Bekapper was besproken voor tussen de 12.00 en 13.00 uur, ik wist dat er heel slecht weer op komst was en dat de hele schuur vol met apparaten stond, kruiwagens, trekker, kuilbaal, platte wagen en ga zo maar door.
Alleen de stallen waren in de ochtend schoongemaakt met hooi er in en overdag leeg (alle paarden buiten).
Ik kon die man niet buiten aan de rail in de regen en stormwind laten bekappen. Het leek me ook niet wijs merrie Khavanna (die nogal para is van harde wind). Dus bedacht ik dat dat binnen in de stallen moest.
Jaopie en Khava zou ik alvast op stal zetten. Maar hoe, in m'n eentje, Khava is weer zo enorm druk als Jaopie weggaat, die zou wel eens over de rooie kunnen gaan. En ook moest de bekapper dan iedere keer wachten als ik een ander paard dat hele eind weg uit de wei ging halen.
Gelukkig hielp een bevriende paardenman mee, hij voorop met Jaopie, ik er achter met Khava, nou die was een en al stuiter, probeerde links en rechts langs Jaopie te komen, danste en dramde snurkend met een opgeheven staart alle kanten op. Wat een verschrikking. Juist op dat moment belde de bekapper: Ik kom half uur-3 kwartier later. Ook leuk: Sloop- en verbouwbedrijf Jaopie op stal zetten en daar drie kwartier laten staan....
Maar het was niet anders. Nadat Khava me een keertje of vier BIJNA uit de handen dramde, en opeens besloot een run naar voren te nemen, plaatste paardenkennis Jaopie in z'n achteruit dwars voor haar, waardoor ze wel móést remmen en ik gauw het halstertouw kon innemen. Snel de stallen in.
Licht en radio stonden al aan, en ik ging weg.
Intussen zag ik per kwartier het weer verslechteren: storm, regen, o,o,o en straks Khava weer terugbrengen naar de wei (want paardenkennis was inmiddels met de trailer naar zadelmaker vertrokken).
Toen de bekapper kwam bleek er (nog) niets gesloopt en hij begon met Jaopie. Ging voorbeeldig. daarna begon-ie aan Khavanna. Ging ook goed, maar hier was Jaopie het niet mee eens, die kreeg nu geen aandacht meer en begon eens te onderzoeken op de slangetjes naar de automatische drinkbak er ook af getrokken konden worden. Nee, Jaopie! Toen kijken of de balken boven het stalraam opgegeten konden worden. Hou op Jaopie! Vervolgens proberen of de groene voerbak uit de muur gerukt kon worden. Hou je nou op Jaopie! Misschien kan ik dan mijn deken er tegen stukschuren? Is het nou verd... afgelopen Jaopie! O wacht, het is maar een halve houten deur, misschien kan ik met mijn kont... Jaopie!!!!
Nou ik mag ook niks.... misschien kan ik net bij die grendel, die... Jaopie hier is hooi voor je, kijk eens.
Jaja, leuk, maar ik lust geen lekker droog binnenhooi, ik wil in de wei mijn natgeregende kuilbaal.
Toen was Khavanna klaar. Ik bepraatte de hoefsmid om mee te lopen Khava naar de wei te brengen, die was niet zo blij natuurlijk in die gierende wind en regen. Ik ging met Jaopie voorop over het schouwpad en maakte me breed met een opzijgestoken arm zodat Khava, die er met de smid achteraan kwam, er niet langs zou kunnen. Keek ik om in dat noodweer, loopt ze doodgemoedereerd met lage hals aan los halstertouwtje als een bejaarde mee....Paarden.... :
Ik snap nog steeds niet helemaal hoe het werkt maar [naam] is er toch echt het bewijs van.
En ook hij heeft heel duidelijk voor mij gekozen, als ik even weg loop volgt hij waar ik blijf. Zegt genoeg lijkt me.
Maar naar ons dus niet, grappig is dat. En heel duidelijk.
(zit nu aan een heerlijk rood wijntje).
Dan heb je zo een ander paard ineens onder je lopen. Echt geweldig.