Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ceriadwen schreef:Sees schreef:Ik heb nog steeds het idee dat m.n. ruiters die dressuur starten eerder geneigd zijn het paard meer binnen te houden dan SGW of endurance ruiters om maar iets te noemen. Dat is iig mijn ervaring.
Dat is ook meer seizoensgebonden
. Je hebt gelijk dat vooral in het winterseizoen paarden sneller/eerder binnengehaald worden maar ook in de goede seizoenen zie ik veel om me heen dat m.n. de dressuurruiters hun paard niet langer dan een paar uurtjes buiten willen hebben terwijl de endurancepaarden bijvoorbeeld wel 24/7 blijven staan.
De stallen waren vrijwel leeg, want alles stond lekker in de wei. Yamcha schreef:damian23 schreef:ik sluit me helemaal hierbij aan. Sportpaarden kunnen prima een paar uur per dag naar buiten (wei of paddock) maar 24/7 zal je niet echt topprestaties moeten verwachten. Hier staan ze in de zomer max 5 uur op de wei anders lopen ze echt niet (rozig en dikke buik). En voor het werk gaan ze zeker even op stal om een tukkie te doen.
Dan moet je ze minder lang op de wei zetten, en gewoon hooi geven
. Naast die max 5 uur gras krijgen ze ook nog gewoon voordroog op stal of in de paddock. En daarbij heb ik een shetlander als vriendje, maar die heeft cushing en mag per definitie niet meer dan 2 uur met graasmakers op het land. Resistance schreef:Ik was het laatst (september) voor een clinic bij Anky op stal, staan de paarden ook gewoon lekker lang buiten!De stallen waren vrijwel leeg, want alles stond lekker in de wei.
Een paard maakt het verder niet veel uit of de grond blubberig is of niet, dan zoekt hij gewoon een droog plekje op. Ja, er is misschien wel meer kans op blessures in de wei, maar tijdens het rijden net zo veel. In de wei spant een paard zich niet echt in (verzamelen etc,), tijdens het rijden wel. Volgens mij is er dan juist meer kans op blessures. Ik kan het mis hebben, maar dit is hoe ik denk.
LuckyLuna schreef:Arc_En_Ciel schreef:Ik denk dat je paard wel sneller een blessure krijgt in de wei, maar om hem nou 24/7 binnen te zetten..
Ik vind wel dat hij buiten moet komen, en aangezien je paard ook in 1 uurtje een blessure kan krijgen zeg ik ook ja.
Een paard moet buiten komen, en als dat toch al gebeurt kan hij net zo goed de hele dag.
juist in dat ene uurtje per dag krijg je blesures.
als een beestje altijd buiten staat heb je daar geen veel minder last van!
damian23 schreef:Yamcha schreef:Dan moet je ze minder lang op de wei zetten, en gewoon hooi geven
Dat doe ik ook. Naast die max 5 uur gras krijgen ze ook nog gewoon voordroog op stal of in de paddock. En daarbij heb ik een shetlander als vriendje, maar die heeft cushing en mag per definitie niet meer dan 2 uur met graasmakers op het land.
ha ha capopjekop explosiegevaar
Waratje schreef:Gini schreef:Om op je eerste vraag te antwoorden. Mensen die geen competitie rijden, trainen gewoon net ietsje vrijblijvender. Er is geen verplichting om te presteren, geen deadline en dat haalt een beetje van de druk op de training af. Als je je vierjarige mee wilt laten rouleren in de jonge paarden cyclus, moet die al heel wat kunnen. Welke recreatieve vierjarige wordt zo getraind? Zeer weinig.
De vraag zou moeten zijn of het voor welke vierjarige dan ook goed is om zoveel druk op die training te hebben......
Blij toe dat er ook veel recreatieve vierjarigen die druk niet hoeven voelen![]()
Maar goed, ik ga mijn sportgefokte recreatiepaard maar eens plagen met wat werk
meiske1577 schreef:ha ha capopjekop explosiegevaar
![]()
Klopt wel hoor, mijn paard kwam bij de vorige eigenaar nooit los. Stond soms zelfs de hele dag op stal wegens tijdgebrek. Ben begonnen hem na het rijden los te zetten. Eerste keer heeft ie geloof ik wel 15 keer gerold hij wist zowat niet wat ie er mee aan moest.
Nu is hij het gewend en is hij echt gewoon rustig. Ik zorg er wel altijd voor dat hij al opgewarmd is (longe/ stappen/rijden) voordat hij los gaat. Ik denk zelf dat dat de kans op blessures verkleind.
dat vond meneer maar heel vreemd. damian23 schreef:Resistance schreef:Ik was het laatst (september) voor een clinic bij Anky op stal, staan de paarden ook gewoon lekker lang buiten!De stallen waren vrijwel leeg, want alles stond lekker in de wei.
Een paard maakt het verder niet veel uit of de grond blubberig is of niet, dan zoekt hij gewoon een droog plekje op. Ja, er is misschien wel meer kans op blessures in de wei, maar tijdens het rijden net zo veel. In de wei spant een paard zich niet echt in (verzamelen etc,), tijdens het rijden wel. Volgens mij is er dan juist meer kans op blessures. Ik kan het mis hebben, maar dit is hoe ik denk.
Bij Anky staan ze op relatief droge zandgronden. Ik woon midden in de polder op oude zeeklei. Hier kan je nu echt je paard niet in de wei hebben staan. Maar een paar uur in de paddock met ruwvoer gaat ook prima.
Maar je hebt wel gelijk, als het écht heel blubberig is, wordt het moeilijk. Dan nog, vind ik dat een paard toch lekker op gras moet kunnen staan. Ieder paard verdiend een fijn weiland, sportpaard of niet. Als het écht niet kan inderdaad in de paddock, maar ik zou toch heel erg mijn best doen om hem gewoon een weiland op te krijgen.

Sure_lee schreef:Citaat:Ik woon net buiten Rotterdam, ligt er idd ook een beetje aan waar je staat, maar ik ken genoeg plekken in Rotterdam waar een paard makkelijk 24/7 buiten kan staanCitaat:Niet in mijn buurt iig. Dichtsbijzijnde is 20 minuutjes met de auto. 9/10 keer moet ik met de fiets dus daar heb ik dan geen zin in naast school&huiswerk. Hij staat nu op 5 minuutjes fietsafstand en ik vind het prima zo.
Arm paard! Jij vindt het prima zo.... En je paard dan