Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:16

Aqua8horse"]
[quote="samsam schreef:

Hoe krijg je die balans?


Door het dier te leren dragen en daarbij de bewegingen van het paard te laten komen en te laten zijn.
[/quote]

Sorry, maar kan het wat praktischer, wat zeg jij als iemand in jouw les staat om het paard balans te geven en te leren dragen?
En hoezo beweging laten komen en te laten zijn, doe je dit in stilstand of maakt tempo ruimte ed nog niet uit?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:20

Nee, het tempo maakt niet uit. De bewegingen moeten van het paard zijn en blijven.
Wat ik tegen een leerling zeg is afhankelijk van veel factoren. Ik vind het dus erg moeilijk om zo even jouw vraag te beantwoorden. Je kijkt allereerst ook goed naar het paard, of hij spoort en je vraagt waar de problemen zitten.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:21

Aqua8horse"]
[quote="Samsam"][quote="Aqua8horse schreef:
Stel dan eens gerichte vragen. Knipoog


Wat is het verschil tussen de A8H methode en het Duitse systeem?
[/quote]

Eerst balans en dan beweging
[/quote]

Ik heb dus op de duitse manier les...
Eerst ontspanning en losgelassenheit, het op vier benen lopen in balans (en daarmee beginnen wij in laag tempo) Daarbij werken we aan de tact.
Loopt het paard goed in tact, dan gaan we werken aan de swung. Het door middel van kleine oefeningen (stelling, buiging, overgangen etc) sterker maken van het achterbeen) als het paard steeds sterker wordt, zal het tempo ook steeds hoger kunnen, zonder verlies van alles andere voorwaarden die vooraf zijn gegaan...
Spectaculaire bewegingen worden in elk geval bij deze Duitse School instructrice, voorlopig niet gevraagd!!!

Tja... is dat dan wel het echte verschil tussen Aqua8-metohde en de Duitse school? Of geeft mijn instructrice zelf zo'n vreemde invulling aan de Duitse Klassieke School... Verward

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:23

Ja, dat denk ik wel. Wij trainen naar een basisgang met schwung en tact zodat je goed kan richten op de oefeningen en niet of nauwelijks hoeft te werken aan de nageeflijkheid.

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:24

Aqua8horse schreef:
Nee, het tempo maakt niet uit. De bewegingen moeten van het paard zijn en blijven.
Wat ik tegen een leerling zeg is afhankelijk van veel factoren. Ik vind het dus erg moeilijk om zo even jouw vraag te beantwoorden. Je kijkt allereerst ook goed naar het paard, of hij spoort en je vraagt waar de problemen zitten.


Maar hoe zorg je dat een combinatie balans vindt? En je zegt beweging maakt niet uit, maar het is vaak zo dat een paard meer balans heeft in de ene gang/tempo en minder in een andere?

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:29

Aqua8horse schreef:
Ja, dat denk ik wel. Wij trainen naar een basisgang met schwung en tact zodat je goed kan richten op de oefeningen en niet of nauwelijks hoeft te werken aan de nageeflijkheid.


Schwung en tact kunnen alleen ontstaan door een sterk gebruik van het achterbeen, toch?

Mijn paard heeft een sterk achterbeen, maar stuwt nogal en als je achter veel activiteit opwekt (om schwung en tact te creeëren) en voor niet opvangt dan "loopt hij nogal de grond in" hij gaat hangen op de hand.

Hoe zou jij dit aanpakken?

Kikka

Berichten: 4692
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:30

Ik zal wel 8erlijk zijn ofzo; maar wat is dat voor methode ? Verward

F_Orumster

Berichten: 15343
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:08

mag ik vragen wat LDR is? Verward Misschien blond, maarja.

Maaike

Berichten: 11865
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 18:09

LDR = Laag Diep en Rond

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:42

Samsam"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Nee, het tempo maakt niet uit. De bewegingen moeten van het paard zijn en blijven.
Wat ik tegen een leerling zeg is afhankelijk van veel factoren. Ik vind het dus erg moeilijk om zo even jouw vraag te beantwoorden. Je kijkt allereerst ook goed naar het paard, of hij spoort en je vraagt waar de problemen zitten.


Maar hoe zorg je dat een combinatie balans vindt? En je zegt beweging maakt niet uit, maar het is vaak zo dat een paard meer balans heeft in de ene gang/tempo en minder in een andere?
[/quote]

Doordat je een leerling laat rijden met de zit en de benen. De teugels dienen slechts als een hulpmiddel. De balans ontstaat doodat je een paard zelf laat bewegen en op stimulatie van de hulpen leert dragen, zonder dat dit ten koste gaat van de eigen bewegingen van het paard. Er is dus geen dwang. Het gaat om het geven van de juiste hulpen op het juiste moment, en dat zijn soms hele kleine details die erg doorslaggevend kunnen zijn.

Balans= balans Het is zker waar dat het paard in bv. de draf meer moet balanceren om balans te kunnen houden. Door veel met je teugels te werken en veel druk moet het paard continu zijn balans aanpassen. Daardoor krijg je dus onregelmatigheid. Bij het rijden achter de loodlijn en het LDR systeem verliest het paard veel kracht doordat hij uit zijn natuurlijke balans wordt gehaald. Het lijkt dan of het paard zijn benen ver onderbrengt. Dat is ook zo maar dat is juist niet goed. Hij brengt het te ver onder om niet voorover te vallen en verliest daar dus kracht mee(natuurkunde vb. een hijskraan die niet hoog maar zijn hefarm dwars heeft, kan en mag minder tillen) En kracht is juist wat we zo nodig hebben in de sport. Het is daarom ook logisch te begrijpen dat de paarden op hoog niveau moeite hebben met hun balans en dus de souplesse. Je vraagt een oefening waar veel kracht voor nodig is en vervolgens ontneem je die voor een groot gedeelte. Dat moet het paard dus ergens compenseren op een manier die niet natuurlijk is en vaak dus boven de macht van het paard is. Gevolg is dus vaak overbelastingsproblemen van ernstig tot minder ernstig en alles wat er tussen zit.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:47

Samsam"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Ja, dat denk ik wel. Wij trainen naar een basisgang met schwung en tact zodat je goed kan richten op de oefeningen en niet of nauwelijks hoeft te werken aan de nageeflijkheid.


Schwung en tact kunnen alleen ontstaan door een sterk gebruik van het achterbeen, toch?

Mijn paard heeft een sterk achterbeen, maar stuwt nogal en als je achter veel activiteit opwekt (om schwung en tact te creeëren) en voor niet opvangt dan "loopt hij nogal de grond in" hij gaat hangen op de hand.

Hoe zou jij dit aanpakken?
[/quote]

Hoe stuwt hij dan?
Je moet proberen 3/5 van het gewicht naar achteren te brengen.
Heb je tijdens het opvangen veel veel in je hand?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:51

Waarom komen de mensen die moeilijke problemen hebben dan bij mij en gaan ze niet door of naar met het trainen in het duitse systeem?

Ik vraag me af of dat dan niet een afgeleide van het duitse systeem is. Wat overigens wel goed klinkt. Maar wij trainen naar een basisgang met schwung en tact. Dat betekent dat je dat niet direct kwijt bent als je je paard een maand laat staan. Wij hebben daar super goede resultaten mee.

Maar het gaat hier over het LDR systeem en niet over het duitse systeem, waar ik me overigens helemaal niet helemaal in verdiept heb. Typisch ook dat een Duitse Prof. ons systeem als aanvulling ziet op zijn wetenschappelijke onderzoek. Er zullen dus toch duidelijk verschillen zijn.

Suusje1986

Berichten: 1172
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:13

Is misschien een beetje offtopic, maar aqua, wat vind jij van de methode van Ulrike Thiel en waarom? Of ken je die niet?
(Ik ben nl. net begonnen in het boek van haar)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:27

Wel van gehoord, maar ik ken haar niet en ook haar methode niet.

prompter

Berichten: 11496
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:35

Ik volg alles van Aqua op Bokt, ben altijd geinteresseerd in iets nieuws (zie onderschrift Lachen ). Wedstrijdresultaten van Aqua interesseren me niet, je hebt geen wedstrijden nodig om goed te kunnen zijn. Mijn vroegere instructeur (had zelf altijd les gehad van Piet Oothout, en voor het springen van Albert Voorn) reed nooit wedstrijden, maar ik heb een video waarop hij een hele mooi kur op muziek rijdt, met alle GP-onderdelen erin - en op een trensje Lachen.

Maar echt Aqua, hoe ik ook mijn best doe om er meer van te begrijpen en te leren, het blijft allemaal zo vaag. Een klein stukje film zou al een hoop duidelijkheid brengen .

En ik geloof dat dit topic al 5 bladzijden niet meer over het oorspronkelijke topic gaat...Haha!.

De huidige dressuur mag ook best kritisch bekeken worden: misschien is wat wij "lekker los in het lijf" noemen, voor het paard wel helemaal geen lekker gevoel? Wij hebben misschien een bepaald beeld leren waarderen, wat voor een paard toch schadelijk zou kunnen zijn?

Weten doe ik het niet. Ik vind wel, dat wanneer een methode waarin je zelf heilig gelooft, serieus ter discussie wordt gesteld vanwege mogelijke dieronvriendelijkheid, je daar je ogen niet voor moet sluiten. Je kunt je daar op zijn minst in verdiepen, en uitvinden of er een kern van waarheid inzit. Het paard verdient dat wel.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:51

promptertje schreef:
Ik volg alles van Aqua op Bokt, ben altijd geinteresseerd in iets nieuws (zie onderschrift Lachen ). Wedstrijdresultaten van Aqua interesseren me niet, je hebt geen wedstrijden nodig om goed te kunnen zijn. Mijn vroegere instructeur (had zelf altijd les gehad van Piet Oothout, en voor het springen van Albert Voorn) reed nooit wedstrijden, maar ik heb een video waarop hij een hele mooi kur op muziek rijdt, met alle GP-onderdelen erin - en op een trensje Lachen.

Maar echt Aqua, hoe ik ook mijn best doe om er meer van te begrijpen en te leren, het blijft allemaal zo vaag. Een klein stukje film zou al een hoop duidelijkheid brengen .

En ik geloof dat dit topic al 5 bladzijden niet meer over het oorspronkelijke topic gaat...Haha!.

De huidige dressuur mag ook best kritisch bekeken worden: misschien is wat wij "lekker los in het lijf" noemen, voor het paard wel helemaal geen lekker gevoel? Wij hebben misschien een bepaald beeld leren waarderen, wat voor een paard toch schadelijk zou kunnen zijn?

Weten doe ik het niet. Ik vind wel, dat wanneer een methode waarin je zelf heilig gelooft, serieus ter discussie wordt gesteld vanwege mogelijke dieronvriendelijkheid, je daar je ogen niet voor moet sluiten. Je kunt je daar op zijn minst in verdiepen, en uitvinden of er een kern van waarheid inzit. Het paard verdient dat wel.


Inderdaad je hebt geen wedstrijden nodig om goed te kunnen zijn, dat zegt dus niets.

Ik begrijp niet wat je nou precies zo vaag vindt, want dat is het namelijk niet. Het is het tegenovergestelde van het LDR systeem. Alleen de paarden blijven heerlijk nageeflijk daar hoef je nauwelijks aan te werken. Daarnaast kan je met de methode die wij gebruiken veel vage en moeilijke problemen voor die veel dierenartsen(zoalng het niet iets medisch is) en instructeurs een vraagteken blijven, oplossen. Het blijkt dat nu er meer in het LDR systeem gereden wordt er ook een stijging is te zien in het aantal problemen tov vroeger. Ook is duidelijk dat het vaak vage en moeilijk oplosbare problemen zijn, die vaak ontstaan door overbelasting. Een ander belangrijk punt is dat wij als we eens een aantal dagen niet rijden "niets kwijt zijn" Mijn paard loopt zelfs na 3 maanden nog heerlijk nageeflijk. Haar conditie is dan wel minder. Doordat wij de bewegingen va het paard laten zijn, wordt de beweging het paard eigen. Er is dus veel ontspanning en geen dwang, waardoor het paard super aan de zitbeen- en beenhulpen is. Heel gecontroleerd allemaal.

Dus vaag vind ik het zeker niet. Moeilijk om te begrijpen ok, omdat het voor veel mensen onmogelijk lijkt. Dat maakt het dus ook zo uniek!

prompter

Berichten: 11496
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:58

Onmogelijk lijkt mij niet gauw iets... maar ik ben erg visueel ingesteld, begrijp dingen meestal pas nadat ik het gezien heb. De regelmatige "afvallers" die met het LDR systeem zijn getraind, hebben mij daarover aan het twijfelen gebracht. Ik blijf gewoon verder zoeken Lachen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:02

promptertje schreef:
Onmogelijk lijkt mij niet gauw iets... maar ik ben erg visueel ingesteld, begrijp dingen meestal pas nadat ik het gezien heb. De regelmatige "afvallers" die met het LDR systeem zijn getraind, hebben mij daarover aan het twijfelen gebracht. Ik blijf gewoon verder zoeken Lachen.


Jij bent van harte welkom hoor om eens vrijblijvend te komen kijken. Misschien krijg je er met wat uitleg en het zien en voelen wat meer inzicht.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:03

Maare... is het niet bijna onmogelijk om het paard met het losrijden niet achter de loodlijn te rijden? Waar laat je die hals dan, heel lang en laag en toch de neus eruit? Dat kan je toch alleen bereiken als hij de hand goed volgt, en dat is toch ook niet iets natuurlijks, daar moet je toch ook aan werken? Hoe doe je dat dan zonder hem zelf nageeflijk te maken? (->Ik heb begrepen dat ze dat bij jou vanzelf zijn) Of doe je dat wel, zo ja hoe? Door hem zijn eigen gangen te laten lopen? Als ik hem helemaal loslaat en niks doe, hem dus niet stoor waardoor hij zijn eigen gangen kan lopen, steekt vaan toch echt zijn hoofd omhoog?
Of laat je de hals recht vooruit? Het blijft toch onnatuurlijk om dressuurmatig te rijden omdat een paard in het wild zijn hoofd gewoon in de lucht heeft? Wil je eigenlijk beweren dat een paard nageeft omdat hij lekker kan bewegen? Maar dat kan hij in de wei toch ook en daar loopt hij toch ook niet nageeflijk?
Sorry mijn hoofd stroomde over
Bovenstaande is gebaseerd op wat ik opgesnoven heb van je methode, vergissingen voorbehouden Kusje

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:09

*zucht* ben je even naar de kerk, kom je terug is er alweer ruzie. Jullie maken ook altijd ruzie Boos! .

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:11

Fasel schreef:
*zucht* ben je even naar de kerk, kom je terug is er alweer ruzie. Jullie maken ook altijd ruzie Boos! .



Hoho, ik maak geen ruzie hoor. Ze zijn het alleen niet met me eens en dat vind ik niet erg zolang de reacties zijn zoals ze nu zijn Lachen

prompter

Berichten: 11496
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:14

Ik maak geen ruzie hoor Fasel, integendeel Lachen. Ik haat ruzie, maar ben wel nieuwsgierig... en Aqua geeft netjes antwoord. Dit is wel een prettige bladzijde *LOL*.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:17

Lenn schreef:
Maare... is het niet bijna onmogelijk om het paard met het losrijden niet achter de loodlijn te rijden? Waar laat je die hals dan, heel lang en laag en toch de neus eruit? Dat kan je toch alleen bereiken als hij de hand goed volgt, en dat is toch ook niet iets natuurlijks, daar moet je toch ook aan werken? Hoe doe je dat dan zonder hem zelf nageeflijk te maken? (->Ik heb begrepen dat ze dat bij jou vanzelf zijn) Of doe je dat wel, zo ja hoe? Door hem zijn eigen gangen te laten lopen? Als ik hem helemaal loslaat en niks doe, hem dus niet stoor waardoor hij zijn eigen gangen kan lopen, steekt vaan toch echt zijn hoofd omhoog?
Of laat je de hals recht vooruit? Het blijft toch onnatuurlijk om dressuurmatig te rijden omdat een paard in het wild zijn hoofd gewoon in de lucht heeft? Wil je eigenlijk beweren dat een paard nageeft omdat hij lekker kan bewegen? Maar dat kan hij in de wei toch ook en daar loopt hij toch ook niet nageeflijk?
Sorry mijn hoofd stroomde over
Bovenstaande is gebaseerd op wat ik opgesnoven heb van je methode, vergissingen voorbehouden Kusje


Nee dat is niet onmogelijk. Ik rijd mijn paarden nooit achter de loodlijn en rijd ze altijd keurig los voor ik begin
Ja een lekkere lange hals met de neus voorruit. Mijn paarden vinden dat heerlijk. Volgens mij is dat wel natuurlijk.
Ze zijn bijna uitzichzelf nageeflijk, omdat wij de bewegingen van het paard laten zijn. We stimuleren dat nauwelijks met onze zit en benen de teugels zijn slechts een hulpmiddels waar je niet meer dan 2 ons druk op hebt. Je hoeft tijdens de training dus nauwelijks te werken om het paard nageeflijk te houden.
Nee, een paard geeft na omdat hij met iemand op zijn rug de juiste balans heeft gevonden.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:19

promptertje schreef:
Ik maak geen ruzie hoor Fasel, integendeel Lachen. Ik haat ruzie, maar ben wel nieuwsgierig... en Aqua geeft netjes antwoord. Dit is wel een prettige bladzijde *LOL*.


Ik vind dit soort discussie heel leuk en heel leerzaam als de reacties gewoon objectief zijn, al ben ik het er niet mee eens. En omgekeerd. Volgens mij geef ik bijna altijd netjes antwoord Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:20

Jullie moeten lief zijn voor elkaar. Dat heb ik net weer even ingewreven gekregen Lachen