Mijn pony word ook dit jaar ingereden. Het plan is dat ik dit zelf, onder begeleiding, ga doen. Ik doe momenteel regelmatig grondwerk met haar en we wandelen vaak buiten.
Ja maar mijn vraag is vooral rond welke leeftijd best.. Die van mij is nu bijna 3 jaar, maar weet niet.. vind hem precies nog wat mentaal te veulen om hem al met bit te zitten lastig vallen..
Haydn heeft ook al vanaf 2,5 af en toe ( ik ga 1 x in de week heen , en dan 1 x in de maand ) een bitje in , in mijn ogen heeft hij er helemaal geen last van, kan hem los laten staan zonder halster na het poetsen en dan her hoofdstel om.
JackyCS
Geplaatst: 26-02-15 11:40
FjordHorse schreef:
Wat vinden jullie goede leeftijd om voor het eerst met hoofdstel te beginnen?
Zoals al meerdere hier boven melden dat vanaf 2,5 al best een hoofdstelletje in kan.
Mijn persoonlijke aanpak hier van is:
inderdaad ongeveer vanaf 2,5 al een hoofdstelletje in doen. vaak doe ik eerst vaak het hoofdstel om zonder bid. om en af doen, voor de meeste mensen lijkt een hoofdstel zonder bid geen verschil met het halster. Dat klopt ergens ook wel, maar aan de reactie van de jonge pony/paard merk je wel degelijk dat het toch weer iets nieuws is. (is natuurlijk voor elk pony/paard weer verschillend)
Met een tranigs hoofdstel klik ik het bid er later vaak bij in.
Ik geef ze veder ook nog geen druk op het bid.
Gooi de even zo genoemde twenters dan met hoofdstelletje even los in de bak en als ze er aantoe zijn longeer is ze zo af en toe met hoofdstelletje.
Wat ik doe bij losgooien in de bak of longeren is een halster er bij om, zodat je het touw/longeerlijn gewoon aan het halster kunt bevestigen. Hier maak ik op die leeftijd natuurlijk al geen vast ritme van, één keer in de zoveel tijd vind ik zelf persoonlijk beter werken. Ook dit hangt natuurlijk ook weer van het paardje af hoe hij dit mentaal oppakt.
Maar zodra het zadel (op verdere leeftijd) er bij komt kijken laat ik het hoofdstel weer even achterwegen, of ik doe het om en om ene keer pak ik het zadel en andere keer weer het hoofdstel.
als ik bijvoorbeeld een jong paard pak, waarbij ik het zadel ook ter sprake is. Zou ik bijvoorbeeld het paardje twee keer per week aan het werk zetten, zou ik de ene keer het zadel pakken en de andere keer het hoofdstel (nog niet tegelijkertijd dus) Zodra het zadel dus ook gebruikt gaat worden ga ik met longeren al wel wat lichtelijke druk op het bitje aanbrengen.
Maar zelfs de eerste keer dat ik op het paard ga hangen/zitten heeft het paardje nog geen hoofdstel om. Dat komt zodra het paardje mij toe laat.
Maar dit alles hangt natuurlijk ook van het paard zelf af en hoe ver het paardje mentaal is op dat moment.
De één pakt alles zonder probleem op en de ander moet je alles heel stapsgewijs doen.
Heb jij al een werkwijze hoe jij je paardje wil gaan beleren?
Zit hem vooral zo dat ik de indruk heb dat mijn paard op dit moment mentaal nog erg veulen is. Ook fysiek staat hij achter. Hij is afgelopen jaar fameus ziek geweest waardoor de achterstand. Mijn aanvankelijk plan was: -bijna 3: bit/ hoofdstel - 3: longeren en lange lijnen oppakken - 3,5: kennismaking met zadel zonder ruiter - 4: ruiter (alleen zitten) - 4,5 starten met "echt" rijden
Fjordhorse, je moet doen waar jij je goed bij voelt, en niet laten leiden door hoe anderen het doen. Jij kent je beessie het beste, en je geeft al aan dat hij ziek is geweest en daardoor een achterstand heeft opgelopen .
Iedereen heeft zo zijn eigen tempo. Kijk vooral naar waar jou paardje fysiek en mentaal aan toe is ! Mijn puppies hadden met 2 al een bit ingehad hield gewoon een hoofdstel in de buurt en vaak vonden ze het zo interessant dat ze meteen het bit innamen. Maar daar liet ik het dan wel bij tot ze wat ouder waren en meer aan de bak mochten. Heb vorig jaar op de toen nog tweejarige ook al een barebackpad gelegd. Gegooid. Geslingerd. Kon haar echt niks interesseren. Toen de singel losjes vast gemaakt. Stukje gewandeld. Etc. Zo leren ze het zonder dat er druk achter staat en merk dat ze er alleen maar makkelijker van is geworden.
In mei word ze drie... dan gaan we eens meer aan de gang. Nu gaat ze vooral vaak mee aan de hand wandelen, soms al een zadel erop, hoofdstel in etc. Af en toe al eens longeren, haar gewoon lekker bezig houden want hoe meer ze mag doen hoe vrolijker ze is!
Terwijl mijn ruintje van 4 het priiiiima vind om gewoon 3 weken gras te eten wil zij het liefst bezig blijven. Verschil moet er zijn !
Dat er op slingeren inderdaad! Mijn jonkie stond laatst zo nieuwsgierig te doen toen ik aan het afzadelen was dat ik het zadel er (boven op de deken die hij helaas op heeft) zo op slingerde. Even mee wiebelen en er weer af. Zo zal het met een hoofdstel ook wel lopen. Als die aap naast me staat als ik het in mijn handen heb. Monkey see monkey do
Ik denk ook dat bit heel verschillend is. Mijn 2,5 jarige had een half jaar geleden nog echt een mega fietsenrek dus dat durf ik nog niet aan. Misschien volgend jaar of eind dit jaar.
Ik heb mijne met 2,5 ook hoofdstel met bit ingedaan, hij vind het ook hartstikke leuk. Zo als jacky zegt kun je het ook gewoon 1x in de zoveel tijd eens doen
JackyCS
Geplaatst: 27-02-15 16:33
moniek21 schreef:
Fjordhorse, je moet doen waar jij je goed bij voelt, en niet laten leiden door hoe anderen het doen. Jij kent je beessie het beste, en je geeft al aan dat hij ziek is geweest en daardoor een achterstand heeft opgelopen .
Fjordhorse ik sluit me bij deze mening aan
EliseS
Geplaatst: 27-02-15 16:39
Mijn merrie 18-6-2012, ga of laat ik dit jaar beleren. Zelf longeer ik nu 2 a 3 keer per week z'n 10 minuten met kaptoom. Ze is al lekker op weg al zeg ik het zelf Tot nu toe een koele kikker kwa nieuwe dingen.
MDWStables
Geplaatst: 27-02-15 16:42
Ik kom ook meelezen en meepraten als dat goed is
Handsome ben ik rustig aan mee bezig. Doe alles op gevoel en bekijk op die manier wat een goede volgende stap is. Geen mens hetzelfde en zo ook geen paard. Misschien breng ik hem wel weg voor de eerste paar keren onder de man. Hangt ook van mijn gevoel af. Moet me wel zeker genoeg voelen
Welkom jeannaa, leuk dat je ook een H'tje hebt.... Ik laat mijne inrijden.. Wel een goed gevoel bij om het zelf te doen , alleen het thuisfront niet en gezien ik nu een dochtertje heb van 8 wk kan ik het me niet permitteren om er naast te liggen
Wel de reden dat ik met hoofdstel zat te spelen, is omdat hij op wandeling nogal hevig kan zijn de laatste tijd. Nochtans qua respect zit het wel goed tussen ons. Maar hij wordt zo enthousiast op rechte stukken dat ie soms nogal durft te vrolijk worden.. Iemand had me dan gevraagd waarom ik niet voor de veiligheid gewoon alvast startte om met een hoofdstel om te ggaan wandelen, om er eventueel in nood meer over te zeggen te hebben. Eigenlijk vind ik dit niet de goede oplossing. Maar toch het zette me ook wel wat weer aan het twijfelen want het was aanvankelijk ook wel het plan om op deze leeftijd hem te laten wennen aan hoofdstel en daarna met hoofdstel in gaan wandelen.. Mijn lesgeefster heb ik nog niet gehoord, dus kan nog niet zeggen wat haar mening hierover is.
MDWStables
Geplaatst: 27-02-15 18:13
Dank je Moniek! Ik kan het wel begrijpen... Je mist ook veel als je nu naar ten val komt.
Coberlina
Geplaatst: 27-02-15 19:24
Ja dan lig je net als mij een paar weken vanuit je bed naar de paarden te kijken