Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lisannevosje
Berichten: 582
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:56

Natsoe schreef:
Daar haal je er ook wel eentje uit he... New-Forestjes zijn karakterdiertjes... Met iets té veel pit...
Al kun je met sommige wel heeeel goed werken. ;)


dan hebben jullie de verkeerde New Forest gezien, die van mij is lui, vrij breed en lang gebouwd en superbraaf! voor jou lengte zijn ze misschien iets minder geschikt, die van mij is vrij groot en 1.46m
tenzij je die van mij voor een hindernis zet, dan zit er ongelovenlijk veel pit in, maar ze is ook echt als sportpony gereden

lisannevosje
Berichten: 582
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:59

Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat gelderse paarden ook rustig en betrouwbaar zijn, zijn wel iets groter, maar je bent zelf ook vrij groot dus dat zou best kunnen. deze paarden zijn ook veel steviger gebouwd als 'normale' sportpaarden

Groningers zijn nog steviger, maar ik zit sws niet echt in deze rassen

vilheide

Berichten: 1485
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:19

Wat een heerlijke discussie is hier inmiddels gaande zeg.... *\%/*

Maar om even terug te komen op de "Ijslander".

Ik heb er hier één staan waar ik iedereen zo op kan zetten, paardenervaring of niet.
Deze heeft tevens een aantal maanden als therapiepaard gediend voor kinderen die het niet zo goed hebben.
Alle kinderen waren helemaal gek op hem en hij heeft de kinderen een geweldige tijd bezorgt.
Ons andere paard is een heel ander verhaal.
Juist omdat hij zo gevoelig is laat ik er weleens mensen met weinig ervaring in de bak op rijden,
op zo'n moment zie ik dat hij niet goed weet wat hij ermee aan moet.
Maar met de juiste aanwijzingen lukt het rijden prima.
Ik zou nooit iemand zomaar op hem het bos insturen.
Terwijl ik dat met onze andere wel kan doen.

Mirjam_x

Berichten: 409
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:53

Ik wil me er ook even mee bemoeien!
Ik raad een arabier aan :) Misschien niet een ras waar je op het eerste moment aan zou denken.
In het begin is het een beetje zoeken, maar als een arabier je uiteindelijk kent zal hij voor je door het vuur gaan! Ook vind ik het goede paardjes voor natural horsemanship, omdat ze zo op de mens gericht zijn en dingen snel oppakken. Daarnaast zijn ze vrij pittig en door hun grote uithoudingsvermogen zeeeer geschikt voor de endurance!
Ik heb het gevoel dat je een paardje zoekt waar je echt maatjes mee kan worden, en dat heb ik ervaren bij de arabier. De arabier zal nooit uitblinken in de hoge wedstrijdsport, maar wel voor de doelen waar jij een paard voor zoekt.
Arabieren zijn vaak wel klein, daarom kan je ook op zoek naar een kruising. Ik heb veel gehad en veel geleerd van mijn arabier x new forest. Een super kruising!

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 14:36

Wow al die reacties terug!
Ik wou even zeggen dat ik qua parelli etc. wel hulp zou vragen maar dat ik voor de rest zo zelfstandig mogelijk zou willen rijden. Zo goed als geen lessen meer, die lessen wil ik gewoon nu doen, alvorens ik een paard koop.
Ik wil wel nog het A, B en Menbrevet halen in de tussentijd en wat ik eigenlijk het liefst van al zou doen is rijden voor een stal. Nu weet ik dat mijn rijkunsten alles behalve goed genoeg zijn om op de échte karakterpaarden te rijden.
Daarvoor ben ik zelf te weinig op onhandelbare paarden gezet.
Ik heb ervaring met pittige paarden, zeer voorwaarts, paarden die wel eens een gekke sprong durven maken, maar niet met 'gemene' paarden, een paard dat door trauma's je bv probeert aan te vallen of een paard dat enorm hevig staat omdat hij niet genoeg beweging krijgt.
De volbloeden heb ik me nu ook op gefocust, dit lijkt me echt ideaal voor wat ik wil doen en dan de natuurpaarden, zoals ik ze noem, zoals de Ijslanders etc.
Onder volbloeden versta ik ook jachtpaarden die veel bloed hebben.
Ik heb ondertussen wel geleerd dat het van individu tot individu afhangt maar ik zou graag mijn skills verbeteren zodat ik de moeilijkere paarden ook aankan tegen de tijd dat ik zelf een paard aanschaf.
Heeft er iemand tips?
Leidt een stal vaak mensen op met een basis om voor hen te rijden of moet je echt wel een super ruiter zijn alvorens je bij hen mag komen rijden?
Dit zou voor mij de ideale situatie zijn, ik kan ook wel minimum, 3-4 keer in de week rijden als het moet dus in dat opzicht wel betrouwbaar.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:18

Je mag dan ervaring hebben, geen les meer nemen zodra je je paard hebt vind ik erg onverstandig. Je bent nooit klaar met leren over je paard en over je rijden! Je hoeft maar eens per maand even een lesje te nemen om te weten of je nog goed bezig bent en daar voorkom je een hoop mogelijke narigheid mee.

Ik vind je nu denk ik een heel klein pietsje naief overkomen. Je leert niet rijden door een 'onhandelbaar' paard te bedwingen, je leert rijden door ook op een braaf paard kritisch naar jezelf te kijken en je rijden zo te verbeteren, naar mijn mening. En dan het liefst dus gewoon met les, anders zie je meestal echt niet wat er fout gaat.

Ik zou denk ik liever zien dat je nu een paard kocht en gewoon les bleef nemen, dan dat je nu tijd gaat steken in 'moeilijkere paarden' en les en later zelf aanmoddert met je eigen paard. Maarja :P

HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 15:45

En wat als je doel nu is om gewoon te gaan wandelen etc.
Moet je dan ook best les nemen?
Ik wil niet op wedstrijdniveau rijden !

smurffie

Berichten: 11134
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:55

Ja je moet je paard ook af en toe dressuurmatig oppakken om de spieren gezond te houden, goed de achterhand erbij pakken en lang laag over de rug.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:12

smurffie schreef:
Ja je moet je paard ook af en toe dressuurmatig oppakken om de spieren gezond te houden, goed de achterhand erbij pakken en lang laag over de rug.


Mee eens.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:40

Nou, ja, je moet natuurlijk niks. Als ik mijn paard in de wei zou zetten en af en toe een stapritje zou maken zou ik 'm ook niet dressuurmatig trainen en dan waarschijnlijk ook geen les nemen.
Maar geen wedstrijden rijden is niet hetzelfde als alleen maar stapritjes maken en nooit lekker even losrijden. En daarvoor is het toch wel fijn om aan je houding en rijkunsten te blijven werken zodat je je paard tegenwerkt met je houding.