Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hij wijs en oud. Dat heb je goed gedaan”. Pinda_Dipje schreef:Dimple: Heel herkenbaar hoor.
Toen mijn man (29) vorig jaar plotseling ernstig ziek werd en veranderde in een bedlegerig- rolstoelgebonden kastplantje, was ik hoogzwanger van onze jongste. Als gezin zijn we toen ongeveer al het mogelijk denkbare kwijt geraakt; Ons huis, onze auto, ons spaargeld, zijn baan, zijn rijbewijs, zijn opleiding. Financieel zaten we aan de grond en werd het dus letterlijk op al het mogelijke bezuinigen om ons hoofd boven water te houden en ons oudje aan te houden. Dat laatste is voor ons nooit een discussiepunt geweest, het was een wijze levensles die we aan onze kinderen mee wilde geven; De gezonde paarden hebben we verkocht, de 'kapotte' is gebleven. We zijn heel gericht gaan zoeken naar oplossingen die hem konden sparen: We hebben er uiteindelijk voor gekozen hem tijdelijk in een rusthuis onder te brengen zodat ik mij kon concentreren op het gezin en het herstel van mijn man. Uiteindelijk hebben we hem pas op 1 juli dit jaar terug naar huis kunnen halen, halfpension.
Juist dat ene 'kapotte' en afgekeurde paard kon ons gezin nog een glimlach brengen toen al het mogelijke tegenzat, en liet ons menselijke hoop en emotie behouden waardoor we de kracht hielden om door te gaan.
Hoewel hij inmiddels is ingeslapen zullen we de komende maanden nog krom moeten liggen om de resterende dierenartsrekeningen te voldoen. Maar het is het waard, het is een onvergetelijke en niet in geld uit te drukken ervaring geweest. Maar ik ken de wanhoop als de kosten zich opstapelen en je daar staat met een onverkoopbaar of geblesseerd dier, ik wens je sterkte en goede toekomstperspectieven op korte termijn!
En dat het in dit geval dan gaat om een dier, met gevoel.... Tja, wat maakt het uit he, als je maar met je kont op de rug van een dier kunt zitten
Maar ik weet ook dat niet iedereen daar hetzelfde over denkt. Maartje1990 schreef:Dat is net zo hypocriet als een probleem hebben met die x aantal labradors die gebruikt werden voor proefdieren en dat wél erg vinden. Maar dit dan weer niet.
Ik ben geen vegetariër, maar ik hoef niet elke dag van de week een stuk vlees en eet dan ook graag vegetarisch, ik eet ook liever biologisch.

xSogno schreef:Ik vind het altijd zo grappig als men met de natuur gaat vergelijken als het iemand zo uitkomt. Ik snap dat nooit zo. Wat heeft de natuur er nu mee te makken? Hoe je hem houdt heeft toch niks met de natuur te maken? Toen er op gereden kon worden vroeg men zich ook niet af of het wel zo natuurlijk was.
xSogno schreef:Oh je mag van mij zelf weten wat je doet, natuurlijk. Maar mensen die opeens gaan BS-en met ja in de natuur was ze al eerder dood geweest is natuurlijk een beetje onzin, ik hoor dat heel veel mensen zeggen die eigenlijk bedoelen 'ik heb geen zin een kapot paard", maar dat gewoon niet toegeven. Paardhouderij in NL heeft niks met de natuur te maken. En als je sportruiter allerlei dressuuroefeningen en springoefingen gaat doen is dat ook niet natuurlijk, dan moet je ook niet op een ander moment aankomen met een excuus : 'in de natuur blabla', da's onzin
Belangrijk is is dat het paardwaardig blijft, inslapen of op de wei, dat mag iemand imo zelf weten. Maar sta dan ook voor wat je doet.
Pinda_Dipje schreef:Operatie is van tal van factoren afhankelijk, daar oordeel ik niet over.
Zoals ik reeds vertelt heb definieer ik het geluk van een paard aan de hand van vlucht- en kuddegedrag. Ze moeten zonder al teveel poespas gelukkig zijn en mee kunnen komen in hun natuurlijk habitat. Als hij dat niet zou kunnen (Bijv. kudde slaat op hol, paard kan niet mee komen door pijn) zou het alleen maar angst voelen, zwakte... Ieder wezen weet dat zwakte je einde betekent.
Wij krijgen momenteel bijna dagelijks dieren aangeboden van particulieren en fokkers, en ik lees hun berichten meestal vol verbazing en ontsteltenis. Goede paarden die worden weggeschreven omwille van een peesblessure, een schoonheidsfoutje, een blind oog.
Het meest verbaas ik me echter over de velen die geloven dat hun paard het niet begrijpt. De band die je met het dier hebt zal zeker een rol spelen, maar mijn dieren weten maar al te goed wat mijn intenties zijn en ze vertrouwen me blind bij alles wat ik doe.
Als ik dan kijk naar de 7 jarige merrie die ik nu op stal heb staan, begrijp ik inderdaad dat er mensen zijn die het niet geloven. Ze is vaak teleurgesteld en haar vertrouwen in mij moet nog groeien. Dat win ik niet door een paar aaitjes en ritjes, ik zal moeten investeren voordat ik hetzelfde bereik als met haar voorgangers.