het advies wat Basilicium geeft is echt waar. Maar dat geldt niet alleen voor de oudere maar ook de andere paarden. Als je paard niet in de verzekering zit, iets wat voor het paard van TS niet eens in aanmerking zal komen vanwege de leeftijd, moet je echt wel een goed gevuld potje achter de hand hebben voor de grote uitgaven. Iedereen denkt altijd ach ik kan dat paard er prima bij hebben, alles is goed in orde. Alleen houd er wel rekening mee dat dingen heel snel kunnen veranderen!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:48

Het klopt dat de kosten flink kunnen oplopen. MAAR daar ben je zelf natuurlijk wel bij. Je maakt zelf de keuze tot hoever je een paard behandelt of je besluit hem te laten gaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:03

Natuurlijk ga je kijken.
Maar bedenk wel dat je niet in Disneyland leeft; een ouder paard gaat altijd kosten opleveren. En die zijn vaak niet mis. Artrose, Cushing, Insuline Resistentie.. Schimmels krijgen vaak last van melanomen: de zalf ( en sinds kort de vaccinaties) zijn NIET goedkoop. Het gebit behoeft extra zorg, hoeven idem. Vaak speciaal voer. Als iemand een paard weggeeft vanwege leeftijd/niet meer kunnen betalen.. dat is een rode vlag. Wat je ook doet: niet zomaar meenemen en een paardenarts er naar laten kijken ( niet die van de 'weggever'). Een paard is wel wat anders dan een zwerfkatje in huis nemen..
Het kan allemaal meevallen maar laat het goed nakijken. Je kunt niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:03

het kan goed gaan maar het kan ook in ene 145 euro aan medicatie gaan kosten per maand voor de rest van zijn verdere leven.Zoals met mijn paard het geval was ;)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:19

Voors en tegens bekijken moet je altijd , ook bij een jong paard. Ik heb mijn Spaanse opdonder Pony van 1,40) in '95 gekocht, hij was officieel 12... volgens de dierenarts die hem castreerde ( hij was klophengst ) toch tenminste 16... ik heb hem nu 20 jaar. Omdat er geen pass/papieren bijzat kan hij dus nu of 32 of zelfs 36 zijn. Gelukkig was hij nooit ziek. OP dit moment voedt hij ons veulen op en gedraagt hij zich als een 5 jarige. Artrose ? Zou kunnen, natuurlijk is een oud paard niet meer zo soepel als een jong paard
maar als ik heel af en toe maar eens weer echt temperament onder mijn kont wil hebben, dan rijd ik n half uurtje op mijn racemonster.
Mijn Fries heb ik met 3,5 gekocht en de eerste jaren veel ellende mee gehad... jonge paarden kunnen ook van alles mankeren en als ik zo zie ( helemaal hier op bokt) hoe veel paardjes te vroeg "moeten gaan" ..er is gewoon geen garantie.

Simpel : naar het paardje gaan kijken, iemand met verstand mee nemen. Nog eens gaan kijken en nog eens en dan als het wat lijkt laten keuren en hopen dat men nog vele jaren samen mag beleven :-)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:19

Het kan Allemaal. Huidige verzorgpaard Is ondertussen al ruim 29 en nog steeds gezond. Alleen in het begin wat stijf. Verder wat moeite met op gewicht blijven in winter maar dan heb je het ook gehad.

Maar je kunt natuurlijk ook een hebben die volgend jaar niet meer rijbaar is(echter jong paard kan ook iets overkomen)

Zou hem sowieso laten keuren en verder hangt het voor mij af van hoe hij zo Is, de klik die ik met hem heb en vooral de prijs

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:39

Jannepauli schreef:
Natuurlijk ga je kijken.
Maar bedenk wel dat je niet in Disneyland leeft; een ouder paard gaat altijd kosten opleveren. En die zijn vaak niet mis. Artrose, Cushing, Insuline Resistentie.. Schimmels krijgen vaak last van melanomen: de zalf ( en sinds kort de vaccinaties) zijn NIET goedkoop. Het gebit behoeft extra zorg, hoeven idem. Vaak speciaal voer. Als iemand een paard weggeeft vanwege leeftijd/niet meer kunnen betalen.. dat is een rode vlag. Wat je ook doet: niet zomaar meenemen en een paardenarts er naar laten kijken ( niet die van de 'weggever'). Een paard is wel wat anders dan een zwerfkatje in huis nemen..
Het kan allemaal meevallen maar laat het goed nakijken. Je kunt niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent.

Dit is ook helemaal niet zo.Ik weet een 24 jarig ex dressuur paard.Mankeert niks aan,alleen hebben de eigenaren er geen zin meer in.Paard is kern gezond en mag naar een nieuw huis op voorwaarde dat hij het goed heeft.Tot nu toe is hij gezond door het leven gehuppelt.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:02

Sammie schreef:
gohya schreef:

En dat weet je omdat het dier recent vierkant op de foto's is gezet?

Vrijwel elk oud paard heeft artrose, maar het hoeft niet zo te zijn dat je dit perse ziet in de zin van hij heeft er last van en loopt mank of kreupel. Daarom vind ik het ook onzinnig om een complete klinische keuring te doen. De kans dat het dier niet rad loopt na 3 passen is zeer groot, ik zou mij daarom eerder focussen op de andere dingen. Ook afhankelijk van wat ts nu wil met dit dier. Dat is mij nog steeds niet duidelijk. Als grasmaaier en af en toe een buitenritje is een algemene gezondheidcheck een beter idee. (bloedtest dus)

Vrijwel? Eerder rasafhankelijk, of stamboek. Mijn hengst is pas geleden volledig prok gekeurd, alles op de foto, niets, nul komma nul, geen tweetjes, geen drietjes, geen enkele bemerking, niks noppa nada! 19 jaar. Zijn paps had op 21 jarige ook helemaal niks! Maar dat is dan ook weer uit dat stamboek waar fokmerries niet op 13 jaar zijn uitgerangeerd.

Om kort te gaan, een paard krijgt niet per definitie ALTIJD artrose, cushing, hko etc...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:03

Nee , net zoals je altijd wel een kettingroker kan vinden zonder longproblemen....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:06

Twee zwaluwen maken weer een zomer. M'n opa is als kettingroker dik 90 geworden, dus roken is gezond.

Lees eerst gewoon eens :)*

Er staat vrijwel elk paard niet elk paard. Er is in dit topic ook niks gezegd over een stamboek waarbij 13-jarige fokmerries zijn uitgerangeerd. Dat is nou al de zoveelste keer dat ik dat moet benadrukken..

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:06

Het is toch wel héél erg dat er van wordt uitgegaan dat als een paard oud is hij wat dient te mankeren!
Wordt er daadwerkelijk zo beroerd gefokt dat het een REGEL is geworden?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:08

Focussed schreef:
Nee , net zoals je altijd wel een kettingroker kan vinden zonder longproblemen....

Ik ga er maar van uit dat het chargerend bedoeld is en je de kwaliteit van de NL paarden iets hoger hebt zitten....

Saar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:09

Wij hebben nu een paard van 21 bij ons thuis staan wat nog helemaal gezond is en regelmatig lekker de bossen in gaat. 22 betekent misschien iets meer opletten qua voeding/training etc.. maar in principe kun je nog jaren plezier hebben van zo'n paard!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:16

ariatje schreef:
Het is toch wel héél erg dat er van wordt uitgegaan dat als een paard oud is hij wat dient te mankeren!
Wordt er daadwerkelijk zo beroerd gefokt dat het een REGEL is geworden?

Wordt ook weer nergens aangegeven.. Ik vind het toch weer behoorlijk naïef om er van te gaan dat oude paarden gelukkig oud worden zonder ooit iets te mankeren en dan ergens tussen hun 30ste en 40ste opeens plotseling dood neer te vallen. Daarvoor zijn er nu statistieken en die wijzen anders uit. Dat is bij elk zoogdier zo. Die paarden zijn er (gelukkig maar) wel, maar de kans is toch echt een stuk groter dat er ooit kleine of grote lichamelijke ongemakken plaats gaan vinden. Dat hoort bij ouderdom. De kans is aanzienlijk dat een paard op 22-jarige leeftijd op korte termijn *iets* gaat mankeren. Dat hoeft niet, maar de kans is gewoon groot. Hoeft ook geen groot probleem te zijn, maar het is wel verstandig om je er op voor te bereiden. Want als dat *iets* veel geld kost en dat heb je niet.. tja.. bezint eer ge begint.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:17

Maar alle mooie verhalen ten spijt, het gemiddelde paard haalt de 20 niet zonder gebreken.

Wie weet is dit het lot in de loterij, maar TS moet wel realistisch blijven en als het te mooi is om waar te zijn dan is dat ook meestal zo en zit er een adder onder het gras

Wij kunnen hier mooi schrijven hoe goed onze oudjes het wel niet doen, maar we kennen dit paard niet, het staat al enige tijd stil en de eigenaren willen er graag vanaf. Dan moet je wel kritisch blijven en niet blindelings afgaan op een leuk filmpje en de mooie blauwe ogen van de huidige eigenaren.

Als TS het paard een fijne oude dag wil geven in de wei is het prima, maar ze wil graag aan de gang, dus voordat het paard overgenomen wordt zou ik alleen maar aanraden het goed na te laten kijken door een dierenarts of hij nog wel geschikt is hiervoor.