Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:42

Ik ken een dressuurstal, waar paarden zo veel mogelijk buiten komen.
Hier gaat het niet alleen om Z paarden, maar ook Lichte tour paarden.

Als het echt super weer is, dan zorgen we er voor dat ze om kwart over 8 hun hooi hebben, (vaak voeren we met zn 2, en er zijn 16 stallen) als alles voer heeft, gaan we langzaam brok voeren.
Als alle paarden hun brok op hebben, dan gaan de meeste paarden naar buiten.
De paarden die "vakantie" hebben, of een rustdag, of worden gelongeerd, komen 6 tot 8, en sommigen zelfs 10 uur buiten. De paarden in training, staat vaak al wel 6 uur buiten per dag.
Sloom? haha, nou sommigen kunnen wel 24/7 op wei staan, maar sloom zijn de paarden echter niet!
Ook staan de meeste paarden gewoon met 2. Kunnen ze lekker kroelen!

Voerbeleid is ook zo: Onbeperkt hooi voor de paarden op stal.

Op mn eigen stal, worden ze in de winter eerst op stal 2 keer gevoerd. Om half 9, en om 10 uur. Rond 11 uur gaat de staleigenaar op 3 a 4 plekken kuil/hooi over het land verspreiden, en gaan de paarden in groepen van 2, 3 of 4 het land op. Pas rond een uur of 4 half 5 worden de paarden weer binnen gehaald, en krijgen ze nog 2 a 3 keer hooi op stal.
Zomers staan ze al om 8 a 9 uur buiten. En komen pas rond een uur of 6 weer binnen.
Geen 24/7 maar wel zo lang mogelijk! Als het weer echt toelaat, is het al voorgekomen, dat de paarden pas om 8 uur half 9 binnen werden gezet.
Dit zijn echter wel geen sportpaarden, maar sommigen worden wel in de wedstrijden uitgebracht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:46

Het argument 'sloom' is alleen van toepassing op paarden die bijvoorbeeld alleen 's zomers buiten komen.
Paarden moeten wennen aan nieuwe leefomstandigheden.
Mijn paarden zijn tegenwoordig overigens 'heter' nu ze buiten staan, dan toen ze 's nachts op stal stonden.
Maar goed, ik heb geen sportpaarden.... althans: ik heb geen sportambities.

Wanneer paarden gewend zijn, een vaste groep hebben en een fijne winddichte en droge ligplek..... zullen ze echt niet slomer zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:47

Ceriadwen schreef:
Sees schreef:
Ik heb nog steeds het idee dat m.n. ruiters die dressuur starten eerder geneigd zijn het paard meer binnen te houden dan SGW of endurance ruiters om maar iets te noemen. Dat is iig mijn ervaring :o.

Dat is ook meer seizoensgebonden

Mijn ervaring is anders, helaas :o. Je hebt gelijk dat vooral in het winterseizoen paarden sneller/eerder binnengehaald worden maar ook in de goede seizoenen zie ik veel om me heen dat m.n. de dressuurruiters hun paard niet langer dan een paar uurtjes buiten willen hebben terwijl de endurancepaarden bijvoorbeeld wel 24/7 blijven staan.

Anoniem

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:55

Ik was het laatst (september) voor een clinic bij Anky op stal, staan de paarden ook gewoon lekker lang buiten! :) De stallen waren vrijwel leeg, want alles stond lekker in de wei.

Een paard maakt het verder niet veel uit of de grond blubberig is of niet, dan zoekt hij gewoon een droog plekje op. Ja, er is misschien wel meer kans op blessures in de wei, maar tijdens het rijden net zo veel. In de wei spant een paard zich niet echt in (verzamelen etc,), tijdens het rijden wel. Volgens mij is er dan juist meer kans op blessures. Ik kan het mis hebben, maar dit is hoe ik denk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:57

Paarden komen soms kreupel de wei af....

Van de internist op de kliniek begreep ik echter dat veel blessures al op de loer liggen door foutief en overmatig trainen.
Een onschuldig lolletje op de wei is dan de spreekwoordelijke druppel, niet de oorzaak.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:03

Ja! Ik heb mijn paard nu op een manege staan waar ze niet erg vaak naar buiten kan en zo gaat het niet.. Paarden horen gewoon lekker lang buiten te staan, die van mij mag vanaf 1 april ook weer lekker naar een plekkie waar ze dag en nacht buiten kan blijven lopen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:11

Tuurlijk kan dat, maar het is wel wat meer werk voor de eigenaar. Toen ik nog fanatiek trainde en ook regelmatig naar wedstrijden ging moest ik mijn pony vaak wassen. Buiten ging ze zo in de blubber liggen en grasplekken poets je ook niet zomaar weg. Voor het trainen zette ik haar wel op een kaal weiland, als ik haar zo uit de wei plukte dan had ze haar maag nog vol en was ze wat traag. Maar een uurtje voor het rijden op een kaal weiland met een klein plukje hooi en dan was het geen enkel probleem. Blessures hebben ze ook nog nooit gehad, ze hebben de ruimte om elkaar uit de weg te gaan, en omdat ze altijd buiten lopen hebben ze minder explosiegevaar en ze doen dus minder gek.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:23

Yamcha schreef:
damian23 schreef:
ik sluit me helemaal hierbij aan. Sportpaarden kunnen prima een paar uur per dag naar buiten (wei of paddock) maar 24/7 zal je niet echt topprestaties moeten verwachten. Hier staan ze in de zomer max 5 uur op de wei anders lopen ze echt niet (rozig en dikke buik). En voor het werk gaan ze zeker even op stal om een tukkie te doen.

Dan moet je ze minder lang op de wei zetten, en gewoon hooi geven :)

Dat doe ik ook :) . Naast die max 5 uur gras krijgen ze ook nog gewoon voordroog op stal of in de paddock. En daarbij heb ik een shetlander als vriendje, maar die heeft cushing en mag per definitie niet meer dan 2 uur met graasmakers op het land.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:25

Resistance schreef:
Ik was het laatst (september) voor een clinic bij Anky op stal, staan de paarden ook gewoon lekker lang buiten! :) De stallen waren vrijwel leeg, want alles stond lekker in de wei.

Een paard maakt het verder niet veel uit of de grond blubberig is of niet, dan zoekt hij gewoon een droog plekje op. Ja, er is misschien wel meer kans op blessures in de wei, maar tijdens het rijden net zo veel. In de wei spant een paard zich niet echt in (verzamelen etc,), tijdens het rijden wel. Volgens mij is er dan juist meer kans op blessures. Ik kan het mis hebben, maar dit is hoe ik denk.

Bij Anky staan ze op relatief droge zandgronden. Ik woon midden in de polder op oude zeeklei. Hier kan je nu echt je paard niet in de wei hebben staan. Maar een paar uur in de paddock met ruwvoer gaat ook prima.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:27

LuckyLuna schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Ik denk dat je paard wel sneller een blessure krijgt in de wei, maar om hem nou 24/7 binnen te zetten.. :n
Ik vind wel dat hij buiten moet komen, en aangezien je paard ook in 1 uurtje een blessure kan krijgen zeg ik ook ja.
Een paard moet buiten komen, en als dat toch al gebeurt kan hij net zo goed de hele dag.

juist in dat ene uurtje per dag krijg je blesures.
als een beestje altijd buiten staat heb je daar geen veel minder last van!

Dat zeg ik niet, maar een blessure kan ook in 1 uurtje plaatsvinden. En aangezien een paard toch buiten moet komen, maakt het niet uit of het nou een uurtje is of 24 uur, een blessure kan er dan toch wel komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:34

damian23 schreef:
Yamcha schreef:
Dan moet je ze minder lang op de wei zetten, en gewoon hooi geven :)

Dat doe ik ook :) . Naast die max 5 uur gras krijgen ze ook nog gewoon voordroog op stal of in de paddock. En daarbij heb ik een shetlander als vriendje, maar die heeft cushing en mag per definitie niet meer dan 2 uur met graasmakers op het land.

klinkt super. Heel gezond zo.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:35

Yamcha, maar als ze mogen kiezen, dan kiezen de paarden denk ik zelf wel voor 24/7 op het land. Maar dat zal mijn shetlander zeker niet overleven |(

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:36

_O- ha ha capopjekop explosiegevaar _O-

Klopt wel hoor, mijn paard kwam bij de vorige eigenaar nooit los. Stond soms zelfs de hele dag op stal wegens tijdgebrek. Ben begonnen hem na het rijden los te zetten. Eerste keer heeft ie geloof ik wel 15 keer gerold hij wist zowat niet wat ie er mee aan moest.
Nu is hij het gewend en is hij echt gewoon rustig. Ik zorg er wel altijd voor dat hij al opgewarmd is (longe/ stappen/rijden) voordat hij los gaat. Ik denk zelf dat dat de kans op blessures verkleind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:41

damian23 schreef:
Yamcha, maar als ze mogen kiezen, dan kiezen de paarden denk ik zelf wel voor 24/7 op het land. Maar dat zal mijn shetlander zeker niet overleven |(

Denk het ook :')

Merrie van mij ook niet hoor, zij is stijf als ze op het land heeft gestaan. Lang leve paddocks.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:42

Waratje schreef:
Gini schreef:
Om op je eerste vraag te antwoorden. Mensen die geen competitie rijden, trainen gewoon net ietsje vrijblijvender. Er is geen verplichting om te presteren, geen deadline en dat haalt een beetje van de druk op de training af. Als je je vierjarige mee wilt laten rouleren in de jonge paarden cyclus, moet die al heel wat kunnen. Welke recreatieve vierjarige wordt zo getraind? Zeer weinig.

De vraag zou moeten zijn of het voor welke vierjarige dan ook goed is om zoveel druk op die training te hebben......
Blij toe dat er ook veel recreatieve vierjarigen die druk niet hoeven voelen :j
Maar goed, ik ga mijn sportgefokte recreatiepaard maar eens plagen met wat werk 8-)

Dat kan je je inderdaad afvragen. ;)
Ik heb geen waardeoordeel eraan vast gebonden omdat de discussie daar niet over gaat, maar daar komt het dus feitelijk op neer. Een sportpaard heeft meer druk om te presteren.
Alleen kan je -net zoals bij alles in de paardenwereld- dat ook op zo een manier doen dat het paardenwelzijn gewaarborgd blijft. Het is enkel dat men in de paardenwereld -soms niet onterecht, maar dikwijls ook wel- van het ergste uitgaat.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:46

soms he….soms moet ik mijzelf echt even achter de oren krabben... :?
Wát een argumenten worden er gegeven…echt bizar. Paard met ijzers kan niet in de groep?, sportpaard hoort niet 24/7 buiten want dan is hij op wedstrijd moe en heeft een dikke grasbuik... :? :? :?

Ok…ik heb wellicht geen "sportpaard" (al worden er in het seizoen genoeg wedstrijden gereden), maar die van mij staat 24/7 buiten én ook nog eens op ijzers. Blessure door weidegang? ik denk dat een paard juist sterker wordt van veel kunnen bewegen tussendoor. Inderdaad….het argument wat al vaker gegeven wordt: het is juist zo goed voor het koppie…maar ook voor het lijf!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:55

Voor mij nog een argument, dat ik ze s'nachts, zonder toezicht, niet buiten wil hebben staan. Bha, je hoort de laatste tijd zoveel nare dingen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:58

meiske1577 schreef:
_O- ha ha capopjekop explosiegevaar _O-

Klopt wel hoor, mijn paard kwam bij de vorige eigenaar nooit los. Stond soms zelfs de hele dag op stal wegens tijdgebrek. Ben begonnen hem na het rijden los te zetten. Eerste keer heeft ie geloof ik wel 15 keer gerold hij wist zowat niet wat ie er mee aan moest.
Nu is hij het gewend en is hij echt gewoon rustig. Ik zorg er wel altijd voor dat hij al opgewarmd is (longe/ stappen/rijden) voordat hij los gaat. Ik denk zelf dat dat de kans op blessures verkleind.

Ja, echt..... hij is vorig jaar bevangen geweest en als ik nu foto's bekijk van toen, denk ik echt. Oh, wat een ontzettende dikkerd.

Mijn huidige paard kwam bij zijn vorige eigenaar ook niet los. Die hebben we ook rustig aan moeten laten wennen aan het buiten zijn. Ook de eerste keren eerst ermee gewerkt en toen los in de paddock of in de wei. In het begin vond hij wel alles eng. Watervogels...... en }:0 dat vond meneer maar heel vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:00

damian23 schreef:
Resistance schreef:

Bij Anky staan ze op relatief droge zandgronden. Ik woon midden in de polder op oude zeeklei. Hier kan je nu echt je paard niet in de wei hebben staan. Maar een paar uur in de paddock met ruwvoer gaat ook prima.

Het was geen zand, maar gras. :) Maar je hebt wel gelijk, als het écht heel blubberig is, wordt het moeilijk. Dan nog, vind ik dat een paard toch lekker op gras moet kunnen staan. Ieder paard verdiend een fijn weiland, sportpaard of niet. Als het écht niet kan inderdaad in de paddock, maar ik zou toch heel erg mijn best doen om hem gewoon een weiland op te krijgen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:04

Met zandgronden bedoel ik de ondergrond. Hier staan ze ook echt niet op de klei :P
Het is hier in de polder echt niet mogelijk om ze nu op de wei te hebben. Sommige landerijen staan zelfs deels onder water.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:14

Ja dat kan zeker!
Ik rijd ook een sportpaard bij en die staat ook veel buiten, ook met vriendjes die nog best lomp zijn :')
Maar hij word er zo vrolijk van heerlijk! <3

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:44

Ik ben het eens dat een (sport)paard gewoon 24/7 naar buiten kan.

Wel moet dit fatsoenlijk zijn, dus een lekker weiland met gras, een paddock met een goede bodem etc.
Ik denk ook wel dat er wat afwisseling voor moet zijn. Een paard een hele dag in een paddock zetten lijkt me ook niet prettig voor het paard. Paarden willen de hele dag eten, en dan een hele dag op een zandpaddock is niet fijn. Alhoewel ik 24/7 in een paddock met voldoende water en voedsel wel veel beter vind dan 24/7 in een stal. Als je het afwisselt; paar uurtjes paddock, rest van de tijd in de wei en training dan denk ik dat je het paard veel gelukkiger maakt.

Als ik mijn paard in de paddock zet is het blij dat het frisse lucht heeft, en vindt het fijner dan binnen, maar zodra ze de wei in mag sprint ze weg en gaat ze helemaal gek doen van vreugde. <3

Dus ja 24/7 buiten moet kunnen, de paardjes worden er veel vrolijker van :)

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:56

Sure_lee schreef:
Citaat:
Ik woon net buiten Rotterdam, ligt er idd ook een beetje aan waar je staat, maar ik ken genoeg plekken in Rotterdam waar een paard makkelijk 24/7 buiten kan staan

Citaat:
Niet in mijn buurt iig. Dichtsbijzijnde is 20 minuutjes met de auto. 9/10 keer moet ik met de fiets dus daar heb ik dan geen zin in naast school&huiswerk. Hij staat nu op 5 minuutjes fietsafstand en ik vind het prima zo.

Arm paard! Jij vindt het prima zo.... En je paard dan -O-

Paard houd niet van buiten staan, als ik hem in de buitenbak zet staat ie 20 minuuten bij het hek te wachten als ik hem niet opjaag. Net als het land..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:13

Ik geloof dat ik even ergens in een hoekje ga zitten huilen voor dit paard....

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:17

Trek je maar niks aan van die ongenuanceerde uitspraken hoor rdlfoto. Mensen die dat soort dingen menen te moeten zeggen hebben last van de ziekte van moraalridderzonderhersens.

En je hoeft ze zeker niet te verdedigen tegenover dit soort.