En toch wil ik hier graag wat positiefs over de jeugd schrijven

Ik zit nu in het laatste jaar van de lerarenopleiding (Nederlands) en heb in 3 verschillende jaren van de opleiding stage gelopen, en heb zodoende aan veel verschillende klassen lesgegeven. En, ik moet toegeven, tot nu toe viel het mij 100% mee. Ik heb erg leuke stages gehad, heb ook vaak lesgegeven zonder een docent achter in de klas, omdat ik het leuk had met de klassen. Het is een wisselwerking tussen leraar en klas, en als dat niet klikt, dan ontstaan er de gekste taferelen, ik heb ze ook wel gezien bij klasgenootjes. Bij een studiegenootje kropen de leerlingen halverwege de les gewoon het raam uit om een shaggie te roken, met de mededeling dat ze straks wel weer terugkwamen. Na nog een aantal van die geintjes is mijn studiegenootje met de opleiding gestopt. Doodzonde, want ze had ontzettend veel kennis en kon het ook goed overbrengen, maar dat geknok met de leerlingen werd haar teveel.
Maar het kan dus ook anders, ik kreeg voor mijn stage te horen dat de docenten me sterkte wensten, omdat ik zulke moeilijke klassen toegewezen kreeg, maar ik besloot eerst maar te kijken wat ik er zelf van vond en heb een hele leuke tijd met ze gehad. Ik vond het ook leuk om in de gang eens een praatje met ze te maken en na een tijdje merk je gewoon dat dat omgekeerd ook zo werkt en dat er een band met je klas ontstaat. Ik vond het dan ook hartstikke jammer dat mijn stage afgelopen was. Eén klas (die bekend stond als 'de lastige meidenklas') had zelfs nog een cadeau voor me gekocht op de dag dat ik er voor het laatst was, met een kaartje eraan met 'bedankt voor de leuke tijd, en veel succes met uw studie, klas 4f'. Nou, dat doet je best wel wat hoor, en zo zie je maar, achter elke grote bek zit een klein hartje. Kunst voor een leraar is, om dat hartje te raken. En dat is deze leraar kennelijk niet gelukt. En dat zal ook niet in elke klas lukken, omdat sommige leerlingen er gewoon een sport van maken om de leraar te dwarsbomen.
Ze vergeten alleen dat ze uiteindelijk alleen zichzelf er mee hebben