Cursus voor zelfverdediging met paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Re: Cursus voor zelfverdediging met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:37

nou grotendeels heb je daar gelijk in omdat alles wat ECHT werkt per definitie levensgevaarlijk is.

Maar ik moet zeggen, mij heeft martial arts al meermaals uit de brand geholpen. Maar situational awareness helpt een hoop, en dat is hebt beste: conflict uit de weg gaan.

maar de gevaarlijkste situaties zijn ons veel vreemder: mensen die niet meer normaal reageren en denken, die onder invloed zijn bijvoorbeeld. of mensen die met voorbedachte rare kwaad in de zin hebben (zijn er weinig en die hebben een steekje los, maar zijn wel link) die situaties zijn heel gevaarlijk en kunnen je overkomen.

Toch blijft het devies: vertrekken.
En het heeft zin om dus aan je paardcontrole te werken om dat te kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:58

Pffffff nou vanmniddag in het bos zag ik een aantal paden wel ineens met heel andere ogen. Daar waar ik normaal gespoken altijd met een los teugeltje tussen de bosjes door stapte zat ik nu te turen of er niemand in verborgen zat. Er zijn zoveel plekken waar je als argeloze ruiter nietsvermoedend aangevallen kan worden in het bos :oo
Vandaag heb ik alleen maar de grote ruime paden en zandwegen genomen.
Ik heb een extreem groot paard, 1.90m en 1100 kilo en waande me altijd heel veilig maar als iemand echt wil dan kan die me er natuurlijk wel af proberen te trekken, vooral wanneer diegene onverwachts uit de bosjes komt zetten.
Ik dacht er aan om met hem te gaan oefenen om op iemand in te lopen maar toen ik hem uit mijn wei haalde en een paar keer onverwachts voor hem stil bleef staan stond hij me steeds bijna op mijn voeten dus dat idee laat ik maar beter zitten. Hij maakt zulke grote stappen dat hij eigenlijk vrijwel meteen al iemand ondersteboven loopt en/of op de voeten gaat staan.... en dat is geen pretje met zo'n enorm groot en zwaar paard %)
Ook meteen maar even geoefend of ik hem onzichtbaar "heet" kan maken en dat lukt iig goed want hij reageert heel fel op minimale beendruk (ik rij hem normaal op de stem).

Door dit topic heb ik nu wel wat meer "oefeningen" te doen in het bos, paard /3 vond het nog leuk ook.
Ik heb trouwens een mailtje gestuurd naar die horsethink site en gevraagd wat het kost om de Dvd's over zelfverdediging te paard hier naartoe te laten verzenden. Als het met standaard shipping niet te gek wordt dan bestel ik die zeker want ik ben wel heel benieuwd wat zij je leren, ook wat betreft honden.

Verder zat ik al allerlei fantasieën te hebben over pijl en boog schieten of een kruisboog maar die mag je alleen op je eigen terrein gebruiken dus schietklaar meenemen in het bos is ook strafbaar, tenzij het je eigen bos is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:02

je moet ook niet te angstig worden hierdoor denk ik.
Rijd zelf al jaren alleen met mijn pony door de bossen, soms kom ik niemand tegen urenlang en soms wel.
Denk er eigenlijk nooit heel erg bij na wat misschien naief is.

Ben wel eens een naakte hardloper tegengekomen dat vond ik vrij bizar.
En passeer natuurlijk wel mensen op paden, wandelaars...

Heb wel altijd een zweep bij me en ik ben niet bang om daar een rake pets mee uit te delen als dat nodig zou zijn.

Als mijn gevoel niet goed is (ik zie een wandelaar in zijn eentje bijvoorbeeld en krijg er een naar gevoel bij)wil ik ook nog weleens gaan draven...

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:31

Alsof een zweepje wat uithaalt :p

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:40

Mixje90 schreef:
Alsof een zweepje wat uithaalt :p

Het enige martial arts systeem dat ik ken dat een zweep gebruikt, gaat er van uit dat je een mes in de andere hand hebt... ~~}>
Niet echt aan te raden dus.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:03

Als je je met een zweepje moet verdedigen ben je al te laat :P Straks vind diegene het nog fijn ook, je weet t niet tegenwoordig

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:30

Preventief slaan, dan ben je nooit te laat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:42

Horsa schreef:

Dus als jij op buitenrit gaat laat je een spoor van bewusteloze voetgangers achter :D

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 08:23

Better safe than sorry. Er lopen tegenwoordig zoveel gekken rond.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:11

Haha dan ben jij straks de persoon waarvoor mensen een cursus zelfverdediging gaan volgen :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:17

Kuggur schreef:
Horsa schreef:

Dus als jij op buitenrit gaat laat je een spoor van bewusteloze voetgangers achter :D

Ik ben blij dat ik me daar gisteren niet aan gehouden heb want ookal stond de 'belager' ruim in mijn persoonlijke ruimte, een ± zesjarig kind bewusteloos slaan op een druk bospad lokt toch vooral agressie uit.

Het helpt natuurlijk dat het geen onverwachte aanval van een eng mannetje op een smal, verlaten pad was maar een kind dat eerst aan de kant ging, toen heel verlegen stond te kijken enheel netjes vroeg of ze de paarden mocht aaien en vervolgens heel verbaasd was hoe zacht ze waren (IJslanders in wintervacht).

Uiteraard had ze nog steeds bliksemsnel met beide handen het bit kunnen grijpen, maar ik schatte die kans vrij klein in.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:06

Mijn hemel oomens... niet normaal meer die risico's die jij neemt :P

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 12:09

Levensgevaarlijk, je hebt lef! :+

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:18

Ja oomens, als ik jou was geweest was ik over dat kind heen gepiaffeerd. Stay back! :+

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:26

Heb je wel aangifte gedaan? XD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:07

Des temeer reden om toch maar weer bitloos te gaan rijden.... grijpgrage boskleuters :')

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:47

Zo'n zachte zweep bij een voorbijganger in zijn nek leggen, tja ... Maar toen dacht ik, dat kan beter met het betere kluswerk.

Wat dachten jullie van deze:

Dat zal ze leren!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:13

Dan hoef je je in ieder geval geen zorgen meer te maken over enge mensen die op je wachten in de bosjes, want met die vlammenwerper hou je natuurlijk geen bosjes meer over.

Wat een gebitten trouwens in dat filmpje :=

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:21

Niet vergeten je paard te desensiveren..

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:21

Snadrem schreef:
Wat een gebitten trouwens in dat filmpje :=

Als ze zo naar je kijken dan weet je wat je doen hebt.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:46

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 15:25

Jaren geleden dit bericht al eens op Bokt geplaatst, met link naar een zeer leerzaam filmpje van Scot Hansen, een meneer die clinics zelfverdediging voor ruiters geeft en een link naar een geschreven artikel over 't onderwerp. Filmpje moet je even downloaden, is - voor zover ik nu kan achterhalen, ben nog aan't zoeken - niet meer op internet te vinden.

Francis @ [VN] Paardrijdsters aangevallen door agressieve weggebruikers

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:41

Goed filmpje Francis!

Ik rij ook bijna altijd alleen (zonder zweep en op een klein paard) en ben altijd erg alert wanneer ik op smalle bospaadjes rij. Ik sla er soms alleen een beetje in door: als ik een plastic zak zie hangen in de bosjes aan de rechterkant, denk ik soms zelfs dat dat een afleidingsmanoeuvre kan zijn van een mannetje die in een bosje aan de linkerkant verstopt zit, maar die man valt jou dus niet op omdat je aandacht uitgaat naar het wapperende plastic zakje rechts. Dus ik kijk dan toch ook wel even in de bosjes aan de linkerkant voor de zekerheid :D Ik ben nog nooit lastiggevallen gelukkig, maar als ik figuren niet vertrouw passeer ik ze altijd in draf. Heb door dit topic ook wel goede tips geleerd, maar ik ben benieuwd in hoeverre je die nou echt kan toepassen in zo'n stressvolle situatie.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:14

ChouChou, ik denk dat je die technieken thuis ook gewoon moet trainen. Zowel het laten draaien van je paard als je eigen houding e.d. Pas als je iets in 'rust' goed beheerst is de kans dat je het bij een stress-situatie ook toe zult passen aanwezig.
Ik hoop in de toekomst nog een echt lange trektocht (naar Polen) te kunnen maken en ik ga zeker zorgen dat mijn paard wat van dit soort afweertechnieken kent (spinnen, rollback, rechtuit tegen mensen in lopen) en ik zowel haar als mezelf daarin getraind heb. Better safe than sorry...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:23

Ga mee met Airnt. Altijd als je gevoel zegt het is niet pluis vluchten door omdraaien en dat zo snel mogelijk. Niet afwachten, jezelf niet geruststellen gewoon op je gevoel = vaak intuïtie 100% vertrouwen. Altijd of je nu met of zonder paard bent. Hoe vaak hoor je niet van slachtoffers vlak voordat "het" gebeurde, had ik het gevoel dat ik moest vluchten, maar ik zag niets dus ik ben doorgegaan.
Met paard nooit iets mee gemaakt, gelukkig terwijl ik al 40 jaar veel buitenrijd, vroeger zonder telefoon (GSM bestond niet) en altijd alleen.
Wel zonder paard door vluchten nare dingen kunnen voorkomen.
De belngrijkste les die ik geleerd heb als jong meisje op zelfverdedigingscursus is: "volg altijd je gevoel en reageer daar naar. Wacht niet af". Ook al zul je nooit weten of het wel of niet terecht was dat je vluchtte.
Je zelf moet je ook niet bang of gek maken en gewoon genieten van al die buitenritten.