Plan van aanpak om eigen paard te realiseren, wie doet mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:15

Pff, ik moet geen pony's kijken op marktplaats.. Zojuist de perfecte pony tegen gekomen := Zou zo graag willen dat ik de mogelijkheid nu al had.. Maar helaas. Duurt nog wel een jaar of 5 -O-

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 18:32

branka16 schreef:
Wij willen eerst 2500 euro sparen, dit is alleen voor de aanschaf.
Da kosten etc kunnen wel betaald worden als er iets is maar we sparen hierna gewoon verder.

Ik zit nog even te denken aan een zadel, misschien zit die er bij maar ik ga er stiekem van uit dat er een nieuwe moet komen.
Welk budget dat gaat vallen weet ik niet.
Ik wil hier niet zo onze inkomen delen maar via PB kan ik wel het een en ander vertellen :P
Voor het geval je vragen hierover hebt :j

ow dat hoeft niet hoor :D
Was gewoon benieuwd wat jou startbudget was en wat je daarbij in had zitten.
Ik was zelf ook heel even aan het twijfelen of ik niet gewoon alleen de aanschaf kosten bij elkaar moest sparen. Kan de maandelijkse lasten namelijk prima bekostigen. Maar wil toch een grotere buffer :j
Gewoon voor het geval ik wel zonder werk kom of wat dan ook.

branka16

Re: Plan van aanpak om eigen paard te realiseren, wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:09

Ja precies, maar wij hebben iets meer zekerheid kwa inkomen Dus Ik durf dat wel aan.

K heb alleen nog wel een punt..
K ben behoorlijk angstig geworden na nare dingen op maneges, ik heb dat eerder gehad en toen heeft mijn paard dat verholpen.
Ik zit te denken aan om iemand mee te nemen die voor mij wil rijden en aan kan voelen hoe het paard is.
Op een vreemd paard stappen is voor mij namelijk niet niks.

Hoe zou jij dat doen?

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 19:17

Nou op bokt mensen genoeg denk ik :j
Maar op het moment dat je nog angstig bent zou ik eerst dat vertrouwen terug proberen te krijgen.
Of dat meteen met een eigen paard moet weet ik niet, ik zou het juist niet handig vinden.
Op bokt kan je vast wel iemand vinden die jou daarin kan/wil begeleiden.
Het zij meteen met je eigen paard, of met zijn haar paard.
Wil je het toch direct met je eigen paard opbouwen, dan moet je je criteria al goed vaststellen voordat je op het paard gaat zitten. Want als je angst hebt gaat het (soms zelfs zeer brave) paard toch anders reageren.
Dus dan heb je daadwerkelijk iemand anders nodig om het paard te beoordelen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:49

Ik heb diverse maneges geprobeerd en zonder succes. Privé ben ik niemand tegengekomen die een eigen paard heeft en daarop les geeft. Vandaar deze keus.
Ook wil mijn vriend leren rijden en daarom moet ik ook een goed mak beginnerspaard hebben. Daar gaan we naar op zoek :j

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:21

Ik ben ook geen held en moet een paard eigenlijk ook leren kennen of in elk geval een gevoel van vertrouwen hebben. Zou dus ook niet zomaar op een vreemd paard stappen maar ik wil wel graag een eigen paard. Juist om die vertrouwensband te krijgen. Ik ga dus ook op zoek naar een 'beginnerspaard' en vraag iemand mee te kijken als ik serieus ga zoeken.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 23:37

branka16 schreef:
Ik heb diverse maneges geprobeerd en zonder succes. Privé ben ik niemand tegengekomen die een eigen paard heeft en daarop les geeft. Vandaar deze keus.
Ook wil mijn vriend leren rijden en daarom moet ik ook een goed mak beginnerspaard hebben. Daar gaan we naar op zoek :j

Hmm hier in de randstad is het aanbod wat groter dan denk ik.
Al rij ik zelf ook half uur heen en half uur terug voor mijn manege :D
zijn er genoeg om de hoek, maar wilde perse daarheen

Heb je het wel al geprobeerd via bokt?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 03:45

Zeker dat heb ik.
Als je eens zou weten hoeveel ik ervoor over zou hebben.
Maar al met al is een eigen paard voor mij gewoon de beste oplossing. Ik zit te veel thuis en heb verder geen hobby's. Een paar jaar geleden zijn mijn verzorgpaarden opeens niet meer in mijn leven. T valt me nog steeds erg zwaar.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 04:02

Hier ook de grote droom ooit een eigen paard te bezitten. Op het moment is mijn toekomst heel onzeker, dus echt een plan van hoe en wanneer heb ik niet. Maar ik weet wel: zodra ik een vaste baan heb met voldoende inkomen een steady toekomst, ga ik eerst een jaar lang maandelijks minimaal 400,- euro aan de kant zetten. Als ik dat een jaar lang vol kan houden (en mezelf niet de pleuris hoef te werken ervoor.. er moet natuurlijk wel tijd overblijven om daadwerkelijk naar het paard te gaan :P) weet ik zeker dat ik het kan financieren. Dan is 400,- per maand wel erg ruim genomen (gemiddelde stal hier kost 200,- p.m) Maar ik weet 1 ding zeker: als ik zuinig moet doen koop ik geen paard. Ik wil gewoon niet dat geld een grote rol speelt. Dat ik gewoon osteo, DA etc kan laten komen zonder me al te druk te maken over de kosten. En van het geld dat ik dan in dat jaar gespaard heb kan ik het peerd, keuring en zadelmaker betalen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:10

Dat is een mooie insteek!
Wij willen na het kopen van een paard ook niet op een houtje bijten, dus we hebben er goed over nagedacht en denken beide dat dit echt mogelijk is voor ons.

Voor ons word ons paard dan ook een paard dat aan niks te kort mag komen :P
Met mijn eerdere verzorgpaarden was het laten komen van de hoefsmid en dierenarts een groot probleem en was het altijd "even afwachten". Om over wormenkuren/tandarts en goeie voeding maar te zwijgen. (alles mocht uiteraard wel uit eigen zak betaald worden, maar op een gegeven moment kun je niet alles gaan betalen voor een paard van een ander.)
Dit wil ik iig nooit weer :n

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:15

Waar ik even aan zit te denken he..
Het zadel hoe gaan jullie dat doen, neem je klakkeloos het zadel over wat er altijd op ligt, of ga je goed kijken of het past zover je kunt zien?
En dan thuis, laat je er nog iemand naar kijken of?
En als je al ziet dat het zadel niet goed ligt en deze er dus niet bij wilt kopen, hoelang ben je dan bezig een goed passen zadel te krijgen.

(Wat een drama's allemaal in mn hoofd zeg :list: )

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:33

Bambolina schreef:
Hier ook de grote droom ooit een eigen paard te bezitten. Op het moment is mijn toekomst heel onzeker, dus echt een plan van hoe en wanneer heb ik niet. Maar ik weet wel: zodra ik een vaste baan heb met voldoende inkomen een steady toekomst, ga ik eerst een jaar lang maandelijks minimaal 400,- euro aan de kant zetten. Als ik dat een jaar lang vol kan houden (en mezelf niet de pleuris hoef te werken ervoor.. er moet natuurlijk wel tijd overblijven om daadwerkelijk naar het paard te gaan :P) weet ik zeker dat ik het kan financieren. Dan is 400,- per maand wel erg ruim genomen (gemiddelde stal hier kost 200,- p.m) Maar ik weet 1 ding zeker: als ik zuinig moet doen koop ik geen paard. Ik wil gewoon niet dat geld een grote rol speelt. Dat ik gewoon osteo, DA etc kan laten komen zonder me al te druk te maken over de kosten. En van het geld dat ik dan in dat jaar gespaard heb kan ik het peerd, keuring en zadelmaker betalen.

Zo ruim vind ik het niet hoor.
Als je elke week les hebt ben je meestal wel 100,- verder.
En dan een x hoefsmid of wat anders nodig en hè zit er zo aan...
200,- pm overhouden naast de stallingskosten is gewoon netjes naar mijn idee en ervaring.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:40

branka16 schreef:
Waar ik even aan zit te denken he..
Het zadel hoe gaan jullie dat doen, neem je klakkeloos het zadel over wat er altijd op ligt, of ga je goed kijken of het past zover je kunt zien?
En dan thuis, laat je er nog iemand naar kijken of?
En als je al ziet dat het zadel niet goed ligt en deze er dus niet bij wilt kopen, hoelang ben je dan bezig een goed passen zadel te krijgen.

(Wat een drama's allemaal in mn hoofd zeg :list: )

zadel is altijd een lastig iets. Een moeilijke rug kost gewoon meer geld.
Zadel overnemen is ook lang niet vanzelfsprekend aangezien hij ook voor jou als ruiter moet passen en lekker zitten en niet elke Wel kan het soms prettig zijn om wat tijd te winnen. Een nieuw zadel kopen kost ook wat tijd en je kan ook even wennen aan het paard zodat je goed kan kiezen uit de nieuwe zadels.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:42

Een nieuw zadel zal het eerst sowieso niet worden.
Eerst eens kijken of het goed gaat tussen het paard, mij en mijn vriend.
Maar een 2ehands zadel op wat voor bedrag moet je dan rekenen, ik wil dat namelijk dan al hebben voor ik het paard uberhaupt ga bekijken :P

Mn vriend en ik zaten ook even te brainstormen wat we eventueel al moeten hebben voordat er een paard komt, we komen niet verder dan stalling en outfit voor onszelf :7

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:43

Jaaaa, k weet het veel vrije tijd, veel nadenken en dan weer een vraag :P

Ik zou in de toekomst een veulentje willen fokken bij mijn toekomstige paard...
Daarbij denk ik even aan de leeftijd, tot hoe oud zouden jullie aanraden?
Ik weet dat als ze al veel veulens heeft gehad een oudere leeftijd makkelijker is dan met een paard zonder enkele bevalling.

Maar laten we er eens vanuit gaan dat het paard geen veulens heeft gehad..
Tot welke leeftijd zou ik het nog kunnen proberen?
Zelf denk ik tot een jaar of 13 mits goed gezond en fit.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:45

Dat hangt wel echt van de rug af.
Ik vind 500,- ook genoeg voor een 2e hands zadel en is me vaker gelukt. Echter kwam ik laatst op 1000,- voor een 2e hands omdat deze goed op mijn paard lag...

idd tot een jaar of 13 voor het eerste veulen

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:48

Nieuwe vraag:
Wat kost het om een paard te keuren en wanneer doe je dat?
Kan het bijvoorbeeld uit als je paard 2000 euro kost?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:17

Keuren is verstandig.
Let wel dat het niet heilig is.
Zoek maar eens kreupele kansen op Google.

Echter als je röntgenologisch keurt kun je wel rekening houden met afwijkingen en in het ergste geval, het paard niet kopen.

Bij een klinische keuring kijkt de D. A of het paard op dat moment aan het gebruiksmogelijkheden kan voldoen. Dus zeg altijd dat je de sport in wil gaan ipv recreatie.

Prijzen zijn per d.a en kliniek verschillend, dus even rondbellen.
Klinisch is rond de 100 a 150 en röntgenologisch rond de 3 a 400,-

De kosten bij afkeuring moet je afspreken. Het is niet vanzelfsprekend wie de kosten betaald.

Denk wel dat ondanks de kosten om te keuren hoog zijn, maar als je een paard koopt waar je snel niet meer op kan rijden is nog erger. Juist in de lagere prijsklasse kan een reden zijn dat een paard iets heeft - al hoeft deze daar geen last van te hebben.
Meeste mensen laten immers niet röntgenologisch keuren op eigen kosten bij een relatief goedkoper paard.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:46

8)7 Ik dacht dat het wel 1000 euro kon kosten :roll: 8)7
Denk dat als ik dé merrie heb gevonden dan toch maar even keuren.
Uiteraard even met vriendlief over hebben. Maag aangezien wij een paard zoeken voor de rest van het leven...
Dan is het wel fijn als je Dan weet wat er mis is met je paard.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:15

Klopt!

Alleen als je kijkt naar paarden van 2000 ,- en je moet daar steeds de keuring voor betalen terwijl hij afwijkingen heeft (d.a keurt niet af, dat doet de slager)
Dan geef je veel geld uit zonder je er iets voor terug krijgt.

Heb het overigens zelf ook eens gedaan en ben blij toe dat ik die niet op stal heb ivm de afwijking ;-) Had me meer geld en emoties gekost .

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:17

Bij paarden van 4000,- en hoger kom je meer in de richting dat ze zijn gekeurd of dat je kosten verkoper kunt regelen bij afkeuring.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:57

Nog een vraag.
Het op naam zetten van een Duits (Holsteiner) paard hoe gaat dit?
Ik wil bij een paard gaan kijken die dus Duitse papieren heeft.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:29

Op naam zetten is niet verplicht.
Heeft ook niks met eigendom te maken.
Je kan het vragen als je daar bent hoe het zit. Bij kwpn moet je iig eerst lid worden(€)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:32

Dit paard staat gewoon in nl, en ik denk dat hij ook niet op naam staat.
Hoe toon je aan dat hij wel van jou is?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:44

Je kan via dat stamboek hem/haar op naam zetten hoor, maakt niet uit waar het paard staat.

En verder een koopovereenkomst tekenen en rekeningen en bewaren.