[VOLG] Beginnen van zero...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CharIsabella

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:56

mijn eerste gedachte was echter wat meer ruimte voor chumi ,, niet dat jullie haar niet alle ruimte geven hoor !! :x
maar tja hoe verwoord ik dit
ik denk dat door machteld , soprana ook rijdt ze ook wat technieken met haar kan oppakken en inderdaad wat meer ruimte voor "lol met je knol" hebt, door dat ze soprana dan ook kan gaan rijden uiteindelijk

voor de rest ben ik wel benieuwd naar foto's en of het een nieuw topic word :o ik wil dat ook echt wel volgen *D

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 09:36

Yes, gelukt!! Zet best je klank uit, want er was erg veel wind gisteren... Tenzij je de aanwijzigingen van de trainster wil horen.

OK, eens proberen of het lukt! 2 filmpjes van gisteren. Longewerk met mijn dochter, maar niet in de roundpen.

Gisteren moest ze Chumani laten werken in stap of draf. Chumani gaat altijd in galop, zonder dat dit haar gevraagd wordt. Dus telkens Chumani in galop gaat, moest Machteld Chumani bij zich vragen en rustig weer wegsturen. Met zweep lukte het niet, dan ging ze meteen over in galop. Dus deed ze het zonder zweep...

Andere kant wegsturen. Weer opnieuw beginnen! Hier zie je Ciumani's eeuwige trucjes: net te dicht komen, maar dan moet je ervoor zorgen dat je zelf niet wijkt voor haar, protesteren omdat ze de andere kant op moet dan wat ze net gedaan heeft. En altijd net te dicht bij je komen...

Halverwege legt de trainster uit dat Machteld te wijd staat met haar armen en daarvoor adrenaline opwekt bij Chumani, dus dat het echt belangrijk is om rustig te blijven, en haar ook op een zo rustig mogelijke manier weg te sturen zonder achteruit te gaan voor de druk die Chumani zelf op de longeerder legt...

Na 20 minuutjes...

Leuk om weten: het is al heeeeeel veel verbeterd! Chumani duwt haar niet meer fysiek weg en ze zwaait niet meer kwaad met haar hoofd, wat ze enkele weken geleden continu deed. En Machteld heeft geen schrik meer om met Chumani te werken. Want ondanks haar pit en protest, is ze niet agressief :)

(Voor wie het zich afvraagt: ze loopt inderdaad niet volledig zuiver, de hoefsmid heeft haar gisteren net iets te kort gezet vooraan... )

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:05

Wil je geloven dat wij een tinkermeisje hebben die ook zo kan doen hahahaha. Maar ook dat is sterk verbeterd. Wij hebben Kwin nu 3 jaar en moeten haar af en toe helpen herinneren dat mijn dochter van 16 de baas is en niet zij. Kwiny spiegelt mijn dochter voor 100% dus als mijn dochter zich niet echt niet goed voelt gaat ze ook niet rijden. Dit wordt dan alleen maar gevecht. Dus veel afwisseling, niet te lang hetzelfde doen, het belangsrijkste is het goed af te sluiten. Aan de andere kant vertrouwt Kwin ook helemaal op mijn dochter. Toen ze het water in gingen durfde kwiny niet. Mijn dochter heeft haar eropzittend, al pratend tot borsthoogte in het water gekregen..... Het komt vast goed, zeker met het geduld wat jullie al hebben. En geloof me, mijn dochter is af en toe ook nog flink gefrustreerd hoor waarom zij niet een "makkelijker" paard heeft =)

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 09:31

Smileydees, ik geloof dat zeker! Ik denk dat dit karakter niet beperkt is tot bepaalde rassen ;) . Ondertussen hebben we nog wel mensen leren kennen die ook de eerste jaren gevloekt hebben op hun paard, maar na doorzetten er echt een fijn paard aan over gehouden hebben. Maar het is niet makkelijk, zeker niet!

Gisteren ging het overigens erg goed. Chumani begreep heel goed dat galop niet meer gewenst was en ze is slechts 3 keer in galop overgegaan, maar eigenlijk door een fout van Machteld (te voorwaarts - ze moest Chumani blijven longeren in draf terwijl ze de hele piste (en 't is een grote buitenpiste!) door ging in cirkels. Erg moeilijk, maar ze hebben het allebei schitterend gedaan.

Chumani liep gelukkig weer zuiver, dus het lichte manken was idd door de hoefsmid.

Alleen na de les: het was gisteren erg warm (29°), dus wilde Machteld Chumani wat verfrissen met een spons. Weer iets nieuws. Dus heeft Madam Chumi zich weer 3 keer losgerukt }:) . Gewoon telkens terug vastgemaakt en weer een (uitgewrongen, dus niet eens kletsnatte) spons op de benen en rug. Met lauw water. Tot ze zich niet meer losrukte. Ze kan het niet laten, hé!

Deze zomer gaan we eens op verplaatsing werken met haar, gewoon grondwerk. Kwestie van weer een nieuw item aan te brengen. Hopen dat het trailerladen vlotter gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:17

Knap dat jullie geduld met haar hebben.
Ik zou pas op verplaatsing gaan als het thuis helemaal goed gaat wat je daar wilt doen. Als je thuis de basis nog niet bevestigd hebt, heft het anders geen zin. :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:21

Leuke en herkenbare updates weer inclusief filmpjes.

Zo lang er verbetering merkbaar is, is het goed.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:27

Ik vind het heel bijzonder te zien op alle 3 de filmpjes hoe waanzinnig rustig je dochter qua houding blijft terwijl Chumi zo dichtbij komt. En ja de verbetering is echt wel zichtbaar.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 09:19

Joolien schreef:
Knap dat jullie geduld met haar hebben.
Ik zou pas op verplaatsing gaan als het thuis helemaal goed gaat wat je daar wilt doen. Als je thuis de basis nog niet bevestigd hebt, heft het anders geen zin. :)

Dus als alles goed gaat, ook het rijden? Ze gaat nu wel al op verplaatsing, ze staat zowel thuis als op de trainingsstal. Op zich gaat dat goed, ze past zich altijd onmiddellijk aan aan de 2 locaties.

De trainster gaf wel te kennen dat er bij Chumani altijd een stuk protest zal blijven, helemaal nageeflijk en vragend zal ze nooit worden want dat zit gewoon niet in haar aard.

Ik dacht dat het misschien niet slecht was om nog een derde locatie waar ze mag/moet werken aan het lijstje toe te voegen, om haar omgeving weer te verruimen. In juli is de trainster met verlof, dus staat Chumani thuis. Maar 10 minuten verder is er een trainingsstal (ponyclub) waar Machteld nu springles volgt. Ik zou er met Chumani naar toe kunnen gaan (rijden, in de trailer hé ;) ) om daar te trainen in de roundpen of buitenpiste...

Gisteren weer wat nieuws gedaan. Machteld was aan het werken met Chumani maar er was veel afleiding. Er was een BBQ geweest bij de trainster en een aantal mensen waren alles aan het opruimen. Chumani was erg verstrooid en meer met de omgeving bezig dan met Machteld.

De trainster vroeg me dan een stapel lege papieren zakken te halen. Ik heb er in de piste mee staan zwaaien, op staan trappen, dan alles op en naast elkaar gestapeld en Machteld stuurde Chumani naar de zakken. In het begin vond Chumani dat erg spannend, maar dan vond ze het plezier: springen over de zakken en op het einde zelfs vol op de zakken trappen of proberen mee te nemen. En ondertussen de aanwijzingen van Machteld blijven volgen in het grondwerk.

jeetje77 schreef:
Ik vind het heel bijzonder te zien op alle 3 de filmpjes hoe waanzinnig rustig je dochter qua houding blijft terwijl Chumi zo dichtbij komt. En ja de verbetering is echt wel zichtbaar.

Dat vond Machteld heel leuk om te lezen :) !

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 09:31

Deze week komt er een paardenmeisje kennismaken met Chumani. Als bijrijder (of hoe noem je dat?). Ze is 14 jaar en rijdt al 8 jaar. Machteld is al samen met haar op boswandeling geweest met de Arabieren van een vriend en ze kan idd goed rijden, zonder angst.

Ze gaat samen met Machteld les volgen met Chumani bij de trainster, en de meisjes gaan samen Chumani verder doorrijden onder het zadel. Zo heeft Machteld wat meer ademruimte en komt het niet alleen op haar schouders terecht. En krijgt Chumani een tweede ruiter, wat ik sowieso niet slecht vind. Machteld moet van mij ook regelmatig nog met andere paarden rijden, niet enkel met Chumani.

Ter info: Machteld is nog niet opnieuw in het zadel geweest. Normaal, als alles goed gaat en de teugelvoering op de grond met de lange lijnen goed verloopt, gaat Machteld opnieuw het zadel in in de loop van augustus (in juli is de trainster met verlof en komt Chumani weer een maand naar huis. Grondwerk blijven we hier doen!)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:35

Wat fijn dat jullie iemand gevonden hebben! Hopelijk wordt het een leuke combinatie :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:34

Ik wacht vol spanning nieuwe updates af.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 09:35

Ik heb wat filmpjes gemaakt van het werken met de lange lijnen (teugelvoering op de grond), ik ben ze nu aan het opladen en als dat klaar is zal ik er een paar hier zetten. Op die filmpjes zie je ook vrij goed waar het probleem met het rijden zit: Chumani is het na een 20 minuten wat beu aan het worden en dan rukt ze met haar hoofd de teugels uit Machteld haar handen. Dat doet ze tijdens het rijden ook. In stap kan Machteld dit nog redelijk houden, maar eens in draf en zeker in galop, houdt ze de teugels niet meer en wint Chumani. Telkens weer succes.

De kennismaking gisteren met Ch., de verzorgster, is heel goed verlopen. Ik was blij dat haar mama ook mee was, dan konden meteen ook duidelijke afspraken gemaakt worden. Ze waren onder de indruk van Chumani, die samen met Machteld aan het vrijspringen was in de piste (showkikker Chumani!), en Ch. - de verzorgster - zag het zeker zitten.

Maandag volgt ze bij de trainster een les grondwerk met Chumani, om relatie op te bouwen. En een rijles met een eigen paard van de trainster om te kijken hoe ze rijdt, voor ze op Chumani's rug gaat.
En volgende week trekken Machteld, zij en Chumani een weekje samen op, wanneer de vakantie begint. Tijd zat dan voor de meiden!
Ik denk dat het een goede combi gaat worden! Wat ontlasting voor Machteld en weer een extra ondersteuning voor Chumani!

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 09:25

Filmpjes staan op youtube, ik zet er een tweetal hierop.

Op dit eerste filmpje moest ze een cirkel maken rond de lesgeefster en daarna halverwege de piste oversteken.

Hier hetzelfde, maar je merkt dat Chumani het beu aan het worden is...

Vandaag ga ik zelf met de lange lijnen aan de slag, hopelijk blijft het voorspelde onweer vanmiddag nog wat uit...

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:25

zo jeetje jou dochter doet het beter dan mij !! *\o/*
en hoe geconcentreerd chumi kan kijken ziet er goed uit !! <3

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:57

Onze Kwiny is ook zo. Erg snel verveeld. Van onze instructrice moeten we steeds proberen een stapje voor haar uit te denken om haar te `verassen`. Niet te lang iets oefenen maar steeds afwisselen. En gaat het niet planning aanpassen aan de dag. Het blijft een verassing hahahaha maar kijk hoe goed jullie gaan!!

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 09:30

De kennismaking met de bijrijdster is erg goed verlopen. Ze ziet het zeker zitten en volgt nu 2 keer per week grondwerklessen met Chumani. In augustus gaan Machteld en Ch. met Chumani rijden... Spannend, na zo'n lange tijd terug het zadel in!

We gaan nu 's avonds langs bij Chumani, na 21 uur. Het is snikheet en ook veel te warm voor de paarden om ook maar iets te doen. Eergisteren hebben we Chumani opgezadeld en heeft Machteld gewoon met haar aan de hand gewandeld. En op het einde Chumani laten stoppen naast een bankje, op het bankje staan en even op het zadel hangen en uitvoerig belonen. Ging super!!

Maar enkel deze eenvoudige handelingen leiden al tot een zwetend paard. Jeetje, wat is het warm!

Gisteren Chumani voor het eerst helemaal gewassen. Spannend, maar ik denk dat Chumani de douche verfrissend vond, want wonder boven wonder bleef ze er vrij rustig onder. Hopla, eerste stap gezet om later misschien endurance te rijden :D (het koelen met water tussen de etappes door was iets waar we tegenop zagen, want vroeger, toen we Chuli's benen wilde spoelen, leidde dat steeds tot veel protest en gesteiger...)

Machteld vertrekt zondag naar Frankrijk voor een Frans taalkamp gecombineerd met paardrijden. Zonder Chumani, dat zal nog een jaartje moeten wachten. En ergens ben ik wel blij, want met zo'n weer 3,5 uur rijden met een paard in de trailer zou ik niet zien zitten... Als de dood om ergens in een file te belanden!
Ze zal er een paard huren in de plaatselijke manège voor de duurtijd van het kamp.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 09:47

Machteld is dus op kamp, dus wanneer ik even de tijd heb (niet veel, want met een hondenhotel is de zomerperiode razend druk...) spring ik binnen in de pensionstal. Zoals gisteravond.

Chumani stond in haar box en was een beetje "boos", ze waren niet op de weide geweest wegens het regenweer. Halster aangedaan en naar de poetsplaats gebracht om haar eerst wat uit te borstelen. Ik begin Chumani al vrij goed te kennen, denk ik toch zo :P , en ik zag aan de blik in haar ogen dat ze "grumpy" was. Dus ik haal het touw door een ring, maar maak haar niet vast. Poetsgerief bovengehaald en beginnen borstelen. Chumani - boos - stapt met een ruk achteruit en gaat omhoog om zich los te trekken. Dit is haar in het verleden al talloze keren gelukt.
Maar aangezien ik dit verwachtende was en ze dus niet vastgemaakt had, gaf het touw gewoon mee. Chumani verwachtte een snok maar er gebeurde niets. Ze viel haast achterover maar kon zich nog herstellen en stond dan heel verdwaasd naar mij te kijken :? . Ze begreep het niet.
Ik had er echt plezier in, want ik heb haar gewoon terug naar de poetsplaats gebracht en ze was een lammetje voor de rest van de tijd O:) . Géén succes voor haar deze keer!

Het longeren en loswerken zelf ging supergoed, ze was heel nageeflijk en toonde heel veel signalen van rust en ontspanning. Op stem overgangen gemaakt, van stap naar draf naar galop en terug, zonder de zweep te moeten gebruiken. Super gewoon!

Als het enigszins lukt ga ik vandaag terug en gaan we lange lijnen oefenen met zadel op de rug...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:33

Goed bezig. Ik heb ook de vorige updates gelezen en het klinkt als een plan. Lekker dat diverse dames kunnen trainen met diverse paarden, dan leer je elke keer iets wat je wellicht bij de ander ook kunt gebruiken.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:47

Haha, ik zie het echt al voor me hoe Chumani aan het kijken was :')

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 09:48

Zondag, na een weekje kamperen in Frankrijk (en heel veel paardrijden in de bossen daar), wilde Machteld uiteraard terug naar Chumani.

Uitgeborsteld en gepoetst
Afbeelding

Longeren op 't gemakske
Afbeelding

Lange lijnen gecombineerd met schriktraining
Afbeelding

Hoofdverantwoordelijke schriktraining :P
Afbeelding

En na een uurtje spelen terug naar de weide!
Afbeelding

Deze namiddag en morgen ga ik zelf met Chumani werken, iets intensiever dan zondag.
En donderdag komt Soprana aan uit Frankrijk. Heel benieuwd! Afhankelijk van hoe snel ze zich aanpast zou begin augustus met haar gewerkt worden onder begeleiding door 2 meisjes die haar zullen 'verzorgen'...

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 09:28

2 dagen zelf gewerkt met Chumani, net als vorige week. Wat een flink paardje is ze geworden!

Dinsdag gelongeerd en lange lijnen. En mijn zoontje heeft even op haar rug gezeten! Chumani keek erg bedenkelijk, met diep gefronste wenkbrauwen, maar ze bleef uiteindelijk rustig staan. Niet lang hoor, ik denk nauwelijks 10 seconden heeft hij erop gezeten, maar toch...

Gisteren was het erg druk in de binnenpiste: regenweer en zomerkampje voor jonge kinderen zonder paardrij-ervaring... Chumani in de piste gehaald terwijl de kinderen aan het touwtrekken waren met veel geschreeuw en gelach. Ideale schriktraining, vond ik.
Superflink was ze! Uitgeborsteld, opgezadeld, hoofdstel aan. Dat laatste gaat gewoon elke dag beter, ik sta er echt van versteld. Geen enkele steigering meer (maar ik wil niet te snel juichen...)

Lange lijnen geoefend en dan een cavalettiparcours in stap (per stap een balk - was even zoeken hoever de balken uit elkaar moesten liggen). En daarna ook in draf, maar daar dacht Chumani anders over: ze kwam netjes in draf naast mij naar de balken aangelopen, en besloot toen om er in 1 sprong over te springen ~~}> . Dat lukte natuurlijk niet, er lagen 15 balken!
Maar ze raakte wel ver! (ze springt zonder problemen over een gracht van 1,5 meter breed - zo staat ze af en toe wel eens in een andere weide dan de hare :P )

Dan maar gewoon in stap afgesloten...

Een vriendin van Machteld heeft filmpjes gemaakt, ik heb ze zelf nog niet gezien, maar zodra ik ze heb, zal ik er hier wel eentje plaatsen (als ik er zelf niet té belachelijk op sta :o )

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:39

Fijn dat het zo goed gaat! En dat springen :')

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 17:30

Mijlpaal! Voor het eerst sinds eind maart heeft Chumani Machteld op haar rug gehad! En ze bleven er allebei erg ontspannen bij!

Eerst gewerkt op de grond, dan terug klaar gemaakt om naar de weide te gaan (vandaar het vliegenmasker) en toen vroeg Machteld of ze erop mocht. Wat rondgestapt en dan er terug af.

Een kleine daad met een groot resultaat, voor hen allebei!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:01

ahhww top +:)+
ben eigenlijk wel nieuwschierig naar een foto van Soprana O:)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:41

Wat goed! En fijn dat het zonder strijd is gegaan!