hoe leer ik het mezelf af?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: hoe leer ik het mezelf af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:36

Ik zeg MINSTENS 4 dagen. ;)
Onze vrienden mesten elke dag de stallen uit en elke vrijdag worden de stallen volledig uitgespoten. Ik weet ook dat mijn toekomstig paard alle zorgen zal krijgen die het nodig heeft. Zo zullen zij als de DA komt voor hun paarden bloed te laten trekken, of de hoefsmid voor de hoeven, ook mijn paard laten controleren. Al zou ik dan wel de kosten die gemaakt zijn voor mijn paard, netjes terugbetalen. Meer kan ik niet doen.

Ik help hen nu trouwens ook met het opruimen van snoeiafval, uitmesten van de stallen als dit nog niet gedaan was, weides nakijken op beschadigde draad etc.
Ik ben dus niet enkel met hun paarden bezig. Maar ook met het onderhouden van de omgeving.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:03

MaricoGraphy schreef:
manie schreef:
Handig regeltje voor de beugellengte: vingertoppen aan de basis vd beugelriem en dan moet je beugel in je oksel eindigen.
Bij een veelzijdigheidszadel klopt dit bijna altijd.

En inderdaad ga daar gewoon les nemen en oordeel zelf!
Ben ervan overtuigd dat ze je daar vast veel kunnen leren (al is het maar correct optomen, zie neusriem fjord!)

Nou dat regeltje voor de beugellengte pas ik ook toe, maar heb denk ik langere benen dan armen.

Ben 1x gaan kijken op d emanege die een vriendin afraad. Er zijn vooral ruiters met eigen paard en die wedstrijden rijden. Maar op het moment dat ik daar was, was er een les voor beginnertjes op ponies. Moesten gewoon wat achter elkaar hobbelen. :z

Nou dan doe je ze vanuit die posities 2 gaten langer :)*
Daarnaast kun je natuurlijk best een paar proeflessen nemen én aangeven dat je graag aan een goede houding werkt.
Denk dat een instructeur het juist wel leuk vindt een klant te helpen met een gerichte vraag.
Juist omdat veel mensen alleeen voor een uurtje 'hobbelen' komen.
Niet geprobeerd is altijd mis toch??

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:06

chelle_dora schreef:
WillBokker; als je de moeite neemt om wat meer topics van TS te volgen zul je denk ik ook tegen het topic aanlopen met foto's waar het zadel echt voor geen méter ligt, en het dan raar vinden dat die paarden niet meer voor haar willen werken. Wat ik me dan afvraag; waarom wel investeren in een knudde zadel, en wanneer het paard dus in protest gaat is het een rotbok en zonde van je geld om erin te investeren. Een eigen paard is leuk, maar ook daar moet je maar wel een passend zadel op zien te vinden.

"Moeilijke" paarden zijn echt de beste leermeesters, en dan maakt het echt niet uit of het een eigen paard is, of een verzorgpaard. TS geeft zelf aan dat ze "al" heeft gespendeerd/geinvesteerd in nieuwe dekjes voor de fjord en de haflinger. Ontgaat mij echt compleet de logica aan; waarom koop je nieuwe dekjes voor een paard dat niet wil werken voor je?

En dan moet je nog maar het juiste paard treffen bij de particulier; als ik TS langs zou krijgen om m'n paard te kopen (er vanuitgaande dat ik nog een paard zou hebben staan) staat het een particulier altijd vrij om te zeggen dat dit niet het juiste paard voor d'r is. Dat zeggen mensen dan niet om bot te zijn, maar om ongelukken te voorkomen. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik een fijn paard zou verkopen aan iemand die 3,5 lesje heeft gevolgd bijvoorbeeld.

En ik zeg dat echt niet omdat ik TS geen paard gun, maar simpelweg omdat ik niet snap waarom er zo'n haast is bij het kopen van een eigen paard. Na 10x een topic te hebben voorbij zien komen over waarom het zo oneerlijk verdeeld is en hoe ze eigenlijk nou verder moet met het rijden, longeren, hoe je zoiets nou aanpakt en dat je vriend je al een jaar lang kwetst omdat jij geen paard mag kopen. Als het zo'n hork van een vent is, dan wordt het toch echt eens tijd om op eigen benen te gaan staan.

Dit is mijn eerste topic van ts.
Fotos van het zadel heb ik ook niet gezien.
Dat ze dekjes koop vind ik dat ze zelf moet weten.
Misschien gebruikt ze ze ook als onderlegger voor de longeersingel?
Ik nam aan dat ts al eerder had gelest, is dit ook zo?
(In het motto van dat ze vroeger heeft gelest en nu een eigen paard wil en het lessen weer wil oppaken)
Oke, misschien heb ik hier ook wat informatie gemist.

Op het moment dat ts nog nooit gelesd heeft zou ik haar toch wel adviseren om wat lesjes te volgen om lekker even de basis op te pakken.

Tja, het zadel zal wel een persoonlijke mening zijn.
Ik had als nog geen zadel gekocht voor mijn verzorgpaard :o
Ik vind dat dit geheel ten koste komt voor de eigenaar.
Mijn verzorgster hoeft ook absoluut dat niet te betalen.
Ik zorg zelf voor passend harnachement.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 19:04

Maar stel je eens in mijn plaats.
De eigenaar koopt samen met mij een nieuw zadel (eventueel boomloos zodat het op bijna elk paard past).
laat het gebit en de rug controleren. En als alles dan in orde blijkt te zijn.

Wat als het paard dan nog gaat bokken of koppig doen?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:13

MaricoGraphy schreef:
Maar stel je eens in mijn plaats.
De eigenaar koopt samen met mij een nieuw zadel (eventueel boomloos zodat het op bijna elk paard past).
laat het gebit en de rug controleren. En als alles dan in orde blijkt te zijn.

Wat als het paard dan nog gaat bokken of koppig doen?

Even omdraaien, wat zou je doen wanneer een eigen paard dit gedrag gaat vertonen??
Dan zit er maar één ding op: doorzetten met goede instructie!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 19:20

Even lezen nu ;)
Met mijn eigen paard wil ik les nemen. Ik wil nu ook lessen volgen, maar een manegepaard reageert al snel op (stem)hulpen, heb er enkele in de manege al zien draven vanaf het woord draf werd uitgesproken. Is niet echt een uitdaging dan om iets bij te leren. of ik moet op een moeilijker paard mogen rijden dat wat luier is om te draven/galloperen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:22

MaricoGraphy schreef:
Even lezen nu ;)
Met mijn eigen paard wil ik les nemen. Ik wil nu ook lessen volgen, maar een manegepaard reageert al snel op (stem)hulpen, heb er enkele in de manege al zien draven vanaf het woord draf werd uitgesproken. Is niet echt een uitdaging dan om iets bij te leren. of ik moet op een moeilijker paard mogen rijden dat wat luier is om te draven/galloperen.

Waarom neem je dan geen les met de haf??

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:23

Allereerst zou ik als ik jou was leren om met de financiën om te gaan. Nu doet je vriend het, maar stel hij valt om wat voor redenen weg? Dan moet je het zelf doen.

Je gaat nu maar 1 x in de week naar de paarden. Misschien kan je een ander bijrijdpaard vinden die je vaker mag doen en ook meer kan rijden. Zo kan je meer ervaring opdoen en weet je hoe het is om bijna dagelijks naar de paarden te moeten.

Mochten de financiën en elke dag naar de paarden moeten en de ervaring allemaal in orde zijn dan kan je het altijd opnieuw overwegen om er zelf een te kopen.

Offtopic ik vraag mij af of je wel gelukkig in je relatie bent of dat het meer een gebrek aan beter cq makkelijke oplossing voor je problemen is.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:23

Ik geef het op.... :evaw:

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:24

Goh ik vind het wel gek dat zoveel mensen zeggen dat ze eerst maar eens serieus met die haflinger aan de slag moet. Wat nou als ze geen klik met het dier heeft? Moet ze dan met tegenzin met het dier werken terwijl haf er geen plezier in heeft en TS zelf ook niet?
En het vreemdste is nog dat iedereen hier roept dat ze DA, TA moet laten komen, het hele rattenplan en tot slot ook nog een maatzadel en zadelmaker? Want... dat zouden jullie ook doen voor een verzorgpaard? Die eigenaar lacht zich natuurlijk helemaal kapot. Mooi voor hem, iemand die zijn kosten uit handen neemt. Moet ze soms ook het dier zijn vreten betalen en z'n stal uit mesten omdat ze het anders 'ook niet bij een eigen paard' zal kunnen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 19:32

Ik kan financiën regelen hoor. Maar het is zoals eerder gezegd. We hadden dit zo afgesproken in het begin van de relatie. En ik weet niet wat hij ervan gaat vinden als ik ineens ga zeggen dat ik mijn geld (of deel ervan) zelf wil houden.
Misschien dat ik dit wel verander van zodra ik in januari mijn vast contract heb en mijn loon 1x per maand gestort wordt ipv wekelijks een weekloon.

Wat betreft het bijna dagelijks naar paarden gaan, daar heb ik ervaring mee. Heb mijn verzorgpaarden van vroeger 2 jaar lang verzorgd samen met mijn zusje die het eerder opgaf omdat ze het niet fijn meer vond, argo (de witte) kon je namelijk niet berijden door een rugprobleem.
Ik was verzekerd voor alleen 's woensdags, maar ging er veel vaker naartoe omdat het me goed deed.
Wij stonden in voor het uitmesten van de stal en wei en verzorgen van de paarden, maar deden ook de geitjes :)
op deze foto staat mijn zusje.
Afbeelding

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:57

Giolli schreef:
Goh ik vind het wel gek dat zoveel mensen zeggen dat ze eerst maar eens serieus met die haflinger aan de slag moet. Wat nou als ze geen klik met het dier heeft? Moet ze dan met tegenzin met het dier werken terwijl haf er geen plezier in heeft en TS zelf ook niet?
En het vreemdste is nog dat iedereen hier roept dat ze DA, TA moet laten komen, het hele rattenplan en tot slot ook nog een maatzadel en zadelmaker? Want... dat zouden jullie ook doen voor een verzorgpaard? Die eigenaar lacht zich natuurlijk helemaal kapot. Mooi voor hem, iemand die zijn kosten uit handen neemt. Moet ze soms ook het dier zijn vreten betalen en z'n stal uit mesten omdat ze het anders 'ook niet bij een eigen paard' zal kunnen?

Ik ben het hier helemaal mee eens!

Ik vind de meeste bokkers in dit topic bijna grof overkomen :=
Ik heb ook een paar verzorgpaarden gehad waar het echt niet mee klikte, daar ga ik geen geld in steken :n
Zeker geen DA en tandarts...
(btw paste mijn zadel wel netjes, ik had er gewoon geen plezier in)
Dus waarom moet de TS perse met die haflinger werken?
Ik krijg een beetje het gevoel dat het 'verplichte' verzorgpaarden zijn, ook door haar vriend geregeld.

TS, ga op zoek naar een leuke manege/privestal en volg wat lessen.
Probeer ook je bankzaken zelf wat meer te regelen of toon er interesse voor bij je vriend, misschien wil hij ze dan wel uit handen geven.
En dan kan je misschien aan een eigen paardje gaan denken :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:00

Oh nee ik wil echt niet het gevoel geven dat ik "verplichte" verzorgpaarden heb. Nee dat niet.
Ik werk graag met de haflinger. Ik doe nu vooral grondwerk (volgen, stoppen, balkjes lopen op afwisselende hoogtes, ...) en dit gaat wel goed.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:12

Paard stond al jaaaareeen stil he, voor de TS begin en wou rijden. Als je als eigenaar een paar met pensioen hebt lopen en dat gaat prima, en er komt iemand die wilt rijden, waarom zou de eigenaar dan het zadel moeten betalen?
En als je al een zadel koopt, waarom geen passend zadel?
En waarom zou je niet investeren in lessen met de haflinger? Dat is meer een investering in jezelf dan in de haf hoor. TS moet nog een hele hoop leren. Voor een haf die ruim twintig is zal er niet zoveel meer te leren zijn, en veel meer waard wordt het paard er ook niet van.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:21

xSogno schreef:
Paard stond al jaaaareeen stil he, voor de TS begin en wou rijden. Als je als eigenaar een paar met pensioen hebt lopen en dat gaat prima, en er komt iemand die wilt rijden, waarom zou de eigenaar dan het zadel moeten betalen?
En als je al een zadel koopt, waarom geen passend zadel?
En waarom zou je niet investeren in lessen met de haflinger? Dat is meer een investering in jezelf dan in de haf hoor. TS moet nog een hele hoop leren. Voor een haf die ruim twintig is zal er niet zoveel meer te leren zijn, en veel meer waard wordt het paard er ook niet van.

Ik heb twee eigen paarden, 100% zelf betaald vanaf mijn 16e. Ik heb daarvoor met zo veel paarden gewerkt op mijn werkplek toen die tijd. Daarna ook veel paarden ingereden en zadelmak gemaakt, oudere paarden opgepakt en ga zo nog maar even door. Maar als er een paard tussen zat waar ik gewoon geen zak aan vond, liet ik het er bij. Ik zeg niet dat TS die haf niets aan vind, maar wat nou als TS gewoon geen behoefte heeft om met het dier OHZ te werken omdat ze het niet ziet zitten voor een ander paard een zadel aan te schaffen? Dan is dat toch helemaal dikke prima? Alsof dat betekend dat zij niet voor haar eigen paard een goed zadel zou aanschaffen. :?

Ik heb op alle paarden waar ik op gereden heb nog geen cent aan uit gegeven, dat doe ik alleen bij mijn eigen paarden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:24

Allemaal prima, maar dan moet je ook niet per se willen rijden, als er geen goed liggend zadel is... En niet voor 100 euro een slecht marktzadel willen kopen omdat je zelf met alle geweld wilt rijden en daarom die knol maar met een pijnlijke rug laten lopen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:25

xSogno schreef:
Allemaal prima, maar dan moet je ook niet per se willen rijden, als er geen goed liggend zadel is... En niet voor 100 euro een slecht marktzadel willen kopen omdat je zelf met alle geweld wilt rijden en daarom die knol maar met een pijnlijke rug laten lopen.

Ik heb best goed het topic door gelezen maar niet TS's vorige berichten uit andere topic's. Is dit het geval dan?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:27

Ja... In mijn ogen wel... Sorry klinkt heel hard, maar als je zo je eigen plezier boven het welzijn van een paard zet... Ben je imo niet klaar voor een eigen paard....

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:31

xSogno schreef:
Ja... In mijn ogen wel... Sorry klinkt heel hard, maar als je zo je eigen plezier boven het welzijn van een paard zet... Ben je imo niet klaar voor een eigen paard....

Ik bedoel meer de feiten die jij noemde, een zadelmarkt zadel (wat dat per direct weer fout moet zijn. Laten we duidelijk zijn, al leg jij een shetland zadel op je shire, als het zadel past dan past het. Liever een 100,- passend zadel dan een 2500,- niet passend zadel)
per se willen rijden, met alle geweld willen rijden... Is dit het geval? Dat vraag ik dus aan jou omdat jij dat concludeert.

Ik heb namelijk nergens gelezen dat TS perse wilt rijden, sterker nog, ik krijg de indruk dat ze dat niet wilt omdat ze een eigen paard wilt, manege lessen wilt volgen maar niet meer op de haf rijd.
Ik heb ook nergens gelezen dat zij onlangs een 'slecht zadelmarkt' zadel heeft aangeschaft voor de haflinger, omdat ze wilde rijden?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:36

Zadel paste overduidelijk niet... Is haar gemeld... Er is ook geen zadelmaker bij geweest. En die nieuwe zadels die je voor 100 euro koopt zijn gewoon dikke troep... Altijd... Maar toch blijven rijden en dan zegen dat het paar 'stout' is en niet 'wil werken'.
Dat is het geval. En ik vind iemand met zo'n instelling (nog) niet geschikt voor een eigen paard. Dan mis je gewoon basiskennis of je stelt je eigen plezier boven welzijn van zo'n dier... En dan moet het imo niet uitmaken wie z'n paard het is...

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:37

MaricoGraphy schreef:
Oh nee ik wil echt niet het gevoel geven dat ik "verplichte" verzorgpaarden heb. Nee dat niet.
Ik werk graag met de haflinger. Ik doe nu vooral grondwerk (volgen, stoppen, balkjes lopen op afwisselende hoogtes, ...) en dit gaat wel goed.

Oke sorry, dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd :)

Voor de rest ga ik met Giolli mee, je hoeft niet met de haf te rijden als je dat niet wilt (en dat niet lukt)

@Sognox: Dan zie ik heb probleem niet? TS geeft toch aan dat ze niet wil rijden met de haf?
Als een zadel slecht past hebt je meer mogelijkheden dan een nieuw zadel kopen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:42

MaricoGraphy schreef:
Ik kan financiën regelen hoor. Maar het is zoals eerder gezegd. We hadden dit zo afgesproken in het begin van de relatie. En ik weet niet wat hij ervan gaat vinden als ik ineens ga zeggen dat ik mijn geld (of deel ervan) zelf wil houden.
Misschien dat ik dit wel verander van zodra ik in januari mijn vast contract heb en mijn loon 1x per maand gestort wordt ipv wekelijks een weekloon.

Pardon!? Het is jouw loon, jouw centjes waar je hard voor gewerkt hebt. Of het nu dagelijks, wekelijks of maandelijks wordt gestort moet niet uitmaken.
Hij heeft er niets over te zeggen dat jij je centjes graag op je eigen rekening wilt houden. Sterker nog ik zou toch echt zorgen dat hij al die centjes van de afgelopen jaren terugstort, want dat is een behoorlijk bedrag!!

Ik heb het gevoel dat hij jou afhankelijk maakt van hem. Als het uit gaat ben je misschien gewoon wel je salaris over de afgelopen jaren kwijt! Waarom zou hij het dan terugstorten als hij er nu misschien al moeilijk over doet :?
Jij hebt het zelf naar zijn privérekening gestort en volgens mij valt er nu niet te bewijzen dat het eigenlijk jouw geld is.

Als hij zoveel verstand had van de financiën, vraag ik me sterk af waarom hij geen gezamenlijk rekening heeft geopend zodat jullie daar maandelijks of wekelijks beide hetzelfde bedrag op kunnen zetten. Dan hadden jullie beide op een eigen privérekening je salaris kunnen sparen en de boodschappen en vaste lasten e.d. van de gezamenlijke rekening kunnen betalen.

Sorry maar ik vind je toch erg naïef hierin.
Ik denk toch echt dat je financiën in eigen beheer krijgen je hoogste prioriteit zou moeten hebben!!!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:45

Nu ja, in het begin bleef ze stug doorrijden hoor, alle adviezen over zadelmaker en les werden in de wind geslagen. Als zij zelf wil rijden en je WEET dat er geen zadel is, dan ga je toch of niet rijden of je gaat zorgen voor passen materiaal. Maar zie je hoe ze over het beestje praat? Stout, wil niet werken, blabla. Sorry maar geen enkel paard is zomaar stout. Het is zo makkelijk om te zeggen, stout paard en niet te kijken naar de onderliggende reden.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:50

xSogno, nu pak je lekker het begin van dat topic erbij, terwijl TS later in het topic zeker wel aan de slag is gegaan met advies van Bokkers opvolgen. Beetje oneerlijk zo. :(

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:52

Paard wordt anders nog steeds bestempeld als stout en niet willen werken. Dat vind ik oneerlijk.