Zitten op een jaarling of tweejarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:54

Axel_Valerie schreef:
Met logisch nadenken bedoel ik, het te vroeg overbelasten van de paardenrug zorgt ervoor dat je paard
niet kan ontspannen. De spieren van het paard proberen de rug bij elkaar te houden door aan te spannen maar zijn nog niet sterk genoeg. Het paard neemt of een te hoge hoofdhouding aan of trekt zijn rug hol (kan ook allebei). Hierdoor krijg je vergroeiingen die kunnen leiden tot Kissing Spines.

Dan zijn best veel aannames..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:56

Axel_Valerie schreef:
niet kan ontspannen. De spieren van het paard proberen de rug bij elkaar te houden door aan te spannen maar zijn nog niet sterk genoeg. Het paard neemt of een te hoge hoofdhouding aan of trekt zijn rug hol (kan ook allebei). Hierdoor krijg je vergroeiingen die kunnen leiden tot Kissing Spines.

Dus tuigers / hackneys hebben een (zeer) grote kans op KS?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:14

Hallo,

Ik meld me even, ik ben één van de verkopers wie een foto heeft geplaatst van een drie jarig kind (mijn zoon) met mijn jaarling Fries,
zonder hoofdstel en zonder zadel.

Ik heb me kostelijk vermaakt met het lezen van de reacties en vooral de vergelijkingen! Helemaal geweldig!
En natuurlijk ontzettend overtrokken allemaal.

Mijn hele leven werk ik al met paarden, ik zat op een paard voordat ik zelf kon lopen.
Ik heb jarenlang gewerkt in de paarden wereld, ontelbaar veel paarden getraind, ik geef nog steeds lessen
kortom, mijn ervaring is er en ik weet waar ik over praat en ik realiseer me dat iedereen dat zeggen kan, dus wat je ('je' is algemeen) daarvan geloven wil is aan jezelf.
Ik zeg daarmee niet dat ik de beste ben en dat iedereen het maar moet doen zoals ik het doe.
En dat is wat hier wel gebeurd, er is een mening, iemand roept wat en de rest van de kudde schapen volgt vanzelf.
Een enkeling wie zich daarvan durft te onderscheiden.

We weten allemaal dat je vanaf een foto niet het karakter van het paard noch van het kind kunt zien.
Ook weet je niet wie de camera in handen heeft.
Het is een feit dat een veulen, enter of twenter te jong is om te beleren.
Maar wie denkt dat een gewicht van 15 kg op de rug zetten (zonder hoofdstel, zadel oid) onder beleren valt mag zich nog eens buigen onder over zijn theorie en praktijk ervaring. (als die er dan al is)

Er is hier niemand wie kan vertellen hoe lang mijn paard en kind al samen zijn,
niemand wie het karakter van mijn kind weet,
niemand wie het karakter van mijn jaarling weet,
niemand wie weet op welke manier mijn kinderen en dieren opgevoed worden,
en al helemaal niemand wie weet wie ik ben, wat ik doe en wat mijn beweeg redenen zijn.

Is het zo eng om op de man af te vragen waarom iemand zoiets doet?

In deze fantastische paardenwereld word zo vaak vergeten waarom we zijn begonnen met rijden,
waarom we zo van deze viervoeters zijn gaan houden,
waarom we ons hieraan hechten en waarom ze zo belangrijk voor ons zijn.

Er is onder de vele antwoorden één antwoord wat er bijna altijd tussen zal zitten en dat is:
'' ik heb deze hobby omdat de band tussen mijn paard en mij zo sterk is ''
veelal aangevuld door:
'' ik vertrouw mijn paard en mijn paard vertrouwd mij''

Mijn kinderen groeien met dieren op, ik zal ze er nooit mee alleen laten, maar ik kan beide voldoende '' lezen '' om het vanaf (in dit geval) een meter gade te schouwen.
Het is een feit dat het paard kan schrikken, het is een feit dat mijn kind eraf kan stuiteren,
het is ook een feit dat mijn kind van de fiets kan vallen en ernstig gewond kan raken.
Moet ik hem daarom maar niet de kans geven om te leren fietsen?
m.a.w. moet ik ze daarom het plezier ontnemen om met dieren om te gaan?
Als hij ernaast zou lopen, zou het dan minder erg zijn? ondanks dat mijn paard zich in een fractie van seconde kan draaien en
minstens bovenop hem kan gaan staan?
als ik er naast sta, zou ik dan op tijd zijn om hem weg te trekken?
Alles staat of valt met vertrouwen, zoals alles is het leven,
je doet iets omdat je erop vertrouwd dat het goed gaat en met alles wat je doet weet je ergens dat het mis kan gaan,
autorijden, fietsen, paardrijden, honden trainen, brommer rijden, over straat lopen, klimmen, sporten ... alles..
Maar je doet het omdat je ervan geniet, omdat het je passie is, in sommige gevallen omdat het nodig is (om op je werkt te komen)

Laten we nou niet dingen overtrekken, mijn kind is drie, weegt 15 kg, mijn paard anderhalf jaar, ik ben ik en ik vertrouw erop dat wat ik doe verantwoord is, daar mag iedereen zijn mening over hebben, maar ga niet zeggen dat ik ziek ben, ga het niet vergelijken met een fontanel in drukken van een baby, denk even na voordat je met de vinger naar een ander wijst, het is zo makkelijk.

De foto is gemaakt omdat mijn kind er graag eens op wou zitten en ik vond het prachtig om vast te leggen hoe sterk hun band is.
(wat geen reden is om het paard te houden want ondanks dat heb ik nog steeds gebrek aan tijd)

Hier gaat ongetwijfeld commentaar op komen, ik weet niet of ik op alles ga reageren, omdat ik inderdaad niet zoveel op Bokt kom, ik werd getipt via de mail dat er een topic over was gestart (fantastisch)
Ik wou mijn beweegredenen duidelijk maken. Maar ik weet hoe t werkt met een kudde.. is er één over de brug, dan volgt de rest ook.

Hou het fatsoenlijk en trek geen conclusies alvorens je de beweeg reden weet... Soms is er zoveel meer dan alleen een foto.

ohja, over het gewicht op de rug... moet ik nog vermelden dat wanneer veulens met elkaar spelen dat vaak wel meer dan 15 kg is wat erop komt? Veel vaker ook als die enkele keer dat mijn zoon er bovenop zat...
Of is dat iets wat de gemiddelde paardenkenner wel weet?

Groeten Marieke vd Lee

Roweentje89

Re: Zitten op een jaarling of tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:37

Ik loop niet zo hard van stapel.
Ben er ook van overtuigd dat dit voor zowel paard als pony geen letsel zal veroorzaken. (Mits kind eraf zou vallen natuurlijk, maar dat geheel ter zijde gelaten.)

Mijn vraag is gewoon, wat de meerwaarde ervan is om een kind op een jaarling te zetten?
Natuurlijk kan je kind ook van een fietsje vallen zoals je zegt, maar dan leert hij fietsen. Hier leert hij niet paardrijden, dat leer je op een braaf, ouder, goed ingereden paard die een kind kan leren paardrijden.

Ik maak niemand verwijten en ik geloof dat als je je eigen paarden kent je weet of je zoiets kan doen ja of nee en daar ben je vrij in natuurlijk. Kan niemand hier iets over zeggen.

Het gaat mij gewoon puur om de meerwaarde ervan. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:53

Gewoon omdat t kan :D

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 18:56

Dat is geen meerwaarde, er kan zoveel.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:58

Wat is de meerwaarde van paardrijden opzicht? Wat is de meerwaarde van het vreselijk egoïstische 'paarden-houden' gebeuren? Helemaal geen.
Ik heb mijn paard ook maar als tijdverdrijf, vaste last en af en toe hobby, maar heeft het voor mij een meerwaarde om dat dier te rijden, of überhaupt te bezitten? Nee toch, bij jou wel?

We doen het allemaal maar 'omdat het kan'.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:03

@newmom Zelfs het makste paard kan schrikken, trouwens niet alleen schrikken ze kunnen ook struikelen. Zet je/een kind gewoon niet op een paard voordat het 3 is.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:08

Paardjes45 schreef:
@newmom Zelfs het makste paard kan schrikken, trouwens niet alleen schrikken ze kunnen ook struikelen. Zet je/een kind gewoon niet op een paard voordat het 3 is.

je hebt gelijk. dat moet ik doen!!!
want met drie jaar schrikken of struikelen ze gelukkig niet meer.....

alle vragen wie gesteld worden.. daarvan staat t andwoord gewoon in mijn tekst..

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:10

@newmom Bij tweejarige en eenjarige is de kans veel groter dat ze schrikken, bokken of gaan steigeren. Struikelen kan id bij elk paard gebeuren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:14

Paardjes45 schreef:
@newmom Bij tweejarige en eenjarige is de kans veel groter dat ze schrikken, bokken of gaan steigeren. Struikelen kan id bij elk paard gebeuren.

Serieus? _O-

Ik ken meer volwassene paarden (jaar of 8/9) die voor iedere poep de lucht in vliegen, uitslaan naar voren en achter en door blijven gaan 'omdat het kan' en omdat ze te heet zijn, dan dat ik veulens ken die vluchten, steigeren of bokken, naar mijn ervaring blijven die liever bij het vertrouwde persoon (baas) of zijn ze veel te koel om überhaupt te vluchten, maar oké.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:15

Vind het ergens ook weer niet waar dat de kans groter is dat ze als jaarling of twenter sneller schrikken.

Die van mij schrok als 2 jarige ook voor niks terwijl de volwassen lespaarden allemaal zich rotschrokken en de benen namen.
Schrikken heeft niks te maken met de leeftijd.
Heeft met het karakter en coolheid en gewenning te maken. :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:24

newmom schreef:
Hallo,

Ik meld me even, ik ben één van de verkopers wie een foto heeft geplaatst van een drie jarig kind (mijn zoon) met mijn jaarling Fries,
zonder hoofdstel en zonder zadel.

Ik heb me kostelijk vermaakt met het lezen van de reacties en vooral de vergelijkingen! Helemaal geweldig!
En natuurlijk ontzettend overtrokken allemaal.

Mijn hele leven werk ik al met paarden, ik zat op een paard voordat ik zelf kon lopen.
Ik heb jarenlang gewerkt in de paarden wereld, ontelbaar veel paarden getraind, ik geef nog steeds lessen
kortom, mijn ervaring is er en ik weet waar ik over praat en ik realiseer me dat iedereen dat zeggen kan, dus wat je ('je' is algemeen) daarvan geloven wil is aan jezelf.
Ik zeg daarmee niet dat ik de beste ben en dat iedereen het maar moet doen zoals ik het doe.
En dat is wat hier wel gebeurd, er is een mening, iemand roept wat en de rest van de kudde schapen volgt vanzelf.
Een enkeling wie zich daarvan durft te onderscheiden.

We weten allemaal dat je vanaf een foto niet het karakter van het paard noch van het kind kunt zien.
Ook weet je niet wie de camera in handen heeft.
Het is een feit dat een veulen, enter of twenter te jong is om te beleren.
Maar wie denkt dat een gewicht van 15 kg op de rug zetten (zonder hoofdstel, zadel oid) onder beleren valt mag zich nog eens buigen onder over zijn theorie en praktijk ervaring. (als die er dan al is)

Er is hier niemand wie kan vertellen hoe lang mijn paard en kind al samen zijn,
niemand wie het karakter van mijn kind weet,
niemand wie het karakter van mijn jaarling weet,
niemand wie weet op welke manier mijn kinderen en dieren opgevoed worden,
en al helemaal niemand wie weet wie ik ben, wat ik doe en wat mijn beweeg redenen zijn.

Is het zo eng om op de man af te vragen waarom iemand zoiets doet?

In deze fantastische paardenwereld word zo vaak vergeten waarom we zijn begonnen met rijden,
waarom we zo van deze viervoeters zijn gaan houden,
waarom we ons hieraan hechten en waarom ze zo belangrijk voor ons zijn.

Er is onder de vele antwoorden één antwoord wat er bijna altijd tussen zal zitten en dat is:
'' ik heb deze hobby omdat de band tussen mijn paard en mij zo sterk is ''
veelal aangevuld door:
'' ik vertrouw mijn paard en mijn paard vertrouwd mij''

Mijn kinderen groeien met dieren op, ik zal ze er nooit mee alleen laten, maar ik kan beide voldoende '' lezen '' om het vanaf (in dit geval) een meter gade te schouwen.
Het is een feit dat het paard kan schrikken, het is een feit dat mijn kind eraf kan stuiteren,
het is ook een feit dat mijn kind van de fiets kan vallen en ernstig gewond kan raken.
Moet ik hem daarom maar niet de kans geven om te leren fietsen?
m.a.w. moet ik ze daarom het plezier ontnemen om met dieren om te gaan?
Als hij ernaast zou lopen, zou het dan minder erg zijn? ondanks dat mijn paard zich in een fractie van seconde kan draaien en
minstens bovenop hem kan gaan staan?
als ik er naast sta, zou ik dan op tijd zijn om hem weg te trekken?
Alles staat of valt met vertrouwen, zoals alles is het leven,
je doet iets omdat je erop vertrouwd dat het goed gaat en met alles wat je doet weet je ergens dat het mis kan gaan,
autorijden, fietsen, paardrijden, honden trainen, brommer rijden, over straat lopen, klimmen, sporten ... alles..
Maar je doet het omdat je ervan geniet, omdat het je passie is, in sommige gevallen omdat het nodig is (om op je werkt te komen)

Laten we nou niet dingen overtrekken, mijn kind is drie, weegt 15 kg, mijn paard anderhalf jaar, ik ben ik en ik vertrouw erop dat wat ik doe verantwoord is, daar mag iedereen zijn mening over hebben, maar ga niet zeggen dat ik ziek ben, ga het niet vergelijken met een fontanel in drukken van een baby, denk even na voordat je met de vinger naar een ander wijst, het is zo makkelijk.

De foto is gemaakt omdat mijn kind er graag eens op wou zitten en ik vond het prachtig om vast te leggen hoe sterk hun band is.
(wat geen reden is om het paard te houden want ondanks dat heb ik nog steeds gebrek aan tijd)

Hier gaat ongetwijfeld commentaar op komen, ik weet niet of ik op alles ga reageren, omdat ik inderdaad niet zoveel op Bokt kom, ik werd getipt via de mail dat er een topic over was gestart (fantastisch)
Ik wou mijn beweegredenen duidelijk maken. Maar ik weet hoe t werkt met een kudde.. is er één over de brug, dan volgt de rest ook.

Hou het fatsoenlijk en trek geen conclusies alvorens je de beweeg reden weet... Soms is er zoveel meer dan alleen een foto.

ohja, over het gewicht op de rug... moet ik nog vermelden dat wanneer veulens met elkaar spelen dat vaak wel meer dan 15 kg is wat erop komt? Veel vaker ook als die enkele keer dat mijn zoon er bovenop zat...
Of is dat iets wat de gemiddelde paardenkenner wel weet?

Groeten Marieke vd Lee

ik kwam jou foto ook tegen en dacht, ik zie niets geks, voelde gewoon goed en tsja, hij kan eraf vallen, hij kan ook uit bed vallen of struikelen over de drempel etc.
Standaard gezien zou ik kleine kinderen niet op veulens zetten, maar tot nu toe zijn hier de veulens ook erg betrouwbaar en mensmak dat ik het ook gewoon heb gedaan hoor als het zo uit kwam.

Ik zie de ophef dus ook niet.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:25

Ja, dit is absluut serieus. Het hangt natuurlijk helemaal af van het paard, naar mijn ervaring schrikken veulens meer dan volwassen paarden.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:29

er is niets zo gemakkelijk als oordelen, zeker als je niet alle inns en outs kent.
;).

beter dat je jou dieren en kinderen kunt lezen, dan soort van hersenloze vergelijkingen maken op een forum. De vergelijking van de fontanel vond ik er wel echt met kop en schouders er bovenuit steken grinnik grinnik.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 19:46

Newmom, ik zie de post nu pas. Bedankt voor de uitgebreide reactie.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:52

[/quote]

Een kind van 2/3 zit toch alleen even voor de sier er op lijkt mij, een rondje wellicht wanneer iemand het kindje vasthoud, daar verandert de ontwikkeling van hun heupjes echt niet door hoor. Wanneer ze fanatiek ponyrijden en er niet af te krijgen zijn, is het zeker een discussie wat betreft de heupjes, maar in deze gevallen is het er denk ik toch alleen even op en af het paardje omdat ouders het blijkbaar erg leuk vinden.[/quote]

Mij lijkt dat het omgekeerde in dat geval ook geldt? Een twenter zal in zijn ontwikkeling ook heus niet geremd worden, doordat er 5 minuten een kind op z'n rug gezeten heeft....[/quote]

Als je mijn eerdere posts had gelezen, kun je zien dat ik die mening met je deel Florenc ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:20

Paardjes45 schreef:

Nee laat m z'n nek maar breken vanaf 3,5 :')

Seriously, wat een gemier zeg...

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:03

Bijna niemand snapt mij hier, natuurlijk kan een 12 jarig paard ook schrikken, struikelen enz. Het gaat er hier om dat de botten bij een 2 jarig paard nog niet volgroeid zijn en dat het dus niet goed is om gewicht om de rug te leggen. In de wei vechten veulens ook met elkaar, maar dat is anders. (Wat is het moeilijk om het uit teleggen).

Kijk: Als een veulen vecht met een ander veulen dan wordt het licht belast op meerdere plekken (schoppen, bijten enz), als een kind erop gaat zitten, dan belast je de botten op minder plaatsen erger.
Hopelijk snappen jullie het :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:08

Paardjes45 schreef:
Bijna niemand snapt mij hier, natuurlijk kan een 12 jarig paard ook schrikken, struikelen enz. Het gaat er hier om dat de botten bij een 2 jarig paard nog niet volgroeid zijn en dat het dus niet goed is om gewicht om de rug te leggen. In de wei vechten veulens ook met elkaar, maar dat is anders. (Wat is het moeilijk om het uit teleggen).

Kijk: Als een veulen vecht met een ander veulen dan wordt het licht belast op meerdere plekken (schoppen, bijten enz), als een kind erop gaat zitten, dan belast je de botten op minder plaatsen erger.

Als ik kijk hoe vaak de (hengst)veulens hier echt over elkaar heen hingen in dekpositie, dus én echt op het andere veulen leunen, en er ook nog aan sjorren... Ieder veulen heeft nu KS op meerdere plekken in de rug :+ Geloof me, dat is wel wat zwaarder dan een 15 kilogram wegend, stil object. Ohja, veulens komen ook op de lendenen met spelen, het kindje niet.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:14

:') wat een topic, gelukkig geef ik mijn jonge dieren altijd groentensoep als een van mijn kids er op heeft gezeten, daar herstellen ze goed van.

en waarom je je kind zo jong op een paard zou zetten?
uiteraard niet om te leren rijden maar gewoon omdat het kan.
ze zijn dol op alle beesten hier en helpen mee met de verzorging, om dan twee tellen er boven op te mogen zitten is voor die kids geweldig!
een warm paard onder je minibillen en met je handjes tussen de manen kroelen en je gezicht verstoppen in de hals van het paard om daarna paardlief een snoepje te geven om ze te bedanken dat ze er even op mochten <3
paard krijgt hier echt nets van, alle beesten zijn hier gek met de kinderen, daar zijn ze mee op gegroeid en ze weten niet beter dat die aan je been hangen, met de verkeerde kant van een borstel de onderkant van je buik proberen te borstelen maar die je ook lekker kriebelen, die je lekkers komen brengen en die standaard met warm weer heel voorzichtig met hun kleine handjes de vliegen van je ogen weg vegen want " dat vind ze niet fijn die beestjes"
de meeste zijn hier op het erf geboren, worden dus netjes opgevoed en paarden en kids leren vanaf dag 1 om respect voor elkaar te hebben en dat het samen erg gezellig is.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 00:19

Maar dat hoeft toch niet op een 2 jarige, je kan je kind ook gewoon op een volwassen pony zetten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 07:36

Je hoeft een kind nergens op te zetten..maar t kan wel. Ik snap niet dat je er zo'n punt van maakt :?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:11

Paardjes45 schreef:

het is voor mij ook moeilijk te snappen hoor.
Ik zie het probleem dus ook echt niet.
een kind wat enkele minuutjes op een veulen zit, so what?? tenzij dit elke dag uren en uren gebeurd.
als ik kijk naar onze veulens, waarvan de oudste inmiddels 5 is en net pas ingereden. Daar heeft in zijn veulentijd, praat ik van half jaar tot 3 jaar, 3 keer een klein kind een minuutje op gezeten.
niets aan de hand hoor.
Echter, hij heeft verder wel alle tijd gehad om gewoon volwassen te worden zonder belasting, dag en nacht buiten in een groep, zowel bij ons als bij zijn nieuwe eigenaar!
Ik zou me eerder druk maken om de dieren die zeer weinig beweging krijgen, voor elk paard slecht en voor jongen paarden die in de groei zijn, nog veel meer slecht, daarmee loop je groter risico dat deze diverse problemen ontwikkelen, niet wanneer je een klein kind zo nu en dan es op een paardenrug zet wat nog niet volgroeid is.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:03

Zo te lezen zijn er verschillende meningen over :j

persoonlijk zou ik nooit een kind op een enter of twenter zetten. Het dier is nog lang niet volgroeid, en waarom zou je ook? zet je kind op een leuk pony'tje die lekker mak is :) en daarbij, zou ik niet eens een iets van redelijk gewicht op een enter/twenter zetten. Laat je dier lekker uitgroeien!