Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:52

Jaaa hier echte sloeber incl sloeberpaarden :D Ikzelf rijdt altijd in oude laarzen of oude schoenen, vieze spijkerbroeken, slobbertruien en lelijke jassen. heb wel meerdere pads maar gebruik altijd maar 1, zadel matcht nooit met het hoofdstel en paard is altijd vies en nooit getoileteerd :P
Ik doe overigens alleen buitenritjes en nooit wedstrijden. Train nooit prestatiegericht maar geniet gewoon, echt boshobbelen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 15-12-14 12:13, in het totaal 2 keer bewerkt

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:54

Ik train maar niet wedstrijd gericht.

Helaas kan ik niet meer alleen op buitenrit, maar de buitenritten met mensen samen is gezellig praten, paard aan een lang teugeltje en af en toe een drafje op galopje.

Op de schrikmomenten, is het ach spook er is helemaal niks, tegen mijn paard.

In de bak, train ik hem dat hij wel lekker over de rug loopt. Maar gewoon in mijn alle daagse outfit, met mijn ontzettende sexy reflecterende jas. Paard heeft een simpel hoofdstelletje 1 pad en 1 westernzadel. Joh laten we eens een sprongetje maken. ach kan ook wel met western zadel :).

Maar ook ik zie mensen om mij heen met weet ik hoeveel setjes, met een dressuur en springzadel.
Jeetje als ik er ook nog over na moet denken wel dekje ik dit keer ga pakken zit ik volgende week nog niet op paard.

(overigens heb ik wel een tik met halsters haha).
Wel heb ik een paardrijbroek aan ( waar vaker vlekken inzitten dan dat die schoon is, want he. Stal moet ook gemest worden, en paardlief vindt het ontzettend leuk om door de plassen te stampen, en mij wat modder vlekken te geven. ). Mijn stalschoen + chaps (anders blijf ik in mijn beugel hangen). En natuurlijk mijn cap. En op buitenrit lekker mijn outdoorlaarzen.

Tja, echt modieus is het niet, maar wel functioneel. Ow en ALTIJD mijn bodywarmer, ook al is het 30 graden.

Anoniem

Re: Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:58

Tsja, er zijn natuurlijk altijd uitersten, maar in het dagelijks leven zie ik er ook graag schoon en verzorgd uit, dus waarom zou ik dat niet bij mijn paard doen?

Natuurlijk zit er dan veel sneller vuil en vlekken op mijn kleren, maar om nu in vieze kleren naar mijn paard te gaan? Nee dat vind ik niet nodig.

Ook poets ik mijn paard uitgebreid voordat ik ga rijden. Niet alleen om er netjes uit te zien, maar ze vindt het erg lekker en zo krijg ik geen schuurplekken van zand dat tussen het zadel/hoofdstel zit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:10

Sloeberruiter _O-

Ik hang een beetje tussenin. Wil graag dat mijn paard correct loop en train ook regelmatig in de bak, heb les en wil wedstrijden gaan rijden.
Maar ik ga ook heerlijk naar buiten, galoppeer in de berm, ga een plas niet uit de weg en we komen dan ook regelmatig onder de modderspetters terug :+
Mijn pad is een oude aftandse zwarte vilten pad waar het leer van versleten is. Ik heb ook een mooie bruine die ik gebruik voor buiten, maar die zwarte ligt toch net wat fijner. Ik kan dus helemaal in kleur (bruintinten). Maar afgelopen zaterdag ging ik op pad met zwarte pad, bruin tuig, groen/bruine touwteugels, blauwe spijkerbroek, knalrode jas en refelectiedeken :')
Manen niet geborsteld, staart is grijs ipv wit.
Daarnaast banjer ik overal doorheen met mijn westernboots.

Maar mijn kleding en spullen zijn dan wel weer heel. Zo ijdel ben ik wel. Modderspetters en zand geen probleem, maar gaten (tenzij in jaszakken) zijn niet welkom.
En op wedstrijd moet het allemaal perfect matchen :j

Zeg maar van dit
Afbeelding

Naar dit
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:15

Hahaha! Dan meld ik mij ook maar even aan hierzo.

Ik ben een 40+ pennytrut, vooral geen paardenfluisteraar, want ik klets ze hardop de oren van hun kop (heb ook al niks met dat edele gedoe en hebben dus een kop en poten, pfff net als ikzelf trouwens...).
En als ik mijn paard of pony heb gepoetst, zijn hun voor hooguit 5 minuten schoon, om er dan vooral toch zo snel mogelijk weer voor te zorgen dat ze er net zo vergoord weer uitzien als hun baas... _/-\o_
Loop dus in mijn oude , binnen 5 minuten vies zijnde werkkleding of rijbroek en doe daar dus ook met het grootste gemak even tussendoor boodschappen mee, ik heb er letterlijk paardenpoep aan...

Edit; Ik wil er wel nog even aan toevoegen, dat je ook buiten heel gemakkelijk je paard kunt rechtrichten, wijken, schouder binnen/buitenwaarts renvers, traver de hele mikmak kunt doen.
Ik vind het vooral makkelijk om mijn heetkop er weer even "bij" te krijgen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-12-14 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:26

Sizzle schreef:
Kun je ook een wedstrijdgerichte sloeberruiter zijn ?
UIterlijk interesseerd me namelijk geen moer behalve op de momenten dat het moet (in de proef).
Maar ik ga rustig op priveles op een andere locatie met een zwart hoofdstel met bruine zadel en vieze rijlaarzen. Thuis eerder met van die oude goedkope happy horse chaps.
Ik heb maar een stuk of 4 dekjes voor 2 paarden en deze zijn ook al tig jaar oud.
Beide paarden delen hetzelfde hoofdstel.

Ik ken namelijk ook wel veel recreatie ruiters die echter wel heel veel waarde hechten aan het uiterlijk.

Onder deze categorie schaar ik mijzelf ook :)

Voor een clinic of fotoshoot vind ik het hartstikke leuk om een setje bij elkaar te knutselen. Maar zo door de weeks maakt het mij geen bal uit of ik met een rood dekje, zwarte bandages, bruine laarzen, en donkerbruine broek rond hobbel.

Wel vind ik het belangrijk dat mijn paard fijn loopt dressuurmatig. En ja, ik rij ook wedstrijden, omdat ik dat leuk vind. Niet omdat ik dat noet omdat mijn omgeving mij anders misschien raar aan kijkt oid.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:27

Hihi, ik vind het echt heerlijk om al deze reacties te lezen want voelde me de laatste tijd steeds meer "sloeberig" omdat er zo veel van die plaatjes voorbij komen waarbij de paardjes strak geschoren en met zeer duur uitziende lak en bling uitrusting op staan, en de ruiters eveneens zeer goed (lees: vooral duur) gekleed voorbij komen.

Maar ieder zn ding en er is natuurlijk niets mis mee.

Het plaatje hierboven met de Boulonnais vind ik werkelijk schitterend!

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:28

Huh, oh hihi, er zitten alweer een heleboel reacties tussen..!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:33

Peelie schreef:
Sizzle schreef:
Kun je ook een wedstrijdgerichte sloeberruiter zijn ?
UIterlijk interesseerd me namelijk geen moer behalve op de momenten dat het moet (in de proef).
Maar ik ga rustig op priveles op een andere locatie met een zwart hoofdstel met bruine zadel en vieze rijlaarzen. Thuis eerder met van die oude goedkope happy horse chaps.
Ik heb maar een stuk of 4 dekjes voor 2 paarden en deze zijn ook al tig jaar oud.
Beide paarden delen hetzelfde hoofdstel.

Ik ken namelijk ook wel veel recreatie ruiters die echter wel heel veel waarde hechten aan het uiterlijk.

Onder deze categorie schaar ik mijzelf ook :)

Voor een clinic of fotoshoot vind ik het hartstikke leuk om een setje bij elkaar te knutselen. Maar zo door de weeks maakt het mij geen bal uit of ik met een rood dekje, zwarte bandages, bruine laarzen, en donkerbruine broek rond hobbel.

Wel vind ik het belangrijk dat mijn paard fijn loopt dressuurmatig. En ja, ik rij ook wedstrijden, omdat ik dat leuk vind. Niet omdat ik dat noet omdat mijn omgeving mij anders misschien raar aan kijkt oid.

idem hier :-) fervent wedstrijdruiter en mijn spullen netjes voor elkaar. Maar thuis rustig in oude rijbroek en afgetrapte laarzen, waarmee ik ook de winkel inloop. Maar als ik direct vanaf stal de stad inga (zoals gisteren) kleed ik me wel even om.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:40

Muppett schreef:
Ik ben ook geen ruiter die houdt van matchende setjes en lakhoofdstelletjes en bla bla. Paardlief ziet er ook niet bepaald strak uit, ik scheer haar niet omdat ze 's winters prima haar warmte kwijt kan en erg voorwaarts is. Ze heeft ook wel echt een wintervacht, ze lijkt meer op een shetlander dan een KWPN'er.
Starten? Nooit van mijn leven. Veel te duur en die competitieve arrogante sfeer is niks voor mij.

Bij mij zal ook nooit een paard geschoren worden, die wintervacht hoort er te zijn, anders zat ie er niet. We kunnen moeder natuur niet overtreffen vind ik..
(En dat scheren zou moeten omdat het voor het paard beter zou zijn is, sorry voor alle scheerders, onzin.. :o )

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:03

Ik start alleen bij wedstrijden waar ik weet dat de sfeer goed Is. En daar rij ik graag wat verder voor. Geen probleem.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:11

Malyma schreef:
Bij mij zal ook nooit een paard geschoren worden, die wintervacht hoort er te zijn, anders zat ie er niet. We kunnen moeder natuur niet overtreffen vind ik..
(En dat scheren zou moeten omdat het voor het paard beter zou zijn is, sorry voor alle scheerders, onzin.. :o )

Ik denk dat je daarin niet alle paarden over 1 kam kan scheren ;)
Mijn haflinger scheer ik ook. Niet omdat ik moet scheren, maar omdat hij al 2 winters met regenschurft heeft gestaan en het advies van de veearts was: deken op. Zijn vacht is zo dicht dat het nat van de regen niet meer droogde en ging broeien op de huid. Een deken op met zo'n dikke vacht was veel te warm, dus besloten te scheren.
Sindsdien geen last meer van regenschurft en een happy pony.
Daarnaast heeft hij in september al een vacht geschikt voor vorst. Met de temperaturen van afgelopen september (20-25 graden) veel te dik. We gaan zelf ook niet hardlopen in een winterjas. Hij kon duidelijk zijn warmte niet kwijt, was niet vooruit te branden en stilzetten was geen optie. Dus ook daarom geschoren. Paardlief zat een stuk beter in zijn vel, was weer lekker voorwaards.
Ik zou het liever ook niet doen, ik heb liever geen gezeur met dekens. Maar ja, het gaat niet anders.

Dus ja, soms is het voor een paard wel beter.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:12

Ik voel me ook thuis in dit topic!
Rijd wel wat meer in de bak dan de meeste hier geloof ik, paardlief is niet altijd even dapper op buitenrit. Maar in de bak rijden staat hier ook wel eens gelijk aan moddercrossen en de term 'aquatraining' komt hier ook wel eens voorbij. Na een uurtje bakhobbelen stap ik dan ook gerust buiten nog even compleet onder de modder uit hoor, lekker met mijn duo penotti paard (heb een schimmel) en moddervegen op m'n eigen gezicht.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:29

Ik ben ook een sloeber paardenmens. Al het geld gaat op aan mn paard, dus geld voor rijkleding is er niet. Maar mn spijkerbroek zit ook het lekkerst en mn 2e hands te grote winterjas stoor ik me ook niet aan. Ik voer ook de meest onzinnige gesprekken met mn knollie. Rijlaarzen? Met wandelschoenen kun je ook prima rijden! En ik wandel vele kilometers met mn paardje in het bos want hij is pas 3,5 en dat vind ik nog te jong om mee te gaan rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:39

Muppett schreef:
Ik ben ook geen ruiter die houdt van matchende setjes en lakhoofdstelletjes en bla bla. Paardlief ziet er ook niet bepaald strak uit, ik scheer haar niet omdat ze 's winters prima haar warmte kwijt kan en erg voorwaarts is. Ze heeft ook wel echt een wintervacht, ze lijkt meer op een shetlander dan een KWPN'er.
Starten? Nooit van mijn leven. Veel te duur en die competitieve arrogante sfeer is niks voor mij.

Ik vind dat arrogante gedoe wel wat hebben, eigenlijk, want diezelfde types hebben de grootste problemen op het moment dat er, pak weg, een fanfarekorps over het terrein loopt, waar mijn paard dan alleen staat te kijken: goh, wat is DAT?!?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:42

Nou ben ik behoorlijk nuchter, maar mn paard niet zo :+

Mijn ruin zou dus idd zoiets hebben van WTF Is DAT! Mn merrie zou het nog niks uitmaken, als ze maar mag eten daarna.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:50

Meld me ook! Ik rijd dan nu niet meer, maar was ook een sloeberruiter. Zorgde er wel voor dat Niels gewoon correct liep, maar was 9 van de 10 keer buiten te vinden. Met zadel / zonder zadel, met paardrijkleren / zonder paardrijkleren, net hoe het uitkwam. :=

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:53

ikke schreef:
Muppett schreef:

Ik vind dat arrogante gedoe wel wat hebben, eigenlijk, want diezelfde types hebben de grootste problemen op het moment dat er, pak weg, een fanfarekorps over het terrein loopt, waar mijn paard dan alleen staat te kijken: goh, wat is DAT?!?

Boulonnais zou gaan kijken of ze wat te eten bij hebben.... :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:57

ikke schreef:
Muppett schreef:

Dat laatste is zooooo herkenbaar.
Hier zijn de grootste voertuigen ook geen probleem, het liefts gaan ze er nog even aan ruiken als het langskomt :D

Verder ben ik zelf ook erg nuchter erin. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.
En kleding moet hier vooral functioneel zijn en warm. Een hele enkele keer doe ik wel eens gek.
Zo kocht ik een paar leren handschoentjes bij de action maar ik moest wel die met bling bling hebben...in de hoop er dan toch een beetje bij te horen :P :P *\%/* ~~}>

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:00

Hier nog een sloeberruiter! Altijd spijkerbroek aan en daarover heen chaps. Trui of jas die lekker zit en alleen buiten rijden. Mijn ijslander is een sloeberpaardje :D

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:00

Amanda schreef:
Malyma schreef:

Ik denk dat je daarin niet alle paarden over 1 kam kan scheren ;)
Mijn haflinger scheer ik ook. Niet omdat ik moet scheren, maar omdat hij al 2 winters met regenschurft heeft gestaan en het advies van de veearts was: deken op. Zijn vacht is zo dicht dat het nat van de regen niet meer droogde en ging broeien op de huid. Een deken op met zo'n dikke vacht was veel te warm, dus besloten te scheren.
Sindsdien geen last meer van regenschurft en een happy pony.
Daarnaast heeft hij in september al een vacht geschikt voor vorst. Met de temperaturen van afgelopen september (20-25 graden) veel te dik. We gaan zelf ook niet hardlopen in een winterjas. Hij kon duidelijk zijn warmte niet kwijt, was niet vooruit te branden en stilzetten was geen optie. Dus ook daarom geschoren. Paardlief zat een stuk beter in zijn vel, was weer lekker voorwaards.
Ik zou het liever ook niet doen, ik heb liever geen gezeur met dekens. Maar ja, het gaat niet anders.

Dus ja, soms is het voor een paard wel beter.

Oke, dat is nieuw voor mij, dat een paard regenschurft kan krijgen door zijn/haar wintervacht. Heb ik gelukkig weer iets geleerd ;) en in jullie geval dus idd beter..!

Mooie foto's trouwens van je haflinger :)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:06

Sloeberruiters, mooi woord :D.

Ik ben zelf een wedstrijdruiter.
Zadel, hoofdstel en wrdstrijdspul heb ik zeker voor elkaar.

Maar met de training thuis maakt het me niet uit wat ik of mn paard draag.

Ik geniet van de buitenritten die ik maak en let hierbij ook niet op hoe mijn paard loopt..

Jah ik rij prestatiegericht, maar kan mezelf ook vinden in de punten die ts noemt. :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:06

Bedankt Malyma!

Een fanfarekorps moet ik echt niet tegen komen met mijn haflinger :=
Hij is op zich heel braaf, maar dat soort dingen zijn toch echt een reden om zo snel mogelijk om te draaien en naar huis te rennen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:10

Amanda schreef:
Bedankt Malyma!

Een fanfarekorps moet ik echt niet tegen komen met mijn haflinger :=
Hij is op zich heel braaf, maar dat soort dingen zijn toch echt een reden om zo snel mogelijk om te draaien en naar huis te rennen.

ik rijd drie paarden, een ervan raakt al in paniek van een omdraaiende grasspriet en de andere twee gaan de carnavalswagen verder onderzoeken op snorhaarafstand. En het zijn alle drie wedstrijdpaarden :D

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:11

Zijn hier dan ook dames die het liefst veel te grote herenvesten/jassen dragen? Ik vind ze warmer dan dames en ze zitten lekkerder doordat het zo wijd is, ziet er niet uit maar daarvoor ben ik een sloeberruiter :j