Topruiters worden afgekraakt op Bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wie vinden jullie van de bekende topruiters echt geweldig en waarom?

Anky
91 (17%)
Adelinde
79 (14%)
Hans Peter
21 (3%)
Edward
236 (44%)
Charlotte
85 (15%)
Helen
22 (4%)

Totaal aantal stemmen: 534

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:13

geerke schreef:
tja er is een verschil tussen het rijden en trainingsmethodes.
Om op het rijden commentaar te hebben is natuurlijk vreemd,het zijn niet voor niets Topruiters.
Je kunt inderdaad je bedenkingen hebben bij bepaalde methodes van trainen,maar dat is volgens mij een andere discussie.

Waarom is dat 'natuurlijk' vreemd? Je mag geen commentaar geven als je zelf niet op dat niveau zit? Ondanks dat sommige ruiters topsport rijden, schrik ik nog wel eens van hun rijden namelijk. De strakke verbinding, geen losgelatenheid bij het paard bijvoorbeeld. Gewoon basis dingetjes, en dat is ook vaak waar mensen commentaar op hebben. Mag ook wel, want ze rijden precies dezelfde basis dingetjes :D

Ik kan trouwens ook niet kiezen, kijk veel liever naar het springen :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:29

Ik vind dat Edward zijn paarden geweldig aan het lopen heeft. Man die Undercover. Om verliefd op te worden. Zat het EK te kijken en hoe hij dat paard aan het lopen heeft sorry maar hij had de eerste plaats moeten krijgen. De piaff van Edward was 100x beter dan die van de winnares(weet ff niet meer hoe ze heet), engelse iig.
Ik vond edward zn proef gewoon beter.
Opzich vind ik alle topruiters geweldig. De ene keer rijden ze beter dan de andere keer, maar ach, ze werken met levende wezens. de ene dag gaat het super de andere dag wat minder.
Ik zie ook wel foutjes of verbeterpunten. Maar ik heb nog nooit een paard perfect zien rijden.

Ik vind het al zo knap dat hun gewoon 8 miinuten lang op hun kont kunnen blijven zitten en dat je niet eens ziet dat ze het paard aandrijven.

Nee ik vind, tenzij je zelf aan de top rijdt, dat je geen commentaar mag hebben.
Als jij zelf zo goed kunt rijden als anky of edward, mag je commentaar hebben en de fout opnoemen.. maar zolang je zelf nog moeite hebt om je tenen naar binnen te draaien of je handen laag te houden moet je vooral je mond houden:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:06

RoyceMack schreef:
Ik vind dat Edward zijn paarden geweldig aan het lopen heeft. Man die Undercover. Om verliefd op te worden. Zat het EK te kijken en hoe hij dat paard aan het lopen heeft sorry maar hij had de eerste plaats moeten krijgen. De piaff van Edward was 100x beter dan die van de winnares(weet ff niet meer hoe ze heet), engelse iig.
Opzich vind ik alle topruiters geweldig. De ene keer rijden ze beter dan de andere keer, maar ach, ze werken met levende wezens. de ene dag gaat het super de andere dag wat minder.
Ik zie ook wel foutjes of verbeterpunten. Maar ik heb nog nooit een paard perfect zien rijden.

Ik vind het al zo knap dat hun gewoon 8 miinuten lang op hun kont kunnen blijven zitten en dat je niet eens ziet dat ze het paard aandrijven.

Nee ik vind, tenzij je zelf aan de top rijdt, dat je geen commentaar mag hebben.
Als jij zelf zo goed kunt rijden als anky of edward, mag je commentaar hebben en de fout opnoemen.. maar zolang je zelf nog moeite hebt om je tenen naar binnen te draaien of je handen laag te houden moet je vooral je mond houden:P

Uhh, je geeft nu zelf ook commentaar ..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:39

RoyceMack schreef:

Dit is wel echt de post van de dag _O-.

Lusitana

Re: Topruiters worden afgekraakt op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:24

RoyceMack en anderen die vinden dat je minstens op hetzelfde niveau moet rijden:
Er zijn ook mensen die bv door lichamelijke bepwerkingen niet perfect zitten, maar dat wil niet zeggen dat ze niet genoeg verstand van rijden hebben om te zien waar dingen mis gaan.

Je hoeft geen architect te zijn om te zien dat de toren van Pisa scheef staat. Je hoeft geen zanger te zijn om te kunnen horen dat iemand vals zingt. Of schoonspringer te zijn om te kunnen zien dat iemand een te grote plons maakt... als je snapt wat ik bedoel.

Dingen kunnen zien heeft niets te maken met het al of niet zelf uit kunnen voeren.

Paardensport gaat om in hoeverre de ruiter in staat is om in harmonie het paard te brengen tot waar het toe in staat is en het zover te brengen dat het in vrije wil dat wil tonen. Dat is geen magie. Dat gaat met hulpen en hoe die gegeven worden en wat het effect daarvan is, kun je zien. De een ziet meer dan de ander, de een kan dingen beter interpreteren dan de ander, en hoe ver je bent heeft daar soms invloed op, maar het is niet zo dat als je zelf niet "keurig" kunt rijden, je meteen maar blind bent voor wat een ander met een paard doet, goed of slecht. Je ziet toch ook wanneer het "mooi" of "goed" is?

Overigens gaat het bij afkraken meestal niet eens om de persoon. Die kan reuze sympatiek zijn en goed voor de paarden, maar om bepaalde momenten of trainingsmethodes.
En het is altijd goed om daar kritisch over te blijven. Anders zou iedereen maar kunnen doen waar ze zin in hadden ook als het schadelijk is voor de paarden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:42

Mooi verwoordt Lusitana!

Om mijzelf nog een keer te herhalen:

Kritiek hebben mag zeker, ook al doe je zelf niet mee op dat niveau. Het blijft wel een feit dat je in de paardensport emoties altijd de boventoon zullen blijven vormen omdat dit ook direct de basis van de sport is. De band met je paard, de liefde voor de sport, je wil om succes te boeken met je paard in welke vorm dan ook. Ik denk echter wel dat we naar kritisch ook realistisch moeten blijven. Iemand die nooit met zijn paard een moment van ultieme verzameling zal rijden (passage, piaffe) weet hoe het voelt om daarvoor de stangteugel te moeten gebruiken, afgestemd op het paard waar je op dat moment op zit.
Weinig mensen weten hoe het voelt om met een toppaard met een gruwelijk vermogen af te rijden op een oxer van 1.60m. Je kunt niet oordelen welk bit of handeling op dat moment het beste is al zou je het willen: puur omdat het wederom om gevoel en emotie gaat.

Dat is hetzelfde dat ik nooit zal weten hoe het voelt om een passage te rijden op Parzival of te springen met Big Star. Ik kan mijn gedachten, ervaringen en kennis wel koppelen aan wat ik zie en daar kritisch naar kijken, maar zwart-wit iets fout noemen zegt meer over jou als over de professionals in de paardensport :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:45

blijven kijken en bekritiseren is volgens mij alleen maar goed... zeker geen oogkleppen op doen en blind zijn voor wat er mis kan gaan (ja, ook op dat niveau).
Maar zoals ik eerder al lichtelijk O:) liet doorschemeren irriteert het mij persoonlijk wel mateloos dat mensen onwaarheden als feiten op internet kwakken als zijnde argumenten. Dàt haat ik echt :+
Toppaarden komen nooit buiten, zonder stang en trens kunnen ze niet sturen, topruiters kunnen geen buitenrit maken, ze hebben de paarden alleen voor het geld... als je het in het echt bekijkt is het allemaal onzin, maar wordt wel 90% van de tijd aangedragen als argumentatie ;)

En dat ze een week voor de OS wat voorzichtiger doen... begrijp ik helemaal, zeker als je kijkt hoe veel geld van de ruiter/sponsor maar ook van het nocnsf. Maar eenmaal terug van de OC hebben ze vaak heerlijk vakantie. En dat er wat meer bescherming omheen gaat dan bij het bemiddelde paard, tsja... begrijp ik ook nog wel. Zeker met die lenige lichamen en de kracht die die paarden op top niveau hebben. Om maar even 'stiekum' een prachtige foto van Sjoert z'n site te plukken:
http://www.sjoert.com/gallery/albums/us ... /Uzzo4.jpg

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:21

Prachtig om te zien hoe ie even heerlijk uit zijn panty gaat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:44

Het is een stuk elastiek :+

karin123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:56

edward gal is absoluut mijn favoriet _/-\o_ de rust die hij uitstraalt als hij rijdt , prachtig om te zien ! <3

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:11

Ik kraak ze niet af, maar ik kan wel zeggen wat ik vindt. Of is dat ook afkraken?
Ik vind die strakke teugels, dat gekwijl, blauwe tongen, geruk en gepluk, grote sporen die in de buik prikken en weet ik veel allemaal er gewoon niet fijn uit zien, of het nou een topruiter of beginner is. nou mag toch? :)
Ik zeg ook niet dat iedereen dat doet en altijd zo is.

Zomaar afgaan op 'topruiters zijn niet zomaar zo hoog gekomen, dus ze zijn goed' vind ik juist eerder een slecht. Volgens mij kan je beter zelf kijken wat je er van vindt en een eigen mening hebben, dan zomaar er van uit gaan dat topruiters zo goed zijn, omdat ze zo ver zijn gekomen.
Waarom zou je geen kritiek mogen hebben op iemand die ergens beter in is dan jij? Zou wat zijn :')