Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:39

Suzanne F. schreef:
Ik vind het eigenlijk zorgwekkender dat er zoveel kapotte paarden zijn.
Ongelooflijk wat paarden allemaal kunnen mankeren. En hoeveel er dus chronisch iets mankeren.
Ik heb het idee dat dit meer is dan vroeger maar misschien vergis ik me.

OCD is trouwens niet kapot. Dat is operabel en valt voor mij niet onder de categorie kapot.

Ik denk dat men ook veel meer doktert dan vroeger. Ik reed altijd veel buiten met mijn paard en recreatief in de bak. Bij de volgende eigenaar heeft hij een half jaar stil gestaan en tja was inmiddels een stuk stijver. Logisch. Ipv trainen helemaal op de foto gezet bleek het paard lichte artrose in de nek/hals te hebben. Nooit geweten nooit gemerkt. Is het nu een artrose paard. Nee hoor wordt gewoon nog dagelijks gereden in het bos en bak recreatief waar hij ook vanaf dag 1 voor is verkocht. Met de juiste training heeft hij er ook geen last van.

Ik had hem nooit zo helemaal onderzocht in dat geval maar was de stijfheid door training laten verhelpen en was er dus nooit in dat stadium achter gekomen.

Tegenwoordig is het vaak eerst de hele medische mallemolen er over voordat ze logisch nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:40

Suzanne F. schreef:
Ik vind het eigenlijk zorgwekkender dat er zoveel kapotte paarden zijn.
Ongelooflijk wat paarden allemaal kunnen mankeren. En hoeveel er dus chronisch iets mankeren.
Ik heb het idee dat dit meer is dan vroeger maar misschien vergis ik me.

OCD is trouwens niet kapot. Dat is operabel en valt voor mij niet onder de categorie kapot.

Het is niet altijd operabel , dus wel kapot.
Het hoeft niet altijd pijnlijk te zijn, ik weet er een die alleen bij zwaar werkt iets gaat vertonen.
Zwaar werk valt voor mij onder parcoursen boven de 1.30 minimaal.

Maar als ' beginner ' zou je er een leuk paard aan hebben.
En er met gemak Z mee kunnen springen.

danoesje

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:50

Salsa, daar kan ik me inderdaad wel wat bij voorstellen. Er zijn natuurlijk ook steeds meer mogelijkheden om je paard door te lichten, kijk maar naar de rontgen voor de rug bij aankoop, die komt ook steeds meer voor. Daarnaast wordt er ook nog eens anders naar een paard gekeken: vroeger was hij een rotknol als hij je eraf bokte of er vandoor ging, nu gaan we meer kijken naar de oorzaak waardoor er steeds meer aan het licht komt en gebruiken we ze denk ik ook anders. Ik heb mijn paard ook gekocht met als doel te starten in de B en te zien waar we uitkomen, niet om alleen maar met m door het bos te rijden, hoe leuk ik dat ook vind op zijn tijd. Ik ben geen topruiter en met mij zijn er daar veel meer van: best leuk kunnen rijden, maar ook niet meer dan dat waardoor je dan al snel teveel of verkeerd vraagt van je paard, waardoor hij ook sneller kapot is of je in ieder geval niet voldoende aangepast kan rijden om hem goed te maken. Krijg je het onderdeel fokken (waar een ander topic over ging) erbij: wordt er niet steeds meer gefokt op uiterlijk en beweging ipv op degelijkheid? Dus paarden die ook sneller kapot zijn?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:59

Precies uiterlijk telt vaak meer dan degelijkheid. Ik zeg niet dat het perse verkeerd is je paard door te lichten bij aankoop. Mijn paard was bij verkoop medisch gekeurd en dat was gezien zijn doel ook prima. Sportpaard vind ik anders. Maar een paard van 12 die gewoon intensief gebruikt is en in een kudde in de wei heeft gestaan overdag tja haal je niet gloednieuw uit de verpakking. Denk dat het gros vd paarden wel ergens een aanmerking krijgt onder de scan maar de vraag is of hij dan kapot is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:01

Vroeger (25 jaar geleden) ging een paard gewoon eerder weg. Er zijn nu veel meer particulieren met een eigen paard en die kijken er toch anders tegenaan dan iemand die zijn brood moet verdienen met paarden.

Gevolg hiervan is dat paarden langer in de medische molen blijven om uit te vogelen wat er precies aan de hand is en hoe dit het beste op te lossen. Mensen met 1 paard kijken er ook vaak veel emotioneler tegenaan, het paard is hun ziel en zaligheid, het paard wordt vermenselijkt, dat zie je al als ik iemand hier zie zeggen dat paarden vermoord worden.

Waar dus vroeger een paard dat niet meer kon doen wat het zou moeten doen opgeruimt werd worden ze nu in een wei gezet ter decoratie tot de eigenaar het niet meer kan betalen en dan is het lijden en last en hopen dat er maar iemand zo gek is die de kosten van het paard op zich wil nemen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:06

kimmie261 schreef:
gekke is dat ik vaak lees dat paarden afgemaakt worden omdat "alleen op een wei staan" dan weer niets voor dat paard zou zijn....

Toch had ik echt zo'n paard. Zelano was bloedfanatiek en dominant: ze wilde altijd lekker de baas zijn en ze vond het schitterend om met mij te werken. Die stond dus wel degelijk bij de poort te drammen als ik er was, en drong zich zelfs tussen mij en Alanda als ik even niet oplette om de oefeningen mee te doen. Intensief rijden kon niet meer, maar stapritjes kon ze nog wel dus dat deden we dan. En een beetje grondwerken. Zo had ze van mij nog wel twintig jaar mogen doen, zolang ze maar gelukkig was. Op een gegeven moment werd haar longaandoening zo erg dat ze het ook in rust continu benauwd had. Ik kon niet meer met haar werken vanwege de benauwdheid. Ze kon niet meer dominant lopen bitchen op de wei omdat ze het benauwd had. Ze kon geen sprintje meer trekken, ze kon niet meer spelen met Alanda, ze kon daar alleen nog maar staan en "door een rietje ademen". Je kon van 50 meter afstand haar ademhaling horen piepen. Ik ben heel blij dat ik haar niet heb laten verworden tot een grasmaaier, want het op de wei staan was niets voor haar, maar daarnaast was haar conditie daar ook niet meer naar. Ik heb twee jaar met haar gedokterd tegen beter weten in, maar heb op verkopen na (nóóit in me opgekomen!) alles met haar geprobeerd. Soms is inslapen echt het enige en het beste wat je nog voor je paard kan doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:08

bello2005 schreef:
en ik blijf zeggen,, je kiest voor een dier tot dat de dood jullie scheidt, helaas niet iedereen houdt zoveel van zijn dieren;)

Tussen kiezen en de dood van je dier zit nog wel een heel groot gebied.
Ik koop mijn dieren ook voor het leven, helaas gebeurd er wel eens wat in het leven waardoor je niet anders kan. Echter zou ik nooit mijn dier verkopen als hij niet goed is.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:19

Wij hebben een kleinschalige dagbesteding en wij krijgen via mail ook zeer regelmatig oude en kapotte paarden aangeboden die we "gratis" mogen hebben. Ik erger mij daar ook kapot aan. Mag een ander lekker voor de kosten opdraaien. Ik begin daar niet aan, hoe zielig het verhaal ook is. Ik ga niet voor een ander zijn kapotte paard betalen. En dan ook nog allemaal eisen stellen :(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:24

Een paard zomaar weggeven is niet goed omdat de kans groot is dat hij in de handel komt, maar eisen en/of een contract mag ook niet :') Tja op die manier komen ze inderdaad vaak in de handel :j

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:28

Ik vind het gewoon bizar dat mensen hun kapotte paarden (ongevraagd!)via mail aan anderen aanbieden met een hoop eisen erbij.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:34

Geryon schreef:
Een paard zomaar weggeven is niet goed omdat de kans groot is dat hij in de handel komt, maar eisen en/of een contract mag ook niet :') Tja op die manier komen ze inderdaad vaak in de handel :j

Zon contract is bij eigendomsoverdracht gewoon totaal niet rechtsgeldig, dus het maakt geen ... Uit of iemand vind of dat mag of niet, het maakt geen ...uit namelijk. Al wil de nieuwe eigenaar er een worst van wil draaien of een endurance wedstrijd wil doen, bij verkoop heb je er niks over te zeggen, oftewel neem zelf je verantwoordelijkheid en laat niet een ander opdraaien voor kosten die je zelf ook niet wilt betalen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:36

Tja waarom zou je iets te zeggen willen hebben over een paard wat je weg doet. Als je weet wat je wil voor het dier moet je hem zelf houden. Contract of niet ik denk dat het vrij weinig uitmaakt.
Er kan zoveel gebeuren ik lees hier jonge paarden die al kapot zijn die kans is heel reëel dat die ooit weer verkocht gaan worden. Dat je wat eisen stelt vooraf dat kan of het je kansen groter maakt weet ik niet. Iedereen heeft zo z'n mening en als ik dan al een paardje zou willen(die kapot is of wat dan ook) doe je dat toch op je eigen manier en niet met een vorige eigenaar hijgend in je nek. Contract met boetes en dat het dier niet verkocht mag worden en niet geslacht dat gaat toch nergens meer over. Je kan ook overdrijven. Dat je vraagt dat die bij andere paarden komt en veel op de wei. Dat kan nog maar dingen eisen dat het dier niet verkocht/weggeven mag worden vind ik belachelijk wat doe je dan zelf. Je kan/wil hem niet houden maar een ander zou hem dan perse naar jouw terug moeten brengen. Zeker met jonge paarden is dat niet realistisch. Als je het dier krijgt op 6 jarige leeftijd en wie weet word die 26 dan kan er nog heel wat gebeuren waardoor jij als eigenaar op dat moment van overtuigd bent dat die beter af is bij Pietje dan bij de vorige eigenaar. En als je hem dan zelf al 10 jaar hebt dan lijkt me dat je toch wel wat meer te zeggen heeft dan de eigenaar ervoor die hem misschien maar 3 jaar gehad heeft. En hem sporadisch 1 of 2 x per jaar ziet.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 15-10-13 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:36

Aisie, ik kan me voorstellen dat je daar niet aan mee gaat werken. Ik ken ook iemand hier op bokt waarvan ik de naam liever niet noem omdat ik niet weet of ze dat oke vindt, die geregeld paarden aangeboden krijgt (ze is prof. trainer) waar lichamelijk niks mis mee is.. Maar waar men blijkbaar gewoon vanaf wil. Crisis is a bitch en eerlijk is eerlijk, een paard is gewoon veel geld, zeker als je er niet meer mee kunt doen waarvoor je hem hebt gekocht, want iedereen heeft zijn eigen doelen. Moet je die soms bijstellen? Ja absoluut. Mijn paard ging al 'kapot' toen ik hem 3 maanden had. Rationeel gezien wilde ik hem na een aantal maanden dokteren weg doen, ook omdat je de band nog niet hebt die je na langere tijd hebt opgebouwd. Emotioneel kon ik het niet, omdat je niet weet waar hij terecht zou komen en ik afmaken wel erg cru vond, omdat hij daar te goed voor was. Ik wilde in ieder geval onder geen mogelijkheid dat hij naar de oude eigenaar zou gaan. Maar alle beslissingen waren goed geweest. je kunt niet voor een ander bepalen hoe zijn normen en waarden zijn. Maar ik vind wel dat je naar jouw mogelijkheden de beste uitweg moet zien te vinden voor je paard...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:40

Allereerst 2 dingen:

1. Wees blij dat ze het eerlijk zeggen! Wie kent hier niet iemand die een "kapot" paard verkocht als sportpaard? Ik ken er iig genoeg die dat doen...

2. Worden dingen tegenwoordig ook niet eerder geconstateerd, niet dat er meer paarden kapot zijn, maar meer diagnoses omdat mensen er tegenwoordig meer aan doen?

En ja, kapot paard, ik ben heel simpel, ook al zou ik nooit meer kunnen rijden op hem, hij blijft... Maar als iemand echt sportambities heeft, dan snap ik het ook wel weer... Eisen erbij vind ik niet meer dan normaal, je wilt het beste voor je paard :) Dat je er daarna niets meer over te zeggen hebt tjah... Het heeft in mijn ogen ook geen nut... maar snap dat het een fijne gedachte is ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:43

Hier iemand die de dupe is geweest van de andere kant van het verhaal.
Voor leerlingen superleuke KWPN merrie gekocht, L2 dressuur, maar laatste jaren recreatief gereden.
Paard stond dag en nacht op de weide ondanks luxe pensionstal, en had ijzers aan de voorbenen waarvan we het nut niet snapten, maar goed, proef gereden ging prima, paard is klinisch goedgekeurd, en hele verleden van het paard was ( dachten wij.....) bekend.

Nou... Drama.... Binnen anderhalf jaar stokkreupel en bleef dit ook. Ondanks dat ze recreatiefgereden werdt, en er verder niets raars met haar gedaan werd.
Wat bleek? Paard had flinke artrose aan de voorbenen....
Eerst dachten we nog dat het gewoon dikke pech was, en na anderhalf jaar rust op de weide is ze weggegeven aan een meisje die er af en toe een stapritje mee maakt en die het hele verhaal kent. Geloof dat er wel een contract is trouwens, paard is officieel nog van mijn leerlingen.

Jaartje of twee later neemt een bokker ineens contact met mij op, het artrose paard bleek vroeger van haar te zijn geweest, volledig afgekeurd voor de sport vanwege artrose, en weggegeven aan degenen waar wij haar van hebben gekocht. Bokker dacht dat ze daar licht recatief gereden zou worden,want meer mocht de merrie niet....

Nou.... Dan weet je genoeg... Paard is finaal de dupe geworden van de situatie en die mensen hebben zowel de oude eigenaar als mijn leerlingen flink bedonderd, puur voor enkele centen.
Als ik er nu aan terug denk dat we op de verharde weg hebben gedraafd, gesprongen, en L2 oefeningen gevraagd hebben van haar,ondanks alle pijn die ze waarschijnlijk heeft gehad maar in het begin niet heeft laten merken.... Wordt er nog boos van :n

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:48

Kirsha schreef:
bello2005 schreef:
en ik blijf zeggen,, je kiest voor een dier tot dat de dood jullie scheidt, helaas niet iedereen houdt zoveel van zijn dieren;)

Dat is bullshit. Iedereen kan in de situatie komen waarin het beter is om afscheid te nemen, of dat dan verkopen, afmaken of voor mijn part weggeven is. Soms is dat beter dan met pijn en moeite je paard houden en bijvoorbeeld in een donker schuurtje achteraf parkeren omdat je geen geld hebt voor eer. Je kunt het ook zien als dierenliefde, je dier iets beters gunnen.

Ik vind het niet houden van van je dieren ook echt onzin!
Vind t eigenlijk wel erg dat je durft te zeggen!!

mijn oude paardjeis afgekeurd op KS, maar mocht, na een half jaar rust, wel recrartief gereden worden, maar niet meer het niveau wat hij toen liep.
Ik ben geen recreatie ruiter en dus was voor mij de keuze of verkopen/weggeven of inslapen.
Ik heb het geluk gehad dat er een kennis zich aandiende die mijn paard graag over wilde nemen en hem de tijd zou geven om de KS rustig te laten worden.
ik ben blij dat mijn paardje het nu prima naar zijn zin heeft!
En ik heb weer ontzettend veel liefde om te geven aan mn nieuwe paard!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:48

Ik denk dat men niet de keuze wil maken om een paard naar de (paarden)markt, slager te brengen of te euthaniseren.
Liever ergens anders naar toe dan die keuze maken.
Ik vind dat je er ook over na moet denken als een paard niet meer geschikt is voor zijn werk, ongeacht wat het is. Dat je weet wat je met je paard gaat doen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:52

Af en toe begint het hele paardenwereldje me gewoon een beetje tegen te staan. Gelukkig zijn er een boel mensen met goede bedoelingen, maar net zoals in elk wereldje waarin het draait om veel geld, zijn er ook veel rotte appels. Ik merk echt dat ik wantrouwend ben geworden en een dubbele agenda verwacht en dat vind ik een heel vervelend iets. Het was ook wel nodig om soms minder naïef te worden, maar dit slaat soms door naar de andere kant. En dan heb ik het nog niet over het risico dat je als verkoper neemt dat je paard op niet mis te verstane manier in de staak gaat, met ongelukken als gevolg...kortom: je kapotte paard weg doen is niet alleen een risico voor je paard, maar in een aantal gevallen ook voor je medemens.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:53

ook ik zie t ook steeds meer op mp en ook op de bokt markt dat er kapotte/beschadigde paarden aangeboden worden...
heb dan ook altijd vaak zoiets van breng dat dier gewoon naar de slager oof laat t inslapen en zadel een ander niet met jou probleem van jou paard op... onder t mom van oud worden op een landje.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:02

manie schreef:
Voor goede paarden: fokkers, beleer & gerenormeerde handelsstallen
Voor okay paarden, waarbij te handelen valt: sporthorses
Voor recreatiepaarden: marktplaats
Voor slacht en onverkoopbare exemplaren: BOKTMARKT!!!!

Dit is echt nonsens. Als men een paard bij de fokker vandaan heeft kan er net zo goed wat aan mankeren (of later). Net zoals je van de particulier die geen fokker is ook een goed en misschien al een wat ouder paard kunt kopen.

Er zijn zat goede paarden/ponys. Je moet alleen zoeken. En dat er kaf onder het koren is....tja dat is altijd al zo geweest. We gaan er denk ik nu meer op letten. Het meeste wat niet goed is zal uiteindelijk toch in de handel terecht komen. En de echte handel is voor mij synoniem aan groottransport en slacht in het buitenland. Dan sluit ik mij aan bij de mening dat indien men echt het paard weg moet doen om zijn gebrek, er een juiste keuze gemaakt zou worden het paard voor de dood te laten gaan. Dat vind ik dan het meest humaan. Kun je een nieuwe eigenaar vinden die het wil houden (waar de meeste niet aan beginnen denk ik omdat er genoeg goed materiaal is), heb je heel veel geluk....of het paard dan ook geluk heeft......?
Maar niet ieder gebrek is natuurlijk de slacht waard. Er zullen zat gebreken zijn waarin het paard nog zat gebruikt kan worden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:05

Ach je moet het per paard bekijken, wat voor de een niet meer goed is, is misschien nog goed genoeg voor een ander.

Ik heb zelf ook een frikadel (ataxie/wobbler) maar we gaan nu wel Z2 starten....
volgens velen had ik dit paard naar de slacht moeten brengen......ja hij loopt nog raar in de wei/longe en achter voeten geven kan hij
ook niet, maar pijn heeft hij echt niet, alleen ongemak (al leren ze daar mee omgaan, net zoals iemand met een rolstoel of amputatie).

Ik ken ook merries met breuken, peesblessures die nu als fokmerrie dienen en lekker heel het jaar in het land lopen.
Of paarden welke voor de sport niet meer geschikt zijn, maar recreatief nog goed genoeg.
En als ze pijnloos in de wei kunnen lopen als grasmaaier als dan niet met hulp van medicatie, wat is daar mis mee...

Als je alle mensen zou afspuiten of naar de slacht zou brengen die wat mankeren :7
Zolang een verkoper maar eerlijk is, en volgens mij zijn dat er best veel als ik de advertenties van
"kapotte"paarden hier op Bokt zie, het verhaal wordt er iig bij verteld!

En wat is goed/gezond? Je hebt altijd maar garantie tot de deur van de kliniek, daarna kan er nog van alles gebeuren met een paard...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:14

Het gaat er juist om wat er gebeurd met zon paard als verkoper niet eerlijk is en dat zie je niet vanaf de advertentie of wel? Zijn weinig mensen hier die zeggen slacht bij een mankement maar als de keuze of handel of slacht is dan slacht. Imo ben je gewoon verantwoordelijk voor een paardje met een ernstig mankement die je de handel in stuurt. Hoeveel berichten lees je niet op bokt, ja m'n vorige artrose paardje wordt nu als Z-paard verkocht. Dan lijd zon paardje dus pijn omdat jij te slap was om te zeggen, genoeg is genoeg ik kan/ wil niet betalen voor een grasmaaier. Paard heeft er gen last als hij ingeslapen/geslacht wordt. Paard heeft er wel last van als hij pijn heeft. Tuuurlijk als zon beestje pijnloos op de wei kan staan, prima niks mis mee. Alleen veel mensen willen daarvoor niet betalen, is hun goed recht maar neem dan je verantwoordelijkheid.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:22

Esmeej333 schreef:
Het gaat er juist om wat er gebeurd met zon paard als verkoper niet eerlijk is en dat zie je niet vanaf de advertentie of wel? Zijn weinig mensen hier die zeggen slacht bij een mankement maar als de keuze of handel of slacht is dan slacht. Imo ben je gewoon verantwoordelijk voor een paardje met een ernstig mankement die je de handel in stuurt. Hoeveel berichten lees je niet op bokt, ja m'n vorige artrose paardje wordt nu als Z-paard verkocht. Dan lijd zon paardje dus pijn omdat jij te slap was om te zeggen, genoeg is genoeg ik kan/ wil niet betalen voor een grasmaaier. Paard heeft er gen last als hij ingeslapen/geslacht wordt. Paard heeft er wel last van als hij pijn heeft. Tuuurlijk als zon beestje pijnloos op de wei kan staan, prima niks mis mee. Alleen veel mensen willen daarvoor niet betalen, is hun goed recht maar neem dan je verantwoordelijkheid.

Maar de titel van het topic is "Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt" dan is het toch on topic om te zeggen dat mensen dit wel eerlijk vermelden op Bokt? Daar gaat dit topic over, en vervolgens worden deze bokkers hier veroordeelt m.bt. hun eigen keuzes -O-

Ik heb ook wel eens een 6 jarige met hoefkatrolontsteking en cyste verkocht naar de manege, hele goede manege...
paard heeft zenuwsnede gehad en is daar zorgeloos oud geworden (22) dier werd erg goed behandeld en verzorgd!

En waarom zou een paard met artrose niet later Z kunnen lopen, medicatie/tildren en andere rijstijl/training doet vaak ook wonderen :) wil niet zeggen dat het dier dan persé pijn heeft....
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 15-10-13 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:25

Salsa schreef:
Precies uiterlijk telt vaak meer dan degelijkheid. Ik zeg niet dat het perse verkeerd is je paard door te lichten bij aankoop. Mijn paard was bij verkoop medisch gekeurd en dat was gezien zijn doel ook prima. Sportpaard vind ik anders. Maar een paard van 12 die gewoon intensief gebruikt is en in een kudde in de wei heeft gestaan overdag tja haal je niet gloednieuw uit de verpakking. Denk dat het gros vd paarden wel ergens een aanmerking krijgt onder de scan maar de vraag is of hij dan kapot is.

Ben ik met je eens hoor. Tegenwoordig wil iedereen (ook recreatieve ruiters) een op en top "schoon" paard. Dat er ook heel veel leuke en goed bruikbare paarden zijn die "iets" hebben wordt aan voorbij gekeken. Bovendien kan een net gekeurd paard morgen ook wat mankeren. Dat maakt dat verkopers dat "iets" dan maar liever niet zeggen. Als men daar open over is, wordt het paard dus niet verkocht. Dat is jammer want vaak is het zo dat als je weet wat dat "iets" is je daar goed mee om kan gaan en het paard nog jaren mee kan.
Er lopen ook zat paarden in de sport die "iets" hebben maar desondanks nog heel goed bruikbaar zijn. Moeten we die dan allemaal maar afdanken? Dat is toch hartstikke zonde?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:31

Helemaal met je eens Babootje!

Ik had zondag zelfs een GP amzone die een nieuw paard zocht, een hele goede voor normaal geld, maar het paard mocht best wat mankeren :)
er zijn genoeg mensen die niet zo spastisch doen over gebreken, bemerkingen of andere aandoeningen.
Zoals je zelf al zegt lopen er genoeg in de (top)sport die het eea mankeren, maar er nooit last van krijgen.....