Slachten vs inslapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:15

@filmpjes, toch denk ik dan steeds die paar seconde dat paard geen echte controle heeft en zich dan moet laten vallen. in die tijd kan ik me goed voorstellen dat ze er tegen vechten.
Een schietmasker bij de slager, geeft die tijd niet. nog voor dat het paard zou kunnen denken "he, wat doe ik hier? " is tie al dood.

Ik respecteer ieders beslissing hoe je een paard ook aan zijn einde helpt, mijn keuze is slager.

@ dode geur, een paard of ander beest onder een zeiltje is al aan het ontbinden. bij slachthuis worden de beesten gelijk verwerkt. en het afval ook.
Als je een slagerij winkel binnen loopt, ruik je ook geen doodbeest,maar vlees.

janahxginger

Re: Slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:20

ik blijf het dan wel nog raar vinden waarom alle paarden in paniek waren. maar dat is nu wat anders.

dit blijft een eigen keuze, wie weet sta je zelf niet voor deze keuze later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:36

janahxginger schreef:
ik had bij mijn paardje het 'geluk' dat hij niet mocht geslacht worden. en dan was de keuze rap gemaakt, hij heeft een mooi pensioen gehad, maar werd uiteindelijk ziek. wij hadden daarbij ook het 'geluk' dat hij zelf al neerlag, maar de dierenarts gaf hem wel nog een spuitje dan duurde het minder lang.

ik heb ook veel gehoord dat het paard tijdens het inslapen het zelf niet merkt. weet ik alleen van horen zeggen. omdat ze eerst iets krijgen om te gaan liggen, wat weet ik niet en ze zijn zodanig moe, hebben geen besef meer, dat de dierenarts zonder problemen ze kan inslapen. nogmaals weet ik van horen zeggen.

persoonlijk denk ik dat het paard wel weet waar hij is en wat er gebeurd in een slachthuis. de buren van de manege waar mijn paardje staat, slachtte vroeger altijd kuikens, waardoor als wij buiten reden, de paarden de geur ruiken van dode kuikens. gevolg: de paarden waren in paniek. dus denk ik dat dat hetzelfde is in het slachthuis :)

mijn paardjes die ik nu heb worden ingeslapen of gaan 'vanzelf'. blijft inderdaad een persoonlijke keuze :)

Dikke onzin :)

Ik heb een paard laten slachten en een laten inslapen met beide goede ervaring en beide ging rustig en kreeg het dier niet mee wat er gebeurde.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:40

onzin? hmm weet ik niet, blijft wel een mening. maar waarom dat ze dan in paniek waren..?!
maar hierover gaan we niet beginnen discussieren

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:42

Als 1 van mijn paarden naar de groene weides moest, liet ik ze afschieten en daarna vernietigen. Inslapen lijkt mij echt geen fijn beeld toe en slachten geeft mij een heel raar idee toe om het later bijv weer op te eten. Maar waar maak je je druk om? Misschien kom je wel niet eens in deze situatie terecht ;)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:43

@magdabouma idd :)

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:46

Yvank_ schreef:
janahxginger schreef:
ik had bij mijn paardje het 'geluk' dat hij niet mocht geslacht worden. en dan was de keuze rap gemaakt, hij heeft een mooi pensioen gehad, maar werd uiteindelijk ziek. wij hadden daarbij ook het 'geluk' dat hij zelf al neerlag, maar de dierenarts gaf hem wel nog een spuitje dan duurde het minder lang.

ik heb ook veel gehoord dat het paard tijdens het inslapen het zelf niet merkt. weet ik alleen van horen zeggen. omdat ze eerst iets krijgen om te gaan liggen, wat weet ik niet en ze zijn zodanig moe, hebben geen besef meer, dat de dierenarts zonder problemen ze kan inslapen. nogmaals weet ik van horen zeggen.

persoonlijk denk ik dat het paard wel weet waar hij is en wat er gebeurd in een slachthuis. de buren van de manege waar mijn paardje staat, slachtte vroeger altijd kuikens, waardoor als wij buiten reden, de paarden de geur ruiken van dode kuikens. gevolg: de paarden waren in paniek. dus denk ik dat dat hetzelfde is in het slachthuis :)

mijn paardjes die ik nu heb worden ingeslapen of gaan 'vanzelf'. blijft inderdaad een persoonlijke keuze :)

Dikke onzin :)

Ik heb een paard laten slachten en een laten inslapen met beide goede ervaring en beide ging rustig en kreeg het dier niet mee wat er gebeurde.

Onzin wil ik ook weer niet zeggen! Als er bij een boerderij bijv dode dieren aan de weg liggen voor rendac, protesteert 1 van mijn paarden direct en wil niet meer doorlopen. Ik denk dat ze bij de slacht staan wel ruiken/voelen dat ze afgemaakt worden, maar dat verschilt natuurlijk per paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:48

janahxginger schreef:
onzin? hmm weet ik niet, blijft wel een mening. maar waarom dat ze dan in paniek waren..?!

Ben je ooit in een slagerij geweest waar paarden geslacht worden :) ? Dan kan je er ook een mening over geven.

Dat iemand een andere mening heeft kan maar dan vraag ik me wel af ben je eens in een paardenslagerij geweest? Ik wel en echt waar geen enkel paard in paniek, stonden allemaal lekker in het zonnetje tot ze naar binnen gingen 1 voor 1.

Een dood dier voor de rendac ja daar doen ze wel paniekerig op maar dat is ook iets heel anders! Dat is een karkas in staat van ontbinding dat heb je bij de slager niet daar wordt het vlees direct verwerkt.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:51

Die kuikens waren ook niet in een slagerij :)

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:52

Yvank_ schreef:
janahxginger schreef:

Ben je ooit in een slagerij geweest waar paarden geslacht worden :) ? Dan kan je er ook een mening over geven.

Dat iemand een andere mening heeft kan maar dan vraag ik me wel af ben je eens in een paardenslagerij geweest? Ik wel en echt waar geen enkel paard in paniek, stonden allemaal lekker in het zonnetje tot ze naar binnen gingen 1 voor 1.

Een dood dier voor de rendac ja daar doen ze wel paniekerig op maar dat is ook iets heel anders! Dat is een karkas in staat van ontbinding dat heb je bij de slager niet daar wordt het vlees direct verwerkt.

Ik ben zelf nooit in een slachthuis geweest en wil ik liever ook niet. Maar het klinkt voor mij best wel logisch dat je kan ruiken dat er word afgemaakt. Ik heb ook maar van horen en zeggen dat een dier kan voelen dat ze worden afgemaakt maar ieder zn eigen mening. Ik heb er verder ook geen ervaring mee...

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:55

Maar als jij gelooft dat een dier kan voelen dat hij afgemaakt wordt, hoe zie je dit dan anders als je hem inslaapt?

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:58

kvika schreef:
Maar als jij gelooft dat een dier kan voelen dat hij afgemaakt wordt, hoe zie je dit dan anders als je hem inslaapt?

Inslapen gebeurt thuis meestal, daar ruiken ze bijv. niet de dood van andere dieren. Als ik in een situatie zit dat mijn paard afgemaakt moet worden kies ik echter om hem te laten afschieten en te vernietigen ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:58

Heb in mijn paard zijn paspoort bewust af laten tekenen dat hij niet naar de slacht mag. Dat is iets persoonlijks, ik zou nooit willen dat hij geslacht en opgegeten wordt.

BlueIndigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:59

Ik zal mn ponys nooit slachten word er misselijk van als ik er aan denk kennis van mij heeft een jong paard geree van de slacht nu een goes spring paard! Als je je paard laat slachten breng je hem naar de slacht loop je terug met t halster in je hand. Als je over een paar weken een frikandel eet met het gevoel dat je je eigen paard eet brrrr wil der niet aan denken..... wrm slachtrn en niet inslapen? Of cremeren?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:02

er komen steeds meer paarden bij waarbij je die keuze niet eens meer kunt maken. officieel mogen ze niet meer geslacht worden bij het toedienen van vele medicijnen. volgens mij is een zakje buut al genoeg om hem uit de slacht te halen. als het paspoort goed wordt bijgehouden dan....

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:04

lovefeodor schreef:
Ik zal mn ponys nooit slachten word er misselijk van als ik er aan denk kennis van mij heeft een jong paard geree van de slacht nu een goes spring paard! Als je je paard laat slachten breng je hem naar de slacht loop je terug met t halster in je hand. Als je over een paar weken een frikandel eet met het gevoel dat je je eigen paard eet brrrr wil der niet aan denken..... wrm slachtrn en niet inslapen? Of cremeren?

Cremeren is meestal financieel niet mogelijk, er zijn natuurlijk genoeg wie dit wel kunnen betalen maar in dit tijdstip van het jaar meestal niet.
Inslapen is natuurlijk ieder zijn keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:04

Ja dat klopt quarterH mijn pony had 10 zakjes buut gehad en moest daarom idd ingeslapen worden.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:09

Ja idd die van mij mocht ook niet geslacht worden door medicijnen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:43

Mensen vergeten hier een ding: als je je paard laat schieten(slachten), hoeft hij niet opgegeten te worden. Je kan hem net zo goed laten cremeren daarna.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:56

Maar is cremeren niet erg duur? :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:56

jep rond de 2 tot 3 duizen deuro...

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:58

Auwtch geen cremeren dus ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:59

Rendac kan ook nog :D, wordt het lichaam nog nuttig gebruikt ook; voor biobrandstof.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:04

Ik snap wel waarom mensen voor slachten zouden kiezen, want als je paardje dan al gaat, waarom dan niet het zo laten doen dat het nog ergen nuttig voor is
Zelf vind ik het niet zo'n prettig idee, ik zou denk ik ook voor inslapen kiezen

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:04

Rendac, ja kan idd.
Maar ik had bij mijn paardje de keus niet tussen slachten en inslapen. Dus werd het wel inslapen en rendac denk ik! bij mijn andere 3 probeer ik er nog niet aan te denken zelfs als ze gaan.