brief van jouw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 00:52

Caily schreef:
Dat niet alle paarden 24/7 buiten kunnen is echt kul, met de nodige zorg en aanpassingen kunnen ze dat allemaal. Maar paarden zijn gewoontedieren, als ze bekend zijn met op stal staan lijkt me daar weinig mis mee. Een misvatting die ik hier wel meerdere keren voorbij zie komen is kudde's van 20 - 30 paarden, in de natuur bestaat een kudde echt niet uit meer dan 10 - 15 paarden, dat is zelfs al veel...

Juist :')

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 00:56

tita schreef:
Wat een ongeleid poedersuiker om te lezen, zorg voor fatsoenlijk zinsopbouw.
En verder compleet uit zijn verband gerukt niet meer van toepassing.
Nutteloos

Misschien moet je zelf aan je leestekens, spelling en dergelijke werken voordat je commentaar hebt op een ander? En hé, als je liever niet naar je eigen handelen kijkt en het allemaal stiekem wat confronterend vindt, dan sla je het toch gewoon lekker over ?

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 00:57

:D
NatasjavE schreef:
bruintje123 schreef:
Met mooi weer staan ze met schemer bij het hek. Ja dat zou aangeleerd kunnen zijn want dan zet ik ze binnen.

Met mooi weer zal ik mijn paard moeten gaan halen voor het donker is....anders kan ik in het donker zoeken. Komt ze mooi niet.
Of er nou brok op stal ligt of niet.

(en ja in de zomer mag ze ook gewoon lekker buiten blijven).

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:59

Pff ik ben toch niet de enige die een beetje wee wordt van dit soort belerende teksten. Chapeau hoor, je bent vast een geweldige baas voor je paard ts en laat een ander ook in zijn waarde. De dieren kunnen niet spreken, geen mens weet hoe ze de dingen ervaren.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:07

Zo even wat dingen die in me opkwamen:

- eigenaren die paarden hebben die volgens henzelf graag op stal staan hebben neem ik aan paarden die dit is aangeleerd vanaf jonge leeftijd (of dan toch iig vanaf dat ze uit de opfok kwamen). Als paarden zijn gewend om van veulen af aan in groepsverband buiten te leven zijn ze hier op aangepast, zowel mentaal als lichamelijk. Zou het dan niet helpen om bij het begin te beginnen, en het zoveel mogelijk buiten houden in groepsverband als norm gaan stellen ipv vanaf jonge leeftijd al (iig in de winter) gaan ophokken?

- en ook ik ben er van overtuigd dat je beter geen paarden kan houden als de enige optie bij jou in de wijde omgeving is om je paard grote delen van de dag op te stallen. Heb ik makkelijk praten omdat ik in Drenthe woon en wel de mogelijkheden heb om mijn paarden 24/7 in groepsverband te houden in een relatief droge wei? Nee, want ik heb daar veel opofferingen voor moeten doen, en dat doe ik nog steeds.

- en ervanuitgaande dat iedereen het er vast voor over heeft om opofferingen te doen om het leven van je paard te veraangenamen ;) , waarom dan niet, als je denkt dat je paard zo gehecht is aan z'n hokkie, je staldeur gewoon open laten met uitloop naar je weiland? Dan kan 'ie zelf kiezen! En wat hij dan doet zal de meeste eigenaren misschien wel verbazen... ;)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:11

Gypsy schreef:
Ach, ik ga gewoon mij gang. In het begin kreeg ik wel opmerkingen dat ik mijn paarden de vernieling in zou helpen met 24/7 buiten, krachtvoer- deken- ijzer- boom- en bitloos. En dan ook nog eens natuurlijk bekappen en hoefschoenen! Jaja ik heb het gehele pakket! 8-)

Nu krijg ik juist steeds vaker de opmerking: "goh die van jou mankeren eigenlijk nooit wat he?" En vanuit dat punt krijgen mensen dan toch wel interesse. :j

Grappig, hier staan ze met ijzers, dik ingepakt in dekens. Komen minimaal 3 keer per dag hun hok uit. Staan op krachtvoer, worden zelfs met stang en trens gereden.

En ze hebben nooit wat!! Als er een dierenarts komt voor een enting krijg ik altijd de complimenten dat ze er zo fantastisch uit zien :D

connie64

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:13

zeg vosje heb jij dit nou zelf geschreven of een kopie van marktplaats?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:34

pien_2010 schreef:
De jongste liep zonet een beetje te kuchen. Gelukkig was ze wel heel vrolijk en blij. Het is hier ook zo guur. Ik ga er eens een warmere deken op leggen. Dan zet het niet echt door. Zij heeft het altijd heel erg gauw koud en het eerste jaar dacht ik net als TS. Ze is toen veel ziek geweest. Dus nu doen we het anders. NIEt meer natuurlijk maar wel beter voor paardje.
Let wel, in de natuur worden paarden niet heel erg oud hoor! Het leven is veel ruiger voor ze.

dat is echt onzin! Ik volg toevallig iemand die regelmatig van allerlei schedels etc. verzameld van kuddes in Amerika, meerdere van 20 jaar en zo :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:35

En dat terwijl ze in je achtertuin maar zo 37 kunnen worden.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:36

Ik zeg r12312 wees er trots op. Als jij denkt dat jij t beste doet voor je paarden, ga zo door!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:42

piezze schreef:

Euhm, en wat wil je daar mee zeggen? Er zijn ook veel paarden die al veel jonger kapot gereden zijn of iets anders onder de leden krijgen.

Maar zelfs dan, ik heb liever dat m'n paard een paar jaar heeft kunnen genieten van een echt paardenleven. Dan dat die 37 jaar is geworden en opgesloten is in een hokkie... met zo'n leven, dan kan die maar beter dood zijn :)

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 01:45

connie64 schreef:
zeg vosje heb jij dit nou zelf geschreven of een kopie van marktplaats?

Ik heb het zelf geschreven, op marktplaats gezet en op bokt.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:45

Maartje1990 schreef:
piezze schreef:

Euhm, en wat wil je daar mee zeggen? Er zijn ook veel paarden die al veel jonger kapot gereden zijn of iets anders onder de leden krijgen.

Maar zelfs dan, ik heb liever dat m'n paard een paar jaar heeft kunnen genieten van een echt paardenleven. Dan dat die 37 jaar is geworden en opgesloten is in een hokkie... met zo'n leven, dan kan die maar beter dood zijn :)[/quote
Ben ik wel gedeeltelijk mee eens hoor. Iedereen weet dondersgoed wat een paard eigenlijk nodig heeft. Daaraan voorbij gaan moet je zeker doen maar praat t niet recht. Neem dan je verantwoordelijkheid.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:50

paulinebes schreef:
Ik zeg r12312 wees er trots op. Als jij denkt dat jij t beste doet voor je paarden, ga zo door!

Ja, want met die drie keer per dag eruit, komen ze eerder aan die 30 km per dag dan de hele dag op een paddock in de modder buiten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:53

Niemand weet de absolute waarheid. Het ene dier is het andere niet. Waar de een gebaat is bij een hoefijzer of een deken, is de ander het weer niet. Feit is dat dit land niet super geschikt is voor het houden van paarden. Per definitie kan je dus stellen dat het houden van een paard ondet niet de geschikte omstandigheden egoistisch is. Ben je dus een echte liefhebber, dan koop/fok je geen paarden meer. 24/7 je paard buiten kan wel diervriendelijk klinken maar is het niet want ze staan 9 van de 10 x in een omheinde ruimte met teveel in weersomstandigheden waartegen je paard zichzelf niet kan verdedigen. In het wild gaat en staat een paard waar hij wil. Zoekt de kruiden bij elkaar die hij nodig heeft, zoekt de vriendjes die hij leuk vindt. Hier in Nederland staat hij "lekker" buiten met zijn voeten in de blub op een postzegel zijn dagelijkse eenzijdige kant en klaarhap naar binnen te werken. En ja dan gaan we hem "helpen" met een deken, hoefijzers etc. Ach iedereen doet meestal gewoon zijn best om het goed te doen. Voor het paard is er weinig aan. Zo saai dat hij gewoon blij wordt om met jouw billen op zijn rug een keer de benen te strekken. En we bedoelen het allemaal zo goed, en online zitten we mekaar af te zeiken omdat de ene denkt het beter te doen dan een ander. Best wel sneu eigenlijk :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:56

Piezze: dat is dus het punt wat TS maakt, niet die kant en klare hap en niet die dekens en hoefijzers.

Ik zelf zeg altijd, (zeker als mensen gaan zeggen ''dan moet je niet paardrijden'') ik ben te egoïstisch om niet paard te rijden en om geen paarden te houden. Maar in mijn egoïsme probeer ik zo dicht mogelijk bij de natuur van mijn paard te blijven. Dat betekend voor mij geen hoefijzers, wel 24/7 buiten lopen met een maatje, altijd beschikking tot ruwvoer, geen bitten en over het algemeen genomen geen dekens. Uiteraard voor medische redenen zijn daar altijd wel (tijdelijk) uitzonderingen op te maken, maar in de regel niet. Zou dat voor mij niet (meer) mogelijk zijn, zou ik geen paarden houden :) Want zo egoïstisch ben ik dan ook weer niet :)

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 01:58

Maartje1990 schreef:
Piezze: dat is dus het punt wat TS maakt, niet die kant en klare hap en niet die dekens en hoefijzers.

Ik zelf zeg altijd, (zeker als mensen gaan zeggen ''dan moet je niet paardrijden'') ik ben te egoïstisch om niet paard te rijden en om geen paarden te houden. Maar in mijn egoïsme probeer ik zo dicht mogelijk bij de natuur van mijn paard te blijven. Dat betekend voor mij geen hoefijzers, wel 24/7 buiten lopen met een maatje, altijd beschikking tot ruwvoer, geen bitten en over het algemeen genomen geen dekens. Uiteraard voor medische redenen zijn daar altijd wel (tijdelijk) uitzonderingen op te maken, maar in de regel niet. Zou dat voor mij niet (meer) mogelijk zijn, zou ik geen paarden houden :) Want zo egoïstisch ben ik dan ook weer niet :)

Eens *D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 02:02

Haha laat me niet lachen, topics vol van nieuwe kant en klaar hapjes, de ene nog beter en duurder dan het ander. Kijk mij nou eens beter zijn dan jij want mijn paard staat niet helemaal in de blub maar ik heb 10 stoeptegels dus hij mag droog stasn zich te vervelen. Natuurlijk bedoelt de ts het goed, doen we allemasl, maar iedereen heeft beperkingen en concessies te doen. Maakt dat de ene bokker slechter of beter dan de andere? De grap is dat we hier allemaal zittdn met de beste bedoelingen. De echte mishandelaars bereik je niet met deze teksten.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 02:03

Maartje1990 schreef:

kan ik me ook goed in vinden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 02:05

Maar wie zegt dat ze de ''echte'' mishandelaars wilt bereiken? Sorry, maar ik persoonlijk vind het opsluiten van je paard in een stal (al is het voor alleen 's nachts) ook gewoon (psychische) mishandeling. Kan je het mee oneens zijn en kan je nog de beste bedoelingen hebben. Maar wellicht zijn er door deze tekst wel mensen die eens een klein beetje meer gaan nadenken.

Ik zelf had m'n paarden voor bokt al 24/7 buiten lopen, maar door mensen zoals TS en met dergelijke posts ben ik mij er wel meer in gaan verdiepen. En dan kunnen er tig negatieve reacties zijn, maar als er dan 1 iemand het de ogen geopend heeft dan heb je al je doel bereikt :)

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 02:06

Volgens mij valt het wel mee met de zich dood vervelend buitenpaarden hier die zich niet kunnen verweren tegen de elementen. Ook de twee grotere (pension) stallen hier in de omgeving zetten alle paarden standaard, ja dus echt IEDERE dag, op de wei. Van ca 8 tot 5, dus dat is in ieder geval al heel wat. Al deze paarden vermaken zich prima buiten, als het schijtweer is dragen ze een deken en staan ze met hun kont in de wind te wachten tot het over is.

Ik vind argumenten zoals 'mijn paard is 30 jaar oud geworden DUS hij heeft een goed leven gehad' of 'hij komt er drie keer per dag uit DUS hij krijgt genoeg beweging' zo onzinnig, je kan toch zelf ook wel bedenken dat paarden ook een eigen leven hebben naast het leven als ons hobby-object? Met eigen bezigheden, eigen relaties met soortgenoten? Dat dat nou hetgene is wat ze bedoelen met 'natuurlijke behoeftes'...?

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 02:09

peer2005 schreef:
Volgens mij valt het wel mee met de zich dood vervelend buitenpaarden hier die zich niet kunnen verweren tegen de elementen. Ook de twee grotere (pension) stallen hier in de omgeving zetten alle paarden standaard, ja dus echt IEDERE dag, op de wei. Van ca 8 tot 5, dus dat is in ieder geval al heel wat. Al deze paarden vermaken zich prima buiten, als het schijtweer is dragen ze een deken en staan ze met hun kont in de wind te wachten tot het over is.

Ik vind argumenten zoals 'mijn paard is 30 jaar oud geworden DUS hij heeft een goed leven gehad' of 'hij komt er drie keer per dag uit DUS hij krijgt genoeg beweging' zo onzinnig, je kan toch zelf ook wel bedenken dat paarden ook een eigen leven hebben naast het leven als ons hobby-object? Met eigen bezigheden, eigen relaties met soortgenoten? Dat dat nou hetgene is wat ze bedoelen met 'natuurlijke behoeftes'...?

Wederom iemand die het prima kan verwoorden, hulde!!!

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 02:10

peer2005 schreef:

Absolutely

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 02:18

Nou ik vind savonds binnen nu geen echte mishandeling eigenlijk, ik ben bang dat we doorslaan. Snachts binnen, staat niet meteen gelijk aan kleine isoleercel in de poep zonder eten en contact. Maar goed, gullie zult wel gelijk hebben. Mijn punt is dat iedereen binnen de eigen mogelijkheden waarschijnlijk wel zijn best doet en dat het ongetwijfeld niet perfect is. En ik heb nieuws, dat zal het ook wel niet worden.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 02:19

Maartje1990 schreef:
Maar wie zegt dat ze de ''echte'' mishandelaars wilt bereiken? Sorry, maar ik persoonlijk vind het opsluiten van je paard in een stal (al is het voor alleen 's nachts) ook gewoon (psychische) mishandeling. Kan je het mee oneens zijn en kan je nog de beste bedoelingen hebben. Maar wellicht zijn er door deze tekst wel mensen die eens een klein beetje meer gaan nadenken.

Ik zelf had m'n paarden voor bokt al 24/7 buiten lopen, maar door mensen zoals TS en met dergelijke posts ben ik mij er wel meer in gaan verdiepen. En dan kunnen er tig negatieve reacties zijn, maar als er dan 1 iemand het de ogen geopend heeft dan heb je al je doel bereikt :)

Ja Maartje mee eens, gewoon eens iemand aan het denken zetten. Iemand die denkt hmmm, zou het...Heb nooit iemand willen beledigen of voor paal willen zetten maar puur vanuit paard geprobeerd te denken, uitzonderingen op de regel daar gelaten. Er zullen altijd paarden zijn die anders reageren maar ik vrees dat dat ook de paarden zijn die bijvoorbeeld zo gewend zijn aan hun 'luxe' leventje en hun wilde ik helemaal kwijt zijn. Maar dat wil niet zeggen dat meeste van dit soort paarden best aan een vrijer leven kunnen wennen. Maar moet je dat dan willen hoor ik jullie denken, als het zoveel moeite kost? Daar valt over te twisten natuurlijk, maar ik zie om me heen paarden letterlijk opbloeien, meer weerstand ontwikkelen, beter verharen, vrolijker, minder opgefokt buiten, chiller...Een paard echt paard laten zijn ipv de kant en klare ready to use machine die het nu vaak is... Een paard dat inderdaad zijn eigen leven heeft met contacten, vrienden of juist vage kennissen, favoplekjes, nukkigheden etc...